صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۴ - 2026 January 19
کد خبر: ۴۳۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۱۰ آذر ۱۴۰۴
تعداد نظرات: ۹۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی کیست؟ | روحانی شیعه با ادعای عجیب درباره شهادت حضرت زهرا (س) و سابقه زندان در سال ۸۸

عبدالرحیم سلیمانی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو و مناظره‌ای در برنامه آزاد که از پلتفرم یوتیوب پخش شد، با بیان مطالبی از برداشت خود از تاریخ شیعه به خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا در مرکز توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. درباره این روحانی ایرانی چه می‌دانیم؟

رویداد۲۴| عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، روحانی، استاد دانشگاه مفید و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم است که حالا به عنوان یکی از چهره‌های مناظره اخیر در برنامه آزاد مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

ماجرا از این قرار بود که پس از اظهار نظر جنجالی سلیمانی اردستانی در یکی از شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی و تشکیک در شهادت حضرت زهرا (س) و آزار و اذیت نسبت به ایشان پس از رحلت پیامبر اسلام، تعدادی از علما و روحانیون اعلام آمادگی کردند در مناظره‌ای به این شبهات پاسخ دهند.


بیشتر بخوانید:

ببینید| پاسخ تند شیخ حسین انصاریان به اظهارات عبدالرحیم اردستانی درباره شهادت حضرت زهرا (س)

واکنش فضای مجازی به مناظره جنجالی درباره شهادت حضرت زهرا (س) | از نقد صداوسیما و اردستانی تا ستایش انسجام فکری کاشانی

حامد کاشانی خطیب مشهور تهرانی در متنی که در شبکه ایکس منتشر شد اعلام کرد به شرط رعایت موازین اخلاقی و تمرکز بر موضوع آماده مناظره است. رسانه «آزاد» در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که مناظره‌ای میان آقایان حامد کاشانی و عبدالرحیم سلیمانی اردستانی با محوریت «مظلومیت و شهادت حضرت زهرا (س)» برگزار خواهد شد. این مناظره بناست به‌صورت زنده در روز یکشنبه ۹ آذر، ساعت ۱۲ ظهر پخش شد و طی مدت کوتاهی به یکی از پربازدیدترین مطالب تبدیل شد. شبکه‌های اجتماعی از اینستاگرام و تلگرام تا توئیتر و یوتیوب پر شد از برش‌های صحبت‌های این دو چهره در این مناظره.

سلیمانی اردستانی اگرچه در این مناظره اظهارات خود را تکرار کرد، اما به اذعان مخاطبان و کسانی که به تماشای این برنامه نشستند او در مقابل حامد کاشانی استدلال و ادله تاریخی و تحلیلی قوی برای اثبات اظهاراتش را نداشت و صحبت هایش از انسجام کافی برای اقناع مخاطب برخوردار نبوده است. در مقابل به نظر می‌رسد حامد کاشانی با تسلط بر بحث‌های تاریخی توانسته دست برتر را در این مناظره داشته باشد.

عبدالله عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی درباره حواشی مناظره‌ی حامد کاشانی و سلیمانی اردستانی با موضوع «شهادت حضرت زهرا» در اینباره در یادداشتی در این خبرگزاری نوشته است: «چرا در عنوان گفتیم که تکلیف مناظره در چند دقیقه اول مشخص شد؟ علت آن بود که اساساً روایتی که آقای اردستانی تعریف می‌کرد و بر مبنای آن چنین استنتاجی را نتیجه می‌گرفت، اساساً موضوع بحث نبود و آقای حامد کاشانی چندین بار عنوان کرد که سند این روایتی که می‌گویی کجاست؟ در واقع، جناب اردستانی علیرغم اینکه می‌گفت تخصصی در تاریخ ندارد، یک یا دو روایت تاریخی را مدنظر قرار می‌داد، آن هم بدون اینکه بگوید چه کسی گفته اینها دقیقاً همان جزئیاتی است که همه به آن باور دارند؟ و ثانیاً با استناد به اینها می‌گفت که این روایت‌ها با عدالت امیرالمومنین علیه‌السلام نمی‌تواند انسجام و سازگاری داشته باشد!»

اظهارات عجیب سلیمانی اردستانی در میانه مناظره دینی پیرامون شهادت حضرت زهرا(س) درباره اعدام‌های تابستان ۶۷

سلیمانی اردستانی به صورت کلی به دلیل ادعای تشکیک در شهادت حضرت زهرا (س) این روز‌ها مورد انتقاد و نقد روحانیون قرار گرفته است تا جایی که حامد کاشانی در ابتدای این مناظره تاکید می‌کند که مساله شهادت حضرت زهرا برایش ناموسی است.

سلیمانی اردستانی در بخشی از این مناظره در اثبات اظهارات پیشین خود می‌گوید که «من اصلا قبول ندارم ابوبکر مخالفان خود را کشته است. ابوبکر خلیفه پیامبر است. ابوبکر یک دانه از مخالفان خود را شکنجه نکرده و نکشته است. محال است! حکومتی به نام دین تشکیل شود و مخالف خود را بکشد؟! در مورد خود حکومت دینی ۴۰ سال گذشته در اینجا، این‌ها که در مورد سال ۱۳۶۷ دروغ است».

حامد کاشانی در این بخش مناظره مکررا می‌گوید نباید از بحث خارج شود و حدیثی در تایید اظهارات خود مبنی بر کشتن مخالفان توسط ابوبکر بیان می‌کند. کاشانی با ذکر احادیث مختلف اظهارات سلیمانی اردستانی را رد میکند.

عبدالرحیم موسوی کیست؟ از تدریس در دانشگاه مفید تا بازداشت در سال ۱۳۸۸

عبدالرحیم موسوی متولد سال ۱۳۳۸ است و سال هاست که در دانشگاه مفید قم تدریس میکند. او در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ مدتی بازداشت شد.

درسنامه ادیان ابراهیمی، مسیحیت: ویراست جدید، کتاب مقدس: ویراست جدید، ادیان ابتدایی و خاموش، ادیان زنده جهان (غیر از اسلام)، درآمدی بر الاهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، اسطوره تجسد خدا (ترجمه) و سرشت انسان در اسلام و مسیحیت از جمله آثار اوست.

اظهارات سلیمانی اردستانی درباره دولت اسد و مساله فلسطین

سال گذشته بعد از سقوط دولت اسد در سوریه سلیمانی اردستانی و عباس نبوی مناظره‌ای در رسانه دیدار نیوز داشتند.

سلیمانی اردستانی در این مناظره به شدت از حکومت اسد و حضور نظامی ایران در این کشور انتقاد میکند.

او در بخشی از این مناظره درباره موضوع فلسطین نیز گفته است: «حتی نسبت به بدترین دشمن هم باید عادلانه سخن گفت. جمهوری اسلامی خودش پذیرفته بود که شعار‌ها یک چیزی است و آنچه که رسماً در مجامع بین المللی پذیرفته شده چیز دیگری است و اصولاً نباید دلسوزتر از مردم فلسطین باشیم. تجاوزگری اسرائیل بی شمار است و کاملاً اشغالگر و متجاوز است، اما شعار محو اسرائیل به نفع اسرائیل تمام می‌شود. شعار نابودی اسرائیل یعنی جنگ همیشگی و بی پایان و کسی که این شعار را می‌دهد نمی‌تواند در جنگ دیپلماتیک شرکت کند. گفته می‌شود مبارزه دیپلماتیک معلوم نیست زود به نتیجه برسد. سخن این است که ممکن است چنین باشد، اما راه نظامی هم هزینه سنگین دارد و هم هرگز به نتیجه نمی‌رسد».

