آرشیو

ماجرای دریفوس و تاسیس یک کشور یهودی

ماجرای دریفوس یکی از مهمترین مسائلی بود که نطفه ایجاد یک کشور یهودی را ایجاد کرد. پس از دادگاه دریفوس، تئودور هرتسل ایده تاسیس یک کشور یهودی را مطرح کرد. واقغه دریفوس در جریان جمهوری سوم فرانسه رخ داده است.

کودتای نوژه چه تاثیری بر جنگ ایران و عراق گذاشت؟

عملیات نقاب که بعدها به «کودتای نوژه» معروف شد، توسط خلبانان تیم آکروجت شاهنشاهی برنامه‌ریزی شده بود. آنها می‌خواستند با بمباران منزل آیت‌الله خمینی و شکستن دیوار صوتی بر فراز تهران کارشان را آغاز کنند و سپس گروه‌هایی چون تیپ ویژه هوابرد (نوهد) و بخش‌های از نیروی زمینی ارتش به آنها بپیوندند. این عملیات توسط حزب توده به اطلاع مقامات جمهوری اسلامی رسانده شد. خلبانان متهم اعدام شدند و کیانوری رهبر حزب توده که کودتا را لو داد هم مدتی بعد زندانی شد و در نهایت در حصر خانگی درگذشت.

نقش ابوالحسن بنی‌صدر در جنگ ایران و عراق چه بود؟

ابوالحسن بنی صدر در سال‌های نخست جنگ ایران و عراق، جانشین فرمانده کل قوا بود و در حقیقت همه اختیارات تصمیم‌گیری در دست او بود. رویداد۲۴ در گزارشی درباره شرایط جنگ ایران و عراق، به این موضوع پرداخته که نقش بنی صدر در جریان جنگ چه بود؟ آیا واقعا او عامل همه شکست‌های ایران بود و عامدانه می‌خواست ایران شکسیت بخورد یا آنکه اتفاقات دیگری نیز در میان بود

سازمان مجاهدین خلق چگونه محمدعلی رجایی را ترور کرد؟

ترور محمدعلی رجایی در ۸ شهریور ۱۳۶۰ توسط سازمان مجاهدین خلق انجام شد. این ترور قرار بود ۳۸ روز پیش یعنی در اول مرداد انجام شود، اما به خاطر نقشه فرار مسعود رجوی از ایران به تعویق افتاد و سازمان بیش از یک ماه بعد آن را عملی کرد و یکی از محبوب‌ترین روسای جمهور ایران را ترور کرد تا به این ترتیب عمر ریاست جمهور رجایی به بیش از ۲۸ روز نرسد.

دیدار ناصرالدین شاه و ملکه ویکتوریا

ناصرالدین شاه در سفر خود به اروپا و لندن با ملکه ویکتوریا ملکه وقت انگستان دیدار کرد. از اتفاقات عجیب اینکه هیات همراه ایرانی قاشق چنگاه‌های طلای کاخ باکینگهام را دزدیده بودند!

سفر دکتر مصدق به مصر

سفر دکتر مصدق به مصر در سال ۱۳۳۰ یکی از عجیب‌ترین سفرهای مقامات ایران به خارج از کشور بود. میلیون‌ها نفر از مردم مصر برای استقبال از مصدق آمده بودند و شعار می‌گفتند. حس مبارزاتی ضدانگلیسی مصدق مردم مصر را تهییج کرده بود.

افشای رسوایی واترگیت و استیضاح نیکسون رئیس جمهور آمریکا

رسوایی واترگیت که به استیضاح و برکناری ریچارد نیکسون منجر شد، یکی از مهمترین اتفاقات دنیا بود که نقش رسانه‌ها در مقابله با فساد را نشان می‌داد. پیگیری بی‌وقفه رسانه‌ها به رهبری باب وودوارد و کارل برنشتاین برای حقیقت، نقش حیاتی روزنامه‌نگاری را در مسئول دانستن صاحبان قدرت نشان داد.

محمدرضا شاه پهلوی در مراسم عزاداری ماه محرم

محمدرضا شاه پهلوی مدعی بود که نظرکرده حضرت ابوالفضل است و سفرهای زیادی زیادی به عراق انجام داد. رضاشاه عزاداری محرم را ممنوع کرده بود اما پس از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه از ایران، عزاداران حسینی تکیه‌ها و حسینیه‌ها را دوباره گشودند و دسته‌های عزاداری به راه انداختند.

زنان نظامی در جنگ جهانی دوم

زنان در جنگ جهانی دوم وارد عرصه نظامی شدند و به حدی در این تاثیر گذاشتند که حتی برای آنها افعال مخصوص ساخته شد. تا آن زمان افعال مونث برای کلماتی نظیر «راننده تانک»، «سرباز پیاده‌نظام» و «مسلسل‌چی» وجود نداشت، زیرا این مسئولیت‌ها هیچ‌وقت به عهده زنان نبود. مؤنث این کلمات در همان میدان جنگ ساخته شدند.

مقاومت مردم تبریز در برابر حمله قوای روس

یکی از کشورهایی که در جریان جنبش مشروطه به طرز فجیعی نیروهای مشروطه‌خواه را تار و مار می‌کرد، قوای روس تزاری بودند که از سمت تبریز به ایران حمله کردند. مقاومت مردم تبریز به طرز جانانه‌ای ادامه داشت اما با کشتار و زنان و بچه‌ها، وضعیت تغییر کرد.

سفر محمدرضاشاه پهلوی به شوروی

محمدرضا شاه در سال ۱۳۴۴ به همراه خانواده‌اش به اتحاد جماهیر شوروی سفر کردند و قرارداد‌های صنعتی میان ایران و روسیه کمونیستی در آن زمان بسته شد. این سفر به دعوت برژنف رهبر وقت شوروی انجام شد.

آتش زدن اسکناس به خاطر بی‌ارزش شدن پول آلمان

آلمان پس از جنگ جهانی اول دوران سختی را پشت سر گذاشت؛ در این حد که دلار که ۴ مارک بود، ۵ سال حدود ۴۲۰۰ میلیارد مارک شد. این موضوع باعث شد مردم حتی به‌خاطر بی‌ارزش شدن پول اسکناس‌ها را هم می‌سوزاندند.

سفر فرح پهلوی به عراق و دیدار با صدام حسین

فرح پهلوی در روزهای اوج انقلاب ایران به عراق رفت تا با آیت‌الله خویی و صدام حسین دیدار کند. صدام توصیه کرده بود ارتش مردم را به رگبار ببندد اما آیت‌الله خویی انتقاداتی از مدیریت شاه در ایران مطرح کرده بود.

دیدار اشرف پهلوی و رژر پمپیدو رئیس جمهور وقت فرانسه

اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه دخالت زیادی در سیاست ایران داشت و منتقدانش اقدامات او را دخالت نامشروع در قوای دیگر می‌دانستند. اشرف همچنین تلاش داشت در ساختار بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد نیز پست بگیرد اما شاه با آن مخالفت می‌کرد.

سفر محمدرضاشاه پهلوی به عمان

محمدرضا شاه در دوران پادشاهی خود یکبار به عمان سفر کرد که استقبال بسیار مفصلی از او انجام شد. دلیل آن‌هم نقش حکومت پهلوی در سرکوب جنبش ظفار و ثبیت پادشاهی سلطان قابوس بود.

تحلیل و تجزیه تابلوی شام آخر داوینچی

تابلوی شام آخر اثر لئوناردو داوینچی یکی از شاهکارهای تاریخ هنر جهان به شمار می‌رود که آخرین شب زندگی مسیح پیش از به صلیب کشیده شدن را به تصویر کشیده است. رویداد24 در این مقاله به قلم علیرضا نجفی بررسی کرده که اهمیت شام آخر در چیست و فیلسوفان بزرگ درباره آن چه گفته‌اند.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین