رویداد۲۴| حسین فلاحی: توپولف Tu-۲۲M (که با نام بک فایر نیز شناخته میشود) یک بمب افکن تهاجمی استراتژیک و دریایی دوربرد است که توسط توپولف برای نیروی هوایی شوروی ساخته شده است. این هواپیما در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی و هوانوردی دریایی روسیه است.
Tu-۲۲M بر اساس هواپیمای Tu-۲۲ ساخته شد. اولین نمونه Tu-۲۲M-۰ نخستین پرواز خود را در اوت ۱۹۶۹ تکمیل کرد. Tu-۲۲M-۱ اولین بار در جولای ۱۹۷۱ پرواز کرد. Tu-۲۲M برای اولین بار در ماموریتهای جنگی در افغانستان بین سالهای ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ مستقر شد. Tu-۲۲M۳ توسط روسیه برای عملیاتهای جنگی در چچن استفاده شد. این هواپیما در درجه اول برای انجام حملات هستهای و عملیات حمله متعارف استفاده میشود. همچنین این بمب افکن میتواند در ماموریتهای ضد کشتی و شناسایی دریایی مستقر شود.
Tu-۲۲M۰: اولین هواپیمای پیش تولید شده بود. تولید آن به دلیل عملکرد ناکافی در تعداد کم محدود شد. پس از آن هواپیمای Tu-۲۲M۱ برای هوانوردی دریایی شوروی تولید شد.
Tu-۲۲M۲: تولید نسخه تولیدی اصلی Tu-۲۲M۲ در سال ۱۹۷۲ آغاز شد. این مدل مجهز به بالهای کشیده و بدنه بازطراحی شده، موتورهای دوقلو و یک زیرانداز جدید بود.
Tu-۲۲M۳: Tu-۲۲M۲ با ویژگیهای ارتقا یافته برای غلبه بر کمبودهای نسل قبلی خود معرفی شد. این هواپیما اولین پرواز خود را در ژوئن ۱۹۷۷ انجام داد و در سال ۱۹۸۳ در فهرست بمب افکنهای ارتش روسیه قرار گرفت. برخی از Tu-۲۲Mها نیز به استاندارد Tu-۲۲MR و Tu-۲۲ME تغییر یافتند.
بیشتر بخوانید: ببینید| ابهت بی-۵۲؛ بمبافکنهای راهبردی نیروی هوایی آمریکا
توپولف Tu-۲۲M دارای طراحی بدنه بال متغییر بلند است. این هواپیما دارای کابین خلبان پلکانی و پانلهای بال خارجی با هندسه متغیر است. باله دم به پشت جمع شده و با نوک مربع مخروطی است. هر بال شامل یک بخش مرکزی و دو پانل بیرونی است. بالهای بیرونی از طریق اتصالات به بخش مرکزی متصل میشوند.
طول Tu-۲۲M۳، ۴۲.۴ متر، حداکثر طول بال آن ۳۴.۲ متر و ارتفاع آن نیز ۱۱.۰۵ متر است. وزن خالی و حداکثر وزن برخاست هواپیما به ترتیب ۵۳۵۰۰ کیلوگرم و ۱۲۶۴۰۰ کیلوگرم است.
کابین خلبان نیمه شیشهای چهار خدمه را روی صندلیهای پرتاب کننده به سمت بالا در خود جای میدهد. کابین این بمب افکن مجهز به پنلهای اختصاصی برای خلبانان، ناوبر-اپراتور و فرمانده است که ورود آن از طریق درهای جداگانه انجام میشود. کابین تحت فشار مجهز به سیستمهای کنترل آب و هوا است.
این هواپیما دارای نقاط سختی برای حمل موشکهای ایستاده خا-۲۲، موشکهای اتمی خا-۱۵ یا ضد رادار خا-۱۵ پی و بمبهای سقوط آزاد FAB-۲۵۰ یا FAB-۱۵۰۰ است. دکلهای بال، بدنه و جایگاه تسلیحات داخلی ظرفیت حمل ۲۴۰۰۰ کیلوگرم محموله سلاح را دارند. این هواپیما همچنین به یک تفنگ دو لول GSH-۲۳ (۲۳ میلی متر) روی برجک کنترل از راه دور مسلح شده است.
این هواپیما مجهز به سیستم رادار ناوبری- بمباران PN-A/PN-AD، سیستم کنترل آتش راداری آرگون-۲ و یک بمب نوری پشتیبان است. اقدامات متقابل توسط یک گیرنده هشدار راداری، مسدودکنندههای فرکانس رادیویی، و تجهیزات مقابلهای دفاعی بهروز شده ارائه میشوند.
Tu-۲۲M۳ از دو موتور توربوفن Kuznetsov NK-۲۵ نصب شده در بدنه با ورودیهای هوا و دو اگزوز نیرو میگیرد. هر موتور حداکثر ۲۵۰۰۰ کیلوگرم رانش را تولید میکند و مصرف سوخت بهبود یافته را ارائه میدهد.
این هواپیما به ارابه فرود سه چرخه برای پشتیبانی از عملیات در باندهای آماده نشده مجهز شده است. دنده دماغه شامل چرخهای دوقلوی جمع شونده به عقب است. هر واحد ارابه فرود اصلی از شش چرخ در آرایش بوژی ۲×۳ تشکیل شده است. اینها مستقیماً به داخل بدنه عقب کشیده میشوند.
Tu-۲۲M۳ حداکثر میتواند در ارتفاع ۱۴۰۰۰ متری پرواز کند و سرعت صعود هواپیما ۱۵ متر بر ثانیه است. سرعت کروز این هواپیما ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت و حداکثر سرعت آن ۲۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. برد عملیاتی این هواپیما ۷۰۰۰ کیلومتر است. این هواپیما را میتوان به کاوشگرهای سوختگیری مجهز کرد تا امکان سوختگیری در طول پرواز را برای برد طولانی فراهم کند.
نقش: بمب افکن استراتژیک و هواپیمای ضربتی دریایی
سازنده: توپولف
اپراتورها: نیروی هوایی و هوانوردی دریایی روسیه
نخستین پرواز: آگوست ۱۹۶۹
ورود به خدمت: ۱۹۷۲
خدمه: ۴