انتقاد از اظهارات سلیمانی اردستانی درباره قیام امام حسین (ع)

در تیرماه ۱۴۰۳ دیدار نیوز گفت‌و‌گویی با عبدالرحیم‌سلیمانی اردستانی با موضوع "کنش امام حسین؛ عقلایی یا دستور خاص" در ایام محرم انجام داد و این گفت‌و‌گو بهانه‌ای شد تا جوادعلاءالمحدثین استاد دانشگاه نقدی به صحبت‌های سلیمانی اردستانی داشته باشد.

به اعتقاد سلیمانی وظیفه همیشگی یک نبی و امام اصلاح است و البته این وظیفه‌ی دائمی با حکومت، حکمرانی و تصدی قدرت فرق دارد. امر حکومت مربوط به مردم است؛ و نه پیامبر و نه امامان، هیچیک ولایت سیاسی از طرف خدا نداشتند بلکه این مردم هستند که ولایت سیاسی/ قدرت سیاسی و حکمرانی می‌دهند؛ لذا مشروعیت حکومت‌ها فقط با اقبال مردم است؛ و با این مقدمات فکری است که سلیمانی به واقعه کربلا تبیینی کاملاً عقلایی و بر مبنای داده‌ها و فکت‌های عینی دارد، تبیینی که هر عاقل مصلحی نیز در آن وضعیت همانگونه رفتار می‌کرد که امام انجام داد و برای همین هم در تحلیل از تمسک به الهامات و دستورات خاص خودداری می‌کند.

جواد علاءالمحدثین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد چند روز بعد از همین منظر به نقد مبانی اسلام شناسی و شیعه شناسی سلیمانی اردستانی پرداخت و گفت: «قبل از اینکه امام شناسی ایشان نقص داشته باشد، در بیان خدا شناسی ایشان نقص وجود دارد. تعریف سلیمانی از امامت بسیار نازل است و به همین‌جهت نیز به اینجا می‌رسد که امام حسین ممکن است در کربلا خطا کرده باشد».

عبدالرحیم سلیمانی اردستانی و شجاعت اندیشیدن

در تاریخ اندیشه دینی، همواره لحظاتی وجود دارد که پارادایم‌های سنتی دیگر قادر به پاسخگویی به پرسش‌های زمانه نیستند. در این لحظات بحرانی، متفکرانی ظهور می‌کنند که نه برای تخریب دین، بلکه برای نجات جوهر آن، دست به شالوده‌شکنی فرم‌های کهنه می‌زنند. در ایرانِ امروز، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی نماینده چنین لحظه‌ای است. او نه یک روشنفکر سکولار است که از بیرون به دین می‌نگرد، و نه یک سنت‌گرای محض که چشم بر واقعیت‌های جهان مدرن بسته باشد. او مجتهدی برخاسته از دلِ حوزه علمیه قم و استادی در دانشگاه است که با تسلط بر میراث کهن اسلامی و الهیات مدرن مسیحی، پروژه‌ای بلندپروازانه را آغاز کرده است: «مهندسی مجدد ایمان شیعی».

اهمیت اردستانی فراتر از جنجال‌های رسانه‌ای اخیر پیرامون مناظرات تاریخی است. او نماد یک گذار معرفت‌شناختی است؛ گذار از دینی که تنها بر «نقل و روایت» تکیه دارد، به دینی که می‌خواهد «عقلانی، منسجم و سیستماتیک» باشد. این مقاله تلاشی است جامع برای واکاوی پروژه فکری او. ما می‌خواهیم نشان دهیم که چرا او به سراغ «الهیات سیستماتیک» رفت؟ این دانش چه ابزار‌هایی به او داد؟ و چگونه او با استفاده از این ابزارها، به دفاعی نوین و جسورانه از دین در برابر امواج سهمگین مدرنیته و نقد تاریخی برخاسته است؟ خواننده در این نوشتار درمی‌یابد که آنچه مخالفان به عنوان «بدعت» یا «تناقض» می‌بینند، در واقع تلاشی عالمانه برای آشتی دادن «خدا» با «عقل» در قرن بیست و یکم است.

آناتومی یک گسست؛ چرا فقه کافی نیست؟

برای درک اینکه چرا اردستانی مسیری متفاوت از هم‌قطاران حوزوی خود برگزید، ابتدا باید «بستر مسئله» را بشناسیم. در سنت حوزوی ما، دانش «فقه» (علم احکام و شریعت) جایگاه پادشاهی دارد. فقیه کسی است که با روشی دقیق و موشکافانه، تلاش می‌کند از دلِ هزاران روایت و آیه، حکم خدا را استخراج کند. این روش که به آن «اجتهاد سنتی» می‌گویند، قرن‌هاست که کارکرده و نیاز‌های جامعه مؤمنان را پاسخ داده است. اما این روش، یک ویژگی ذاتی دارد که در جهان مدرن به پاشنه آشیل آن تبدیل شده است: «اتمیستیک» یا «ذره‌نگر» بودن.

فقه اتمیستیک یعنی چه؟ یعنی فقیه به هر مسئله به عنوان یک پرونده مستقل نگاه می‌کند. او وقتی می‌خواهد حکم «ارتداد» (تغییر دین) را بررسی کند، به سراغ روایات مربوط به ارتداد می‌رود. اگر سند آن روایات صحیح باشد، فتوا می‌دهد که مرتد باید اعدام شود. در این لحظه، فقیه معمولا از خود نمی‌پرسد که «آیا این حکم با حکم دیگری که در قرآن درباره آزادی انسان (لا اکراه فی الدین) آمده، سازگار است؟» یا «آیا این حکم با تصویری که کلام اسلامی از خدای رحمان ارائه می‌دهد، همخوانی دارد؟». فقه، جزیره‌ای عمل می‌کند.

اردستانی دقیقا همین نقطه را هدف گرفت. او که سال‌ها در دانشگاه مفید با مباحث حقوق بشر و فلسفه دین درگیر بود، دریافت که این جزیره‌ای بودن، باعث ایجاد «شکاف‌های عظیم» در پیکره دین شده است. دین‌دار امروزی دچار نوعی اسکیزوفرنی (دوگانگی) شده است: از یک سو در نماز می‌خواند که خدا «ارحم الراحمین» است، و از سوی دیگر در رساله عملیه می‌خواند که همین خدای مهربان دستور داده برای گناهی مانند تغییر عقیده، انسان را بکشند.

اردستانی به این نتیجه رسید که با ابزار «فقه» نمی‌توان این شکاف را پر کرد، چون فقه ذاتاً برای «سیستم‌سازی» طراحی نشده است. او به ابزاری نیاز داشت که بتواند از بالا به دین نگاه کند و قطعات پازل را طوری کنار هم بچیند که تصویر نهایی، زیبا، عقلانی و بدون تناقض باشد. این ابزار گمشده، چیزی نبود جز «الهیات سیستماتیک» (Systematic Theology).

اردستانی برای یافتن این ابزار، مرز‌های جغرافیایی و مذهبی را درنوردید و به سراغ سنت غنی الهیات مسیحی رفت. او با ترجمه کتاب «درآمدی به الهیات نظام‌مند» اثر متکلم بزرگ آلمانی، ولفهارت پانن‌برگ، و نگارش مقدمه‌ای مفصل بر آن، تلاش کرد این دانش نوین را بومی‌سازی کند. اما الهیات سیستماتیک چیست و چرا برای اردستانی تا این حد حیاتی است؟

بحران حقانیت و ضرورت انسجام

در دوران پیشامدرن، مردم دین را می‌پذیرفتند، چون «مراجع اقتدار» (کلیسا، حوزه، پادشاه) می‌گفتند که حقیقت همین است. اما در دوران مدرن، با رشد علم تجربی و فلسفه‌های انتقادی، دیگر کسی با «تشر» قانع نمی‌شود. انسان مدرن می‌پرسد: «چرا باید باور کنم؟».

اردستانی در مقدمه‌اش توضیح می‌دهد که الهیات سیستماتیک پاسخی به این وضعیت است. وظیفه این دانش، اثبات «حقانیت» (Truth) آموزه‌های دینی در دادگاه عقل عمومی است. اما چگونه؟ پاسخ اردستانی کلیدی است: با معیار «انسجام» (Coherence).

