تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
نقد رویداد۲۴ بر آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا

به وقت شام؛ فاجعه پرخرج حاتمی‌کیا

بعد از تماشای مجدد به وقت شام حاتمی‌کیا بیشتر از قبل به حرف مرحوم علی معلم ایمان آوردم که حاتمی‌کیا بچه لوس سینمای ایران است. حاتمی‌کیا با بودجه میلیاردی که در اختیار هرکسی قرار نمی‌گیرد فیلمی ساخته که نه تنها جای دفاع ندارد بلکه کاریکاتوری مضحک از داعش و جنگ داخلی در سوریه است.
رویداد۲۴- مازیار وکیلی: بعد از تماشای مجدد به وقت شام حاتمی‌کیا بیشتر از قبل به حرف مرحوم علی معلم ایمان آوردم که حاتمی‌کیا بچه لوس سینمای ایران است. حاتمی‌کیا با بودجه میلیاردی که در اختیار هرکسی قرار نمی‌گیرد فیلمی ساخته که نه تنها جای دفاع ندارد بلکه کاریکاتوری مضحک از داعش و جنگ داخلی در سوریه است. 

حاتمی‌کیا بهتر از هرکسی می‌داند که به وقت شام به هیچ وجه فیلم قابل دفاعی نیست، به همین خاطر آن جنجال کذایی را در اختتامیه جشنواره فیلم فجر راه می‌اندازد تا ذهن‌ها را از خود فیلم منحرف کند و با وصل کردن به وقت شام به نظام برای خود اعتبار و افتخار کسب کند. به همین خاطر پاشنه‌هایش را ور می‌کشد و بعد از اتمام فیلم سراغ سردار قاسم سلیمانی و دکتر محمد جواد ظریف می‌رود تا فیلم را برای آن‌ها نمایش دهد و احساسات آن عزیزان را تحریک کند و با تحریک این احساسات و دفاع احتمالی آن‌ها مخاطبان و مخالفین خود را مرعوب نماید. 

سوال این‌جاست که آن عزیزان چه تخصصی در حوزه سینما دارند که حاتمی‌کیا به نظر آن‌ها استناد می‌کند و فیلمش را اثری درخشان و فاخر می‌داند؟ همانطور که سردار قاسم سلیمانی و دکتر محمد جواد ظریف به درستی نظر سینماگران و منتقدان سینما را درباره حوزه کاری خود نمی‌پرسند، اهالی سینما هم توقع دارند پای افراد غیر متخصص به حوزه سینما باز نشود. اما حاتمی‌کیا و چند کارگردان دیگر دارند قاعده بازی را به هم می‌زنند و با وارد کردن چهره‌های سیاسی عرصه را برای منتقدان خود تنگ می‌کنند. این اعمال و رفتار و آن برخورد خشمگین در اختتامیه جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد دست ابراهیم حاتمی‌کیا بیش از هر زمانی خالی است. 

به وقت شام قرار بوده تصویری از جنایت‌های داعش در سوریه باشد و به مخاطب این مسئله را تفهیم کند که حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه یک ضرورت برای حفظ امنیت ملی کشور است. فیلم همه چیز هست جز آن چیزی که باید باشد. داعشی‌های به وقت شام بیشتر از آن‌که ترسناک و مخوف باشند بامزه و بانمک هستند. خصوصاً طلحه بلژیکی که با آن شویی که وسط بیابان راه می‌اندازد به وقت شام را به مرزهای یک زی‌مووی اصیل و ناب نزدیک می‌کند. یا آن داعشی دیگر که مثل بچه کوچولوها از بازگشت هواپیما به تدمر کیف می‌کند و شروع می‌کند به جست و خیز کردن و بالا و پایین پریدن. این را بگذارید کنار دیالوگ‌های شعاری حاج یونس و پسرش علی که بیشتر از آن‌که بیانگر آرمان‌خواهی و دغدغه‌مندی این دو شخصیت باشد انگیزه آن‌ها را برای تماشاگر مبهم می‌کند. 

بالاخره معلوم نمی‌شود که علی دوست دارد با حاج یونس برود یا دوست دارد به تهران نزد زن و بچه‌اش برگردد و در کنار آن‌ها باشد. کلیت به وقت شام همین قدر آشفته و مبهم است. یک آش شله‌قلمکار حسابی که نه داستان دارد و نه شخصیت‌پردازی و نه حتی لحظه تاثیرگذاری که تماشاگر با تماشای آن لحظات به مظلومیت سربازان ایرانی حاضر در سوریه پی ببرد. صحنه‌های اکشن و به اصطلاح بیگ پروداکشن فیلم هم بیشتر از آن‌که عظیم و جذاب باشند شبیه بازی‌های کامپیوتری دو بعدی از کار درآمده‌اند. این صحنه‌ها تقلید ناشیانه‌ای از فیلم‌های غربی و هالیوودی هستند که البته این صحنه‌های اکشن به گردپای نمونه‌های غربی هم نمی‌رسند. به نظر می‌رسد کارگردان باتجربه ما و نهادهای حامی به وقت شام هنوز متوجه نشده‌اند ساختن فیلم‌های بیگ پروداکشن توانایی و خلاقیتی خاص می‌خواهد. 

ساخت چنین فیلم‌های عظیمی کار هرکسی نیست. در کل تاریخ سینما نمونه‌های اندکی مثل دیوید لین کبیر توانسته‌اند پیچیده‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما و جذاب‌ترین مفاهیم بشری را در دل یک بیگ پروداکشن عظیم بگنجانند. وقتی تصور کارگردان سابقاً دوست‌داشتنی ما از صحنه‌های عاطفی مشتی دیالوگ شعاری با موسیقی سانتی‌مانتال و سطحی است، تکلیف باقی اجزای فیلم مشخص است. بعد از تماشای به وقت شام هیچ چیزی از اهمیت و رشادت سربازان ایرانی حاضر در سوریه برای تماشاگر مکشوف نمی‌شود. 

کارگردان حتی نتوانسته چرایی حضور داعش در سوریه را برای تماشاگر توضیح دهد. این‌که چرا داعش خطرناک است و چرا لازم است نیروهای ایرانی در سوریه حضور پیدا کنند. همه این مسائل مبهم باقی می‌ماند و در همین ابهام است که حاتمی‌کیا صحنه‌های کاریکاتوری فیلمش را یکی پس از دیگری به خورد تماشاگر می‌دهد و توقع دارد با تماشای این صحنه‌ها به رشادت نیروهای ایرانی پی ببریم. هواپیمای ایلوشن فیلم هم بیشتر شبیه یک پراید است تا هواپیما. صندوق عقبش همیشه باز است و خلبان فیلم هرموقع بخواهد دستی می‌کشد و ترمز می‌کند. 

نقطه اوج این نگاه پرایدی به هواپیما هم جایی است که علی با ترمزی ناگهانی باعث می‌شود نیروی داعشی حاضر در کابین با کله به شیشه جلوی هواپیما اصابت کند. صحنه کاریکاتوری دیگری که هنگام تماشای آن حسابی به وجد آمدم سکانس پایانی فیلم است. صحنه‌ای که بدل به کمدی ناخواسته شده است. خودکشی ام سلما با یک موسیقی تند، نوع آزادی اُسرا، داعشی‌های سبک مغزی که به راحتی کشته می‌شوند از این سکانس یک کمدی تمام عیار ساخته است. به همین خاطر است که علت عصبانیت حاتمی‌کیا را متوجه نمی‌شوم. به وقت شام یک فاجعه تمام عیار است. فاجعه‌ای که حاصل نگاه کارگردان فیلم به موضوعی مهم است. 

داعش و دلایل شکل‌گیری آن بسیار پیچیده‌تر از آن هستند که آقا ابراهیم فکر می‌کند. به همین خاطر به جای ساختن یک فیلم خوب روی سن اختتامیه جشنواره فیلم فجر جنجال راه می‌اندازد و با پیش کشیدن چهره‌های تاثیرگذار نظام سعی می‌کند برای خود اعتبار بخرد، غافل از آن‌که فاجعه‌ای مثل به وقت شام جایی برای دفاع باقی نمی‌گذارد. وقتی فیلمی تا به این حد بد باشد از دست سردار قاسم سلیمانی و دکتر محمد جواد ظریف هم کاری برنمی‌آید. به جای این جنجال‌ها بهتر است حاتمی‌کیا یک بار دیگر آژانس شیشه‌ای و ارتفاع پست را نگاه کند تا کمی فیلم‌سازی یاد بگیرد. 

