صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 13
کد خبر: ۳۰۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۶۱ نظر

افتتاح تالار رودکی با حضور محمدرضا شاه پهلوی و فرح

تالار وحدت که پس از انقلاب به تالار رودکی تغییر نام داده شد، در سال ۱۳۴۶ با حضور محمدرضا شاه پهلوی در تهران افتتاح شد. این تالار توسط اوژن آفتاندلیانس بر اساس مدل نمونهٔ اپرا هال وین ساخته شده است.

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در تاریخ ۳ آبان ۱۳۴۶ که محمدرضا شاه پهلوی و فرح دیبا در مراسم افتتاح تالار رودکی (تالار وحدت) حضور داشتند. اسدالله علم، امیرعباس هویدا و اردشیر زاهدی نیز در عکس مشخص هستند.

تاسیس تالار وحدت اتفاق مهمی در تاریخ فرهنگی ایران بود. عده‌ای از تکنوکرات‌های پهلوی دوم، مانند امیرعباس هویدا که در اروپا و آمریکا تحصیل کرده بودند و با ادبیات و هنر جهان آشنا بودند، می‌دانستند که در شهر‌های مدرن جهان اپرا، باله و کنسرت‌های موسیقی هنری برگزار می‌شود و اساسا دولت‌های جدید وظیفه دارند بودجه‌ای برای پرورش هنری شهروندان در نظر بگیرند که از هنر فاخر که بازاری در میان عامه ندارد، حمایت کنند.

تا پیش از این مردم تهران به ساختمانی نیمه‌کاره در خیابان ارفع که شروع کار آن از سال ۱۳۳۶ پایه‌ریزی شده بود، اُپرای تهران می‌گفتند، اما فرایند سرعت‌بخشی به دوره سوم برنامه‌ریزی عمرانی کشور به سرعت عمل یک‌ساله آن منجر شد و به این ترتیب تاسیس تالار رودکی کلید خورد.

سال ۱۳۴۰ که تأسیس تالار اُپرا به فکر اهالی وزارت فرهنگ و هنر رسید، جمعیت مردم تهران حدود ۲ میلیون نفر بود و مراکز تفریحی شهر را باشگاه‌های شبانه، سینماها، تئاتر‌ها و قهوه‌خانه‌ها تشکیل می‌داد و جای خالی تالاری برای هنر فاخر حس می‌شد.


بیشتر بخوانید: افتتاح سعدیه توسط محمدرضا شاه پهلوی


هزینه تالار از محل بودجه عمومی تامین و زیر نظر و تحت اختیار وزارت فرهنگ و هنر اداره می‌شد. این پروژه در یک سال آخر با عجله ساخته شد و به اتمام رسید. با استناد به اسناد و اخبار موجود، از میانه آبان ۱۳۴۵ قرارداد‌هایی بین دفتر فنی مهندسی آفتاندیلیان واقع در خیابان فرانسه تهران با وزارت فرهنگ و هنر بسته شد تا این مکان به هر شکل ممکن پیش از روز چهارم آبان ۱۳۴۶ افتتاح شود. [چهارم روز تولد محمدرضا شاه پهلوی بود]

به گزارش رویداد۲۴ در سال ۱۳۴۶ نامه‌ای از طرف وزیر فرهنگ و هنر وقت برای عده‌ای از صاحب‌نظران فرستاده شد تا به مناسبت افتتاح تالار بزرگی برای اجرای برنامه‌های شعر و موسیقی در تهران، اسم مناسبی انتخاب شود. به اتفاق آرای محمود حسابی سناتور و استاد دانشگاه، مهدی برکشلی یکی از بزرگترین محققان موسیقی ایران، رضازاده شفق پژوهشگر، مترجم و عضو مجلس سنا، رعدی آذرخشی شاعر و نویسنده، ذبیح‌الله صفا محقق و استاد ادبیات، بدیع‌الزمان فروزانفر پژوهشگر و استاد ادبیات، محمد محیط طباطبائی استاد ادبیات، مجتبی مینوی نویسنده و استاد ادبیات، پرویز ناتل خانلری استاد ادبیات و وزیر فرهنگ ایران در سال ۱۳۴۲ و عده‌ای دیگر، نام تالار رودکی انتخاب شد.

تالار رودکی در روز چهارم آبان ۱۳۴۶ با نمایش اُپرای «زال و رودابه» اثر ثمین باغچه‌بان و «جشن دهقان» ساخته حسین پژمان افتتاح شود. همچنین یکی از مشهورترین خوانندگان ایران یعنی «سیمین غانم» سمفونی «مرد من» را در روز افتتاحیه آن در تالار اجرا کرد. تالار رودکی و دیگر مراکز فرهنگی تهران که امروز به عنوان میراث فرهنگی می‌شناسیم ثمره ثروت فرهنگی بر آمده از دهه ۱۳۴۰ شمسی است.

اگر به چند دهه قبل‌تر برگردیم و بخواهیم رنسانس فرهنگی ایران را از دوره مشروطه حساب کنیم، باز هم در دهه ۱۳۴۰ است که ساخت مجموعه‌ای کم‌سابقه از اماکن و مراکز فرهنگی به ثمر رسید. به علت همزمانی تحولات هنری فرهنگی با مدرنیزاسیون برآمده از معماری و شهرسازی، تاسیس چنین مکان‌هایی اثرات عمیقی بر هنر و فرهنگ مدرنیستی در ایران داشت.

فضای هنری و فرهنگی ایران در دهه ۴۰

هدف تالار رودکی آشنا کردن عموم مردم با هنر موسیقی و هنر نمایشی ایران و جهان بالا بردن سطح فرهنگ و هنر ملی و گسترش و تعمیم پدیده‌های هنری جدید جهانی بود و از وظایف خود می‌دید تا اجرا‌هایی از آثار آهنگسازان و نمایش‌نامه‌نویسان جهان را در قالب اجرای موسیقی سمفونی، اُپرا، باله، تئاتر و رقص‌های ملی و محلی به مخاطب ایرانی نشان دهد. اولین بار بود که در تهران این اهداف و وظایف در کنار هم و به صورت متمرکز در یک‌جا به ثمر می‌رسید. تا  پیش از آن، بار فرهنگی به شکل محدود بر عهده اداره هنر‌های دراماتیک وابسته به هنر‌های زیبای کشور بود و فضای نمایشی در پایتخت، بیشتر تئاتر‌های تخیلی و سینما‌های لاله‌زاری بود اما این برنامه‌ها سلیقه هنری شهروندان را تغییر داد و حتی منجر به تغییر پوشش مردم نیز شد. در هیچ دوره از تاریخ تهران از مشروطه به بعد، به اندازه این ده سال یعنی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ تغییر در شیوه زندگی و زیست مردمان ایران با این سرعت صورت نگرفته بود.