در این دیدگاه، دین یک مجموعه از دستورات پراکنده نیست، بلکه یک «سیستم معنایی» است. مثل یک ساختمان، همه اجزای آن باید با هم تراز باشند. اگر ستون‌های ساختمان (اصول اعتقادی مثل عدالت خدا) با سقف آن (احکام فقهی) تراز نباشند، ساختمان فرو می‌ریزد.

اردستانی می‌گوید: ما نمی‌توانیم در قرن بیست و یکم، خدایی را تبلیغ کنیم که در «نظریه»، عادل و حکیم است، اما در «عمل»، احکامی صادر می‌کند که با عقل فطری و وجدان اخلاقی بشر در تضاد است. الهیات سیستماتیک به ما این شجاعت را می‌دهد که بگوییم: «هر جا تناقضی دیدید، شک نکنید که در فهم متن اشتباه کرده‌اید، چون حقیقت نمی‌تواند متناقض باشد».

تبارشناسی الهیات مدرن: از فرار تا حمله

اردستانی در تحلیل عمیق خود در مقدمه کتاب، نشان می‌دهد که چرا او مدلِ پانن‌برگ را انتخاب کرده است. او تاریخ الهیات مسیحی در دو قرن اخیر را مرور می‌کند تا به ما بگوید راه درست کدام است.

او توضیح می‌دهد که در قرن ۱۹ و ۲۰، باستان‌شناسان و مورخان شروع به کاوش در کتاب مقدس کردند و گفتند: «بسیاری از داستان‌هایی که شما باور دارید (مثل طوفان نوح یا معجزات عیسی)، شواهد تاریخی ندارند». این موج که به «نقد تاریخی» معروف شد، کلیسا را لرزاند. متکلمان بزرگ آن زمان مثل «کارل بارت» و «رودلف بولتمان» ترسیدند. آنها برای اینکه ایمان را نجات دهند، گفتند: «اصلا تاریخ مهم نیست! دین درباره وقایع گذشته حرف نمی‌زند، دین درباره تجربه درونی و احوالات شخصی شما حرف می‌زند». آنها دین را از دنیای واقعی (عینیت) به دنیای ذهن (ذهنیت) بردند و درِ آن را قفل کردند تا دست مورخان به آن نرسد.

اما اردستانی، هم‌صدا با پانن‌برگ، این روش را «بزدلانه» می‌داند. او می‌نویسد: اگر دین فقط یک حس درونی باشد، چه فرقی با توهم یا ذوق هنری دارد؟ اگر خدا واقعاً وجود دارد، باید در همین دنیای واقعی و در همین تاریخ واقعی اثر گذاشته باشد.

اردستانی از پانن‌برگ ایده «وحی به مثابه تاریخ» را وام می‌گیرد. او می‌گوید: ما نباید از تاریخ فرار کنیم. ما باید نشان دهیم که دین ما، بهترین توضیح برای تاریخ بشر است. ما باید نشان دهیم که اگر دنیا را با عینک دین ببینیم، همه چیز (از کیهان‌شناسی تا اخلاق) معنا پیدا می‌کند.

کاربرد این سلاح در زمین تشیع

حالا تصور کنید اردستانی با این سلاح قدرتمند (الهیات سیستماتیک پانن‌برگی) به سراغ سنت شیعی آمده است. او دیگر یک فقیه معمولی نیست که دنبال سند حدیث بگردد. او یک «معمار سیستم» است.

او نگاه می‌کند و می‌بیند در ساختمانِ سنتیِ فهمِ دین، ترک‌هایی وجود دارد. مثلا می‌بیند که ما اصلی داریم به نام «عدالت خدا» (که فونداسیون ساختمان است)، اما در طبقات بالا، احکامی داریم مثل نابرابری حقوقی شدید یا خشونت‌های مذهبی.

یک فقیه سنتی می‌گوید: «خب، روایت داریم، پس باید تعبداً بپذیریم». اما اردستانیِ سیستماتیک می‌گوید: «امکان ندارد! این حکم با فونداسیون (عدالت) نمی‌خواند. پس یا روایت جعلی است، یا تاریخ مصرفش تمام شده، یا ما بد فهمیده‌ایم».

این رویکرد، به او قدرتی می‌دهد که بتواند بگوید: «در فقه صد‌ها حکم داریم که خلاف عقل و قرآن است». این جمله برای کسی که منطق او را نداند، کفرآمیز است؛ اما برای کسی که منطق سیستماتیک او را بفهمد، عینِ دفاع از قداست و حکمت خداوند است. او می‌خواهد دامن کبریایی خدا را از احکامی که شایسته شأن او نیست، پاک کند. این بزرگترین خدمت یک متکلم به دین است.

معمای تاریخ؛ وقتی «معنا» بر «واقعه» پیروز می‌شود

اگر فصل پیشین به نبرد اردستانی با احکام فقهی اختصاص داشت، این فصل به میدانی دشوارتر و لغزنده‌تر می‌پردازد: میدان «تاریخ مقدس». برای شیعیان، تاریخ صرفاً مجموعه‌ای از وقایع گذشته نیست؛ بلکه تاریخ، هویت است. عاشورا، غدیر و فاطمیه، ستون‌های خیمه تشیع هستند. هرگونه پرسش درباره این وقایع، نه به عنوان یک بحث علمی، بلکه به عنوان تلاشی برای فروریختن این خیمه تلقی می‌شود. اردستانی با ورود به این میدان مین‌گذاری شده، شجاعتی را به نمایش گذاشت که کمتر متفکری در دهه‌های اخیر داشته است.

مناظره جنجالی او پیرامون وقایع تاریخیِ شهادت حضرت زهرا، نقطه‌ای بود که بسیاری آن را «شکست» یا «تناقض» نامیدند. اما بیایید با عینکِ تحلیلیِ خودمان دوباره به صحنه نگاه کنیم. منتقدان می‌گویند: «شما که پیرو پانن‌برگ هستید و می‌گویید دین باید تاریخی باشد، چرا در این مناظره گفتید من کاری به تاریخ ندارم؟». این نقد در ظاهر درست به نظر می‌رسد، اما یک نکته ظریف و حیاتی را نادیده می‌گیرد: تفاوت میان «تاریخ به مثابه سند» و «تاریخ به مثابه معنا».

اردستانی در آن مناظره، در حال انجام یک مانور الهیاتی پیچیده بود. او می‌دانست که اگر وارد بازی «بررسی سندی» شود، در هزارتوی روایات متناقض گرفتار خواهد شد و بحث به جایی نمی‌رسد. بنابراین، او سطح بحث را ارتقا داد. او گفت: بیایید فرض کنیم اصلا تاریخ ساکت است یا روایات متناقض‌اند. ما به عنوان شیعه، یک «معیار برتر» داریم و آن «شخصیت امام» است.

استدلال او این بود: ما علی را می‌شناسیم؛ نه فقط از طریق تاریخ، بلکه از طریق کلام و الهیات. ما او را «اسدالله» (شیر خدا)، مظهر غیرت و شجاعت می‌دانیم. حال اگر روایتی تاریخی به دست ما برسد که بگوید «به خانه او حمله شد و همسرش را زدند و او واکنشی نشان نداد»، ما با یک تعارض رو‌به‌رو هستیم. تعارض میان یک «گزارش تاریخی ظنی» و یک «اصل اعتقادی قطعی».

اردستانی در اینجا انتخابی کرد که هر متکلم عقل‌گرایی باید بکند: او «اصل اعتقادی» را بر «گزارش تاریخی» ترجیح داد. او گفت: من روایتی را که تصویر علی را مخدوش کند، نمی‌پذیرم، حتی اگر در کتب تاریخی آمده باشد.

