رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: آریاشهر دو نفر یک فیلم کمدی ایرانی محصول سال ۱۴۰۲ است. این فیلم را حمید بهرامیان کارگردانی کرده و آذر معماریان تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است. فیلمنامه این فیلم را حمید بهرامیان با همکاری سید مسعود سعیدی نوشته است. محسن کیایی، مهران احمدی، پانتهآ پناهیها، علی اوجی، هومن حاجی عبداللهی، سها نیاستی، خشایار راد و سودابه بیضایی از بازیگران این فیلم هستند.
داستان این فیلم درباره یک کیف پول شش میلیون یورویی است که با پیدا شدنش توسط یک جوان اتفاقات زیادی را رقم میزند. در خلاصه داستانی که توسط عوامل فیلم منتشر کردهاند آمده است: «میدونی با شش میلیون یورو، چند تا شست میشه خرید؟»
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم سینمایی سینما متروپل | فیلمی نمادین درباره جنگ
این فیلم اکران موفقی را پشت سر گذاشت و توانست در مدت زمان اکران خود بیش از ۳۵ میلیارد تومان فروش داشته باشد. این فیلم هم اکنون به صورت آنلاین در پلتفرم فیلیمو برای مخاطبین سینما اکران شده است.
مهران احمدی بازیگر مشهور سینمای ایران در تاریخ ۹ اسفند سال ۱۳۵۲ در نیشابور به دنیا آمد. او دارای مدرک کارشناسی در رشته بازیگری از دانشگاه هنر و معماری دانشگاه تهران است. مهران احمدی پیش از ورود به دانشگاه کار بازیگری را در تئاتر آغاز کرده بود و در نمایشهای مختلفی بازی میکرد.
مهران احمدی فعالیت در تلویزیون را از سال ۱۳۷۰ با بازی در سریال جستوجو آغاز کرد و از سال ۱۳۷۹ با بازی در دعوت به شام پا به دنیای سینما گذاشت. اما حضور در سریالهای آوای باران، تا ثریا و پایتخت بود که باعث شهرت مهران احمدی در میان تماشاگران شد. مهران احمدی موفق شد در سال ۱۳۸۹ جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را در بخش جلوه گاه شرق جشنواره فیلم فجر به دست بیاورد.
آدم، بیست، هیچ، سیزده ۵۹، اسب حیوان نجیبی است، بغض، روز روشن، شیار ۱۴۳، آلزایمر سیزده، تمشک، نفس، کارگر ساده نیازمندیم، قسم، مطرب، بیصدا حلزون، شگ بند، ابلق، کوسه، پایتخت، آوای باران، تا ثریا، مهرآباد، زعفرانی، جدال با سرنوشت، چرخ فلک، ابله، ساخت ایران ۲، میخواهم زنده بمانم، بیگناه، سیاهچاله، آخرین روزهای شاد بودن و روژان از مهمترین فیلمها و سریالهایی هستند که مهران احمدی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.
آریاشهر دو نفر مزایایی دارد که آن را از سایر کمدیهای سینمای ایران متمایز میکند. حداقل حسن فیلم این است که داستانش چفت و بست نسبتاً خوبی دارد و میتوان این موضوع را یک مزیت برای فیلم به حساب آورد. سینمای کمدی ایران در این روزها انقدر حال بدی دارد و به ورطه ابتذال اُفتاده که فیلمهایی مانند آریاشهر دو نفر را میتوان به عنوان محصولات با کیفیت بهتر به تماشاگران توصیه کرد.
بهرامیان و همکار فیلمنامه نویسش در این فیلم توانستهاند دو شخصیت قالتاق و هفت خط که در عین حال بلاهت از سر و روی رفتارشان میبارد طراحی کنند که تماشاگران را میخنداند. یکی از آنها مرد کلاهبرداری است که قصد دارد پول مفتی را به جیب بزند و فرار کند و دیگری جوان علافی است که سعی دارد با به دست آوردن این پول و رو دست زدن به رقیب زندگی خود را دگرگون کند. این شکل از شخصیتها در سینمای جهان سابقه طولانی دارند و سینمای ایران هم چند سالی هست که از آنها در فیلمهای کمدی استفاده میکند. البته که آریاشهر دو نفر خالی از ایراد نیست. شخصیتهای زائد زیادی دارد (خصوصاً دو شخصیت بی نمکی که علی اوجی و هومن حاج عبداللهی نقش آنها را بازی میکنند) و بسیاری از موقعیتهای داستانی فیلم به لحاظ منطقی ایراد دارند، اما با این حال از کمدیهای پراشکال و مبتذل سینمای ایران جلوتر است و لحظات جذاب و پرهیجانی دارد که تماشاگر را سرگرم میکند.