هیچ کارگردانی در تاریخ سینما با جنجال و حاشیه ماندگار نشده، همانطور که هیچ فیلم‌سازی با صرف پول‌های کلان فیلم خوب نساخته است.  حاتمی‌کیا هم بهتر است به جای این جنجال‌های بیهوده این نکته را توضیح دهد که چرا نتیجه این همه هزینه به فیلمی مثل به وقت شام منجر شده است؟ 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
4
26
سلام، به نظر من شما با دید حزبی به این فیلم نگاه کردی، فیلم بسیار با کیفیت و با مفهوم بود. دلیل ندارد که شما از نظر سیاسی با جناب حاتمی کیا مشکل دارید کل فیلم رو زیر سوال ببرید، اگر این فیلم به این صورتی که شما فرمودی مشکل داشت جایزه نمیگرفت.
محدثه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
23
6
نقدتون عالی و کاملا به جا بود. مرحبا. البته تو ایران فکر میکنم با حاشیه سازی جمعی زیادی رو هنوز میتونن گول بزنن
فهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
8
22
منم به این معتقدم که شما با بینش آقای حاتمی کیا مشکل دارید به همین دلیل صحبتهاتون فراتر از نقده و بیشتر شبیه بغضه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
ایول داداش بغض که خوبه شده کینه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۸
18
7
عالی بود این نقد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
8
در چند سال اخیر یک سوتفاهم باعث حاشیه در سینمای ایران شده، معیارهای فنی و هنری با نظر افراد عادی و عوام تفاوت دارد، ممکن است اثری از نظر فنی کم مایه باشد ولی برای مردم جذاب و دیدنی باشد و برعکس
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
2
6
چطوری ایرانی؟؟!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
17
4
خیلی مضحک بود فیلم و واقعا نشون داد چقدر تو ایران همه چی رو رابطس نه ضابطه. فقط حاتمی کیا میتونه همچین کارتونی بسازه
کوروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
3
10
قاسم سلیمانی از شما نظر بخواد؟واسه کارش؟کارش دزدی و جنجال تهمت دعوایه زرگری نیست ها!بازیگرو اهل سینما هم نیست اگه شعور حرف زدن نداری ...فاجعه؟شما که بلدین یه تکونی بده ....
سعید لطیقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
20
5
بالاخره فیلم به وقت شام را دیدم و از دیدن این فیلم عصبی شدم و از پرداخت 3500 تومان خرید اینترنتی این فیلم پشیمون شدم.قبل از هر چیز بگم که یه فیلم مزخرف به زبان عربی و با زیرنویس فارسی بود دوم اینکه هواپیما در ارتفاع چند هزار پایی از زمین صندوق عقبش باز بود و داعشی ها پاهاشونو آویزون کرده بودند انگار چرخ و فلک سوار شدند .سوم اینکه ئاعشی ها بیشتر دلقلک بودند تا مخوف و....... اینکه فیلم سر و ته نداشت و متاسفم برای ایران که همچین فیلم های مزخرفی میسازه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
همین هواپیما اگه تو هالیوود عبش باز میشد و پاها ازش آویزون میشد خود تو یکی ازونایی بودی که میومدی میگفتی هی پسر عجب فیلمی :/
سپهبد سورنا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
بله با نظر سما موافقم
همیشه مرغ همسایه غاز هست.
هالیوود فیلم میسازه طرف پرواز می کنه و اسمش رو میزاره ایرون من و یکی مثل تو در صورتی که می دونه دروغه فقط به به و چه چه می کنه.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
8
2
سلام.من هم با کاریکاتوری بودن فیلم موافقم ولی از منتقد عزیز خواهش می کنم خودش یکی بسازه.حالا بارابطه یاضابطه .تا ماهم سطح سلیقه هامون بره بالا.انتقاد راحته .
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
17
1
کارتون موش و گربه تاتیر گذارتره....
هشــــــــــــــــــــــــــــت میلیاردــــــــــــــــــــــ
هزینه برا این.....فیلم چرت
نقد عالی بود....
