صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 10
کد خبر: ۳۱۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
نماینده وزارت راه در ستاد اربعین در گفتگو با رویداد۲۴:

وضعیت زائران اربعین نسبت به سال ۹۸ خیلی بهتر شده است/ تصادفات به خاطر خستگی راننده‌هاست

نماینده تام الختیار وزارت راه در ستاد اربعین می‌گوید: وضعیت زائران نسبت به سال 98 خیلی بهتر شده است و اگر تصادفی هم هست به خاطر خستگی راننده‌هاست، زیرا وقتی ترافیک در مرز‌هایی نظیر مهران زیاد می‌شود و این ترافیک چندین ساعت طول می‌کشد، راننده‌ها خسته می‌شوند و به همین خاطر تصادفات رخ می‌دهد.

رویداد۲۴ نازیلا معروفیان: «چون سفر اربعین یک سفر ارزان است، شاهد اتفاقات چند روز اخیر بودیم!» این اظهارات دبیر و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در ستاد اجرایی اربعین در خصوص پشت مرز ماندن صد‌ها زائر ایرانی و تصادفات اتوبوس‌های این افراد است.

از چند روز پیش تا به الان، خبر‌های بسیاری در خصوص عدم دسترسی زائران ایرانی به آب، غذا و ... در عراق و داخل کشور منتشر می‌شود؛ خبر‌هایی که حتی حاکی از فوت و مصدومیت زائران ایرانی به دلیل تصادفات جاده‌ای است. با این وجود، اما مقامات رسمی در ایران شرایط را کاملا تحت کنترل تلقی می‌کنند. برای پیگیری همین مسئله با حسین مذنب دبیر و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه در ستاد اجرایی اربعین گفت‌وگو کرده‌ایم.

*‌ آقای مذنب! طی روز‌های اخیر اخبار ناگواری از مرز‌های کشور و زائرانی که قصد زیارت اربعین داشتند، منتشر شده؛ بسیاری از خانواده‌ها نگران عزیزانشان هستند، بالاخره تکلیف چیست؟

خانواده‌ها نگران چی هستند؟

* بالاخره در حال حاضر وضعیت رسیدگی امکانات به زائرانی که در مرز‌ها حضور دارند، نامناسب است؛ این افراد حتی در تهیه آب و غذا هم دچار مشکل و چالش هستند!

ستاد مرکزی اربعین تمامی تصمیمات اصلی را می‌گیرند و ما تابع ستاد هستیم. با توجه به بازدید میدانی وزیر کشور، ایشان تصمیم گرفتند که فعلا هیچ زائری به عراق فرستاده نشود. تا سه روز پیش ما هیچ مشکلی نداشتیم و مرز‌ها کاملا باز بود، اما از چهارشنبه عصر ابتدا مرز چذابه و بعد شلمچه و مهران به دلیل نبود امکانات در آن طرف مرز، هر چند ساعت یکبار بسته می‌شد.

بسته شدن مکرر مرز‌ها باعث ازدحام جمعیت زائران در مرز‌ها شد. از سویی دیگر دادن وعده‌های غذایی و دیگر امکانات به زائران فراهم نبود و به همین دیگر امسال به دلیل اینکه زائران زودتر قصد سفر به عراق را داشتند، ما با این مشکلات روبرو شدیم.

کشور عراق هم دیگر ظرفیت این همه زائر را ندارد و دیروز اعلام کرد که زائرانی که در عراق هستند به‌زودی به کشور بازگردانده می‌شوند. ما در حال رایزانی هستیم که یا وضعیت امکانات و دادن غذا به زائران ایرانی را بهبود ببخشیم یا مرز زمینی را کاملا ببندیم.


بیشتر بخوانید: مقام ارشد وزارت راه: تصادف زائران اربعین طبیعی است و همیشه وجود دارد/ ما نباید پاسخگو باشیم


*‌ گزارش‌های بسیاری در خصوص عدم رسیدگی به زائرانی که پشت مرز‌ها گیر افتاده‌اند، وجود دارد به طوری‌که این زائران در تامین آب و غذا دچار مشکل هستند، پس تکلیف این زائران چه می‌شود؟

بنده فقط در خصوص پایانه مرزی پاسخگو هستم و بقیه موارد به من مربوط نیست.

