صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 10
کد خبر: ۴۰۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد

قفل سیستم چهار چرخ محرک چیست و چه موقع باید فعال شود؟

یکی از ویژگی‌های خودرو‌های دارای سیستم چهار چرخ محرک، قابلیت قفل کردن این سیستم است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴ | مهدی توفیقی: فرایند رانندگی با خودرو، به ویژه خودروهای مجهز به گیربکس دستی، می‌تواند شامل مراحل متنوعی باشد. در نهایت، اکثر ما پشت فرمان نشسته و عضلات زیادی را درگیر می‌کنیم. یادگیری عملکرد تمامی دکمه‌ها، کلیدها، چراغ‌های هشدار و دیگر تجهیزات می‌تواند برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد، به ویژه با توجه به امکانات فراوان خودروهای مدرن. در این مقاله، تمرکز ما بر روی قفل سیستم چهار چرخ محرک AWD Lock است که بسته به نوع خودرو و سازنده، در نسخه‌های متنوعی تولید می‌شود و دکمه مربوط به آن در بخش‌های مختلف کابین خودرو قرار دارد. یکی از مکان‌های نصب قفل سیستم چهار چرخ محرک می‌تواند روی فرمان یا داشبورد باشد.

بیشتر شما عزیزان با سیستم چهار چرخ محرک آشنا هستید. این سیستم گشتاور تولیدی را بین تمامی چرخ‌های خودرو توزیع کرده و مأموریت اصلی‌اش بهبود کشش وسیله نقلیه، به‌ویژه در شرایط نامساعد جاده مانند بارندگی و عبور از مسیرهای خشن است. این سیستم برای بسیاری از افراد با نام سیستم دو دیفرانسیل شناخته می‌شود، در حالی که باید گفت که سیستم چهار چرخ محرک یکی از انواع سیستم‌های دو دیفرانسیل به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید: مواردی که قبل از تحویل خودرو در نمایندگی باید چک کنیم؟


با این حال، باید توجه داشت که تفاوت‌های زیادی بین این دو سیستم وجود دارد. سیستم دو دیفرانسیل گشتاور و قدرت را به‌طور مساوی و در یک زمان مشخص بین هر چهار چرخ توزیع می‌کند، در حالی که سیستم‌های چهار چرخ محرک گشتاور را به‌صورت خودکار و در صورت نیاز بین چرخ‌ها تقسیم می‌کنند. امروزه، واژه‌های دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک در زمینه تجهیزات خودرو به‌طور متناوب و به جای یکدیگر نیز استفاده می‌شوند.

قفل سیستم چهار چرخ محرک به نوعی پل ارتباطی بین دو عملکرد مشابه است. در حالی که سیستم چهار چرخ محرک استاندارد گشتاور را بین تمامی چرخ‌ها توزیع می‌کند، قفل این سیستم با فعال شدن، گشتاور را به‌طور مساوی بین اکسل‌های جلو و عقب تقسیم می‌کند. البته باید توجه داشت که این سیستم به اندازه سیستم دو دیفرانسیل تمام‌عیار مؤثر و قدرتمند نیست، اما همچنان در برخی شرایط می‌تواند به رانندگان کمک کند. ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که چه زمانی باید از قفل سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرد؟

این سیستم برای استفاده در مسیرهای خشک و با سرعت‌های بالای ۴۰ کیلومتر در ساعت طراحی نشده است. استفاده از آن در شرایط نامناسب می‌تواند منجر به ایجاد سر و صدا و لرزش‌های غیرعادی در خودرو شود و همچنین قابلیت‌های گردش آن را تحت تأثیر قرار دهد و حتی به خود سیستم چهار چرخ محرک آسیب برساند.

در خودروهایی که هر دو سیستم چهار چرخ محرک و قفل آن وجود دارد، معمولاً سیستم‌های ایمنی طراحی شده‌اند تا در صورت رسیدن به سرعت مشخص یا استفاده از ترمز، به‌صورت خودکار قفل سیستم چهار چرخ محرک را غیرفعال کنند. بهترین زمان برای فعال کردن قفل سیستم چهار چرخ محرک زمانی است که شرایط جاده نامساعد است و نیاز به کشش بیشتری برای حفظ کنترل خودرو دارید. این سیستم در مسیرهای گلی، شنی، برفی و... کاربردی خواهد بود. با این حال، باید توجه داشت که نباید از قفل سیستم چهار چرخ محرک انتظار عملکردی معادل یک سیستم دو دیفرانسیل تمام‌عیار داشت.

نظرات شما