صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 03
کد خبر: ۲۵۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
کارشناس مسائل اقتصادی:

نگاهی به راه‌های نجات اقتصاد ایران/ توسعه اقتصاد کشور پشت درهای بسته به جایی نمی‌رسد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که شرایط اقتصادی کشور نگران‌کننده است و دولت بدون همراهی حاکمیت نمی‌تواند اقتصاد کشور را نجات بدهد و لازمه حل مشکلات معیشتی مردم و نجات اقتصادی کشور، تعامل و همکاری با جهان در قالب تفاهمنامه‌های یک جانبه یا چندجانبه است.

رویداد۲۴ علی قنبری در پاسخ به این پرسش که امروز برای خروج از شرایط وخیم اقتصادی نیازمند چه اهداف و راهکارهایی هستیم، گفت: ما باید بیش از هر اقدام و روشی به دنبال ایجاد امنیت و ثبات همه جانبه اقتصادی در کشور برویم. امنیت و ثبات اقتصادی باعث می‌شود که شرایط برای آغاز و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در کشور فراهم شود. اگر ما به این ممکن دست پیدا کنیم، سپس می‌توانیم به سراغ جلب اعتماد عمومی شهروندان و سپس جلب اعتماد و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برویم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جلب اعتماد عمومی شهروندان و سرمایه‌گذاران باعث ورود سرمایه به بازارهای مالی و خطوط تولید شده و در نتیجه با خود افزایش نرخ تولید ملی را به همراه دارد. بنابراین یکی دیگر از اهداف باید حمایت از تولید با ارائه سازوکارهای حمایتی از جمله تسهیلات مالی و معنوی باشد. چراکه اولین و مهمترین نتایج افزایش نرخ تولید در کشور، کاهش نرخ بیکاری در کشور و در کنار آن افزایش سرانه درآمد افراد و در نتیجه حرکت جامعه به سمت رفاه و آسایش اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. من اعتقاد دارم که باید برای رسیدن به این اهداف یک نگاه جامع به شرایط امروز کشور داشت و سپس طبق یک دستورالعمل مشخص حرکت کرد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز اقتصاد کشور در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد، تصریح کرد: امروز دولت توانایی ایجاد زمینه‌های توسعه و رشد اقتصادی را ندارد، چون از جمله شاخصه‌ها و مولفه‌های این مساله جذب سرمایه‌گذاران و رونق تولید با ارائه امکانات و تسهیلات و در نتیجه افزایش سرانه درآمدی شهروندان است که همگی این موارد نیازمند تفاهم بخش حاکمیتی کشور است که اگر با دولت همراهی نکنند، به نتیجه‌ای ختم نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: دورنمای ۲۰۲۱ اقتصاد ایران


قنبری با اشاره به این نکته که برخی تصور می‌کنند که اقتصاد را می‌توان پشت درهای بسته کشور و بدون ارتباط با جهان رشد و توسعه داد، گفت: ما نمی‌توانیم کشور را یک جزیره منفک از دنیا تصور کنیم و بگوییم که ما بدون ارتباط گرفتن با جهان می‌توانیم، اقتصاد کشور و معیشت شهروندان را بهبود ببخشیم. امروز اقتصاد بدون ارتباط با دنیا توسعه پیدا نمی‌کند. ما مثل سایر کشورهای جهان باید با دیگران تعامل و همکاری اقتصادی و تجاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برجام و FATF می‌توانند زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با جهان باشند، گفت: باید این مسائل را به صورت جدی پیگیری کرده و حل کنیم. ما باید با دنیا مصالحه کنیم. ما نمی‌توانیم با همه دنیا درگیر باشیم و اقتصاد و تجارت خودمان را با جهان قطع کنیم. چراکه شرایط امروز جهان با گذشته تغییر کرده است و کشورها برای تامین منافع ملی خودشان نیازمند تعامل و همکاری با سایر کشورها هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این یک تصور غلطی است که برخی فکر می‌کنند، می‌توان اقتصاد کشور را پشت درهای بسته رشد و توسعه داد. ما در تعامل با جهان می‌توانیم به بازارهای مختلف مالی و اقتصادی دست پیدا کرده و از طریق افزایش صادرات مبتنی بر تقویت تولید در داخل کشور، نرخ رشد اقتصادی کشور را بهبود ببخشیم. واقعیت این است که لازمه حل مشکلات معیشتی مردم و نجات اقتصادی کشور، تعامل و همکاری با جهان در قالب تفاهمنامه‌های یک جانبه یا چندجانبه است.

منبع: انتخاب
نظرات شما
نام:
ایمیل:
نظر: