آرشیو

محمود حسابی؛ معلمی ساده محصول اغراق تاریخی ایران

دکتر محمود حسابی از مشاهیر ایران به شمار می‌رود اما درحقیقت تعاریف از او بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، محصول اغراق درباره اوست. حسابی نه فیزیکدان بزرگی بود نه نابغه‌ای در حد فیزیکدانان متوسط. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی او را بررسی کرده است.

عباس کیارستمی؛ اسطوره خنثی در سینمای ایران

عباس کیارستمی از مشاهیر ایران در فیلمسازی است. او در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و ۱۴ تیر ۱۳۹۵ در پاریس درگذشت. برخی کیارستمی را به عنوان بزرگترین فیلمساز تاریخ ایران می‌شناسند، اما منتقدانش معتقدند او محصول یک اتفاق در سینمای ایران است و فیلم‌هایش کاملا خنثی و بدون هرگونه نگاه اجتماعی است.

صمد بهرنگی؛ چهره حیرت انگیز تعهد +تصاویر

صمد بهرنگی از مشاهیر ایران و بنیانگذار ادبیات کودکان بود. نام او همچنین با مسائل آموزشی گره خورده است. او معلم روستا‌های تبریز بود که برای نخستین بار مسائل آموزشی در ایران را مورد کند و کاو قرار داد. صمد بهرنگی سال ۱۳۱۸ به دنیا آمد و سال ۱۳۴۷ در حالی که تنها ۲۹ سال سن داشت، از دنیا رفت.

مصطفی چمران؛ چریک مسلمان خاورمیانه

مصطفی چمران از مشاهیر ایران است که در ایران با نام استاد جنگ‌های نامنظم شناخته می‌شود. او در ایران حامیان زیادی دارد و چهره‌ای بسیار محبوب است؛ البته عده‌ای او را در اتفاقات کردستان و همچنین ماجرای تل زعتر لبنان و کشته شدن افراد آنجا مقصر می‌دانند.

ابراهیم یزدی؛ سیاستمدار لیبرال در دل انقلاب!

ابراهیم یزدی از مشاهیر ایران بود که در دولت مهندس مهدی بازرگان، مقام معاونت نخست وزیر و سپس وزیر امور خارجه ایران را بر عهده داشت. ابراهیم یزدی در سال ۱۳۱۰ در قزوین به دنیا آمد و سال ۱۳۹۶ در ازمیر ترکیه درگذشت.

میرزا کوچک خان جنگلی؛ شیعه شوریده و مساوات‌طلب

میرزا کوچک خان جنگلی از انقلابیون و مشاهیر ایرانی بود که نهضت جنگل را با کمک چهره‌هایی همچون حیدر خان عمو اوغلی و دکتر حشمت پایه گذاری کرد. میرزا در سال ۱۳۰۰ در حالی که تنها ۴۳ سال داشت در کوه‌های تالش بر اثر سرما جان باخت.

آیت الله طالقانی؛ رهبر معنوی چریک‌های مسلمان

آیت الله طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب است که از مشاهیر ایران به شمار می‌رود. او در سال ۱۲۸۹ به دنیا آمد و ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ تهران درگذشت. طالقانی را به عنوان روحانی روشنفکر می‌شناسند.

مجید شریف واقفی؛ شورشی آرمانخواه

مجید شریف واقفی که نام دانشگاه شریف به خاطرات مبارزات او انتخاب شده، از مشاهیر ایران در مبارزات چریکی است. او عضو سازمان مجاهدین خلق بود که در سال ۱۳۵۴ ترور شد.

دکتر علی شریعتی؛ مسلمان التقاطی در جستجوی عدالت!

دکتر علی شریعتی از مشاهیر ایران و چهره‌های بسیار تاثیرگذار بود که با خوانش سیاسی از تشیع، مبازران اسلامی را به لحاظ فکری تغذیه می‌کرد. شریعتی در ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای کهک از توابع سبزوار به دنیا آمد و ۲۹ خرداد ۱۳۶۵ در انگلستان درگذشت و پیکرش در سوریه به خاک سپرده شد.

آیت الله منتظری پیشگام تشیع سیاسی

آیت الله حسینعلی منتظری یکی از مشاهیر ایران در علوم حوزوی و البته سیاست بود که سال ۱۳۰۱ به دنیا آمد و در سال ۱۳۸۸ چشم از جهان فروبست. گزارش رویداد۲۴ درباره فراز و فرود زندگی او را در ادامه بخوانید.

دکتر محمد مصدق سیاستمداری با حامیان و مخالفان سرسخت

دکتر محمد مصدق نخست وزیر و از مشاهیر ایران بود که محبوبیت فراوانی در ایران دارد. مخالفان مصدق در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توانستند او را حذف کنند. مصدق از آن زمان در حصر ماند و سرانجام در سال در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ هجری شمسی در احمد آباد درگذشت.

عبدالکریم سروش کیست؟ ایدئولوگ دیروز، اپوزیسیون امروز

عبدالکریم سروش نظریه پرداز و روشنفکر دینی؛ از مشاهیر ایران است که در سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شد. او به خاطر فشار‌های سیاسی از ایران مهاجرت کرد و هماکنون در دانشگاه‌های هلند، آلمان و آمریکا در رشته ایران‌شناسی تدریس می‌کند.

عزت الله سحابی؛ عدالتخواه تنها میان لیبرال‌ها +تصاویر

عزت الله سحابی از مشاهیر ایران است در سال ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد. او فرزند یدالله سحابی و پدر مرحوم هاله سحابی است. عزت الله سحابی فعال ملی مذهبی بود که در دوره‌های مختلف عضو شورای انقلاب، رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران در اولین مجلس خبرگان قانون اساسی و رئیس سازمان صنایع ملی ایران بوده است. سحابی در دولت مهدی بازرگان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود.
آخرین اخبار
پربازدید ها