مهندسی فرهنگی تهران در این دهه بر ۲۶ مرکز فرهنگی بود. هرچند که در چند جای دیگر نیز همزمان فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شد، اما با تالار رودکی بود که نوعی هنر مقایسه‌ای به وجود آمد و ناگهان در تهران هنر‌های تجسمی تئاتر رقص و موسیقی و ادبیات زیر یک سقف رفت.

با وجود تالار رودکی، تعداد زیادی از هنرمندان معروف جهان فراخوانده شدند تا تصویر جدیدی از ایران فرهنگی به نمایش دربیاید. عوامل دست‌درکار با الگو‌های نوظهور پوسترسازی و عکاسی موسیقی را به هنر‌های تجسمی پیوند دادند و نگرش تازه‌ای در گرافیک مطرح کردند.

بعد از شروع به کار تالار رودکی، سقوط امپراتوری موسیقی لاله‌زاری (مطربی) به وجود آمد و مدتی بعد ارتباط مستقیمی بین موسیقی تهران و موسیقی جهان برقرار شد. برنامه‌های اپرا، باله، ارکستر‌های سمفونی، رقص‌های محلی نسل دیگری از جوانان تهران را تربیت می‌کرد.


بیشتر بخوانید: بازسازی آرامگاه فردوسی در دوره رضا شاه پهلوی


ایده ساخت تالار رودکی را فرح پهلوی از مشاوران فرهنگی خود شنید و به شاه پیشنهاد کرد. در واقع شاه با تأسیس سازمان هنری تالار رودکی و رویکرد مدرنیستی آن می‌خواست مهمترین نماد فرهنگی عصر انقلاب سفید را مهیا کند در عین حال تلاش می‌شد تا افکار عمومی رویکرد دقیق و درستی به فرهنگ ملی و موسیقی و آواز ایران داشته باشد.

با افتتاح این تالار هفت طبقه که سه طبقه آن گنجایش حدود هزار نفر را داشت، پادشاه یونان و ملکه، هیات رئیسه اتحاد جماهیر شوروی، رییس جمهور رومانی و بانو، رئیس جمهور چکسلواکی و بانو، امیر کویت، رئیس جمهور مجارستان و بانو، رئیس جمهور بلغارستان، خواننده‌ها، موسیقیدان‌ها، خبرنگاران، عکاسان و کارگزاران فرهنگی از نقاط جهان به تهران دعوت شدند. در طول این سال‌ها و تاریخ تهران، مکانی مثل تالار رودکی نتوانسته بود این همه طراح، نقاش، روزنامه‌نگار، خواننده، نوازنده، عکاس، نورپرداز و بازیگر را دور هم جمع کند.

این مجموعه از دو بخش تالار بزرگ و کوچک تشکیل می‌شد و از ابتدا قصد بر این بود که برنامه‌های معمولی موسیقی را در تالار کوچک و برنامه‌های ویژه‌تر را در تالار بزرگ به نمایش در بیاورند. اگر گنجایش تماشاچیان در تالار بزرگ را در حدود ۷۵۰ نفر در نظر بگیریم، گنجایش تالار کوچک حدود ۲۵۰ نفر بود. از ابتدای تأسیس، تالار کوچک به سخنرانی‌ها، بحث و گفت‌وگو درباره موسیقی و اجرای برنامه‌های ایرانی اختصاص داشت. بخش اداری نیز در طبقات تالار کوچک بود و کار‌های وابسته به امور موسیقی را انجام می‌داد.


بیشتر بخوانید: تاسیس کاخ جوانان در ایران


طی سال‌های متمادی تعداد زیادی داوطلب به این واحد اداری می‌آمدند و آموزش می‌دیدند. افراد می‌توانستند با داشتن برگ پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی، داشتن حداقل گواهینامه پایان پنجم متوسطه نظام قدیم یا معادل آن در نظام جدید و دانستن زبان خارجه (انگلیسی آلمانی فرانسه) در حد دیپلم متوسطه و داشتن سن بین ۱۸ تا ۲۶ سال، یک دوره آموزش آواز ببینید و در گروه کــُر ارکستر سمفونیک تهران استخدام شوند. این داوطلبان در مدت دوره‌ای که زیر نظر استادان با تجربه ایرانی و خارجی می‌گذراندند با ادبیات موسیقی پرورش صدا، تاریخ موسیقی سلفژ و تئوری موسیقی آشنا می‌شدند. برای نخستین بار تئوری‌ها و پراتیک‌های گوناگون در بروشورها، برنامه‌ها، کاتالوگ‌ها و اخبار به صورت روتین در یک مرکز هنری به وجود آمد.

همچنین برای آنکه اخبار بیشتری در اختیار تماشاگران قرار بگیرد، برنامه تالار رودکی در چهار برگ منتشر شد و با حضور محمود خوشنام در سمت مدیر روابط عمومی تالار این بولتن داخلی پس از ۹ شماره در تیر ماه ۱۳۵۰ تبدیل به نخستین جلد مجله با طرح صورت دکتر محمد معین، اثر صادق بریرانی درآمد و گرافیک  شماره دوم به بعد را نیز مرتضی ممیز انجام می‌داد.

تالار رودکی پس از انقلاب تالار وحدت نام گرفت و هنوز یکی از مجهزترین سالن‌های تئاتر ایران است. اما برنامه‌های هنری و فرهنگی مانند سابق در آن اجرا نمی‌شود و حتی چند سال پیش نمایشگاهی از خودرو‌های لوکس در آن برگزار کردند که چنین رویدادی به خوبی استحاله یک مرکز هنری به بنگاهی اقتصادی را نشان می‌دهد. حتی جشنواره مد و لباس هم در این مکان برگزار شده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۶۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳۹
علی
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
برای وطن‌فروش تعریف‌های بسیار وجود دارد. یکی از تعاریف: "کسانی که از شکم مردم می‌زنند و می‌فرستند برای غیر مردم!
فرهاد
۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
پس میتوان در تمام زمان ویا سالهای پادشاهی شاهنشاه اریامهر بزرگ ارتش داران ایران وجهان به جرات وقدرت گفت .انسانی باشرف .وطن دوست .مهربان .فداکار وبخشنده بود .فقط چند نمونه کوچک از کارهای ایشان را نام بردید ایران همه ساختاراو بود که حالا درحال ویران شدن است .وبیشرف تاچر وکارتر بی ناموس که خوینی را علم کردند
احمد
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
زمانی که اینا داشتن تالار افتتاح میکردن نوزادان و مادران زیادی خصوصا تو روستاهابه خاطر سطح بهداشت پایین مردن، تو خونواده خودمون مادرم میگفت دوتا از داداشام یکی موقع زایمان و یکی هم چندماهه بود مرده بود حالا فکرشو بکنین تو سطح کشور سالانه چقدر مرگ و میر داشتیم شاید تو شهر وضعیت بهتر بوده ولی واقعا تو روستاها وضعیت امکانات و بهداشت خیلی ضعیف بوده
ناشناس
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
خدا لعنت کنه شاه ملعون و وطن فروش رو
میثم بختیاری
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
دوستان یه عده از قانون کاپیتولاسیون گفتن اما بزار بگم .

