تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
بررسی روند وضعیت سپنتا نیکنام در گفتگوی رویداد۲۴ با سه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

«سپنتا نیکنام» به شورای شهر یزد بازنمی‌گردد

حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این شائبه که تعلل مجمع برای به پایان رسیدن مهلت غیبت «سپنتا نیکنام» و لغو عضویت او در شوراست، گفت: مجمع تا آخر فروردین‌ماه هیچ جلسه‌ای ندارد.
«سپنتا نیکنام» به شورای شهر یزد بازنمی‌گردد
رویداد۲۴- حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این شائبه که تعلل مجمع برای به پایان رسیدن مهلت غیبت «سپنتا نیکنام» و لغو عضویت او در شوراست، گفت: «مجمع تا آخر فروردین‌ماه هیچ جلسه‌ای ندارد.» که این به معنای پایان مهلت غیبت این عضو زرتشتی شورای شهر و لغو عضویت او است.

نزدیک به 6 ماه است که از  تعلیق عضویت «سپنتا نیکنام» در پنجمین دوره شورای شهر یزد می‌گذرد. در این مدت، ابتدا شورای نگهبان لغو حضور «سپنتا نیکنام» را به دلیل زرتشتی بودن او و اینکه اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند عضو شورای شهر باشند، خواهان لغو عضویت او شد. این تصمیم که واکنش تند و بازتاب‌های بسیاری همراه داشت در مجلس موردبررسی قرار گرفت. درنهایت مجلس طرحی با دو فوریت تحت عنوان «اصلاح قانون تشكيلات شوراي شهر در انتخاب شهرداران» را در دستور کار قرار داد. در ماده ۱ این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند.

با تصویب این طرح، زمینه بازگشت عضو منتخب شورای شهر یزد فراهم شد. اما این بازگشت یک سد بلند پیش روی خود داشت که آن شورای نگهبان بود که بالاتر از رأی اکثریت مردم یزد خواستار لغو عضویت سپنتا نیکنام است و بر همین اساس مصوبه مجلس را خلاف شرع و قانون اساسی تشخیص داد. با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد تا درباره آن تصمیم‌گیری کند که اکنون با گذشت 3 ماه هنوز خبری از بررسی طرح مناقشه برانگیز میان مجلس و شورای نگهبان به گوش نمی‌رسد. 

این در حالی است که مطابق قانون شوراها یک عضو شورای شهر می‌تواند تا 6 ماه غیبت داشته باشد در غیر این صورت خودبه‌خود عضویت او در شورا لغو خواهد شد. 

در تبصره – ماده 8 (الحاقی 27/8/1386) قانون شوراها آمده است: «هرگاه عضوی به هر دلیلی تا دو ماه در جلسه شورا شرکت نکند، تا تعیین تکلیف نهایی که نباید بیش از شش ماه به طول بینجامد از عضو علی‌البدل به‌عنوان جانشین در جلسات دعوت به عمل می‌آید.» 

اکنون‌که غیبت 6 ماهه «سپنتا نیکنام» ابتدای فروردین‌ماه به پایان می‌رسد، نگرانی از لغو عضویت دائم او در شورای شهر یزد ایجادشده است. 

در همین حال «سپنتا نیکنام» در توئیتی نوشته است: «من و هم‌کیشانم مانند دیگران ایرانیان حق مشارکت برای توسعه میهن مان داریم. حقی که از آرای مردم که بهترین عیار مصلحت است، برآمده. امیدوارم مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تا مهلت 6 ماهه من به سر نیامده بر رأی مردم شریف یزد صحه بگذارند. ممکن است تعلل در بررسی این پرونده، نوشدارو بعد از مرگ سهراب شود». 

بر همین اساس رویداد۲۴ سرانجامِ بررسی طرح «اصلاح قانون تشكيلات شوراي شهر در انتخاب شهرداران» در شورای شهر را از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری کرد.
  
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره رسیدگی طرح سرنوشت‌ساز برای «سپنتا نیکنام»، عضو معلق شده شورای شهر یزد گفت: تمایل ندارم دراین‌باره صحبت کنم. 

محمد صدر، عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‎وگو با رویداد۲۴ نیز درباره گفت: این سؤال را باید با دبیرخانه مجمع مطرح کنید. این اقدام مربوط به دبیرخانه مجمع است که پرونده را در دستور کار مجمع قرار دهد. 

وی افزود: البته این طرح یک‌بار در دستور کار قرارگرفته و بررسی‌شده است. اما باید دوباره بررسی شود. 

صدر در پاسخ به این شائبه که تعلل مجمع برای به پایان رسیدن مهلت غیبت «سپنتا نیکنام» و لغو عضویت او در شوراست، گفت: از این موضوعی که شما مطرح می‌کنید، اطلاعی ندارم. 

حجت‌الاسلام مجید انصاری، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‎وگو با رویداد۲۴ به همین سؤال این پاسخ کوتاه را داد: «مجمع تا آخر فروردین‌ماه هیچ جلسه‌ای ندارد.» که این به معنای پایان مهلت غیبت این عضو زرتشتی شورای شهر و لغو عضویت او است. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
غفاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
با سلام.ابرویی برا شیعه نزاشتین با این کارا.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
نمی دانم با این افکار و رفتار می خواهیم چه کار مهمی را برای دین و دینداری انجام بدهیم تو طایفه ما روضه ومسجد و نماز و روزه داره کم کم کنار زده میشه کجا می رویم ،،،،،،،،
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان