رویداد۲۴| حسین فلاحی: هواپیمای ایرباسایاِیدیاس سی-۲۹۵ام (EADS CASA C-۲۹۵M)، یک هواپیمای دوموتوره توربوپراب ترابری نظامی و تاکتیکی است که در حال حاضر توسط ایرباس دیفنساند اسپیس در اسپانیا تولید میشود.
این هواپیما، یک هواپیمای ترابری دو موتوره، میانبرد و چند منظوره است که قابلیت برخاستن و فرود کوتاه و ارابه فرود قوی دارد که آن را قادر میسازد حتی در عقب یک کشتی نیز به پرواز درآید. سی-۲۹۵ام همچنین برای پشتیبانی از پروازهای ارتفاع پایین برای ماموریتهای تاکتیکی طراحی شده است.
شرکت Construcciones Aeronauticas SA (CASA)، یک شرکت هواپیماسازی اسپانیایی که اکنون بخشی از ایرباس دیفنس است، این هواپیمای ترابری نظامی تاکتیکی دو موتوره توربوپراپ کارآمد با نام سی-۲۹۵ام را تولید کرد. تولید این هواپیما در تأسیسات نظامی ایرباس در سویل اسپانیا انجام شد. این هواپیما که از روی هواپیمای ترابری سی ان-۲۳۵ ساخته شده است، دارای بدنه کشیده و طراحی بال بالا و بارگیر عقب است.
این هواپیما در ژوئن ۱۹۹۷ در نمایشگاه هوایی پاریس معرفی شد و اولین پرواز خود را پس از یک سال، در سال ۱۹۹۸ انجام داد. سی-۲۹۵ در سال ۱۹۹۹ گواهینامه عملیاتی دریافت کرد.
تا دسامبر ۲۰۱۸، ۲۰۸ فروند هواپیمای سی-۲۹۵ توسط ۲۸ کشور سفارش داده شده است؛ ۱۶۸ فروند بازنشسته شده و ۱۶۶ فروند در حال استفاده هستند.
کاربران اصلی این هواپیما نیروی هوایی اسپانیا، نیروی هوایی لهستان، نیروی هوایی برزیل، نیروی هوایی مصر، نیروی هوایی سوئیس، نیروی هوایی فیلیپین، نیروی هوایی مکزیک، نیروی هوایی الجزایر، نیروی هوایی فنلاند، نیروی دریایی امارات متحده عربی، نیروی هوایی سلطنتی اردن، نیروی هوایی مالی و نیروی پدافند هوایی قزاقستان، بنگلادش، کانادا، کلمبیا، شیلی، جمهوری چک، اکوادور، غنا، ساحل عاج، اندونزی، مکزیک، عمان، پرتغال، عربستان سعودی، اسپانیا، ازبکستان و ویتنام هستند.
کابین اصلی سی-۲۹۵ با ابعاد ۱۲.۷ در ۲.۷ در ۱.۹ متر، طولانیترین کابین را دارد که میتواند تا ۷۱ صندلی یا ۴۸ چترباز کاملاً مجهز یا تا ۷۵ سرباز را در خود جای دهد. دو درب مخصوص چترباز در کنار هم در قسمت عقب کابین قرار گرفتهاند.
همچنین میتوان سی-۲۹۵ را برای ماموریتهای تخلیه پزشکی، عملیات بار و حمل مسافر تنظیم کرد. برای دسترسی آسان به بار، یک سیستم بارگیری غلتکی و یک درب پهن و رمپ بار در بدنه عقب رو به بالا نصب شده است.
هواپیمای سی-۲۹۵ام از دو موتور توربوپراپ پرتاند ویتنی کانادا PW۱۲۷G نیرو میگیرد، حداکثر نیروی رانش ۲۶۴۴ اسب بخار و ۲۹۱۹ اسب بخار با ذخیره خودکار نیرو دارد. این هواپیما که توسط پروانههای کامپوزیتی شش تیغهای نوع HS-۵۶۸F هدایت میشود، دارای قابلیت تنظیم خودکار و هماهنگسازی فاز پروانه است. حداکثر وزن برخاست و فرود به ترتیب ۲۳۲۰۰ کیلوگرم و ۲۰۷۰۰ کیلوگرم است و ظرفیت مخزن سوخت آن ۲۰۲۰ گالن آمریکایی است.
کابین خلبان شیشهای سی-۲۹۵ام با مجموعه دیجیتال اویونیک TopDeck ساخت شرکت تالس طراحی شده است. این کابین دارای چهار نمایشگر کریستال مایع ماتریس فعال بزرگ است که برای عینکهای دید در شب مناسب هستند.
مجموعه ارتباطی سی-۲۹۵ام، دو تا سه رادیو UHF/VHF، یک رادیو HF تکی یا دوتایی و یک سیستم کنترل صوتی است. این هواپیما دارای ضبط صدای کابین خلبان، ضبط دادههای پرواز، شناسایی دوست از دشمن و یک فرستنده موقعیتیاب اضطراری است. دو گیرنده چند حالته، دو تجهیزات اندازهگیری فاصله، دو جهتیاب خودکار و یک جهتیاب در تجهیزات ناوبری گنجانده شده است. سیستم پیشرفته اویونیک سی-۲۹۵ام برای برآورده کردن نیازهای عملیاتی برای اهداف غیرنظامی و نظامی طراحی شده است.