* طی این چند روز شاهد چندین تصادف اتوبوس‌های حامل زائرن بوده‌‎ایم؛ چرا قبل از ترتیب چنین مراسمی پروتکل و امکانات لازم فراهم نشد که شاهد جان باختن هموطنانمان نشویم؟

بنده خبری در خصوص فوت زائران در اثر تصادف جاده‌ای نشنیده‌ایم. مصدوم داشته‌ایم، اما فکر نمی‌‎کنم کسی فوت کرده باشد.

* یعنی تصادف هم دخ نداده است؟

علت تصادفات اتوبوس‌های زائران، ترافیک بالا بود که ما پس از این اتفاقات، اتوبوس‌ها را منع کرده‌ایم که به سمت مرز نروند. روزانه چند صد دستگاه به سمت مرز اعزام می‌شد، اما از صبح روز گذشته دستور عدم حضور اتوبوس‌ها در مرز‌ها را صادر کردیم.

وقتی ترافیک در مرز‌هایی نظیر مهران زیاد می‌شود و این ترافیک چندین ساعت طول می‌کشد، راننده‌ها خسته می‌شوند و به همین خاطر چنین تصادفاتی رخ می‌دهد. حالا ممکن است در چنین مراسمی، تصادفاتی هم رخ دهد، اما نکته این است که ما در بحث حمل و نقل آمادگی لازم را داریم و منتظر دستور ستاد اربعین هستیم. در حال حاضر در حال آماده‌سازی ناوگان برای بازگشت زوار هستیم تا ان‌شاءالله با کمترین معطلی و مسئله‌ای به مراکز شهر‌ها بازگردانده شوند.

* ما هر سال شاهد برگزاری مراسم اربعین و رفتن زائران به عراق بودیم، چرا امسال با این شدت شاهد چنین فجایعی بودیم؟

وقتی پس از دو سال کرونا مرز‌ها به روی زائران باز می‌شود و از سویی ویزا برای این عزیزان رایگان است، قاعدتا چنین اتفاقاتی هم خواهد افتاد. از طرفی دیگر، چون سفر اربعین سفری به نسبت ارزان و اقتصادی است به همین دلیل تعداد داوطلبان بالا می‌رود؛ همه این مسائل باعث شد که استقبال به‌شدت بالا رفته و در نهایت شاهد این مسائل باشیم.

وضعیت امسال با سال ۹۸ کاملا متفاوت است؛ سال ۹۸ تنها ۳ میلیون زائر داشتیم، اما امسال این عدد چند برابر شده است. بالاخره ظرفیت‌ها و امکانات ما هم محدود است و پاسخگوی این حجم از زائر نیست. شما به این وضعیت می‌گویید آشفتگی، اما اگر نمودار سال ۹۸ را با امسال مقایسه کنید متوجه خواهید شد که ما امسال زائران بیشتری را به عراق اعزام کرده‌ایم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
تو نبایدبگیاین نظر رو آنهایی باید بدهند که آنجا گرفتار شدند
ناشناس
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
خودگویی وخودپسندی نتیچه مدیریت ا ربعین امسال دست سپاه شده این وچالبی کاراین است که ارکارخودشان تعریف هم می کنند درصورتی که اب خوردن نیست
حسن
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
اما همین تصادف در دوره قبل مربوط به بیتدبیری دولت روحانی بود نبودن اب خوردن تو عراق مقصر روحانی بود اما این دوره همه مقصر هستن الا دولت
ناشناس
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
الحمداله ایشان اینقدر بی سوادن که این سفر رو به حساب ارزانی میزاره نه اعتقاد مردم و تصادفات رو به حساب خستگی نه عدم کمترین امکانات جاده ای، بعد انتظار داریم همه چی خوب پیش بره
نظرات شما