آرشیو

احسان طبری؛ روحانی‌زاده کمونیست +تصاویر

احسان طبری از مشاهیر ایران است که روز ۱۹ بهمن ۱۲۹۵ در ساری متولد شد و ۹ اردیبهشت ۱۳۶۸ در تهران درگذشت. طبری نویسنده و نظریه‌پرداز چپ ایران و ارشد و عضو کمیته مرکزی و هیات سیاسی حزب توده ایران بود.

مهدی بازرگان کیست؟ نیای محافظه کار اصلاحات +تصاویر

مهندس مهدی بازرگان از مشاهیر ایران بود که در سال ۱۲۸۶ در تهران به دنیا آمد. او پیش از انقلاب رئیس اداره آب و فاضلاب تهران بود و بعد از انقلاب به عنوان اولین نخست وزیر ایران انتخاب شد. رویداد24 در این گزارش آرای مذهبی و اندیشه سیاسی او را بررسی کرده است.

ابوالحسن بنی صدر کیست؟ / صعود و نزول نخستین منتخب تاریخ ایران +تصاویر

ابوالحسن بنی صدر از مشاهیر ایران، نخستین فردی است که در ایران مستقیما از طریق آرای عمومی انتخاب شده است. او اولین رئیس جمهور ایران است و از این جهت نخستین کسی است که در ایران (نه انتخابات محلی و مجلس) به مقامی انتخابی رسیده است.

رضا شاه پهلوی موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد

رضا شاه پهلوی نخستین پادشاه پهلوی و از مشاهیر ایران بود که روز ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ در آلاشت سوادکوه از توابع استان مازندران به دنیا آمد و روز ۴ مرداد ۱۳۲۳ در حالی که دوران تبعید خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی را می‌گذراند، درگذشت.

قوام السلطنه؛ جادوگر سیاست ایران +تصاویر

احمد قوام ملقب به قوام‌ السلطنه یا حضرت اشرف در سال ۱۲۵۲ به دنیا آمد و سال ۱۳۳۴ به علت سکته مغزی درگذشت. قوام السلطنه از بزرگترین مشاهیر ایران است که پنج دوره و بیش از همه نخست وزیر ایران بوده است.

ناصر میناچی؛ از سخنرانی در ارشاد تا وزارت ارشاد

ناصر میناچی حقوقدان ایرانی بود که طرح ابتدایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه دکتر ناصر کاتوزیان نوشته است. او سال ۱۳۱۰ در تهران زاده شد و ۵ بهمن ۱۳۹۲ درگذشت. میناچی در دولت مهندس بازرگان به عنوان وزیر تبلیغات و جهانگردی فعالیت می‌کرد. این وزارتخانه به پیشنهاد میناچی به وزارت ارشاد تغییر نام داد.

اسدالله علم که بود؟ خان‌زاده جنوب خراسان +تصاویر

اسدالله علم در تلخ و شیرین روزگار، همواره ارتباطش را با شاه حفظ کرد و همیشه قوت قلبی برای محمدرضا بود. شاه که او را یک ارادتمند به خود می‌دانست در بسیاری از مواقع به نظرات او عمل می‌کرد، بطوری که چندبار به دعوت او و به همراه خانواده‌اش به بیرجند سفر کرد.

محمدرضا شاه پهلوی که بود؟/ مردی برای افسوس یا دیکتاتوری بی‌رحم؟ +تصاویر

محمدرضا شاه پهلوی دومین و آخرین پادشاه ایران بود که از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بر ایران حکومت کرد. حامیان او در ایران سلطنت طلبان هستند که هنوز افسوس دوران گذشته می‌خورند. منتقدان او نیز، شاه را دیکتاتوری عنان گسیخته خوانده‌اند.

ناصر تقوایی کیست؟

ناصر تقوایی کارگردان بزرگ سینمای ایران، سال‌هاست فیلم نمی‌سازد. او در حال حاضر به آموزش کارگردانی و فیلمنامه نویسی مشغول است.

امیرعباس هویدا ؛ از تولد تا اعدام

امیرعباس هویدا نخست وزیر ۱۳ ساله ایران در دوره پهلوی بود که پس از انقلاب با شلیک گلوله به گردن و جمجمه کشته شد. هویدا رکورد زمان نخست وزیری در ایران را در دست دارد و هیچکدام از نخست وزیران ایران به اندازه او در مصدر کار نبوده‌اند، با این حال در آستانه انقلاب شاه دستور داد او دستگیر شود.
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین