تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶

٢ وزير زير تيغ

محمدرضا عارف بامداد ديروز اميدي‌ها را فراخواند. اصلاح‌طلبان عضو فراکسيون بايد شش‌ونيم صبح خودشان را به بهارستان مي‌رساندند تا تکليف استيضاح دو وزير کابينه حسن روحاني مشخص شود؛ علي ربيعي و عباس آخوندي، هر دو زير تيغ استيضاح و اين‌بار جدي‌تر از هميشه با کارت‌هاي زردي از مجلس در جيب.

رویداد۲۴-محمدرضا عارف بامداد ديروز اميدي‌ها را فراخواند. اصلاح‌طلبان عضو فراکسيون بايد شش‌ونيم صبح خودشان را به بهارستان مي‌رساندند تا تکليف استيضاح دو وزير کابينه حسن روحاني مشخص شود؛ علي ربيعي و عباس آخوندي، هر دو زير تيغ استيضاح و اين‌بار جدي‌تر از هميشه با کارت‌هاي زردي از مجلس در جيب.

هنوز خانواده درگذشتگان كشتي «سانچي» و سانحه هواپيمايي تهران-ياسوج لباس تيره از تن به در نکرده‌‌اند و اين سياه‌پوشي حالا پاشنه آشيل هر دو وزير شده است.

از قضا سهام‌دار اصلي شرکت ملي نفت‌کش و شرکت هواپیمایی آسمان تحت مديريت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي است. جلسه بامدادي با انتقاد از دولت روحاني و نديدن سطح اعتراض تجمعات اخير پيش مي‌رود. اکثريت حاضر به شکلي موافق استيضاح‌اند. بااين‌حال عارف، رئيس فراکسيون اميد، به سبک هميشگي خودش افراد را به بررسي تخصصي فرامي‌خواند. پنج کميته براي بررسي محورهاي استيضاح تشکيل مي‌شود و اين کميته‌ها بايد جمع‌بندي تخصصي‌شان را به‌زودي به تمامي اعضاي فراکسيون اعلام ‌کنند.

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي در شرايطي در هيئت‌رئيسه مجلس اعلام وصول شده که اين دو وزير حسب قانون ١٠ روز فرصت دارند تا براي حضور در صحن علني مجلس حاضر شوند. عباس آخوندي اسفند سال گذشته هم در مجلس استیضاح شد، اما توانست رأي اعتماد نمايندگان را جلب کند.

چالش غم نان
کارگران علي ربيعي را مدافع خوبي براي خود نمي‌دانند. انتخاب مسئولان در سطوح مديريتي غيرکارشناسي بوده و در هيئت امناي شرکت‌هاي زيرمجموعه تأمين، بارها و بارها انتصاب‌هاي رانتي به چشم خورده و گزارش شده است. همچنين زنگ خطر ديگري که بيخ گوش علي ربيعي نشسته مربوط به منابع درمان تأمين اجتماعي است. مسئله‌اي که حالا منجر به توقف شکل‌گيري جلسه‌هاي حقوق و دستمزد شده است.

حاشيه‌ها درباره احتمال ورشکستگي صندوق‌هاي بازنشستگي نيز کابوسي براي مردم طبقه متوسط و رو‌به‌پايين ايجاد کرده و ذهن‌ها در اين زمينه بسيار مشوش است. بااين‌حال جمع‌بندي جلسه بامدادي اميدي‌ها اين مي‌شود که اوايل هفته آينده بعد از ارائه گزارش کميته‌هاي تخصصي فراکسيون اميد درباره استيضاح دو وزير اعلام خواهد شد.

مجلس هفته آينده سه روز جلسه علني خواهد داشت که به گفته عضو هيئت‌رئيسه قرار است يکي از اين سه روز به‌صورت صبح و عصر به استيضاح دو وزير کابينه حسن روحاني بپردازد. نمايندگان مجلس دليل استيضاح عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي را سقوط هواپيماي تهران- ياسوج، مسدودشدن جاده‌هاي کشور در زمستان به‌دنبال بارش برف و سياست‌هاي او در ترميم بافت‌هاي فرسوده شهري مطرح کرده‌اند.

وکيل‌الدوله نيستيم
بهرام پارسايي، نايب‌رئيس فراکسيون اميد به «شرق» مي‌گويد: «حمايت فراکسيون اميد از دولت صفر تا صدي نيست. ما همراه دولت هستيم، اما بايد در جاي خودش پاسخ‌گوي خواسته و نياز مردم باشيم. مردم از عملکرد دولت چندان راضي نيستند، به‌ويژه به دنبال سوانح اخير. همسويي با دولت دليل نمي‌شود که ما وکيل‌الدوله باشيم». او از جمله نمايندگاني است که پاي استيضاح اين دو وزير را امضا کرده و اين روزها به‌جد پيگير ماجراي سقوط هواپيماي تهران-ياسوج است و مي‌گويد «ابهام‌ها در اين پرواز فراوان است و جعبه سياه نبايد به فرانسه فرستاده شود.

نگرانيم ماجراي تکراري‌ خواندن ديگر جعبه سياه‌ها تکرار شود». اوضاع آن‌قدر پيچيده و درعين‌حال به‌هم‌ريخته است که دشوار بتوان پشت پرده استيضاح را فهميد. گرچه برخي مي‌گويند استيضاح در جبهه اصولگرايان مجلس کليد خورده، اما پارسايي تأکيد می‌کند که اصلاح‌طلبان هم ديگر چندان دل خوشي از برخي وزرا ندارند و اينجاست که بحث تخصص مطرح است. او به ديدار اخير با رئيس هواپيمايي آسمان اشاره می‌کند و اينکه «گرچه ايشان از سرداران دوره جنگ هستند، اما تخصص کافي در مجموعه هواپيمايي ندارند. ما بايد پاسخ‌گوي مردم باشيم».

دعوت مکرر به صبر
جلسه اخير فراکسيون اميدي‌ها با رئيس دولت اصلاحات در آستانه دومين پيام تکرار، تکرار مکررات بود. او در اين ديدار به نمايندگان اصلاح‌طلب گفته بود از دشواري‌هاي پيش‌روي دولت روحاني مطلع است و بهتر است کماکان همدلي با دولت در دستور کار باشد. با‌اين‌حال در همان جلسه برخي نمايندگان از عدم همراهي دولت و برخي وزرا و کارشکني برخي در نشست و برخاست مجلسي‌ها با رئيس‌جمهوري گله کردند و از سوي رئيس‌ دولت اصلاحات دعوت به صبر شدند.

نامه استيضاح وزير رفاه و وزير راه هرکدام به‌طور جداگانه امضاي ۲۴ نماينده را دارد و در دو روز گذشته از سوي کميسيون اجتماعي و کميسيون عمران به هيئت‌رئيسه مجلس ارائه شده است. علي ربيعي درباره تقديم طرح استيضاحش با ٢٤ امضا به هيئت‌رئيسه مجلس به ايرنا گفته: «انتظار دارم استيضاح‌کنندگان مطابق سوگندي که ياد کرده‌اند، استيضاح را به همان دليلي انجام دهند که مي‌گويند».

آخر سال وقت مناسبي براي استيضاح نيست. دلايل استيضاح علي ربيعي وضعيت نامناسب تأمين اجتماعي، اداره شرکت‌هاي تحت مالکيت آن و وضعيت بدهي‌هاي تأمين اجتماعي عنوان شده است. عليرضا محجوب، از نمايندگان نزديک به علي ربيعي، در نشست علني روز گذشته مجلس در تذکري گفت: «با اشاره به دشواري در به‌حدنصاب‌رساندن جلسات پايان سال شاهد بوديد چگونه جلسه به‌سختي به حدنصاب رسيد.، بنابراين فکر مي‌کنم اين طرف سال امکان برگزاري چنين جلسه مهمي نباشد و معلوم نيست برگزاري اين‌طور جلسه‌ها چه براي استيضاح‌کنندگان و چه براي استيضاح‌شوندگان خوش‌عاقبت و خوش‌نتيجه شود، خواهش مي‌کنم دراين‌باره تجديدنظر کنيد».

احمد بيگدلي، ديگر نماينده عضو کميسيون اجتماعي نيز در تذکري ديگر تأکید کرد در جلسه بررسي استيضاح وزير کار در کميسيون اجتماعي فقط پنج نفر حضور داشته‌اند و در آيين‌نامه تأکيد شده که حداقل دوسوم باید حضور داشته باشند. البته علي لاريجاني با ارائه توضيحاتي هر دو تذکر را وارد ندانست.

سه‌شنبه يا چهارشنبه آينده
بهروز نعمتي، سخنگوي هیئت‌رئيسه مجلس، به ايسنا خبر داده «استيضاح وزراي راه و شهرسازي و تعاون، کار و رفاه اجتماعي سه‌شنبه يا چهارشنبه هفته آينده برگزار خواهد شد». به گفته او با توجه به اينکه استيضاح آقايان ربيعي و آخوندي امروز (سه‌شنبه) اعلام وصول شده، وزراي مربوطه ١٠ روز مهلت دارند در مجلس حاضر شوند و برهمين اساس جلسه استيضاح با هماهنگي آنها تعيين خواهد شد. ممکن است طرح استيضاح اين دو وزير در يک روز برگزار شود.

نظرات شما
پیشخوان