صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 18
کد خبر: ۳۱۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

روش‌های تهیه قطعات الکترونیک (واردات قطعات الکترونیکی)

توزیع کنندگان مستقل معمولاً هیچ وابستگی به برند و همچنین امتیاز خاصی ندارند و با توجه به مشتریان خود انواع قطعات را از برندهای مختلف موجود می‌کنند، این توزیع کنندگان، قطعات را از بازار جهانی تهیه می کنند. اگر شما قصد واردات قطعات الکترونیک قطعه ای نیاز دارید که منسوخ شده است، استعلام از این توزیع کنندگان تنها گزینه شما در کنار طراحی مجدد است.

رویداد۲۴ با رشد صنعت الکترونیک و افزایش فشار بر روی زنجیره‌های تامین قطعات الکترونیک (واردات قطعات الکترونیکی)، کمپانی های تولید کننده قطعات الکترونیک (OEM) و همچنین کمپانی‌های ارائه کننده خدمات تولید قطعات الکترونیک (EMS)  مجبور شده‌اند در نحوه توزیع قطعات تولیدی خود تجدید نظر کنند. همچنین به دلیل مشکلاتی مانند مدت زمان طولانی تحویل قطعات، کمبود قطعات و نیاز به اتکا به قطعات قدیمی، اکثر مصرف کنندگان قطعات الکترونیک در نهایت با ترکیبی از انواع فروشندگان کار می کنند تا تمام قطعات مورد نیاز خود را در به دست آورند. پنج نوع تامین کننده اصلی برای خرید قطعات الکترونیکی وجود دارد.

انواع تامین کننده واردات قطعات الکترونیکی

تامین کنندگان واردات قطعات الکترونیکی مختلف مزایا و معایب متمایزی ارائه می دهند. که در زیر به تفکیک به آنها اشاره شده است:

تامین مستقیم از کارخانه

در این روش شرکت مصرف کننده قطعات الکترونیک، محصولات مورد نیاز خود را مستقیماً از کارخانه سازنده قطعات خریداری می کند، یعنی مصرف کننده مستقیماً از یک سازنده قطعات اصلی (OCM) خرید می‌کند. وقتی قطعات الکترونیکی از این طریق تامین می‌شوند، شما مطمئن هستید که قطعات اصلی با قابلیت ردیابی کامل محصول را در اختیار دارید. معمولاً شرکت ها تمایل بالایی دارند تا محصولات مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند، اما تامین از این طریق دارای محدودیت هایی مانند زمانبر بودن پروسه تولید و همچنین نیاز به مقدار بالای سفارش دارد. در کشور ما تامین مستقیم با استفاده از این روش به دلیل وجود تحریم ها وجود ندارد و معمولا این نوع سفارشات با استفاده از یک واسطه انجام می‌پذیرد. 

تامین از طریق توزیع کنندگان مجاز و دارای حق امتیاز

این تامین کنندگان مستقیماً با تولید کنندگان اصلی قطعات کار می کنند. هنگامی که شما قطعات الکترونیکی را از طریق توزیع کنندگان مجاز یا دارای حق امتیاز خریداری می کنید، به دلیل قابلیت ردیابی، خطر دریافت قطعات تقلبی به میزان قابل توجهی کمتر می‌گردد. این تامین‌کنندگان پیشنهادات متنوع‌تری را نسبت به کارخانه های تولید کننده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. همچنین زمان تامین در این روش معمولا بسیار کمتر از حالت تامین از کارخانه تولید کننده است، همچنین مینیمم تعداد قابل تهیه در این روش نسبت به حالت تامین از کارخانه سازنده بسیار کمتر است. شما لیست این توزیع کنندگان را می‌توانید در وبسایت شرکت‌های تولید کننده قطعات الکترونیک بیابید. با توجه به شرایط کشور ما یکی از مطمن ترین روش‌های تامین قطعات برای ما تامین قطعات به صورت با واسطه از این توزیع کنندگان است.

 تامین واردات قطعات الکترونیک از طریق توزیع کنندگان مستقل

توزیع کنندگان مستقل معمولاً هیچ وابستگی به برند و همچنین امتیاز خاصی ندارند و با توجه به مشتریان خود انواع قطعات را از برندهای مختلف موجود می‌کنند، این توزیع کنندگان، قطعات را از بازار جهانی تهیه می کنند. اگر شما قصد واردات قطعات الکترونیک قطعه ای نیاز دارید که منسوخ شده است، استعلام از این توزیع کنندگان تنها گزینه شما در کنار طراحی مجدد است. همه توزیع کنندگان مستقل به طور یکسان دارای اعتبار یکسانی نمی‌باشند، شما به عنوان یک خریدار باید حتما قبل از خرید زمانی را صرف تحقیق در مورد روش کار و خوشنام بودن توزیع کننده مورد نظر خود کنید و ببینید که وی از چه استانداردها و روش هایی برای بازرسی قطعات استفاده می‌کند. تعداد زیادی از این توزیع کنندگان در توان و اندازه‌های مختلف در کشور چین به وجود آمده‌اند.

