رویداد۲۴ | حسین فلاحی: کِی جی ۲۰۰۰ (KJ-۲۰۰۰)، یک هواپیمای هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد (AEW&C) است که توسط شرکت صنایع هواپیماسازی شیان (AVIC Xi'an) برای نیروی هوایی ارتش چین (PLAAF) طراحی و ساخته شده است. هواپیمای KJ-۲۰۰۰ در نمایشگاه بینالمللی هوانوردی و هوافضای چین ۲۰۱۴ (Airshow China ۲۰۱۴) که در ژوهای برگزار شد، به نمایش گذاشته شد.
این هواپیما بر اساس بدنه هواپیمای هشدار و کنترل زودهنگام A-۵۰I (Mainstay) ساخته شده است. اولین نمونه KJ-۲۰۰۰ نخستین پرواز خود را در نوامبر ۲۰۰۳ انجام داد و اولین هواپیمای تولیدی در سال ۲۰۰۴ در نیروی هوایی ارتش چین وارد خدمت شد. سه هواپیمای دیگر تا پایان سال ۲۰۰۷ تحویل داده شدند. این هواپیماها توسط لشکر ۲۶ هوایی نیروی هوایی ارتش چین اداره میشوند.
در سال ۱۹۹۶ چین، روسیه و اسرائیل قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری برای تأمین یک هواپیمای پیشرفته سیستم هشدار و کنترل هوابرد مجهز به رادار آرایه فازی فالکون AEW EL/M-۲۰۵ (آرایه فازی، باند L، CONFORMAL) با پوشش ۳۶۰ درجه را برای نیروی هوایی ارتش چین امضا کردند.
روسیه و اسرائیل در سال ۱۹۹۷، برای تغییر یک فروند ایلیوشین-۷۶ام دی به هواپیمای آواکس اِی-۵۰ آی، با امکان انتخاب سه فروند هواپیمای دیگر، با هزینه کل ۱ میلیارد دلار به توافق رسیدند.
در اکتبر ۱۹۹۹، یک فروند هواپیمای ایلیوشین-۷۶ برای ادغام با رادار رصد دوربرد فالکون به اسرائیل منتقل شد. این قرارداد در ژوئیه ۲۰۰۰ به دلیل اعتراضات شدید دولت ایالات متحده به نصب رادار فالکون لغو شد.
اسرائیل رادار و سایر سیستمهای الکترونیکی خود را پس گرفت و در سال ۲۰۰۲، بدنه ناتمامای-۵۰ آی را به چین تحویل داد. شرکت صنایع هوایی شیان، اصلاحات بدنه اِی-۵۰ آی را در اواخر سال ۲۰۰۲ آغاز کرد. این هواپیمای ارتقا یافته که کی جی-۲۰۰۰ نام دارد، به یک سیستم رادار آرایه فازی با قابلیت هدایت الکترونیکی و قطعات الکترونیکی توسعه یافته ساخت موسسه تحقیقاتی فناوری الکترونیک نانجینگ مجهز شده است.
هواپیمای کی جی-۲۰۰۰ آواکس با استفاده از مواد آلیاژ آلومینیوم و قطعات پلاستیکی ساخته شده است. این هواپیما به بالهای نصب شده در بالا حاوی لبههای فرار، نصب شده با شهپر و فلپ مجهز شده است. این هواپیما دارای یک بخش دم سهگانه قابل تنظیم است که به سبک T پیکربندی شده تا پایداری بیشتری را فراهم کند.
این هواپیما دارای ارابه فرود سه چرخه جمعشونده برای تسهیل عملیات برخاست و فرود ایمن است. ارابه فرود دماغه شامل یک بوژی دو چرخ است، در حالی که ارابه فرود اصلی دارای دو بوژی چهار چرخ چرخان است.
کی جی-۲۰۰۰ دارای ۴۶.۶ متر طول، ۱۴.۸ متر ارتفاع و ۵۰.۵ متر دهانه بال است. وزن خالی آن ۹۲۵۰۰ کیلوگرم و حداکثر وزن برخاست آن ۱۹۰۰۰۰ کیلوگرم است. این هواپیما توسط پنج خدمه اداره میشود و ده تا ۱۵ خدمه ماموریت را در خود جای میدهد.
هواپیمای هشدار اولیه کی جی-۲۰۰۰ مجهز به یک سیستم رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال (AESA) سه طرفه پیشرفته، غیرچرخشی و در بالای بدنه در قسمت عقب است.
سه آنتن رادار مسطح در یک پیکربندی مثلثی نصب شدهاند و برای محافظت در برابر باد و سایر نیروهای آیرودینامیکی، در یک گنبد رادار گرد ثابت به شکل دیسک محصور شدهاند. هر آنتن رادار به صورت الکترونیکی هدایت میشود تا پوشش اسکن ۱۲۰ درجهای را در هر دو زاویه آزیموت و ارتفاع فراهم کند.
سیستم رادار قدرتمند در باند S یا C کار میکند. این سیستم میتواند همزمان چندین هدف هوایی و دریایی را در حداکثر برد بیش از ۴۰۰ کیلومتر شناسایی و ردیابی کند.
علاوه بر این، این هواپیما به یک مخروط دماغه محکم مجهز شده است تا سیستمهای الکترونیکی پروازی اضافی را برای بهبود قابلیتهای نظارتی حمل کند. این هواپیما میتواند اهداف دشمن را که در ارتفاع کم و بردهای طولانی پرواز میکنند، شناسایی، ردیابی و رهگیری کند. کی جی-۲۰۰۰ میتواند برای انجام ماموریتهای فرماندهی و کنترل، مدیریت نبرد و نظارت هوایی در تمام شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد.
هواپیمای آواکس کی جی-۲۰۰۰ از چهار موتور توربوفن PS-۹۰A که توسط Aviadvigatel ساخته شدهاند، نیرو میگیرد. هر موتور نیروی رانشی معادل ۱۶۰۰۰ کیلوگرم-نیرو (kgf) تولید میکند.
این نیروگاه، هواپیما را قادر میسازد تا با حداکثر سرعت ۹۰۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر برد پروازی تقریباً ۵۰۰۰ کیلومتر پرواز کند. سقف پروازی این هواپیما ۱۰۲۰۰ متر و استقامت پروازی آن تقریباً ۸ ساعت است.
نوع: هواپیمای هشدار و کنترل زودهنگام هوابرد
اپراتور: نیروی هوایی ارتش چین
شرکت سازنده: شرکت صنایع هواپیماسازی شیان
اولین پرواز: نوامبر ۲۰۰۳
طول: ۴۶.۶ متر
ارتفاع: ۱۴.۸ متر
سقف پروازی: ۱۰۲۰۰ متر
حداکثر سرعت: حدود۹۰۰ کیلومتر بر ساعت
استقامت پروازی: تقریباً ۸ ساعت