این رویکرد، نه تنها فرار از تاریخ نیست، بلکه «پالایش تاریخ» است. او می‌خواهد تاریخ تشیع را از گزاره‌هایی که با عقلانیت و عزت شیعی در تضاد است، پاکسازی کند. این همان کاری است که متفکری مانند رودلف بولتمان در مسیحیت انجام داد و نامش را «اسطوره‌زدایی» گذاشت. بولتمان گفت: مسیحیت نباید به داستان‌های عجیب و غریب وابسته باشد، بلکه باید به پیام رهایی‌بخش مسیح تکیه کند. اردستانی نیز به زبان بی‌زبانی می‌گوید: تشیع نباید به روضه‌هایی که سندیت‌شان محل تردید است و تصویر امام را تضعیف می‌کند وابسته باشد، بلکه باید به عدالت‌خواهی و عقلانیت علوی تکیه کند.

بنابراین، موضع او در مناظره، یک موضع «دفاعی» برای حفظ کرامت تشیع بود، نه یک موضع تهاجمی برای انکار آن. او می‌خواست بگوید: هویت ما آنقدر غنی است که نیازی به روایت‌های ضعیف ندارد.

چرا باید از اردستانی دفاع کرد؟

شاید بپرسید چرا این بحث‌های فنی برای ما مهم است؟ چرا باید نگران سرنوشت پروژه فکری یک استاد دانشگاه باشیم؟ پاسخ این است که پروژه اردستانی، تنها راهِ باقیمانده برای نجاتِ «دین‌داریِ اخلاقی» در ایران امروز است.

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که نسل جدید، با سرعتی سرسام‌آور در حال فاصله گرفتن از قرائت‌های سنتی دین است. جوان امروزی که با مفاهیم حقوق بشر، برابری جنسیتی و آزادی عقیده بزرگ شده است، وقتی با احکام خشن فقهی یا روایت‌های تاریخیِ عقل‌ستیز مواجه می‌شود، دو راه بیشتر ندارد: یا دین را کلاً کنار بگذارد (که آمار‌ها نشان می‌دهد بسیاری چنین کرده‌اند)، و یا دچار نفاق و دورویی شود.

اردستانی «راه سوم» را پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید: لازم نیست دین را دور بیندازید؛ دین گوهر نابی دارد که زیرِ گرد و غبارِ قرن‌ها سنتِ بشری پنهان شده است. بیایید با برسِ «الهیات سیستماتیک» و «نقد تاریخی»، این گرد و غبار را پاک کنیم.

دفاع از اردستانی، دفاع از این امکان است که:‌

  • می‌توان مسلمان بود و به حقوق بشر باور داشت؛ چون احکام ضد حقوق بشر، ذاتی دین نیستند، بلکه رسوبات تاریخی‌اند که با سیستمِ عدالت‌محور اسلام در تضادند.
  • می‌توان شیعه بود و عقلانی اندیشید؛ چون تشیع واقعی، مکتب عقل و عدل است، نه مکتب پذیرش دربست هر روایتی که بر سر منابر خوانده می‌شود.
  • می‌توان دین‌دار بود و با جهان مدرن گفت‌و‌گو کرد؛ چون دین اگر به درستی (یعنی سیستماتیک) فهمیده شود، نه تنها با علم و عقل نمی‌جنگد، بلکه به آنها معنا می‌بخشد.

هزینه‌های عبور از خط قرمز

طبیعی است که چنین پروژه بزرگی، بی‌هزینه نخواهد بود. تاریخ تفکر بشر نشان داده است که هر کس بخواهد «بت‌های ذهنی» یک قوم را بشکند، با سنگ‌اندازی مواجه خواهد شد. واکنش‌های تند به اردستانی، از تکفیر‌های ضمنی تا فشار‌های سیاسی و حتی انتقادات دوستان اصلاح‌طلبش، همه و همه نشان‌دهنده یک واقعیت است: او دست روی «نقطه حساس» گذاشته است.

او جرات کرده است بپرسد: «آیا ایمان ما به تاریخ وابسته است یا به حقیقت؟». نهاد‌های سنتی که قدرت و مشروعیت خود را از حفظِ همین روایت‌های تاریخی می‌گیرند، طبیعتاً احساس خطر می‌کنند. اما حقیقت این است که جنسی که اردستانی عرضه می‌کند، تنها کالایی است که در بازار اندیشه آینده خریدار خواهد داشت.

نسل فردا، خریدار تعبد نیست؛ خریدار معناست. خریدارِ انسجام است. خریدارِ دینی است که وقتی آن را می‌پذیرد، مجبور نباشد عقلش را پشت در بگذارد. اردستانی در حال معماریِ چنین دینی است. ممکن است امروز صدایش در هیاهوی تکفیر‌ها گم شود، و ممکن است خودش در بیان برخی جزئیات دچار لکنت شود، اما مسیری که او باز کرده است، کورشدنی نیست.

او به ما آموخت که «الهیات» فقط یک رشته دانشگاهی نیست؛ بلکه یک «سنگر» است. سنگری که در آن می‌توان پناه گرفت و از ایمان در برابر هجومِ بی‌معنایی و تحجر دفاع کرد. دفاع از عبدالرحیم سلیمانی اردستانی، دفاع از حقِ اندیشیدن، دفاع از کرامتِ عقل، و در نهایت، دفاع از آینده‌ای است که در آن دین و مدرنیته نه به عنوان دو دشمن، بلکه به عنوان دو بال برای پرواز انسان، در کنار هم قرار می‌گیرند. این پروژه‌ای است که ارزشِ جنگیدن و هزینه دادن را دارد.

انتقاد آیت‌الله سبحانی از انتشار مناظره سلیمانی اردستانی و کاشانی

اگرچه مناظره سلیمانی اردستانی و کاشانی واکنش های زیادی را برانگیخت اما عده‌ای هم به اصل انتشار چنین برنامه‌ای انتقاد کردند. آیت الله سبحانی یکی از این افراد بود. وی گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که زنان و کودکان مسلمان در غزه، چه نظامی و چه غیرنظامی، قربانی جنایات آشکار می‌شوند و میلیاردها مسلمان تنها نظاره‌گر این فاجعه هستند؛ در چنین وضعیتی، طرح مسائل اختلاف‌برانگیز اقدامی درست و عقلایی نیست.