؟؟؟؟؟؟؟؟ قانون کاپیتولاسیونی که اخوندا همیشه گفتن؟ اینه که. اون روزگار قدیم تمام کشورهای جهان قانون کاپیتولاسیون داشتن.
و متقابل بوده. و فقط خانواده های افراد متخصص که داشتن کارخونه ها رو میساختن ایران بودند.

شاهنشاه خدا بیامرز داشت باین کار تموم کارخونه ها و شرکت های بزرگ رو میساخت و پول شرکتها رو به ایران سرازیر میکرد.

چه اینکه این قانون در روزگار قاجار هم اداره میشد.

ممنون از سایت ۲۴ عزیز
ناشناس
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
آرزو دارم نام نیک شون رو مردم ما سینه به سینه به نسل های بعدی برسونند و از خدماتشون یاد بشه تا زمانی که در اولین زمان ممکن تاریخ واقعی ایران نوشته بشه. ساخت مدارس بزرگ با آزمایشگاه .ساخت و تجهیز هنرستانها با امکاناتی در خور ان زمان .خانه بهداشت .کتابخانه ها و مخصوصا کانون پرورش فکری با سالن تئاتر و سالن بازی .لوازم چوبی و انواع کتاب ساختمانهای بهزیستی اصولی مناسب معلولین و.. ساخت بیمارستان ها و... ازشون سپاسگزاریم که با بودجه کم اون موقع تلاش برای ارتقا صنعت داشتند. تلاش برای جایگزینی انرژی خورشیدی به جای زغال و نفت و تلاش برای بیابان زدایی و حفظ محیط زیست در دشت های ایران و هزاران هزار خدمت واقعی و بددن تبلیغات و پرو پاگاندا
رضا پالان
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
احتمالا قرار بوده اونایی که بدلیل عدم لوله کشی آب وسط تهروون داخل جوب لباس هاشون رو می شستن ببرن هر چند روز رقص باله نگاه کنند قوت بگیرند با انرژی بیشتر لباس بشورن.
و احتمالا لایکیون (کسانی که با لایک می خوابن و بلند میشن) نیز تصور می کنند کشورهای دیکتاتوری دیگر داخل بیابون زندگی می کرده اند. حکومت دیکتاتوری قزافی هزاران خدمات واقعی و نه فانتزی داشته و ریشه تمام خدمات عمده کشور ما نیز به زمان قاجارها بر می گردد.
لذا مانند نویسنده اصلاحاتچی مفلوک این وجیزه عوض توجه به محرومیت میلیون ها ایرانی شهرنشین و روستانشین (70 درصد مردم ایران که روستانشین و عشایر بودند و کاملا محروم از هر خدمتی) به افتتاح رقص باله بپردازید با ریشه تف کردن در صورت حکومت دیکتاتوری پهلوی و رای زیر 400 هزارتای ربع پهلوی در کمپین دلقک گونه اخیر فکر کنید.
ناشناس
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
تمام ابادانی وپبشرفت همه از قبل بود واگر نه من که حالا ٦٥ سال دارم یادمه که تهران پایتخت مثل بیابان بود اونها درست کردن .هرکسی بکشور خدمت کرد خداوند نور بقبرشان ببارد.
ناشناس
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
روزی گذشت پادشهی از گذرگهی 

فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست
پرسید زان میانه یکی کودک یتیم
کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاست
آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست 

پیداست آنقدر که متاعی گرانبهاست 

نزدیک رفت پیرزنی کوژپشت و گفت 

این اشک دیده من و خون دل شماست
ناشناس
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ببین چه کسایی دعوت شدن همه ادیبان فکر میکنم اگه الان میخواست افتتاح بشه چه کسانی دعوت میشدند
عطیه بحری
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
این تالار برای اجرای گناه ساخته شد اما ما در آن نمایش فاطمه را اجرا کردیم. چه سعادتمند شد تالار وحدت و چه خوشحال شدیم ما. گروه هنر مقدس برای بانوان نمایش بزرگ فاطمه را اجرا کرد
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
عطی کماندو ، هیس........
مجتبی
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
روح همه بزرگ‌مردان تاریخ ایران زمین شاد باد
پاسخ ها
ناشناس
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
شامل پالانی پسر و پدر نمیشه
محمد کاظم شهریزاده
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
هرکی به این مملکت ظلم کرده ویاظلم میکنه خدالعنتش کند
ناشناس
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
درود بر روان پاک شاهنشاه محمد رضا پهلوی
پاسخ ها
ناشناس
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
رضا پالان الان در امریکا با همان پولهای دزدی مشغول چرییدن است و تز دموکراسی میدهد و پدر قاتلش در ایران زندان اوین و قزل حصار و‌... را پایه گذاشت و حالا خودش ادعای دموکراسی دارد
ایرانی
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
مردیکه یه کشور ثروتمند و تبدیل کرده بود گدا خونه،همیشه با پدر ملعونش تو این فکر بودند که دولتی پایدار هست که مردمش در فقر باشند،انقلاب به وسیله گرسنگی و خشم مردم گرسنه پیروز شد،امروز ما ابرقدرتی مثل آمریکا و انگلیس که در زمان اون بی عرضه ها پا رو گردن ملت ایران گذاشته بودند رو داریم به خاطر کارهای پلیدشان سیلی میزنیم،وکارهای غلدریشون رو با غلدری جواب میدیم،با طرفداری از اون ملیونها داریم ارزش رئیس علی، میرزا کوچک خان،ووووو...رو بی ارزش میکنیم ،امروز تو دنیا جز چند قدرت اول دنیا هستیم،وبه اون رتبه ای که حقمان بود داریم نزدیک میشیم،که اگه اون شاه بی عرضه بود معلوم نبود تو چه منجلابی هدایتمون کرده بود.کدوم شاه،پدرش اسطبل دار انگلیسی‌ها بود،که با چاپلوسی سر از نظام دراورد،بعدش دیدن اوضاعش خرابه تبعیدش کردن سیبری هامو جا به درک واصل شد،،وپسر هوس بازش رو جاش نشوندن،که اونم مالی نبود همه چی رو رها کرد و فرار کرد،که تنها کار عاقلانه ای بود که تو عمر کثیفش انجام داد،یه سر به خودتون بزنید ببینید کجا بودیم و به کجا رسیدیم،بعد روحش شاد شاد کنید،درود بر خمینی،درود بر خامنه ای،زنده باد ایران اسلامی.درود به مردم با غیرت ایران،
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
اوه اوه با تحلیل آبدوغ خیارت مشخصه جیره کلانی می گیری، آخرشه خوب بگیر!
محمد
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
یاد ونام شاه فقید گرامی وجاودان..روحش شاد و درآرامش
پاسخ ها
ناشناس
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
امیدوارم بروی در کنارش بخوابی که روح تو هم با روح ارباب تاجدارت در ارامش قرار گیرد
ناشناس
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
درود بر روح بزرگ ایشان

روحش شاد
ایرانی
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
آفرین و هزاران آفرین بر نویسنده ی این متن زیبا. آفرین بر شما که راست‌گویی پیشه کردی. خاندان پهلوی هر چه نداشتند ایرانی بودند. ایرانی اصیل. واقعاً زنده باد. شاید اگر الان هم حکومت پهلوی ادامه داشت ما اینجا نبودیم.علم و دانش در اون دوره حکومت میکرد. شما ببینید چه افرادی وزیر بودند و الان چه کسانی هستند. مدیر اون تالار و تصمیم گیرنده ی فرهنگ و ادب ایران کیا بودن و الان کیا هستن.. ای خدا آدم چی میتونه بگه....
ق . ا
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
دُرود و تشکر بر شما که بعد از ۴۲ سال سرگردانی در تاریخ معاصر شهامت نوشتن ارزنی از یک واقعیت بزرگ تارخ کشورت را داشتی ، سپاس از شما و دُرود و سپاس بر آنان که مخلصانه به کشور خدمت کردند و قومی ندانسته با مملکت چه کردند ،!!! لعنت بر جهل
ناشناس
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
روحت شاد و یادت گرامی
ناشناس
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
روحت شاد عزیزه دلها
ناشناس
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
آنچه پهلوی برای پیشرفت ایران انجام داد تازه زمانی بود که متوسط عمر تکنولوژی در جهان بیش از سی سال بود و ما امروز توسط حکومت فعلی در زمانی که متوسط عمر تکنولوژی در دنیا کمتر از شش ماه است از چرخه پیشرفت جهانی خارج شده ایم
روحتان شاد و نگذرد خدا از کسانی که امروز ما را به هشتمین کشور فقیر و فلاکت زده جهان تبدیل کردند
ناشناس
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
روحش شاد
مهدی
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
مهم نامش بود که این همه
اساتید که داقعن بی تظیر
بودن انتخاب کردن.
رودکی جه عیبی داشت که
شد وحدت چون شد وحدت
از هنر تخلیه شدوشد مکان
اقتصادی این هم یک فضاهتی
دیگر خدایا
ناشناس
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
خدا رحمتش کنه روحش در آرامش مرد خوبی بود شما هم هی برا خودتون ببرین بدوزین.الان براتون بهتره که چند وقت دیگه نون گیرتون نمیاد بخورین.
ناشناس
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
خدالعنت کنه شاه وطرفدارانش
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
تو روحت با ساندیست با هم ....
سید
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
فعلا مساله اصلی فلسطین و یمن است با محمدرضا چکار دارید؟
گوشت و مرغ و بدبختی مردم هم زمان اون خدابیامرز بود
محمد
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
خدا رحمتت کنه شاهنشاه. رضا شاه و محمدرضا شاه یک مملکت عقب افتاده و داغون رو تبدیل به یک کشور پیشرفته کردند
ناشناس
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
به نظر بنده دعوا بین بد و بدتره . خاندان پهلوی خدمات زیادی داشت و اشتباهاتی که باعث انقلاب شد و چه خوب میشد روحانیت به جای حکومت کناری می‌نشست و اینطور خودش رو از چشم نمینداخت. اگه زمان شاه هم دنیای مجازی و ارتباطات مثل الان وجود داشت نارسایی ها و مشکلات اون دوره هم بیشتر به چشم میومد هر چند با نظر اکثریت مردم موافقم که جمهوری اسلامی که می‌بینیم با همین فرمون محکوم به شکسته و روی پهلوی ها رو سفید کردن . امیدوارم بدون جنگ و خونریزی به حکومت دلخواه اکثریت مردم برسیم .
علی
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
نظرها جالبه.فقط اشاره نشده.که ایران همیشه مستعمره انگلیس بوده وهست.بقیه بازیه برا چپاول نفت ومنابع ما.افسوس که ایرانی هنوز نفهمیده ازکجا ضربه میخوره
ناویک
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
اول انقلاب می گفتن.خط واحدرامجانی میکنیم.آب وبرق رومانی میکنیم.دلخوش به اینهانباشیدمسکن ر امجانی میکنیم.ما که بعداز44سال چیزی ندیدیم.
ناشناس
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
درود بر شاهنشاه
حامد
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
کی فکرشو می کرد سلسله اینا در سال ۵۷ منقرض بشه؟ خودشونم اصلا باورشون نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
وقتی دشمنان ایران از پیشرفت ایران و برنامه ای که برای ۵ سال آینده تا سال ۶۲ را دیدند که ایران قرار بود به ژاپن دوم تبدیل شود غربی ها نقشه خود را برای نا بودی ایران اجرا و برای سرنگونی شاه برنامه ریزی کردند
اسد
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
آیا واقعا یک تالار باید اینقدر برا بعضیا
ارزش داشته باشد که اینهمه پیشرفت‌ها
نادیده گرفته شود بنظر میا شاید اکثر این نظرات راکسانی دادند زمان شاه را ندیدند
چه جنایاتی که این خانواده نکردند
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
هر جنایتی کرده باشند اینا رو سفیدشان کردن
ق ، ا
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
برادر بزرگوار من لطفاً هیچ وقت بدون مطالعه و آگاهی در برابر تاریخ به قضاوت ننشین ، تا در پیشگاه فرزندانت شرمنده نشوی ، با احترام بشما
ناشناس
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
رویداد 24.سپاس
ناشناس
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
من یک کلمه میگم ختم کلا... هرکدومی که میان توهردوره ای، فقط بدنبال جیب ومنافع خودشونن. هیچکی غصه مردموتاحالانخورده. توهردوره ای بیشترین فشارروفقیربوده وهست.سگ زردبرادرشغاله
ف
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
الان ساندیس میدن.برا یه ساندیس چیکار میکنن.احتمالا به شما کارتونی ساندیس میدن.آخه یکی نیست بگه احمق حداقل این تالار ماندگاره.ب خودشون نبردن.دکل نفت کجاست اونو از جیب بابا تو خریدن که بردن.
حمید
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
خدا رحمت کند ما الان نون مفتی آب برق مجانی داریم مالیاتم نمیدیم آهش گرفته هممونو
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
خخخخخخ............
ناشناس
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
توی کامنتها چقدر غلط املایی و فحش و توهین و عقده هست از هردو گروه
اسد
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
با توجه ب دسترسی ب فضای مجازی سرچ
کنید خاطرات تاج الملوک مادر شاه
که مورخین خارج از ایران با او مصاحبه
کردن بسیار زیبا وبرا قضاوت کردن عقلانیتر است مراقب باشیم حمایت
از آنها یقینا موجب میشود در سرای آخرت در صف آنها قرار خواهیم گرفت
پاسخ ها
ناشناس
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
آخرت تو سرت بخوره.تو همین دنیا بدتر از آخرت رو برامون تحفه آوردید شماها.
ناشناس
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
شما هم مراقب باش در سرای آخرت با پوتین وبشار اسد محشوربشی
ابوطالب
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
خدا همه آدمایی که قلبشون برای ایران با این اوضاع بدش به درد میاد رو بیامرزه
ناشناس
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
عزیزم برادرجان بایه میلیون که نمیشه زندگی کرد من بازنشسته که شدم کلا اسنپ کارمیکنم شبی ۱۵۰ کارمیکنم وراضیم به رضای خدا
ناشناس
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
بااین همه جنایات ی کار مثبت انجام داده دیگه تعجب نداره
ازادی
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
من نیستم داخل این مهمانی گندومردارتوراارزانی...مردان بزرگ روحتان شاد....
شوهر شاه
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
در سال افتتاح این تالار سال46،در کشور ما دچار شیوع انواع بیماری ها بود،بسیاری از کودکان در زیر کپرها درس میخواندند؛آب سالم آشامیدنی فراهم نبود؛مردم در بیغوله های بلوچستان و بوشهر و...به علت فقر و بی کاری نهار و شامشان تیلیت شریت سینه و نان خشک بوده،به گفته یکی از پزشکانی که برای طباطبت به آن مناطق رفته بود تعریف میکرد که مردم از او درخواست تجویز شربت سینه میکردند و وقتی از آنان سوال پرسیده به چه منظور این همه شربت میخواهند آنطور پاسخ دادند؛بعد این مردک زنباره آلت دست انگلیس و امریکا و .... به علت پز دادن جلوی چهارتا اروپایی و رسمی شدن ولیعهدی رضا شاشو؛تالار رودکی افتتاح کرد؛لعنت بر طراح و منتشر کننده؛ و ویراستار این مقاله؛تف به صورتش که قلم از پهلوی میزنی؛رویداد24 که دائما خود رو رسانه مستقل معرفی میکند یکبار تا حال شده از خیانتهای این خاندان سخن بگوئید.
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
آنهایی که میگویی زیر کپر درس میخواندن بعد از ۵۰ سال هنوز زیر کپر درس میخوانند ولی حرم و گنبد بارگاهی در نجف و کربلا میسازند که صدها برابر تالار رودکی هزینه دارد ضمنا تازگی ها سرخک هم شیوع پیدا کرده
ناشناس
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
مالاریا هم که اون زمان داشت ریشه کن می شد دوباره برگشته
ارنست پرون
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
چطور شده؛که سردبیر این سایت،که در توئیتر بر علیه ربع پهلوی پست میگذارد و مخالف اوست؛در سایت دائما از خدمات خاندان پهلوی مطلب میگذارد.؟
پاسخ ها
رویداد24
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
ممنون از توجه شما به سایت رویداد24

مطالبی که در سایت رویداد24 منتشر میشه، اساسا با نگاه انتقادی است و خوانندگان سایت هم این را پذیرفتند که رویداد24 رسانه‌ای چالشی است و بهتر است نگاه منتقدانه خود در تمام عرصه‌ها را حفظ کند. بنابراین تمام تلاش ما این بوده که سویه نقادانه در تمام مطالب اعم از تمام سرویس‌ها وجود داشته باشه.

اتفاقات مختلفی که در دل تاریخ رخ داده را روایت میکنیم اما روایت کردن تاریخ به معنای جانبداری از پادشاهی نیست. شاید از یک اقدام زمامداران مختلف ایران تقدیر بشه و بگوییم که ای کاش از این دست اقدامات بیشتر می‌بود، اما این مسئله به هیچ عنوان به معنای حمایت رویداد از هر گونه خودکامگی و سلطنت و پادشاهی نیست. اگر این‌چنین باشه، هر تاریخ‌نگاری باید محکوم به این مسئله شود، چون در حال روایت و مهمتر از آ تحلیل تاریخ است.
ما روایتگر و تحلیلگر تاریخ با نگاه نقادانه هستیم.
در پایان اگر مبنای سخن شما درست باشه، ما باید حامی تمام اقدامات سلسله‌های زندیه و صفویه و قاجاریه و زیدیه و اسماعیلیه و ساسانیان و هخامنشیان و ... هستیم، چون درباره تمام تاریخ ایران مطالبی منتشر میکنیم!!! که طبیعتا این داوری نادرست است.
ممنون از توجه شما
فرهاد فرزاد
سردبیر رویداد24
ایراندوست
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
هزاران درود بر سردبیر سایت و همکاران سایت رویداد24
ناشناس
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
برای ما مفهوم مطلب مهم است نه شخص ،شخص تا حدی برای ملت ارزش دارد که نیت وکارکردش ارزش داشته باشد
ارنست پرون شوهر شاهنشناه اریامهر
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
آهای نگید جاوید شاه،بگید؛چاپید شاه؛چاپید شاه،کدام شاه؛پالانشاه؛پالانشاه،.
پاسخ ها
ناشناس
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
گشنگی شاعرت کرده حسابی
ایرانی
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
زنده باد بر شما،
ش.ص
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
ی جوری حرف میزنید انگار مملکت خیلی خوبه . گل و بلبل که میگن همینه ...
اینا براتون ارزونی میارن .روزهای خوب میارن . میشینن پای میز برجام و سیب میخورن . ههههه
ماری
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
خدایا از کجا به کجا رسیدیم
فرزاد
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
لعنت به تک تک ساندیس خور ها
ناشناس
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
حیف .
فکر چقدر پیشرفته و جلو بود .
حالا ...
ناشناس
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
What a great man shah of iran was.
God bless his soul
محمد
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
وقتی میرم دانشگاه تهران تحصیل میکنم، وقتی سوار قطار میشم و..... نمیتونم بگم گور به گور شده.
ولی وقتی میبینم هر ساعت آقایون آزادانه مشغول اختلاس و تاراج ثروت این مردم هستند درحالی که هموطنان من هیکلشون رو تا کمر تو سطل آشغال خم کردند و دنبال یه لقمه نون می گردند و هیچ مسئولی اونارو نمیبینه،.....
موسوی
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
کاش آنقدر برای مردم ارزش قائل بودند که یک بار دیگر رفراندوم (همه پرسی) آزادانه برگزار می کردند.
پاسخ ها
حقیقت تلخ
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
جرأتشو ندارن . رفراندوم پیش کش. یه انتخاب برگزار کنن بدون انتصاب
حنا
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
شاه ایران دوست بود و یک خدمتگزار عالی برای ایران و ایرانی بود
قطعا هر سیاستمداری اشتباه داره و شاه هم مستثنا نیست
اما چیزی که مهمه اینکه شاه عاشق کشور و مردمش بود و هدفش پیشرفت ایران بود
اولینش هم کشورش بود نه ایدئولوژی خاصی که بخواد به بهاش ایران رو نابود کنه!


الان هم که پروپاگاندا و دروغین های که به شاه میبستن یکی یکی محو میشن خوب بودن شاه بیشتر آشکار میشه

در هر صورت روحش شاد و یادش گرامی
شاه والامقام ایران زمینم
جعفری
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
سلام. هر پادشاهی وهر رهبری بلخره کاری برای مردمش کرده مگه میشه که پادشاه باشی وکاری برای مردم نکرده باشی امید وارم که خدا بهترین پاداش بهشون در دنیا آخرت بده
Mehran
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
شاه فكرهاي خوبي داشت دنبال ترقي بود ولي عيبش اين بود ترسو بود تا يه تقي ميخورد از كشور فرار ميكرد مثل زمان مصدق و ٥٧
پاسخ ها
جمشيد
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
اگر يكم شهامت داشت ميموند تو مملكتش الان خيليها تو غار بودن
سید
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
ایشان نمیخواست روی خون مردم سلطنت کنه وگرنه راحت میتونست سرکوب کنه
اشنا
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
ازاین افتتاح هازیاداست چه درجمهوری اسلامی چه درزمان شاه وچه هرجای دیگردنیا مهم اهداف فرهنگی ان است حاصل فرهنگ شاهی امثال فروزان است وامروز حاتمی نیا وحجاری‌فروامثالهم
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
زمان شاه اگر فحشا هم بود وارداتی بود ولی امروز به علت فقر فحشا صادر میکنیم به امارات و ترکیه و البته شهر های زیارتی ماهم فحشا زیاد است
امید
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
درود بر شاهنشاه و شهبانوی ایران
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
درود بر چیشون میفرستی خائن زاده
ناشناس
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
خدا رحمتش کند. خدا به قبرش نور ببارد.
لرستان
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
سلام بر ولایت فقیه مطلق در راس انها پیامبر ،فقطپیامبر خدا واهل بیت ان ودر راس انها فقط خدا والسلام
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
منظورت مذهب شیعه خمینیه؟
ناشناس
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
خدا با بهشتیان مشهور بدارد
پاسخ ها
ناشناس
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
محشور درست است , لطفا" اندکی دقت !!!!!!!
سید
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
تا جهل هست درود به روح جنایتکارانی مثل خاندان پهلوی دور از انتظار نیست .
کشور در ید قدرت یک خانواده موروثی و نوکر بیگانه بماند مهم نیست مهم این است من به خواسته هایم برسم.جای تأسف است
پاسخ ها
محمد
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
نگاه کن کامنت هارو.
بیش از 83 درصد مردم، پهلوی رو دعا کردند؛ پس طبق نظر شما بیش از 83 درصد مردم نمی فهمند و کمتر از 16 درصد می فهمند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این جای تاسف داره.
احمق ترین فرد کسیه که اکثر مردم رو احمق فرض میکنه.
ناشناس
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
جای تاسف دارد که بعد از چهل سال که این همه حقایق را دیذدی باز بخاطر منافعی که تو را از بقیه جدا می کند حقیقت راانکار می کنی
ناشناس
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
درود بر شاه
ناشناس
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
اگر اون ناجنس مثل این تخم سگ ها دزدی میکرد الان این همه دعوا و بحث بیهوده نمیکردیم چون که چیزی برای به تاراج بردن نبود. تا مردم مطالبه گر نباشند هیچ حکومتی درست نخواهد شد. باید مطالبه گر باشیم
ناشناس
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
یه صندوق رفراندم مشخص میشود مردم رو شمعک هستن دارن خاموش میشن خدا یا تو میدانی اقایو خیال میکنن خود را به کوچه علی چپ زدن سیر خبر از گرسنه نداره مردم‌به چه دربدری افتادن
اه
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
گوجه کلیوی ۲۵ مرغ نمی تونیمم بخوریم گوشتم برنجم گوجم شما به بفکر چی هستین
.
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
واقعا مردم قبل از انقلاب اگه میفهمیدن اینچنین سرشون میاد انقلاب میکردند ؟
پاسخ ها
ناشناس
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
به قول معروف:" چودانی وپرسی سؤالت خطاست" , این بیت شعر مصداق شرایط امروزی اغلب مردم ایران است :
این محنتی که می کشم از تنگی قفس
کفران نعمتی است که در باغ کرده ام
علی
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
تا تونست ساخت وافتخار کرد از جاده تا مدرسه وپل راه آهن
ناشناس
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
محمد رضا شاه با برگزاری جشن‌های 2500ساله می خواست فرهنگ و تمدن بزرگ ایران را پایه گذاری و احیا کند که انگلیس نگذاشت
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
سبک مغز جشن دوهزار پانصد ساله گرفت که خودشو نشون بده،پز بوه،که من چنینم و چنان.
یا علی مدد
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
شما ها فکر کردید همه مثل خودتون بی سوادند که این جنگ روانی مسخره رو راه انداختید و یک مدت هست که عجیب دارید خائنین به مملکت و ملت رو وجهه شون رو خوب جلوه میدید و ظلمهاشون رو پنهان میکنید و مثل دوران حسن فری یک عده دیگه پروژه ای چیزی به نفع ملت راه می انداخت این می رفت به اسم دست آوردهای خودش افتتاح میکرد بعد از مدتی خودش درش رو تخته میکرد چون ادامه دهنده راه همین گور بگوری ها بود یا فکر کردید اونایی که سنشون به اون دوران میرسه دچار نسیان شدند و ظلم این ظالمان رو فراموش کردند با کمی مطالعه پی خواهید برد که در زمان همین که مورد حمایت و قدیسه شماست ایران بزرگ را بخاطر زیاده خواهی و بی عقلی و خیانت و وابستگی به غرب تکه تکه و چوب حراج زد که هیچ دیوانه ای ارث پدرش هم باشه اینطور حراج نمیکنه یا کشف حجاب یا حمله به مسجد گوهرشاد و شهادت عده زیادی بیگناه به دستور او و خیلی جنایات دیگر شما بهتر است کاسه کوزه تان رو جمع کنید بخدا ملت بیدار شدند و شماها هنوز خریدو همه را مثل خودتان حساب میکنید و مسائل اقتصادی و معیشتی که از زیر نظر خودتان و توسط خائنین کشور بزرگ جلوه میدید که به ظن خودتان مردم از این نظام خسته بشن تا حکومت وابسته به غرب رو دوباره احیا کنید و خون هزاران هزار شهید را پایمال کنید که زهی خیال باطل
پاسخ ها
حقیقت
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
داروهاتو اگر سر وقت مصرف کنی توهم کمتر میزنی یا شاید اونی که زیاد مصرف می کنی خالص نیست!
ناشناس
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
در صد سال اخیر بیشترین مردم معترض به حکومت به دست حکومت فعلی کشته شده اند سرکوب و کشتار مردم در اعتراض های سالهای ۶۸ و ۷۸و۸۸و ۹۸ هیچگاه از یاد ملت نخواهد رفت
ناشناس
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
هیچ کس دلسوز ملت نیست
همه به فکر جیب خودشون هستن
ناشناس
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
نه شرقی نه غربی
ناشناس
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
شاه و فرح روابط بین الملل خونده بودن وبسیار تلاش کردن ولی آمریکا وروسیه نذاشتن وایران رو از بین بردن
کیکاوس
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
خدایاغافلین وجاهلین نسبت به انقلاب شکوهمنداسلامی راهدایت کن، ومعاندینش رابه شاه هویدا، اویسی، شعبان بی مخ، رجوی، بنی صدر، بختیار، هایده، مهستی، محشوربفرما
پاسخ ها
ناشناس
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
تورا هم با پوتین وبشار اسد
ناشناس
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
خدا وند بیامرزه رضا شاه پهلوی شاه شاه ایران.
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
شاه شاهان!!! نوکر دست انگلیس،خاک بر سر کشور فروش، و رویداد24 نان به نرخ روز خور
علی
۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
خدا رحمت كنه شاه رو
مخلص رهبر
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
خاک برسرخاندان پهلوی خیانتکار
ننگ برپدرودوپسر
جهنم جایگاهشان
چه افرادپاکی رادرشکنجه گاههای ساواک بادستان کثیف
عاملان وحشی شهیدکردند
روحشون درعذاب دوزخ جاودان باد
پاسخ ها
ناشناس
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
آقازاده پاچه خوار!!!
علی
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
مرگ بر اریامهر عریزم چقدم این تالار در فرهنگ تاصیرات ژرفی داشت سیاست پیچیده نیس ادمها پیچیده ان هرکاری یا سیاه یا سفید با درسته یا غلط مهم ریشه است که ریشه اینا از بیخ سیا بود دست سیاهم به هرچی بخوره سیاهه از نظر من ، با عحترام به بقیه اریاپرستا
پاسخ ها
ناشناس
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
درپاسخ علی : به جای اینکه وقت ات را صرف پیام نوشتن کنی, اندکی برای املای کلمات وقت بگذار
مرتضی
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
نگارش متن بسیار ایراد دارد...
(پارسی را پاس بداریم).
ناشناس
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
کلاس ششم رو گذروندی بزرگوار؟؟
...
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
در اون زمان شاه ۷۰ درصد نفت اسرائیل رو بدون هیچ دست مزدی تامین می‌کرد ینی ب عنوان هدیه .. بعد تو همون زمان مردم سیستان بلوچستان شباشونو بدون یک قطره نفت ک گرم باشن میگذرونن ..
تمام هزینه های سربازای آمریکایی رو شاه می‌داده بعد هر غلطی میکردن سربازا ینی آدم کشتن و تجاوز و ... دادگاه ایران حق نداشته بهشون چیزی بگه ..
شما با طرز تفکر غلطتون نشون میدیدن چقدر دشمن قشنگ مغزتون شست و شو داده ک فکر خوبی در مورد شاه داشته باشین ..
اینا داخل لانه جاسوسی آمریکا لو رفته ینی حرف خوده آمریکا بوده نه انقلاب ..
جنگ نرمه دیگه .. ینی طرز فکرمون بشه طرز فکر دشمن ..
پاسخ ها
ناشناس
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
زمان پهلوی ما یک خانواده هشت نفره بودیم که فقط پدرم کار میکرد و خرج هشت نفر را میداد همه فرزندانش را به دانشگاه دولتی فرستاد در دانشگاه ماهیانه ۳۰۰ تومان کمک هزینه می گرفتیم که هرچه خرج میکردیم باز تمام نمی شد و باز پس انداز داشتیم.
ضمنا در مورد سیستان بلوچستان هنوز بعد از پنجاه سال مثل سابق است این در حالی است که در همین مدت قطر و امارت صحرا را آباد کردن شما این را بدان در زمان پهلوی متوسط عمر تکنولوژی در جهان ۳۰ سال بود این در حالی است که حالا
متوسط عمر تکنولوژی کمتر از شش ماه است و هنوز حکومت فعلی نتوانسته یک راکتور تحقیقاتی مانند امیر آباد احداث کند و تمامی زیر ساختهای نطنز قبل از سال ۵۷ ساخته شده بود امروز ه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی ما مثل برق و باد از دنیا عقب مانده ایم ومیمانیم
ناشناس
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
ناشناس ۱۲:۵۷
درود بر تو و افرین.
ناشناس
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
جاوید شاهنشاه آریامهر روحش شاد
زاگرس
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
جاویدشاه
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
برو گله تو بچرون چوپان
ناشناس
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
هر انسانی هم کارهای مثبت دارد و هم منفی تاریخ قضاوت خواهد کرد ، یعنی سفید مطلق
ویا سیاه مطلق وجود خارجی ندارد، منطقی باشیم
و منطقی فکر و عمل کنیم
سیاست های اقتصادی و سیاسی قرن ما بسیار پیچیده است و براساس مناطق Geopolitics پیاده سازی می‌شود.هشیارنباشیم چوبش را خواهیم خورد
ناشناس
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