بدون جناح...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
فکر کنم امثال شما شایسته همون فیلم های هزار پا هستید...
رضا کوکایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
14
2
اشغالترین فیلم دنیا خجالت بکش آقای حاتمی کیا ته فیلم یارو ریموت دستشه میتونه از دور منفجر کنه و به همراه پدر زنده بمونه اما خودشو شهید میکنه! ابراهیم حاتمی کیا واقعا برو بمیر که فیلم ساز نمیشی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
0
13
این چیزی که من خوندم نقد نبود تلاش تک بعدی نویسنده مبتنی بر دیدگاه های حزبی و فکری مخالف با حاتمی کیا بود.
واقعا متاسفم که حتی اینقدر هنر نداشت که منقد بودن رو وانمود کنه و مخالفتش با شخص حاتمی کیا رو نشون نده
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
3
11
منتقد عزیز فکر کنم از اقوام داعشی ها باشه....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
8
داداش با حاتمی کیا مشکل داری شماره چند نفر بدم با هم برین بزنیدش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
2
7
این منتقد از اقوام داعش نیست،خود داعشه...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
7
با برخی نقدها مانند باز بودن در هواپیما و اینکه پاسخ های عقیدتی را کامل نکرد و اینکه مجاهدت ها و مظلومیت ها را بهتر می توانست به تصویر بکشد موافقم ولی با این حجم بی انصافی و غرض ورزی منتقد، کاملا مخالفم. بالاخره این، یک فیلم است و تنها در محدوده خودش می تواند پیام را انتقال دهد و نمی توان همه چیز را از یک فیلم انتظار داشت. نکته دیگر اینکه ببینیم در نقدمان چه معیاری داریم. حقیقت این است که با اینهمه فیلمی که دیده ام واقعا کارهای آقای حاتمی کیا یک سر و گردن بالاتر است و واقعا سینمای ایران مدیون ایشان است. موفق باشید.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
0
7
منتقد استینو بزن بالا و یدونه خوبشو بساز، مهم منه مخاطب بودم که حال کردم، حاتمی کیا توی مدت زمان کم تمام حرفاش رو زد ، اگه بلدی یکی بساز و کسیو نکوب
رضا کوکایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
5
0
حرفتون حساب ولی حاتمی کیا همه کارگردان ها رو زیر سوال می‌برد که اینجا این عیب آنجا این عیب فیلم پایتخت درود بر کارگردان که بهترین صحنه از جنایات یا بد بودن داعش نشان داد ولی کار حاتمی کیا کاملا ضعیف بود اصلا لایق هیچ سیمرغ نیست
رضا کوکایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
3
0
بنده آقای حاتمی کیا رو قبول دارم ولی ایشان در این فیلم کاملا کم کاری و انگار بی تجربه بودن چون فیلم بسیار هزینه بالایی در بر داشت
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
3
فیلم به وقت شام 10 ملیارد خرجش شده فیلم تختی که یه صحنه اکشن ندار ه8 ونیم ملیارد باید به حاتمی کیا افرین گفت که این طور کم خرج فیلم ساخته بی ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
3
حسادت چه ها که با بشر نمیکنه
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
بسیارفیلم اثرگذاری بود. چند بار دیدیم و گریستیم. مخصوصا" موسیقی متن آقای کارِن همایونفر عالی بود، عالی. اکثرِ نقدهایی هم که برضدِ فیلمهای حاتمی کیا هست، از روی حسد و کینه است. چون حاتمی کیا فیلمسازِ شاخصِ انقلاب اسلامی و خصوصا" بروبچه های جبهه است. خداوند عمرِ باعزت و سلامت و موفقیت به ایشان عطا کند. همینکه بچه های شهدا او را عموی خود میدانند برایش افتخار بزرگیست. با آژانس شیشه ای بر مظلومیتِ رزمندگان گریستیم، با دیده بان، امدادهای الهی را باور کردیم، و .... درود بر حاتمی کیا، سردارِ بزرگِ فرهنگ و رسانه انقلابِ اسلامی.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان