صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 07
کد خبر: ۳۲۴۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱

افزایش سرسام آور قیمت شوینده‌ها در ۴ ماهه امسال

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، در تیر امسال قیمت انواع شوینده بین ۲۹.۲ تا ۴۵.۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته است.


رویداد۲۴ آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با جزئیات، مربوط به تیر ماه است. بر اساس این آمار که البته در آن فقط قیمت برخی از برندها منتشر شده، قیمت هر بطری مایع دستشویی ۵۰۰ گرمی در تیر امسال با افزایش ۳۲.۴ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به حدود ۲۳ هزار تومان رسیده است. قیمت این محصول در تیر پارسال حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود.

پودر دستی و ماشینی ۵۰۰ گرمی نیز به ترتیب ۴۵.۳ و ۴۳.۳ درصد افزایش یافته و به ۱۳ هزار و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت این دو محصول در تیر سال قبل حدود ۹ و ۱۲ هزار تومان بود.

در این مدت قیمت مایع ظرفشویی ۳۷۵۰ گرمی و یک لیتری نیز به ترتیب ۴۳.۳ و ۴۴.۱ درصد افزایش یافته و به حدود ۹۰ هزار و ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. قیمت این دو محصول در تیر سال قبل نزدیک به ۶۲ هزار و ۸۰۰ و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.


بیشتربخوانید: رشد تورم در ایران طی دو سال آینده ادامه خواهد داشت


در این میان قیمت هر عدد صابون ۱۳۰ گرمی نیز در مدت یاد شده از نزدیک ۵۰۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان رسده که یعنی در تیر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹.۲ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است بختیار علم بیگی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اخیرا گفته بود که در سال جاری در یک مقطع مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی شوینده‌ها صادر شد، اما با توجه به اینکه درخواست تولیدکنندگان افزایش ۴۵ درصدی قیمت به خاطر افزایش هزینه‌های تولید بود، در حال رایزنی برای افزایش قیمت مجدد هستند.

البته معمولا قیمت بازار با قیمت مصوب متفاوت است و در مواردی تولیدکنندگان به دلیل تاخیر در بررسی قیمت‌ها، برای جلوگیری از زیان ممکن است زودتر قیمت‌های جدید اعمال کنند. این موضوع معمولا جریمه‌هایی از سوی تعزیرات برای آن‌ها به دنبال دارد. پیش‌تر انجمن صنایع کنسرو و تولیدکنندگان بخش‌های دیگر هم مشکلات مشابهی در حوزه قیمت‌گذاری داشته‌اند.

منبع: ایسنا
نظرات شما