آرشیو

وعده زمین مانده نتانیاهوی جوان با ماسک گاز شیمیایی | اسرائیل به حمله مستقیم عراق به خاکش چه پاسخی داد؟

بنبامین نتانیاهو یک لحظه تاریخی در کارنامه خود دارد که با عقب نشینی اسرائیل در برابر یک حمله مستقیم به خاک این کشور گره خورده است. نتانیاهو در برابر دوربین تلویزیون سی ان ان با ماسک گاز شیمیایی حاضر شد و قول داد کشور متجاوز به سزای عملش برسد، اما سی و سه سال پیش تلاش‌های آمریکا برای خویشتنداری اسرائیل جواب داده است.

تیرباران منوچهر آزمون به حکم صادق خلخالی

منوچهر آزمون از مقامات بلندپایه در حکومت پهلوی بود که چند ماه مانده به انقلاب ۵۷ ایران برای آرام شدن فضا به همراه داریوش همایون و امیرعباس هویدا بازداشت شدند. همایون از زندان گریخت، اما آزمون و هویدا کشته شدند.

موافقان و مخالفان همه‌پرسی جمهوری اسلامی چه می‌گفتند؟

کلمه جمهوری که از جمهوری پنجم فرانسه اخذ شده بود، فصل مشترک انقلابیون بود. چریک‌های فدایی و احزاب چپ‌گرا حکومت مطلوب خود را جمهوری شورایی و جمهوری خلق می‌خواندند و در طرف دیگر، جناح چپ جبهه ملی می‌گفت نام حکومت مطلوبش «جمهوری ایران» است و صفت «اسلامی» به استبداد خواهد انجامید. جبهه دموکرات کردستان «جمهوری خلق» را پیشنهاد داده بود و نهضت آزادی نیز حکومت مطلوب خود را «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کرده بود. اما از میان تمام این گزینه‌ها، فقط حکومت جمهوری اسلامی باقی ماند.

نوروز در دوره رضا شاه

خوراکی‌های نوروزی در این دوران و بخصوص مراسم سلام نوروز، از ویژه‌ترین و درجه یک‌ترین محصولات تهیه می‌شدند. انواع میوه‌های تازه پایه ثابت مراسمات شاه پهلوی بخصوص در عید نوروز بودند.

تظاهرات ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ و درگیری انقلابیون

درگیری حامیان بنی‌صدر و هواداران حزب جمهوری اسلامی در اسفند ماه سال ۱۳۵۹ اتفاق مهمی بود که سرنوشت سال‌های بعد حکومت تازه‌ تاسیس انقلابی را نیز تحت الشعاع قرار داد. در پی این اتفاق بنی‌صدر برکنار شد و راه برای حضور روحانیون در امور اجرایی باز شد.

قتل احمد کسروی در کاخ دادگستری

احمد کسروی یکی از محققان و روزنامه‌نگاران تاثیرگذار ایران مدرن است. وی به دلیل نقدهای تند و تیزش به ادیان و مذاهب مختلف دشمنان زیادی داشت و نهایتا توسط گروه فداییان اسلام به قتل رسید.

نقش آخرین سفیر آمریکا در ایران در پیروزی انقلاب چه بود؟/سولیوان؛ دیپلماتی که شاه را فراری داد

«سفیر آمریکا پای پرواز، مدام به ساعتش نگاه می‌کرد و می‌گفت هر دقیقه تاخیرم در خروج، به ضرر منافع من و ایران تمام خواهد شد»؛ این عبارات، توصیف محمدرضا شاه از نقش ویلیام هیلی سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در تهران در خروج او از کشور است؛ تصمیمی که سرنوشت انقلاب را رقم زد.

چرا نقاشی مونالیزا در تاریخ هنر اهمیت دارد؟

تابلوی مونالیزا که لبخند ژکوند هم معروف است، یکی از مهمترین آثار هنری تاریخ به شمار می‌رود. درباره این اثر بحث‌هایی زیادی درگرفته و برخی آن شاهکار تاریخ هنر می‌دانند و برخی نیز همچون سارتر معتقدند که این تابلو اهمیت خاصی ندارد. رویداد۲۴ با نگاه به نوشته‌های متفکران برجسته جهان تابلوی مونالیزا را بررسی کرده است.

انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها در ایران چگونه انجام شد؟

انقلاب فرهنگی ایران مجموعه‌ای از رویداد‌هایی در آموزش عالی ایران در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ که در پی آن حکومت جمهوری اسلامی ایران، استادان و دانشجویانی که به زعم تیم بررسی صلاحیت، رویکرد انقلابی نداشتند را تصفیه کردند.

لحظه تاریخی سقوط دیوار برلین

دیوار برلین دولت کمونیست آلمان شرقی را از دولت لیبرال آلمان غربی جدا می‌کرد. این دیوار در سال ۱۹۶۱ ساخته شد و در سال ۱۹۸۹ تخریب شد. رویداد۲۴ ضمن بازخوانی تصاویر تاریخی از لحظه تخریب دیوار برلین، آنچه در آلمان گذشت تا منجر به فروپاشی دیوار برلین شد را روایت کرده است.

پاتریس لومومبا کیست؟

پاتریس لومومبا انقلابی اهل کنگو بود که پس از کودتای آمریکا و بلژیک، او را به رگبار بستند و پس از آن تکه تکه و در اسید ذوب کردند. این اقدام وحشیانه در سال ۱۹۶۱ توسط بلژیکی‌ها انجام شد. جرم لومومبا مقاومت علیه استعمار بلژیکی‌ها بود.

محمدرضا پهلوی چگونه از ایران خارج شد؟

روز‌های منتهی به خروج شاه از ایران و پیروزی انقلاب روز‌های خاصی بود و در حقیقت تاریخ ایران را رقم زد. رویداد۲۴ در این گزارش اتفاقات روزی که منجر به این اتفاق شد را روایت کرده است.

جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل

جنگ شش روزه با انگیزه‌های ناسیونالیستی آغاز شد اما پایانی بود بر اقتدار اعراب در منطقه و آغاز به قدرت رسیدن اسرائیل در منطقه. رویداد۲۴ سلسله حوادثی که به جنگ شش روزه اعراب منجر شد را بازخوانی کرده است.

حجاب اجباری چگونه به اختلاف شهروندان با حکومت تبدیل شد؟

قانون حجاب اجباری از ماه نخست انقلاب به کشکمش میان حکومت و معترضان تبدیل شده و هر بار معترضان اعتراض کردند، طرفداران نظام نیز در برابر آن‌ها راهپیمایی راه انداختند. اما این موضوع چگونه به عرف تبدیل شد و چه مبارزه‌هایی برای لغو آن انجام شده است.

تصاویر زلزله بم

شهرستان بم و مناطق اطراف آن در تاریخ ۵ دیماه ۱۳۸۲ به خاطر زلزله ۶/۶ ریشتر تخریب شد. رویداد۲۴ به مناسب حادثه درناک زلزله بم، اتفاقات آن روز را بازخوانی کرده و نشان داده عدم آمادگی مقابله با بحران چه فجایع بزرگتری به همراه داشته است.
آخرین اخبار