صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - 2023 January 01
کد خبر: ۲۹۲۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۰۷ دی ۱۴۰۰

افزایش قیمت بلیت هواپیما در راه است/ علت چیست؟

از ۱۳ دی ماه سال جاری براساس قانون مالیات برارزش افزوده بلیت هواپیما مشمول مالیات برارزش افزوده خواهد شد و شرکت‌های هواپیمایی براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلفند ۹ درصد مالیات برارزش افزوده دریافت و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

رویداد۲۴ عضو هیات رئیسه مجلس پیش از این درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفته بود: یکی از مواردی که حتما آن را پیگیری می‌کنیم تثبیت و یکپارچگی قیمت است. قیمت شناور در این شرایط هیچ توجیهی ندارد، قیمت‌ها باید به قبل از فاصله‌گذاری اجتماعی برگردد هرچند که آن افزایش قیمت غیرقانونی بود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: باتوجه به اینکه در قانون مذکور عوارض شهرداری برروی بلیت هواپیما پیش‌بینی نشده و بخشی از ۹ درصد مالیات برارزش افزوده به‌عنوان سهم شهرداری منظور می شود لذا با حذف شدن عوارض شهرداری از ۱۳ دی ماه چهار درصد به قیمت بلیت پروازهای داخلی و ۹ درصد به قیمت بلیط پروازهای خارجی به‌عنوان مالیات برارزش افزوده اضافه خواهد شد.

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: تاکید می‌کنم که مالیات برارزش افزوده دریافتی از مسافر به جیب ایرلاین نمی‌رود و مستقیماً باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود و شرکت‌ها در راستای تدبیر دولت محترم برای کاهش هزینه سفرهای هوائی با مذاکراتی که با سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات و تخفیفات داشته‌اند از اول آذر ماه حدود ۱۵% نرخ های خود را کاهش دادند و سقف نرخ جدید مسیرهای مختلف پروازی تعیین و همه شرکت‌ها از اول آذر سقف های نرخی جدید را رعایت می‌کنند.


    بیشتر بخوانید: ارزان‌فروشی قیمت بلیت هواپیما هم جرم است؟


    اسعدی سامانی گفت: به‌منظور جلوگیری از هرگونه اجحاف و گرانفروشی احتمالی در شبکه توزیع سقف نرخی مسیرهای پروازی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن تحت نظارت و کنترل قرار دارد و شرکت های هواپیمایی خود را متعهد به رعایت سقف نرخ تعیین شده می‌دانند.

    وی ادامه داد: نرخ بلیط هواپیما شناور و تابع شرایط عرضه و تقاضا متغیر و با رعایت سقف نرخ اعلام شده است و با توجه به قیمت تمام شده هر ساعت شرکت ها نرخ های خود را با توجه به شرایط بازار مدیریت می کنند.

    اسعدی سامانی با بیان اینکه اگر شرکتی نرخ بسیار پایینی را عرضه کند احتمالاً یک جای کار ایراد دارد، تصریح کرد: همه شرکت های هواپیمائی در کشور تحت فشارهای ناشی از تحریم و افزایش نرخ ارز و تورم و تبعات ناشی از بیماری کرونا به‌شدت آسیب دیده اند و ارزان فروشی که ناشی از نادیده گرفتن الزامات ایمنی و رعایت استانداردهای پرواز باشد به هیچ عنوان پذیرفته نیست و کسانیکه تاکید بر ضرورت ارزان فروشی شرکت ها دارند بایستی توجه کنند که برخی از تصمیمات آنان منجر به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه سفرهای هوایی شده.

    وی افزود: تصویب قوانین برای وضع عوارض های مختلف برروی بلیط و یا مالیات برارزش افزوده عملاً موجب افزایش قیمت بلیط می شود و ایرلاین های کشور بدون اینکه نفعی ببرند مأمور وصول عوارض های مختلف برای برخی از دستگاه های کشور شده‌اند.

    نظرات شما