رویداد۲۴| حسین فلاحی: M۹۱۵A۵ یک کامیون خطی ۶×۴ است که توسط دایملر تراکس آمریکای شمالی (DTNA)، یکی از شرکتهای تابعه دایملر برای ارتش ایالات متحده ساخته شده است. این کامیون برای انتقال سریع تجهیزات کانتینری و فلهای از بنادر به مناطق پشتیبانی تیپ مستقر در صحنه عملیات استفاده میشود. M۹۱۵A۵ میتواند دو خدمه را حمل کند.
این کامیون نظامی امکان جابجایی و حمل بار و همچنین جابجایی تجهیزات واحد را فراهم میکند.
جدیدترین کامیون باری M۹۱۵A۵، مدل نظامی ارتقا یافته M۹۱۵A۳ است. بلوک A۵ برای جایگزینی طراحی شده است. بلوک A۵ برای جایگزینی کامیونهای M۹۱۵A۱، A۲ و A۳ و افزایش آمادگی ناوگان در ماموریتهای حمل و نقل خط طراحی شده است. این کامیونها توسط ارتش ایالات متحده، نیروهای ذخیره ارتش و واحدهای گارد ملی مورد استفاده قرار میگیرند.
ارتش ایالات متحده آزمایش و ارزیابی عملیاتی M۹۱۵A۵ را در سپتامبر ۲۰۰۹ به پایان رساند. این آزمایش توانایی M۹۱۵A۵ را برای ارائه حفاظت زرهی به خدمه در برابر تهدیدهای مختلف و در عین حال حفظ قابلیتهای ماموریت را اثبات کرد. در می ۲۰۱۰، نتایج آزمایش نشان داد که وسیله نقلیه از نظر عملیاتی مناسب، موثر و دارای قابلیت بقا است.
در اکتبر ۲۰۰۹، فرماندهی تانک-خودرو و تسلیحات ارتش ایالات متحده (TACOM) قراردادی به ارزش ۳۷۷ میلیون دلار به دایملر برای تولید و تامین ۱۷۸۰ دستگاه از کامیون M۹۱۵A۵، ۶×۴ اعطا کرد.
اولین تحویل در سپتامبر ۲۰۱۰ به دو واحد ذخیره ارتش ایالات متحده در میشیگان انجام شد. ۱۸۰ و ۱۸۲ شرکت حمل و نقل ۳۱۰ فرماندهی تداوم اعزامی هر کدام ۶۰ کامیون تراکتور خطی M۹۱۵A۵ دریافت کردند. ذخیره ارتش ۷۱۰ خودروی M۹۱۵A۵ با سفارش اضافی ۳۵۰ خودرو برای نیروی فعال دریافت کرد.
کامیون بهبود یافته بلوک M۹۱۵A۵ از نظر طراحی شبیه به حمل و نقل تجهیزات سبک M۹۱۶A۳ است. سری M۹۱۵A۵ دارای فضای کابین داخلی بزرگتر و سیستم الکتریکی ارتقا یافته نسبت به M۹۱۵A۳ است. کابین بزرگتر امکان ذخیره مهمات، سلاحهای شخصی و تجهیزات جنگی را فراهم میکند.
این وسیله نقلیه مجهز به دینام بدون جاروبک EMP Power ۴۵۰ است که جریان برق ۴۵۰ آمپر را در ۲۸ ولت DC میدهد. سیستم الکتریکی از آخرین بستههای C۴I و سایر سیستمهای الکتریکی داخلی پشتیبانی میکند. کامیون تراکتور خط حمل و نقل نیز زمان بسیار کمتری را برای عملیات تعمیر و نگهداری نیاز دارد.
این خودرو دارای سیستم تعلیق پیشرفته و محور برای کنترل وزن اضافی زره است.
M۹۱۵A۵ میتواند نیمه تریلرهای M۸۷۱ و M۸۷۲ را یدک بکشد. همچنین میتوان از آن برای حمل و نقل تانکرهای M۱۰۶۲، ۷۵۰۰، M۹۶۷ و M۹۶۹ سری ۵۰۰۰ gal استفاده کرد. این کامیون را میتوان برای جابجایی بارهای مورد نیاز و جابجایی تجهیزات واحد استفاده کرد.
این وسیله نقلیه دارای آگاهی از موقعیت و افزایش بقا است. عملکرد و پیشرفتهای ساختاری باعث افزایش راحتی سرباز میشود.
M۹۱۵A۵ با بستههای زره پوش کاملاً یکپارچه A-kit و B-kit مدولار ارتقا یافته است. زره A-kit از افزونههای زرهی اضافی پشتیبانی میکند. میتوان آن را با کیت B و زره اضافی مطابق با الزامات ماموریت سوار کرد.
کیت A یک کابین زرهی تقویت شده و ارتقاء شاسی است که از آتش بالستیک محافظت میکند. کیت B شامل یک سیستم کمکی درب الکتروهیدرولیک است که در ترکیب با کیت A محافظت بیشتری را فراهم میکند. در عملیاتهای رزمی در میدان نبرد، حفاظت ۳۶۰ درجهای را برای خدمه فراهم میکند.
در سپتامبر ۲۰۰۹، BAE Systems Security and Survivability قراردادی ۳۲ میلیون دلاری برای توسعه و ادغام کیتهای A و B-کیتها منعقد شد. در اکتبر ۲۰۱۰، BAE یک قرارداد ۷ میلیون دلاری دیگر برای ارائه ۳۸۰ کیت A به کامیون دریافت کرد. این شرکت همچنین به عنوان پیمانکار فرعی DTNA عمل میکند.
کامیون نظامی M۹۱۵A۵ دارای موتور دیترویت دیزل S۶۰ است که قدرتی معادل ۵۰۰ اسب بخار تولید میکند که ۱۵ درصد بیشتر از M۹۱۵A۳ است. این موتور به گیربکس شش سرعته اتوماتیک آلیسون ۴۵۰۰SP متصل میشود تا گشتاور ۱۶۵۰ پوند فوت تولید کند.
موتور دیزل همچنین با سوختهای هیدروکربنی جت پیشران-۸ (JP-۸) سازگار است. این دستگاه با سیستم ورودی هوای فوق العاده خود تمیز شونده پالس جت دونالدسون نصب شده است.
توسعه دهنده و سازنده: کامیون دایملر آمریکای شمالی
پیمانکار فرعی: بیای ئی سیستمز
ورود به خدمت: ۲۰۱۰
خدمه: دو
طول: ۳۰۹.۲ اینچ