به گفته آیت الله سبحانی؛ این شبهات تازگی ندارد و دهه‌ها پیش نیز در برخی کشورها مطرح شده بود و پاسخ‌های مستند و علمی به آن داده شده است. کتاب «الحجة الغراء علی شهادة فاطمة الزهرا (س)» اثری جامع در پاسخ به این شبهات است که مستندات آن از منابع معتبر اهل سنت گردآوری شده است. 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
سیمین
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۹
من عاشق آل پیامبر حضرت علی و فاطمه هستم ولی از مداحی و مداحان حالم بد میشه … به جای چرت پرت و مداحی تدبر در ایات قران بگذارید مردم با قران مانوس بشن … قران ها تو کتاب خونه ها خاک میخورن هر کانالی میزنی مداحی مداحی … شاه محمود کریمی …بابا مداحی عین بی سوادیه
رضا
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۰
عنوان زدید روحانی شیعه! خود ایشان اقرار می کنه من شیعه نیستم.
ایشون با این پرت و پلاها داره با نظام تسویه حساب می کنه.
دست پرورده منتظری که با قاتلان این ملت و اهل بغی هم کاسه بود بیش از این انتظاری نیست.
خدا او را با همو محشور کند که امام فرمودند آقای منتظری من شما را در قعر جهنم می بینم.
بی نام
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۶
توصیه میکنم کتاب هبوط دکتر علی شریعتی را بخوانید وببینید چگونه وبه چه زیبایی بعثت پیامبر رو بر زبان آورده
علی اکبری
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
باباحالا این پیرمردیه حرفی زده شماراتوقبران نمی اندازن🤪🤣😜
ناشناس
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
با سلام چرا پیام بنده را درج نکرده اید ؟؟؟
(نام : غلام غلام مرتضی علی علیه السلام )
ناشناس
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
خندم میگیره این آقا همه مسائل رو باهم قاطی پاطی کرده خدا کنه وقتی پا تو سن میزاریم اینطوری نشیم به قول بابام تا بوده همبن بوده
عبدالکریم
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
اگر فقط ضربه درب به پهلوی حضرت زهرا خونریزی و شهادت حضرت محسن را دلیل شهادت زهرا س بدست یاغیان دین بدانیم کافی است. چطور این را یک آخوند بیسواد نمیفهمد
محمد رضا
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
کاش حساسیتی که به صحبت های آقای سلیمانی اردستانی وجود دارد ، به عملکرد قشری بسیاری از مدعیان دین وجود داشت تا این قدر جوانان و مردم دین گریز نمی شدند . ما مرحوم دکتر علی شریعتی و شهید مطهری با گنجینه گرانبهایی از دین شناسی و اسلام شناسی داشتیم ولی مبنای اسلام شناسی مداحان قرار گرفتند که نتیجه آن دوری مردم از دین و استقبال بی نظیر از سخنان جناب آقای سلیمانی است .
ناشناس
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
تفکر انحرافی دارد .وبی سواد است.خدا شفا دهد آقای اردستانی را.
یوسف
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
نباید به اردستانی توهین کرد زیرا ایشان روحانی و عالم دینی هستند و نظر خود را بیان کرده
مهدی
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
این مردک مانند همانهایی که در کربلا بودند و امام حسین علیه السلام به آن ها گفت بطون شما از حرام پر شده ،مصداق همان است ، حالا یا از دشمنان اهل بیت پول گرفته و یا اینکه اصلا نطفه اش حرام است وگرنه از این اراجیف نمی گفت ،حق این افراد اعدام است .
ناشناس
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۵
ای بانوی دو عالم ما را در حقیقت راه شما هیچ شکی نیست لطفا خودمان و بچه هایمان را از فتنه های آخر الزمانی در امان دارید که ما در روز قیامت جلوی شما و همسر و پدر بزرگوارتان سرافکنده نباشیم
احمد
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
با سلام .‌یعنی اراجیف یک آخوند بی سواد اصلاح طلب توانسته روی افکار تأثیر بگذارد ؟ عظمت تاریخ غنی شیعه و مظلومیت ائمه اطهار و حضرت فاطمه س بر هیچکس پوشیده نیست . کسی به فکر فرو میرود و دچار شک می شود که تابه حال پای هیچ منبری نشسته است و هیچ شناختی از و قایع نداشته و دنبال مطالعه هم نمی رود . در نهایت باید دید این آقا دنبال چیست؟ تحویلش نگرفتند؟ دنبال شهرت یا مادیات. یارگیری . اختلاف بین شیعه وسنی و ....در زمین دشمن بازی می‌کنه و از سوابقش معلومه سیاسی عمل کرده . نمونه این عملکرد در دادگاه ویژه روحانیت ثبت و ضبط است . بعداً معلوم میشه دنبال چی بوده.
عباس سلگی
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
تمام این برنامه ها برای منحرف کردن مردم از دین وایمان خداودلبستگی به آیین علوی و....مردم بیدارن
امیر
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
این اقا کارش مغلطه و شبهه افکنی است ، اگر حکومت اقبال و خواست مردم است پس اعدام منافقین در سال ۶۷ بحق بوده ، چون حکومت را اکثریت مردم تشکیل دادند و هشت سال دفاع مقدس نمونه بارزی از اقبال مردم از حکومت جمهوری اسلامی میباشد ، بنابر این چطور این اقا میاد نسبت به کار شایسته حکومت معترض میشه !!!! نتیجه اینکه اگر با دقت به صحبت های ایشان توجه کنید حرفهایش مغرضانه و با هدف مغلطه و شبهه در باور و دین مردم میباشد .
فاب
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
سر پیری و معرکه گیری..ایشون میگه در تاریخ رشته ای نداره پس چطور نظر میده؟فتنه دینی..وقتی بیسواد باشی همینه
یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بدون تفکر با ارزش
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بدون تفکر با ارزش تر است از حضرت محمد ص یا علی غ
سلام علیکم.
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
برادران برای یک انسان متعصب خودخواه خیلی سخت است که کسی بخواهد مخالف نظر اوصحبت کندواخلاق اسلامی وقرآنی در چنین لحظه ای مشخص می شود آقای سلیمانی نظر خودش را بیان کرد همانطور که میلیونها مسلمان نظرشان این است که شهادت حضرت زهرا در واقع یک دروغ ساختگی منافقان ودشمنان اسلام است و حقیقت ندارد وقتی علی دختر زهرا را به عقد عمر در می آورد پس معلوم می شود که تمام مذهب کسانی که باور به اختلاف در میان صحابه داشتند منافق ودروغگو هستند و هرکسی که باور به شهادت حضرت زهرا دارد دروغ گو است ودینش مشکل دارد دینی که اعتقاد واساس آن بر ظنیات باشد دینی بی اساس وجعلی است
فاطمه
۰۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
کاملا واضحه نتیجه ی گناهانته اینطور حرف میزنی مردک مرتد
ناشناس
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
بعید میدونم امثال این آقای اردستانی قابلیت شفای روحی داشته باشند
فقط وجودشون ازین جهت مفیده که راه حق و باطل در دنیای امروز رو به وضوح نشون بدن
یادتون میاد میگفتیم فتنه ۸۸
بعضی میگفتند نخیر جنبش ۸۸!!!

اینم صاحبان فتنه
معلوم نیست دست‌شان در دستان شیطان است؟؟
ناشناس
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
چرا تو تقویم ما قبلا وفات بوده و الان شده شهادت ....حتما تازه متوجه شدن که فاطمه شهید شده ...کسی که قاتل زنش رو دامادش خودش میکنه وبعد اسم پسرانش رو اسم قاتل ین زنش می زاره مگه میشه علی باشه ..پس شهادت یک دروغ بزرگه..چون اگه شهادت درست باشه پس علی اون علی که ما می شناسیم نیست...پس یکم تفکر کنید ..
ناشناس
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
یه سوال
وقتی آدم میمیره روحش نزد خدا برمیگرده یا حضرت علی
داخل قبر خدا به تو رحم میکنه یا حضرت علی بهت رحم میکنه
هنگام نماز خواندن خدا رو پرستش میگنید یا حضرت علی
تعصب رو بزاریم کنار یکبار واقعیتانه به آخرتمون فکر کنیم
خودمون از حضرت علی بت ساختیم
هنگام شهادتین اسمی از حضرت علی نمیگیم اما استفر الله حضرت علی رو جای الله و پیامبر اسلام(ص) گذاشتیم
شیعه ۱۲ امامی
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
بعنوان یک نفر شیعه خواهشمندست: همگی چه برخی ملبسان لباس روحانیت شیعه که مغرضانه بجای عالمانه اظهارفضل میکنند، چه افراد هتاکی که مداحی را با هتاکی اشتباه میگیرن ؛ لطفاً اندکی خجالت بکشید مایه فخر اهلبیت(ع) باشید و در زمین دشمن بازی نکنید! والسلام
علی احمدی
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
اینکه میگید ماایرانیان هویت نداریم.
....این بحثا مال۱۴۰۰سال پیش، چ ربطی ب الان داره و....تاحالا ب این فک کردین ک هویت ما چیه؟
بنده خدا
هویت نا از همون ۱۴۰۰سال پیش شکل گرفت
الان خود شما، چرا وهابی نیستی، داعشی نیستی؟؟چرد کلیسا و کنیسه نمیری؟؟؟؟ چرا دنبال اهورا مزدا و ...نیستی؟
چرا عاشق امیرالمومنینی؟ دوستشون داری و سعی میکنیم هرچه بیشتر نزدیکتر ب اخلاق و آداب و شجاعت و علم و مردانگی و عدالت اونحضرت بشیم؟
اینا چیزی جز هویت ماست؟؟؟؟؟؟
هویتها ۱۴۰۰سال پیش شکل گرفت
براهمین انقدررمهمه اون زمان چون ب الان مربوطه
اما ۱۴۰۰سالپیش یکعده اومدن و حقیقت رو منحرف کردن و تا قیامت، هویت یکعالمه ازآدمها رو تغییر دادن
خائنهای واقعی
باید بشناسیمشونو بدونیم چکارایی کردنو چ اتفاقاتی اون موقع افتاده
و این از همه چی مهمتره
چون‌ ی جورایی تعیین سرنوشت و هویت آدمها بوده
ناشناس
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
بیدار باشین همشون یک هدف دارن و هدفشان یکی است
امیرالمؤمنین ع فرمودن شیعه باید زرنگ و باهوش باشد باهوش
اسی
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
اونایی که این آخوند رو فش میدن از روی نفهمی برید ببینید حرفاش واقعا اینجوریه یا نه تحقیق کنید، نه اینکه از روی تعصب کورکورانه مذهبیتون نظر بدین
احمدی
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
مرگ بر تو باد ای مزدور بیگانه
کار به جایی رسیده که به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره توهین میکنی بیسواد ملعون


این آخوند احمق باید خلع سلاح بشه.
نفرین بر تو
پاسخ ها
ناشناس
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
خلع سلاح ؟!!
جمال
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بنظرم سوالات استاد اردستانی ارزش فکر کردن دارد. من که واقعاً به تناقضات داستان شهادت حضرت زهرا تا حالا فکر نکرده بودم و به همین خاطر از ایشان که با شجاعت سوالش را پرسید باید تقدیر کرد
یا زهرا
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
احتمال دارد که از وهابیت پول گرفته باشد تا به عنوان یک روحانی شیعه این شبهه ها را مطرح کند چون اگر خود وهابیت مستقیم مطرح کند کس قبول نمیکنه ولی از یک روحانی به ظاهر شیعه چطور؟
ناشناس
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
متاسفم برای کسی که در کشور علوی نون میخورد مدعی شیعه بودن است و در تلاش است که به خاطر پول ومطرح شدن و کمبود شخصیت و زاویه داشتن با نظام نگاه شخصی خودش را در خصوص حضرت زهرا میخواد اینگونه بیان کند
اسلام علیک یا فاطمه الزهرا
ماهان
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
من شک ندارم آقای اردستانی یک روشنفکره عاقله که بیشتر از مردم عادی مسائل دینی را خوانده و میفهمه
ناشناس
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
با آل علی♥️ ع هرکه درافتاد ور افتاد........ کسی که خاک به سمت خورشید بپاشه نه تنها آسیبی بهش نمیرسونه بلکه خاک بر میگرده به چشمان خودش...
ناشناس
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
ما ایرانی ها اصلا یک هویت مستقل نداریم . تمام فکر و ذکر ما اعراب زنده و مرده شده است . ثروت و آب و خاک خود را فدای اعراب میکنیم . از عربی هیچ نمیدانیم ولی قرآن میخوانیم و احساس دانائی میکنیم . اصلا معلوم نیست در کاسه سر ما ایرانی ها مغزی وجود داشته باشد . مردمانی چنین بی هویت همان بهتر که در فقر و بدبختی باشند .
ناشناس
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
این مسائل چه دردی از گرفتاری ورنج وفقر وفلاکت امروز ماا کم میکند..
این همه سینه چاک کردن به شیعه علی بودن امااافاقد سیرت علی داشتن در عدالت چه حقانیتی به ارمغان میاورد..
داد وقال باید بر رهرووو مولا علی ومولا حسین باشد
روضه بی حاصل وداد قیل پاکت به جیب مداح چه درد دوااا کند..از حال وزار....
ناشناس
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بر قاتلین و دشمنان و منکرین حضرت محمدو آل محمد
علیهم السلام تا به ابد لعنت
بر منکرین شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تا به قیامت لعنت
ناشناس
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
برید فکر نون کنید که خربزه آبه
وقایع ۱۵۰۰ سال پیش چه ربطی داره به حال حاضر
ناشناس
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بحث های حوزی جاش تو فجازی نیست
عبدالحسین پرتو
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
پیش از این ها شریعت سنگلجی، کسروی،دکتر شریعتی ، مردوخ کردستانی، احمد امین مصری ، موسی جار الله، آلوسی بغدادی ،و...و...و مخصوصا آیة الله برقعی به تبعیت از اصول اعتقادی احمد حنبل- که سنی را سنی نمی دانست مگر آنکه اندکی از بغض امیر مؤمنان در قلبش باشد !- و ابن تیمیه حنبلی که بعد از نفی شدید تشیع سرانجام با انکار نبوت و توحید در زندان درگذشت تمامی باورهای شیعی را نقد و نفی کرده بودند. برقعی با نفی مفهوم عشق خود را یک روحانی خشک بی انعطاف نشان داد، م سپس با کتاب «التفتیش فی مسلک الدرویش»به حافظ و سعدی و مولانا و عرفاء و فلاسفه حمله برد، و کتاب حقیقة العرفانش چیزی ناگفته باقی نگذاشت و در نهایت رسماً اظهار تسنن صرف و رد تشیع نمود. یادم هست که در روزنامه ی آیندگان سال ۱۳۵۸ با تحریف آیات به شیعیان و اعتقاداتشان تاخته بود و سرانجام پس از نفی مهدویت و وجود امام زمان ، از اصول خمسه ی دین و مذهب به سه اصل باور اهل تسنن و سپس با نفی لفظی اصل نبوت یعنی اساس اسلام فقط به توحید و معاد قائل شد و آنگاه در سن ۸۷ سالگی در یک حالت سرگردانی فکری و تذبذب اعتقادی - که گاهی مسح پا می کرد و دست باز، و گاهی پا می شست و دست بسته نماز می گزارد -رفت که با خدایش روبرو شود. بی خود نیست که بابا طاهر از «قالوا بلی» تشویش نشان می داد زیرا نمی دانست که با کدام عقیده خواهد رفت .
چون حسن عاقبت نه به رندی و زیرکی است
آن به که کار خود به عنایت رها کنند
بخوانیم شبانروز دعای عدیله را و تقاضای باور مستقیم بی انحراف نماییم .
مهدی
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
الان اینایی که شما در موردش بحث میکنید زنده هستند یا مردند .....
یه جایی شنیده بودم ۱۴۰۰ سال پیش مردند ...
فک کنم شیشه میزنید که درباره ۱۴۰۰ سال پیش دارید بحث میکنید ...
ناشناس
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
با آل علی هر که در افتاد ور افتاد.
خدا ازتون نگذره که دین مردم رو ازشون گرفتید جوونهامون رو از خدا دور می کنید و به نابودی می کشیدید خدا دنیا و آخرتتون رو ازتون بگیره که اظهار نظر شخصی در مورد دین میکنید و هر چیزی به ذهنتون میاد بر زبان میارید.
ناشناس
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بر هر چی دروغگو لعنت و بر قاتل فاطمه هم لعنت
حالا که یه روحانی شیعه منطقی صحبت میکند هم عاقلانه فکر نمیکنید و او را وهابی در لباس شیعه می خوانید
التماس تفکر
ناشناس
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بر دشمن اهل بیت و حضرت زهرا لعنت
ناشناس
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
کاسه داغ تر از آش نباشید، این صحبت‌ها دردی از مشکلات مردم و جامعه رو دوا نمیکنه..فقط انسانیت داشته باشید و به فکر هموطن خود باشید..
پاسخ ها
ناشناس
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
کاسه داغ تر از آش چیه داره به مادرمون توهین میکنه نکبت اگه جلوش درنیایم فردامعلوم نیست کجای دین را هدف بگیره مرتیکه خرفت
امیرعلی
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بر دشمن اهل بیت تا ابد لعنت
ناشناس
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
دلایل را فقط از سوی علاالمحدثین آورده اید.دلایل آقای اردستانی را ضبط و پخش نکرده اید.
پخش جمله من اصلا قبول ندارم که دلیل نیست.
ثنا
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
سلام ودرود این شخص آیا فراموش کرده کسانی مانند ابوبکر ، عثمان ، عمر و ... چگونه به توصیه پیامبر صل الله علیه وآله سلم در واقعه غدیرخم هیچ اهمیتی نداده و خود را نائب برجق دانستند و با پیامبر و حضرت علی ع مخالفت کردند دشمنی و مخالفت این افراد با شیعه اثنی عشری واهل بیت علیهم‌السلام و پیامبر صل الله علیه و آله و سلم کاملا آشکار بوده و حمله و قتل عام شیعیان اثنی عشری و شیعه ستیزی از همان ابتدا ثابت شده و پس از آن در واقعه کربلا به اوج خود رسید آیا این همه حقیقت قابل تشکیک است ؟؟؟؟ کمی تفکر واقعا ...
ایرانی الاصل
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
خدالعنتتون کنه که دیگه به خدا وپیامبرش هم احترام نمیزارید
انگاربرگشتیم برقرن ماقبل تاریخ
اینهایی که به ظاهر علم دارند از قبل ازتاریخ هم بی سوادتر
اطلاعات به روز میشه ولی شماها آدم هم نمی‌شوید چه برسه به روز شدنش
انگار افرادی به ظاهر اسم آدم گرفتند،درواقع ازحیوان هم پست ترند
لعنت برتو وامثال تو
اهوازی
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
برو عاقبت دشمنان اهل را در طول تاریخ بررسی کن بعد زبان شیطانی را باز کن سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم بیزاری خودم رو از این شیطان صفت اعلام می کنم
...
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
عاقبت بخیر شدنشون واضح نیست ؟ بعضی اراجیف ارزش گوش دادن و بحث کردن نداره بذارید بلوله تو افکار پلیدش مردک شیعه نما
ناشناس
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
اونی که مهمه اینه که یک شیعه اگر خودش را پیرو اهل بیت میداند به اعمال و رفتار و گفتار انها توجه کرده و از ان پیروی کند شعار دادن دردی را از کسی دوا نمیکنه و اسلام ناب خودش را نمایان نخواهد کرد اینکه ان حضرت به شهادت رسیده باشه یا نرسیده باشه اینقدر مهم نیست که مبارزه با انحراف از مسیرانسانیت و حمایت از حق و عدالت ایشان مهم و سرمشق است قطعا ایشان ان دنیا از ما را بخاطر این چیزها متوقع است نه بخاطر نوع سفر به دیدار معبود
حسین
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
خدا به خودت پناه میبرم از شر شیطان لعین خدا همه ما رو در تشکک های آخر زمانی محافظت کن راهی که راه درست و انبیا الله هست را جلوی پای ما قرار بده
آمین
ناشناس
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
بر دشمن علی و زهرا تا ابد لعت
ناشناس
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
وقتی قضیه غدیر خم رو بصورت ساده انگارانه ازش عبور میکنند میگن دست حضرت علی رو برای این بوده ک پیغمبر بگه علی دوست من هست من علی رو دوست دارم. خنده داره واقعا این همه سال حضرت علی با پیغمبر بوده همه میدونستند ک پیامبر حضرت علی رو دوست داشته ب گفته شبعه وسنی . بعد تو اون شدت گرما ملت رو وایمیستونه ساعتها و... ک چی رچ ابلاغ کنند؟ بگن من علی رو دوست دارم....خنده دار نیست. این مبشه ک بعد پیغمبر ب دخترش جسارت مبشه .
ناشناس
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
تمامی داستان تجاوز ب خانه حضرت زهرا در منابع معتبر اهل سنت موجود هست . موضوع اصلی بحث ولایت و امامت هست . و نقطه مرکزی واصلی داستان دقیقا همین قسمت هست ک چه بلای بر سر حضرت زهرا آمد . بعد پیغمبر حضرت زهرا از آبرو و محبوبیت و قداست خاصی برخوردار بوده و ایشون همه داشته هاشو برای اجرای و عمل ب وصیت پیغمبر در غدیر و ... گذاشت وسط در این جریان. ولایت و امامت روداز بین ببرن عملا ولایت فقیه و... رو از بین بردن و جمهوری اسلامی و... رو از بین بردن میدونند کجارو نشونه برن . مفقود بودن حضرت زهرا سندیست بر ظلم ب ایشان و خاندان پیغمبر.... ب خانه شما هم حمله ببرن با چندتا بچه کوچک ب قصد حمله با شمشیرو آتش با یک لشگر ... خانه حضرت زهرا خانه وحی بوده ...
موحد
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
پزشک قانونی در عصر حاضر میگوید اگر شخصی مورد ضرب و شتم قرار بگیرد و لخته خونی در محل کوفتگی ایجاد شود و در اثر زمان اون لخته به اندامهای حیاتی بدن برسد و موجب فوت شود شخص به قتل رسیده
چه برسد که حضرت زهرا س هم بازویش را شکستن و هم پهلویش و هم فرزندش سقط شد و خونریزی شدید کرد
پس کشته شد و شهید شد
لعنت بر قاتلین دختر پیامبر ص
ناشناس
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
هیچ کس نمیتونه از حجت های خدا بر زمین ایراد بگیره به جز یاوه گویان
عربشاهی
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
اینجاست که اهمیت دعای غریق وجدان میشه "یالله یا رحمان و یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک"
خدایا حسن عاقبت روزیمان بگردان.دست و پا زدن شیطان لعین در تسلط بر افکار و وبه تدریج بر قلوب نتیجه ای جز گمراهی نداره خدایا به تو پناه میبریم
توجه به حدیث رسول مکرم اسلام جای تامل داره:فرمودند امت من در آخر الزمان ۷۳ فرقه می‌شوند که فقط یک گروه برحقن...
با یک حساب و کتاب ساده میشه تعداد خروجی ها رو حساب کرد.....خدایا به تو پناه میبریم
بانو فاطمه
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
کسی که دوستدار اهل بیت باشه قبول داره همه ایشان شهید شدن ،قبول داریم دشمنان قران و پیامبر حتی پیامبر را زنده در خواب قصد کشتن کردن و همه این حیله ها بعد شهادت رسول خدا و رحلت ایشان و حقد و کینه ها برعلی امیر مومنان درود خدا بر ایشان باد از دختر رسول شروع کردن و ایشان را کشتن و بعد علی علیه السلام را کشتن و بعد حسن و حسین علیه السلام را کشتن .مرگ بر شیطان پلید و پیروانش و مرگ بر شیطان صفتان پلید. دنیا شاید محل گذر وبهشت شیاطین باشن و خود مختار عمل کنن ولی در قعر جهنم هیچ اختیاری ندارن و همبشه در درک و عذابن .
ناشناس
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
بر دشمن مرتضی علی ودشمناش از جمله اردستانی ملعون لعنت
رستم ایرانی
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
با آل علی هر که در افتاد ور افتاد


