صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۲۴۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۹

شیوه اعتراض به جریمه‌های اشتباه کرونایی

گلایه فعالان فین‌تک از اجرای یک‌شبه و بدون مقدمه قانون جدید مالیاتی، راه‌اندازی سامانه‌ای جدید در حوزه مبارزه با فساد و چگونگی اعتراض به پیامک‌های اشتباه جریمه رانندگی، از جمله مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

رویداد۲۴ اکوسیستم استارتاپی انگار قرار است مدام با شوکی جدید مواجه شود، این بار الزام داشتن کد مالیاتی برای دریافت درگاه اینترنتی فعالان فین‌تک را بهت زده کرده است.

دیجیاتو در گزارشی در این مورد نوشته است که فعالان حوزه فین‌تک می‌گویند آگهی ترحیم‌شان را باید بزنید به دیوار و از اجرایی شدن قانون جدیدی که به گفته آنها «یک شبه و بدون مقدمه» از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده گلایه‌های زیادی دارند.

بحث بر سر ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی است که با اجرایی شدن آن تمامی دارندگان درگاه‌های پرداخت باید پرونده مالیاتی داشته باشند و این کار باعث می‌شود هرکس به هر طریق و میزانی که فروش اینترنتی دارد، نیازمند ایجاد پرونده مالیاتی باشد تا بتواند به کار خود ادامه دهد و این موضوع دربرگیرنده تک تک مشتریان پرداخت‌یارها و فروشندگان اینستاگرامی و غیره خواهد بود.

تقریبا تمامی اهالی اکوسیستم استارتاپی و حوزه فین‌تک ایران که در این‌باره با دیجیاتو به گفتگو نشستند به اصل این قانون پایبند هستند و هیچ یک از آنها مخالف اجرایی شدن نظارت مالیاتی روی گردش مالی فروشگاه‌های اینترنتی نیست اما جملگی آنها نسبت به نحوه اطلاع رسانی و روند اجرایی این قانون اعتراض دارند.

آنها باور دارند اگر این قانون با مشخصات فعلی اجرا شود، با بسیاری از اهداف کلان کشور نظیر توسعه تولید ملی و رشد اقتصاد دیجیتال و حتی مقابله با شیوع ویروس کرونا تضادهای بزرگی دارد.

علی امیری، هم‌بنیان‌گذار زرین پال در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که نحوه اجرایی شدن قانون فعلی کاملا برعکس متن نوشته شده در قانون است: شاپرک اعلام کرده اول باید کد مالیاتی بگیرید تا بعد بتوانید درگاه بانکی بگیرید و این دقیقا برعکس متن صریح قانون است.

مهدی عبادی، دبیر سابق انجمن فین‌تک و مدیرعامل پلتفرم وندار، باور دارد که نحوه اجرای قانونی که بانک مرکزی قصد راه‌اندازی آن را دارد باید تغییر پیدا کند چرا که تمامی درگاه‌های پرداخت صرفا برای فروشگاه‌ اینترنتی و کسب درآمد نیست: «برخی از درگاه‌ها کار پرداخت دنگ را انجام می‌دهند و یا بسیاری از آنها برای شارژ یک ساختمان یا مجتمع مسکونی کاربرد دارد.»

میلاد جهاندار، موسس باهمتا در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که قانون پایانه‌های فروشگاهی نیازمند اصلاحاتی است و اساسا این قانون به درستی نیز اجرا نمی‌شود: هیچ یک از افراد بخش خصوصی در کارگروهی که برای اجرای این قانون جلسات داشتند حضور پیدا نکردند و ما اصلا نمی‌دانستیم که چنین مساله‌ای در حال اجرا شدن است تا اینکه به طور ناگهانی این موضوع آشکار شد.

علی فارمد، بنیانگذار حسابیت نیز با انتقاد به روش اجرای این قانون توسط بانک مرکزی به دیجیاتو می‌گوید که هیچکس با نفس قانون مربوطه مشکل ندارد اما نحوه اطلاع رسانی آن را نادرست می‌داند: می‌گویند ۶ ماه است که در حال تدوین این قانون هستند ولی هیچ خبری به دست شرکت‌هایی که با شاپرک قرار دارند نمی‌رسد. اینکه فکر کنیم با ما مشورت می‌شود یک رویا است ولی لااقل در جریان امور قرار دادن حداقل مساله‌ای است که به ما گفته نشده است.


بیشتر بخوانید: جریمه ۵۱ هزار خودرو در محدودیت‌های شبانه


سامانه‌ای دیگر برای مبارزه با فساد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از عملیاتی شدن «سامانه جامع تجارت» برای مبارزه با فساد خبر داد.

آنگونه که محمدجواد آذری جهرمی گفته است ین سامانه با اژدهای هفت سر فساد بوسیله جلوگیری از قاچاق، شفافیت آمار تجارت و تسهیل خدمات برای بازرگانان مبارزه می‌کند.

به گزارش ایرنا سامانه جامع تجارت ایران یک مکانیسم تسهیل‌کننده برای انجام امور بازرگانی است که می‌خواهد پیچیدگی‌های تجارت بین‌الملل را حل کند.

شیوه اعتراض به پیامک‌های جریمه اشتباه

محدودیت‌های کرونایی و منع تردد شبانه، از شنبه اول آذر ماه اجرایی شده‌اند و افرادی که در ساعت‌های غیرمجاز با خودرو در خیابان‌ها تردد کنند، جریمه می‌شوند. آنگونه که زومیت گزارش داده، به‌تازگی پیامک‌هایی برای شهروندان ارسال شده است که خبر از جریمه آنها به دلیل تردد غیر مجاز و نادیده‌ گرفتن شرایط کرونا می‌دهد.

حال این سؤال مطرح است که چگونه باید به جریمه اشتباه اعتراض کرد. اگر شما هم مثل بسیاری دیگر از شهروندان ایرانی، بدون خروج از منزل و نادیده گرفتن مصوبات ستاد کرونا پیامک جریمه دریافت کرده‌اید، باید تا ۱۰ روز آینده منتظر ثبت نهایی بمانید.

در این شرایط، نیازی به حضور شما در اداره اجرائیات پلیس راهنمایی رانندگی یا مراکز پلیس ۱۰+ نیست. این احتمال وجود دارد که حدود ۱۰ روز بعد از طی مراحل اداری، جریمه نهایی برای شما ثبت نشود و پرسنل پلیس راهنمایی رانندگی، خطا در سیستم‌های تشخیص خودکار و دوربین‌های ثبت تخلف را تشخیص دهند.

برای اطمینان از ثبت یا عدم ثبت جریمه، باید طی ۱۰ روز بعد از دریافت پیامک، به وب‌سایت رسمی پلیس راهور مراجعه کنید. البته مراجع مختلفی برای استعلام خلافی خودرو وجود دارند؛ اما ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای این هدف، مراجعه به سایت Rahvar120.ir و کلیک روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی است. در مرحله بعد، با استفاده از کد VIN موجود روی کارت خودرو (کارت ماشین) می‌توانید تخلفات ثبت‌شده و قطعی هر نوع وسیله نقلیه را مشاهده کنید.

چنانچه در وب‌سایت Rahvar120 یا دیگر مراجع معتبر، مثل مراکز تعویض پلاک، متوجه ثبت جریمه برای خودرو شدید، می‌توانید نسبت به آن معترض شوید. البته توجه داشته باشید که رسیدن به مرحله حذف جریمه، معمولا برای ثبت تخلف با دوربین عکس‌برداری خودکار امکان‌پذیر است و در سایر موارد، به‌سختی نتیجه خواهد داد.

نظرات شما