نقد و بررسی فیلم سینمایی سینما متروپل | فیلمی نمادین درباره جنگ

رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: سینما متروپل یک فیلم درام به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و نویسندگی محمدعلی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر است. این فیلم هفتمین فیلم باشه آهنگر پس از نیمه گمشده، نبات داغ، فرزند خاک، بیداری رویاها، ملکه و سرو زیر آب است. در این فیلم مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برق نورد، حسین باشه آهنگر، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه و رضا کیانیان به ایفای نقش میپردازند.
سینما متروپل به داستان احیای یک سینمای قدیمی در دوران هشت سال دفاع مقدس میپردازد. جایی که زنده نگه داشتن یک سالن متروکه قدیمی به اندازه پیروزی در یک عملیات حساس جنگی اهمیت پیدا میکند...
سینما متروپل در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۳ رشته نامزد دریافت جایزه شد و توانست ۳ سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را کسب کند.
هومن برق نورد؛ یکی از ستارگان فیلم سینمایی سینما متروپل
هومن برق نورد متولد پنجم دی ماه سال ۱۳۴۸ است و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم رشته برق ادامه داده است. برق نورد از سال ۱۳۶۹ با حضور در تئاتر بازیگری تئاتر را تجربه کرد و از آن سال تا به امروز به طور پیوسته به فعالیت در رشته بازیگری مشغول است.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم ترک عمیق| درامی روانکاوانه با بازی رضا بابک
برق نورد کار در تلویزیون را از سال ۱۳۷۴ و با بازی در سریال ابووهیب ابولهیل آغاز کرد. بعد از چند سال حضور در سریالهای تلویزیونی در سال ۱۳۸۳ و با بازی در فیلم سینمایی یک تکه نان وارد سینما شد. اما این بازی در سریالهای دودکش و ساختمان پزشکان بود که باعث شهرت فراگیر برق نورد میان مردم شد.
برق نورد برای بازی در سریال دزد و پلیس در جشن حافظ کاندیدای جایزه بهترین بازیگر مرد کمدی شد و به خاطر بازی در فیلم سینمایی سینما متروپل برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شد.
بدون شهر، بیداری، اشکها و لبخندها، مسافرخانه شیشهای، فاکتور هشت، مسافرخانه سعادت، ساختمان پزشکان، شهرزاد، دودکش، زیرخاکی، طوبی، ساخت ایران، جیران، یک تکه نان، آرایش غلیظ، ملکه، تیغ و ترمه، صیاد، لونه زنبور، خون شد، شهسوار و صیاد از مهمترین آثار برق نورد در مقام بازیگر هستند.
نگاهی کلی به فیلم سینمایی سینما متروپل
محمدعلی باشه آهنگر در فیلمهایی که پیش از سینما متروپل کارگردانی کرده نشان داده به قصههای نمادین و مضامین دینی و فلسفی علاقه دارد. باشه آهنگر (که او را میتوان جز کارگردانان سینمای جنگ دانست) در فیلمهای قبلی هم که کارگردانی کرده نشان داده علاقه دارد از زاویه دید متفاوتی به موضوعات مختلف نگاه کند. او درباره شهدای اقلیتهای مذهبی، زندگی و احوالات یک دیده بان در جنگ، مشکل خانواده شهدا و... فیلمهای متفاوتی ساخته است.

او در سینما متروپل هم سراغ داستانی تازه رفته و کوشیده داستان متفاوتی از هشت سال دفاع مقدس را روایت کند. مشکل سینما متروپل هم مانند سایر فیلمهای این کارگردان این است که سرشار از نماد است و از ایده اصلی خود فراتر نمیرود. تماشاگر تا نیم ساعت اول که ایده اولیه قابلیت گسترش دارد با لذت فیلم باشه آهنگر را دنبال میکند. اما درست از جایی که داستان باید برای تماشاگر تعلیق، کشمکش و جذابیت تولید کند به بیراهه میرود و اسیر نمادهایی میشود که یا برای تماشاگر قابل کشف نیستند یا اگر هم قابل کشف باشند مشکلی از مشکلات داستان حل نمیکنند.
سینما متروپل داستان تازهای را در سینمای جنگ مطرح میکند، اما در پرداخت نمیتواند این تازگی را حفظ کند و با از دست دادن جذابیت اولیه تبدیل به یک فیلم درجه چندم میشود. باشه آهنگر به لحاظ فنی کارگردان کاربلدی است و تصویر را خیلی خوب میشناسد، اما مشکل فیلمهای او درام و فیلمنامه است. مشکلی که در سینما متروپل هم به چشم میخورد و باعث شده تا این فیلم تبدیل به یک اثر ماندگار در سینمای جنگ نشود.


