صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 07
کد خبر: ۳۱۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۱

پسته و خواص شگفت انگیزش

پسته، آجیل خوشمزه‌ای است که سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. این خشکبار خوش طعم مغز کم چربی دارد که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

رویداد۲۴  پسته خواص فراوانی دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آجیل‌های جهان شناخته می‌شود که از هزاران سال پیش در خاورمیانه کشت می‌شده است. کشور‌هایی از جمله ایران، سوریه، ترکمنستان و غرب افغانستان به عنوان تولیدکنندگان اصلی پسته شناخته می‌شدند. امروزه ایران، آمریکا و چین از کشور برتر در زمینه تولید پسته و صادرات آن هستند.

پسته سرشار از مواد مغذی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. در ایران استان کرمان و شهرستان رفسنجان به عنوان مراکز اصلی تولید پسته معرفی می‌شود.

پسته مواد مغذی زیادی از جمله کربوهیدرات، پروتئین، اسید‌های آمینه، چربی و فیبر‌های رژیمی را دارد و همچنین سرشار از مواد معدنی، پتاسیم، آهن، کلسیم، روی، مس و سدیم است. پسته از سوی دیگر ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C، B۶، A، K، تیامین، فولات، کولین، اسید و بتایین را نیز در خود جای داده است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ۱۰۰ گرم مغز پسته ۵۴ گرم مواد چرب، ۱۳۰ میلی گرم کلسیم، ۵۰۰ میلی گرم فسفر، ۷/۵ میلی گرم آهن، ۱۵ گرم مواد نشاسته‌ای، ۵/۲ گرم آب، ۲۰ گرم پروتئین، ۹۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۲۳۰ واحد ویتامین آ، ۱، ۰/۷ میلی گرم ویتامین ب، ۱/۵ میلی گرم ویتامین ب ۳ وجود دارد.

خواص موجود در پسته

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، پسته سرشار از مواد مفید و مغذی است، آجیلی که در آن ویتامین‌های زیادی وجود دارد. مصرف مواد مغذی موجود در پسته می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد. با ما همراه باشید تا با برخی از خواص پسته آشنا شوید:

افزایش سلامت روده‌ها با پسته

فیبر موجود در پسته به هضم و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند. باکتری‌های روده فیبر را تخمیر کرده و اسید‌های چرب با زنجیره‌ کوتاه تولید می‌کنند که خواص مختلفی برای سلامتی دارند. این چربی‌ها از سرطان روده‌ بزرگ پیشگیری می‌کنند و سلامت کلی دستگاه گوارش را بهبود می‌دهند. بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره‌ کوتاه مفید است که مصرف آن تعداد باکتری‌های مفید موجود در روده را افزایش می‌دهد.

فواید پسته در بارداری و شیردهی

در دوران بارداری، نیاز بدن به مواد مغذی، دوبرابر می‌شود. یکی از همین مواد که بدن نیاز وافری به آن پیدا خواهد کرد، پروتئین است. پسته میزان پروتئین بسیار بالای دارد. این ماده مغذی، از اصلی‌ترین مواد برای رشد عضلات و بافت بدن جنین است. حتی در دوره‌ی شیردهی نیز اگر مشکلی پیش نیاید، مصرف این آجیل بسیار توصیه می‌شود.

خاصیت پسته؛ برای بارداری، اما به همین جا محدود نمی‌شود؛ پسته در زنان باردار و مادران شیرده، میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و در کنترل چربی بدن مادر، بسیار مفید است.

از سوی دیگر به دلیل وجود آنتی اکسیدان، ویتامین آ و‌ای مشکلات عفونی را کاهش داده و از بین می‌برد. همچنین فیبر موجود در آن نیز برای کاهش یبوست دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود.

کمک پسته به جذب آهن

پسته حاوی مقدار زیادی مس است که در جذب آهن بیشتر از مواد غذایی به بدن کمک می‌کند و این می‌تواند شانس مبارزه با بیماری‌هایی مانند کم خونی را افزایش دهد. پسته تعداد هموگلوبین‌ها را افزایش می‌دهد و باعث افزایش جریان خون می‌شود.

پسته سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن انسان دارند. در بدن انسان موادی بنام رادیکال‌های آزاد وجود دارد که میزان زیاد این مواد به بافت سلول‌های بدن آسیب زده و می‌تواند ریسک بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. پسته حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام پلی‌فنول و توکوفرول به مقدار زیاد است.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته می‌توانند ریسک بروز بیماری‌های قلبی و سرطان را تا حد بسیار زیادی کاهش دهند. لوتئین و زیگزانتین نیز دو آنتی‌اکسیدان دیگری هستند که فواید آن‌ها برای سلامتی چشم، قابل‌توجه است.

این دو آنتی‌اکسیدان موجود در پسته برای حفظ سلامتی چشم‌ها مهم بوده و از آن‌ها در برابر آسیب نور آبی و بیماری تباهی لکه زرد (که بیماری چشمی مربوط به افزایش سن است) محافظت می‌کند.

خاصیت پسته برای دستگاه گوارش

همیشه به کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند، توصیه می‌شود که پسته را ترجیحا به صورت خام، در رژیم غذایی خود بگنجانند. این محصول نه تنها باعث درمان اختلالات گوارشی می‌شود، بلکه کار این دستگاه را بهبود می‌بخشد و آن را تقویت می‌کند. تمام این مزایای را نیز باید مدیون میزان بالای فیبر در این آجیل باشیم.

از جمله مهم‌ترین خواص پسته برای دستگاه گوارش، می‌توان به: کمک به هضم غذا و بهبود عملکرد معده، کنترل‌کننده میکروب معده و افزایش باکتری‌های مفید، کاهش درد معده، بهبود زخم معده، کمک به درمان دیابت اشاره کرد.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پسته منجر به کاهش سطح گلوکز خون می‌شود. پسته همچنین سطح پپتید ۱ را افزایش می‌دهد که هورمونی است که سطح گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت تنظیم می‌کند.

فواید پسته برای رشد کودکان

همانطور که اشاره کردیم پسته غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و تمام گروه‌های سنی می‌توانند آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. کودکانی که در سن رشد قرار دارند لازم است از مواد غذایی سالم استفاده کنند و خواص پسته برای کودکان نیز در تحقیقات زیادی اثبات شده است.

خوردن پسته برای همه‌ افراد مناسب است، اما به خاطر محتوای آهن این آجیل، دختر‌ها نباید از خوردن آن غافل شوند. پسته همچنین منبع خوبی از پتاسیم و سایر مواد معدنی است که در رشد کودکان بسیار ضروری است. قرار دادن پسته در رژیم غذایی کودکان برای رشد ماهیچه‌ها، اسنخوان‌ها و ارگان‌های داخلی بدن آن‌ها بسیار مفید است.

بعلاوه این آجیل برای بهبود عملکرد سیستم‌های عصبی کودکان نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. از سوی دیگر، بیان این نکته نیز ضروری است که مصرف منظم و روزانه‌ ۲۰ گرم پسته در کودکان باعث بهبود ضربان قلب آن‌ها می‌شود. ضربان قلب منظم، تقویت سیستم عصبی و خواص خون‌ساز بودن پسته در بهبود عملکرد مغز آن‌ها نیز بسیار موثر خواهد بود.

خواص شگفت انگیز پسته برای مو

پسته مزایای متعددی برای مو دارد. پسته به دلیل وجود اسید‌های چرب باعث تحریک رشد مو‌های سالم می‌شود. درمان فوق‌العاده برای تقویت و درمان مو است. استفاده از ماسک موی پسته می‌تواند مو را تغذیه کند و رطوبت رسانی به مو را انجام دهد. در کل سبب بهبود بافت مو می‌شود. برای مو‌های آسیب دیده و خشک هم بسیار مناسب است.

پسته حاوی مقدار زیادی بیوتین است. مصرف روزانه این آجیل، به طور موثری بر ریزش مو تاثیر گذار است.

منبع: جامعه 24
نظرات شما