تامین از طریق توزیع کنندگان ترکیبی

به طور فزاینده ای، برخی از توزیع کنندگان شروع به کار به عنوان تامین کننده ترکیبی کرده اند. توزیع کنندگان ترکیبی می توانند به شما در خرید و واردات قطعات الکترونیک کمک زیادی کنند، زیرا این توزیع کنندگان علاوه بر قرداد و حق امتیاز از برخی کمپانیهای تولید کننده قطعات، دسترسی زیادی به بازار جهانی قطعات الکترونیک دارند.

تامین از طریق توزیع کنندگان دارای کاتالوگ

این تامین کنندگان معمولاً انواع قطعات الکترونیک را در تعداد کم موجود دارند. اغلب این توزیع کنندگان حداقل مقدار سفارش ندارند بنابراین می‌توانند مقادیر کوچک‌ و دقیق‌تری از محصولات را ارائه دهند و بیشتر به شعار تحویل روز بعد ببالند. خرید قطعات الکترونیکی با این سطح از راحتی معمولاً هزینه بالاتری نسبت به سایر روش ها دارد. بسیاری از توزیع کنندگان آنلاین قطعات در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع روش های حمل قطعات الکترونیک

همانند دیگر محصولات، قطعات الکترونیک را می‌توان به روش‌های مختلفی از کشور مبدا به کشور مقصد حمل نمود. که این روش‌ها حمل از طریق دریا، زمین و آسمان است. در هنگام حمل قطعات باید به چند پارامتر مهم و اساسی دقت نمود، این پارامترها تعیین کننده نحوه حمل مورد نیاز شما هستند و شما باید با سبک و سنگین کردن آنه و با توجه به شرایط روش حمل را مشخص کنید.

واردات قطعات الکترونیکی از طریق دریا 

در روش حمل از طریق دریا ملاک محاسبه هزینه حمل حجم کالا می‌باشد، به همین دلیل این روش مناسب کالاهای چگال و سنگین است. حمل از طریق دریا به دلیل پروسه اداری سنگین و تعداد کم حرکت کشتی و زمان ترخیص طولانی جزو کندترین روش‌های حمل محسوب می‌گردد و بیشتر مناسب حمل قطعات سنگین و با ارزش کم است، در این روش ممکن است زمان حمل بین چند هفته تا چند ماه باشد. در صنعت الکترونیک ایران بیشتر قطعات پسیو، کانکتورها، باطری ها، کابل‌ها و همچنین فیبرهای مدارچاپی با این روش حمل می‌گردند.

واردات قطعات الکترونیک از طریق زمین

در این روش کالاها با استفاده از کامیونها و از طریق جاده حمل می‌گردند، در این روش ملاک اصلی قیمت حمل وزن کالاست و در نتیجه برای کالاهای سبک بسیار مقرون به صرفه است. در صنعت الکترونیک ایران طیف وسیعی از کالاها از این طریق به داخل کشور حمل می‌گردند. زمان حمل در این روش کمتر از حالت حمل از طریق دریاست.  این روش اگر کالای شما کمتر از یک کانتینر باشد باید از طریق شرکت‌های حمل که خدمات کانتینر اشتراکی ارائه می‌کنند اقدام کنید.

واردات قطعات الکترونیکی از طریق هوایی

در این روش کالاها از طریق هوایی و بویسله هواپیماهای باربری و یا قسمت بار هواپیماهای مسافری حمل می‌گردد. در این روش کالاها به دو روش کارگو یا پست های هوایی مانند شرکت DHL حمل می‌گردند، تفاوت این دو روش در سایز بسته ارسالی و قیمت و زمان حمل کالاست، در روش پست هوایی شما نمیتوانید بسته های بزرگ با وزن بالا را ارسال کنید و دارای قیمت بالاتری نسبت به روش کارگو است. 

نتیجه گیری

با توجه به اندازه و حجم تولید بسیاری از تولید کنندگان محصولات الکترونیک در ایران که دارای سایز کوچک یا متوسطی هستند، امکان تهیه مستقیم از سازندگان اصلی قطعات الکترونیک وجود ندارد و یکی از بهترین روش‌ها برای تامین قطعات اورجینال و با کیفیت، تامین از طریق مراکز فروش و نمایندگان کمپانی ها در کشور چین است زیرا علاوه برقیمت قابل قبول، قابلیت خرید در تعداد محدود را نیز دارند. در صورتی هم که قطعات در کشور چین موجود نباشد و یا با توجه به ماهیت کالا باید از کشور دیگری تهیه گردد، بهترین روش حمل، حمل دو مسیره یعنی ابتدا حمل به مقصد چین و سپس حمل به مقصد ایران است، به صورت ناگزیر این روش تهیه هزینه و زمان بیشتری را طلب می‌کند. همچنین بهترین روش حمل قطعات برای قطعات نیمه هادی، حمل از طریق هوا و روش کارگو است، زیرا علاوه بر قیمت منطقی دارای زمان حمل مناسبی نیز می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید انواع قطعات الکترونیکی و واردات قطعات الکترونیک از به سایت لیون الکترونیک مراجعه کنید.

نظرات شما