رویداد۲۴| حسین فلاحی: Ilyushin Il-۷۶ یک هواپیمای ترابری نظامی میان برد است که با نام رمز ناتو کاندید (Candid) نیز شناخته میشود. ماموریت این هواپیما رها کردن چتربازان، حمل نیروهای نیرو و مواد جنگی با خدمه و تسلیحات از جمله تانکهای جنگی متوسط، حمل و نقل هوایی محموله برای نیروهای نظامی و حمل و نقل در عملیات امدادرسانی در بلایای طبیعی است.
ایلیوشین یک نماد روسی است که به دلیل موفقیت و نوآوری مورد تحسین قرار گرفته است. ایلیوشین توسط سرگئی ولادیمیرویچ ایلیوشین در سال ۱۹۳۳ تاسیس شد. مجتمع هوانوردی ایلیوشین اکنون یک شرکت سهامی عام است که دفتر مرکزی آن در مسکو است. هواپیمای ترابری میان برد Il-۷۶ توسط شرکت سهامی مجتمع هوانوردی ایلیوشین در مسکو به همراه شرکت تولید هواپیما تاشکند در تاشکند ازبکستان تولید میشود. بیش از ۵۰۰ هواپیما از این نوع از زمان ورود به خدمت در سال ۱۹۷۴ تولید شده است.
از زمان راه اندازی آن در اواخر دهه ۱۹۶۰، این هواپیمای چهار موتوره توربوفن به عنوان یک کشتی باری تجاری و نظامی و به عنوان حمل و نقل اضطراری برای کمکهای بشردوستانه و امدادرسانی در بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است. این هواپیما میتواند روی باندهای آسفالت نشده نیز فرود بیاید!
IL-۷۶ اصلیترین هواپیمای حمل و نقل استراتژیک اتحاد جماهیر شوروی بود و چندین دهه را در بسیاری از مناطق درگیری مشغول ایفای نقش کرد. IL-۷۶ T و IL-۷۶ TD به ترتیب در سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲ به عنوان حمل و نقل محمولههای غیرنظامی معرفی شدند. سایر انواع غیرنظامی آن شامل هواپیماهای آتش نشانی و یک بیمارستان سیار غیرنظامی است.
ایلیوشین-۷۶ محبوبترین هواپیمای باری در تاریخ حمل و نقل هوایی است. مدلهایی از این هواپیما برای سوخترسانی هوایی، هشدار پیشهنگام هوابرد (آواکس) و همچنین عملیات آتشنشانی هوایی بهکار میرود. انواع غیرنظامی آن، IL ۷۶-T و IL ۷۶-TD که در اصل به عنوان یک هواپیمای نظامی در نظر گرفته شده بود، با قابلیتهای منحصربهفرد برای حمل محمولههای سنگین به مناطق دورافتاده در حال استفاده گسترده هستند. IL ۷۶-TD بیشتر برای عملیاتهای آتش نشانی هوایی مورد استفاده قرار میگیرد.
بیشتر بخوانید: معرفی هواپیمای ایلیوشین ۷۶MD-۹۰A
نوسازی سری IL-۷۶ همچنان ادامه دارد که در آخرین مدل IL-۷۶MD-۹۰A برد هواپیما ۲۵ ٪ و حمل محموله تا ۲۰ ٪ افزایش یافته است. موتورهای مدرن این هواپیما دارای استانداردهای بین المللی زیست محیطی هستند.
تجهیزات هواپیمای ایلیوشین ۷۶ شامل یک تلفر (یک سیستم بار بالای سر که در آن محموله را میتوان از یک ریل برقی آویزان کرد)، یک نوار نقاله غلتکی، لنگر/تقلب، چتر کمکی و تجهیزات آمبولانس میباشد.
این هواپیما مجهز به مجموعه کمکهای دفاعی است که شامل هشدار رادار، پارازیت ها، کارتریجهای شعله افکن مادون قرمز، دو تفنگ با رادار کنترل آتش است.
هواپیماهای غیرنظامی IL-۷۶ T و IL-۷۶ TD که در اصل به عنوان یک هواپیمای نظامی ساخته شدهاند، دارای صندلیهای سنتی از نوع خطوط هوایی هستند.
یک بال جاروب بالا، چهار توربوجت بر روی دکلهای زیر بال و یک دم T با جاروب بالا از ویژگیهای متمایز IL-۷۶ T هستند. ارابه فرود که در فیرینگها در کنار بدنه قرار گرفته است که به ایلیوشین امکان عملیات در میادین ناهموار به عنوان یکی از بزرگترین هواپیماهای جهان را میدهد.
جانشین آن، IL-۷۶ TD، مخازن سوخت بزرگتری دارد که برد آن را افزایش میدهد. پسوند TD مخفف "transportniy dahlniy" است که به معنای حمل و نقل دوربرد است. همچنین به به خاطر برخورداری از موتورهای ارتقا یافته Soloviev D-۳۰KP-۲، به علاوه تقویتکنندههای بدنه هواپیما امکان تحمل و حمل وزنهای بیشتر را تسهیل میکنند و نیروی رانش اضافی نیز برای هواپیما به همراه دارد.
سالها پیش به همت متخصصین داخلی دو فروند هواپیمای ایلوشین IL-۷۶TD برای انجام آتشنشانی هوایی آمادهسازی شدند و تا این لحظه در شرایط اضطرار دائما اعزام شدهاند و عملیات آنها موفقیتآمیز بوده است. از جمله عملیاتهای آنها میتوان به اطفای هورالعظیمخوزستان، تالاب میانکاله، ترکیه، پاکستان و بندر شهید رجایی و ... اشاره نمود.
خدمه: شش یا هفت
طول: ۴۶.۶ متر
ارتفاع: ۱۴.۴۲ متر
طول بال ها: ۵۰.۵ متر
حداکثر وزن برخاست: ۱۷۰ تن
ظرفیت حمل بار: ۴۷ تن
موترو: چهار عدد توربوفن D-۳۰kp
رانش هر موتور: ۱۲۰۰۰ کیلوگرم
برد پرواز با ۲۰ تن بار: ۶۱۰۰ کیلومتر
برد پرواز با بار ۴۷ تن: ۳۰۰۰ کیلومتر
سرعت کروز در ارتفاع ۹ تا ۱۲ کیلومتر: ۷۶۰ کیلومتر در ساعت تا ۷۸۰ کیلومتر در ساعت
عرض: ۳.۴۵ متر
ارتفاع: ۳.۴ متر