بر دشمن مرتضی علی (ع) لعنت

شیخ انصاریان هم خوب جوابشو داد
نقی
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
من تو کل سایت ها، سایت رویداد 24 را یک سایت بی طرف می دانستم. که این هم تو زرد از آب درآمد. به فرض که تشکیک کرده باشه مگه جرمی مرتکب شده است؟مگه به کسی بی احترامی کرده است؟ مگه مال کسی را خورده؟
پاسخ ها
ناشناس
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
اشتباه منفی زدم
جعفر
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
با فش وبد بیرا گفتن به جایی نمیرسیم باید استدلال کردو سند محکم ارائه کرد وشبهات رو برطرف کرد
طاها
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
وصیت نامه ی حضرت زهرا سلام الله علیها خیلی هوشمندانه وگواه بر مظلومیت ایشان است. مخفی بودن قبر
محمدعلی صادقی
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
سلام
هرکه با آل علی( علیه السلام ) در افتاد ور افتاد.
حالا هی برای اولی و دومی و سومی اربابان اصلاح طلبت دم تکون بده.
رضا ش
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
این مردکه مزخرفات پیرشده خرفت شده حرف یاوه میزنه باید خلع لباس و محاکمه شود با این حرف هایش دلمون به درد آورد
سیده
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
چرا باید یک روحانی اجازه داشته باشه اینجوری علیه اصل تشیع شبه ایجاد کنه..مثل اینکه یک‌پزشک در ملا عام بیاد از مشروبات الکی تعریف و‌دفاع کنه
این مرد واقعا درس دین اسلام وتشیع خونده؟؟یا درس ضد دین
این تفکر ربطی به جناح سیاسی نداره واقعا ریشه اصلی دین رو‌زیر سوال برده
حمید رضا
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
بر دشمن حضرت زهرا سلام الله علیها لعنت
ریحانه
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
مردک روانپریش
احسنت به آقای کاشانی.
وای از این آخوندهای فاسد چقدر ضربه میخوریم
یاس
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
هر که با آل علی در افتاد ور افتاد
ناشناس
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
ادعاش عجیب نیست کاملا واقعیته
ناشناس
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
پیرمرد خرفت نمیدانم خودشو به کی وبه چه قیمت فروخته است اردستانی بیسواد اگرشهادت حضرت زهرا حقیقت نداشته باشد چرا دخترپیامبر وصیت کرد شبانه غسلش دهند وشبانه دفنش کنند وچرا قبرش گمنام ومخفی است علت ازدنیا رفتن حضرت فاطمه درسن جوانی غیرازظلم وبیداد ظالمین وغاصبین فدک وامامت چه دلیلی دیگری است بانوباظلم ظالمین به شهادت رسید
ولی
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
بر دشمن اهل بیت تا به روز قیامت مدام لعنت باد
ولی
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
بر اول و آخر دشمن اهل بیت تا به روز قیامت مدام لعنت
ناشناس
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
این آدم وقتی شروع کرد به حرف زدن .اصلا حالیش نبود چی میگه .و هر چه حاج آقا میگفت حرفش رو پس می‌گرفت. و حرفه‌ای خودش رو هم قبول نداشت .واز قدرت و شجاع بودن امام در ناتوانایی ایشان در مقابل دفاع از همسرش استفاده می‌کرد و کلا زیر همه ماجرا میزد .و میگفت نمی‌توانست علی باشد و این اتفاق بیوفتد .و کلا فاطمیه را نقض می‌کرد. و کلا در زمین وهابیت بازی می‌کند.
پاسخ ها
نسل سوم انقلاب
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۶
این شاید حقیقت رو میدونه ولی سفارشی باید کتمان کنه که اینجوری شده بود
ولی *اگر خدا بخواهد عدو شود سبب خیر *
ناشناس
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
راست میگه شهید نشده فاطمه...بعضی ها شبهه شهادت دادن بهش ...ولی شهید نشده نه طرف از ترس پشت در قایم شده بود بعدا ریختن زنشو زدن ...شهید نشده نه شهید نشذه نه
پاسخ ها
نسل سوم انقلاب
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۶
شما اینجور حرف زدید تصور میکنم ماجرای فاطمیه رو از کتاب داستان کودکان خوندید
این رو نمیدونستید نیت اون گماشته ها دستگیری و تسلیم امیرالمومنین برای بیعت اجباری بوده ویا قصد جان امام کردن درصورت مخالفت، باحمکتی بود که رسول اکرم پیش از رحلت به ایشان فرمودند علی جان پس از من بقای اسلام به سکوت تو بستگی دارد.. همه ائمه (که حجت خداوند بر همه افریدگان اعم از انس! بوده اند )امتحانات ویژه ای داشتند
درقرن ۲۱ میدونیم که تنها علم نیست بلکه عنوان جدید شبه علم نیز ب فرهنگ عامه وارد شد، فراروانشناسی درکنار روانشناسی در امریکا داره بکارگرفته میشه اونوقت صحبتای مردم ما هوش از سر ادم میبره
جواد
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
این شخص ملعون مشخص است نه سوادی دارد و نه علمی که بتواند از آن دفاع کند . و پیروزی و نتیجه در مناظره برای او اهمیتی ندارد و فقط جهت اثبات دروغ بودن صحبت های این فرد مناظره صورت گرفته است. اما من مطمئن هستم این طرف فقط نیت پلید و شوم در سر دارد که شبهه افکنی کند و فقط حرف بی دلیل و منطق زده باشد و میخواهد اسلام و اهل بیت را بکوبد .لعنت خدا بر اردستانی و اربابان پلید و کثیف تر از خودش
پاسخ ها
ناشناس
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
خوب اونایی که ایشون را جز محققین حوزه قرار داده اند هم بیسوادند
ناشناس
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۴
عزیزی که میگین اونها که این را گذاشتن جزء محقیقن حوزه بیسوادن! توجه کنین! «مجمع مدرسین و محققین» یه عنوان و گروه خودخوانده از طیف اصلاح طلب و رفقای منتظری و خاتمی و روحانی است که در مسیر مخالفت با کلیت حوزه ی علمیه و غالب مراجع و نظام هست و در مقابل «جامعه ی مدرسین حوزه قم» که برخاسته از کلیت حوزه و مورد تایید مراجع و کلیت نظام است تشکیل شده. اگر منظورتون بیسوادی اصلاح طلب هاست که درسته و درش بحثی نیست.
نسل سوم انقلاب
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۶
این فرد دنبال تریبون و فرصت نشر انحرافاتش هست
کوچکتر از اون هست خودش و انحرافاتش ک ترویج میداکند درحال حاضر
اما اگر موسسات فرهنگی روی نسل های جدید قوی کارنکنند درکنار هجمه ای ک از خارج ازکشور فرهنگ اسلامی و ایرانی مون رو هدف گرفته، اینها بعدا مجموعا مشکل ساز میشود
اثر سینرژیک چند دارو .. اینجا شاید چندتا سم !
ناشناس
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
بر دشمن مرتضی علی«ع» لعنت
احمدی
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
معلوم نیست این سلیمانی از اهل سنته یا وهابی؟
فتنه گر
پاسخ ها
ناشناس
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
وهابی صهیونیستی در لباس روحانی شیعه
اشنا
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۷
اگر نظرات شما هم مثل مداحانه به خدا پناه میبرم که نتوانستید در رسانه عین مداحان ناسزا بگویید علی ع و حضرت زهرا س شافی شما در قیامت باشند شاید یوم القیامه بخشوده شوید اردستانی شخصیت زهرا س را در کشتن او نمیبینه در فضائل میبینه ولی شماها از فضیلت حضرت چه میدانید لطفا دو کلمه بنویسید کافیه
نسل سوم انقلاب
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۴/۱۰/۰۶
اینکه پایه های دین ازجمله بحث خداشناسی. و امام شناسی این فرد مشکل دارد، حضور در حوزه ضمانت حق گویی و پاک سرشتی نمیشود
فکرمیکنم به بازی های رسانه ای راه انداخته باید عمیقتر نگاه کرد، مبادا جریان هایی موازی با این فرد شروع ب فعالیت در عرصه های دیگر درکشور کند
ناشناس
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
عالی بود و به نظرم صحبت‌های اردستانی قابل تأمل هست
پاسخ ها
ناشناس
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
تو قیامت منتظر شفاعت دشمنان پیغمبر باش
ناشناس
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۲
هیس بابا
مهدی
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۱
مزخرفات یک آخوند اصلاح طلب احمق
نظرات شما