شاه ادم خوبی بود ولی خیلی ساده ودهن بین بود شاه یک مملکت بزر گ بادبادکش وزیر باشه تابستون جامعشوشو اداره کنه اون همچو ساده وزودبائربودکه اطرافیانش ازش سواستفاده میکردن وگولش میزدند .بدون هوشیاری وتحقیق حرف وعملشونو باور میکرد .مخصوصا خونواده خودش که میتوانست کنترل کنه .خواهر مادر .وازهمه مهمتر همسرش خونه وجامعه روعلنیی به فساد کشونده بودن .اونم میفهمید وفقط نظاره گرای همه کارهاوفحشاها بود پس معلوم بود به درد یک فردمسول نمیخورد اونم شاه ورهبرایران..رهبرایران فردی لایق وپا ک وازهمه مهمتر باخدا وهوشیار وخدادوست وجامعه وخانواده ومردم دوست وباایمان مثل سیدعلی خامنه ای باید باشه وهست وباقی میماند وانشاالله بعدازان هم وصل میشه به انقلاب مهدویت...بنده حقیر نه سواد انچنانی دارم نه ایمان زیاد ونه خانه وپولزیاد .بنده یک بازنشسته ارتشی ساده باحقوق زیز ۵ میلیون وبا اجاره ماهی ۴ میلیون وازخدابابت این زندگی باارامش سالم وباامنیت کشورم که نفس رهبرم دران میذمت خوشحال وممنون وراضیم. شما امنیت شهروخونتون زده به دلتون .خوددانید ..هرچه میخاهی دل تنگت بگو ..فی امان الله
پاسخ ها
ناشناس
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
ب گفته خودت زیر۵میلیون حقوق می گیری و۴میلیون اجاره می دهی یعنی با زیر یک میلیون زندگی می کنی واقعا دروغ ساز و دروغ گوی حرفه ای هستی .یک کلمه مثل من بگو جانم فدای رهبر ولی بادروغگویی ذهنیت دیگران را نسبت ب ارتش وارتشی خراب نکن . . .
ایران دوست
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
درود بر خاندان پهلوی
ناشناس
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
جاوید شاه
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
چاپید شاه،خاک بر سر ادمین رویداد که این کامنتهای این بچه ابنه ای رو تایید میکنه
خرم ابادی
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
ای سایت،ای ادمین هرکه هستی ،خدا نگهدار خودت وخانواده ات
اون بهشت گذشت رفت ،مردم تا ۵۰سالگی موی سفید پیدانمیشد در سرو صورتشون
الن کوچه ب کوچه دنبال گوجه و پیاز و روغن مایع ام،اون موقع مردم بجز روغن حیوانی نباتی نمیخوردن،دورد بر تو ادمین سایت هرکه هستی خدا یارت
نادر
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
روحش گل و بلبل
سجاد
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
خدالعنت کنه خاندان پهلوی روکل عمرشون دنبال هوس وپادویی غرب روکردن رضاپالان به طرزخفت باری تبعیدشد اونم.توسط قاتل نیمی ازمردم ایران انگلیس وخودشم اونقدرفسادکردتوسط مردم ازکشورمتوارشد یک انسان کودن وبی سوادمیتونه پهلوی روتمجیدکنه ازخیانتهای این بی شرف بحرین روبخشیدن به انگلیسه وهزاران خیانت دیگرکل عمرشوباهزاران خانم سرکردودراین راه به درک رفت خودچندین نفرمامورتامین نیازجنسی شاه بی شرف بودن توخاطرات اعلم ومادرفرح وسعیدگنگرانی هنرپیشه ی قدیمی به طورموثق ثبت شده کشوری که زمانی پزشکاش ازسنگاپورهندوپامستان بودن الان ازانگلیس میان برای مداواچی بودیم چی شدیم درودبرخمینی بت شکن وننگ برخاندان پهلوی وطن فروش (ازدست دادن ارتفاعات آرارات واروندرودوسرچشمه ی رودهیرمندازدست آوردرضاپالان درقراردادسعدآباد )
پاسخ ها
ناشناس
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
فک کنم شما بیسواد هستین وتاریخ تحریف شده تحویلتون دادن .دیکته هم خوب بلد نیستین. تاریخ هم خوب نمی دونین .تو اجتماع هم که نیستین از دنیا بی خبرین
ناشناس
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
پدر سگها نوکر بودن،محمدرضا شاه دو روز قبل از اینکه فرار کنه؛با سفیرای اانگلیس و امریکا دیدار کرده بوده بهش گفته بودن زودتر کشور رو ترک کنه،بعد یک عده کسخل بچه ابنه ای میان میگن محمدپالان مستقل بود ارواح ننهشون
ناشناس
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
ناشناس ۲۱:۲۳
ادبیاتت=شعورت
بهنام
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
روحش شادوگرامی خاندان پهلوی
ناشناس
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
الان ایران و ایرانی اولویت صدم اینا هم نیست
ارمین
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
هیچ تا به حال به این اندیشیده اید ؟ واقعا شما ها که علیه ان روانشاد و پدر بزرگوارش مطلب می نویسید کمی هم به کامنتها نگاه کنید و به قلیل و کم بودن تان در میان ملت فهیم پی ببرید و ببینید اگر امروز رفراندم واقعی برگزار شود چند درصد هستید . ؟ ایران را چه از لحاظ اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصاد و دیگر زمینه ها به مرحله انحطاط بردید و وابسته چین و روسیه کثیف کردید و عده ای عرب و غیر ایرانی نوامیس مردم را به تاراج می برند و همچنان از موضع پررویی پر مدعا هستید ؟ برایتان باید تاسف خورد .
ناشناس
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
رحمت نه خاک توسر خاندان پهلوی که این بلا رو سر مردم ایران اوردند بعد رفتند پاریس
پاسخ ها
ناشناس
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
اصلا حال روحیت خوب نیست قرصاتو بخور احتمالا توهم زدی
ناشناس
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
اونی که پاریس بود خمینی بود چرا غاطی کردی؟
ناشناس
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
واقعا خدا بیامرزه خاندان پهلوی مرد بودن. داریم زجر کش میشیم
ناشناس
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
روحش شاد
علی
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
روحشان شادرضاشاه ومحمدرضاشاه یادشان گرامی کارکردن براکشورزحمت کشیدن اثار کارهاشون پیداست ودرتاریخ هم ثبت شده است
ناشناس
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
روحت شاد بزرگ مرد هرچی الان داریم از تو بود
ناشناس
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
لیاقت ایرانی بیشتر از اینه
صالح کعب
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
حداقل تمام دنیا نوکر ایران وهر خانوادی ایرانی
میتونست حداقل دوخانواد فلپینی خادمی داشت

حال ماشاالله خیر برکت
صالح کعب
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
حداقل تمام دنیا نوکر ایران وهر خانوادی ایرانی
میتونست حداقل دوخانواد فلپینی خادمی داشت

حال ماشاالله خیر برکت
نظرات شما