تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
یکی از اعتصاب‌کنندگان بانه در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مرز را بسته‌اند، جایگزین هم معرفی نمی‌کنند/ مردم تصمیم‌گیر ادامه اعتصاب بانه هستند

صالح‌زاده یکی از اعتصاب کنندگان شهر بانه می‌گوید که ضعف و بی‌تدبیری مسئولان شهری و استانی باعث شده تا این اعتصاب طولانی شود. مسئولان دولتی بدون راه جایگزین مرزها را بسته‌اند و به جای اینکه مردم را امیدوار کنند، هیچ پاسخ درستی به مردم ارائه نمی‌دهند.
مرز را بسته‌اند، جایگزین هم معرفی نمی‌کنند/ مردم تصمیم‌گیر ادامه اعتصاب بانه هستند

رویداد۲۴- 
امروز 23 روز از اعتصاب بازاریان بانه می‌گذرد. مردمی که به دلایل مختلفی همچون بسته شدن مرزهای کوله‌بری و ضعف مدیریتی، 23 روز است که مغازه‌هایشان را بسته‌اند و تا زمانی که پاسخ مناسبی برای رفع مشکلاتشان دریافت نکنند، حاضر به بازگشای مغازه‌ها نیستند.

مدتی قبل دولت برای حمایت از کوله‌بران این منطقه مرزنشین، اقدام به بستن مرزها و اعطای کارت‌پیله‌وری به کوله‌بران کرد و خواهان برپایی بازارچه‌های مرزی شد تا کوله‌بران اجناس خود را در آنجا به‌فروش برسانند. 

براساس تصمیمات اتخاذ شده، در شهر بانه تا شعاع 2 کیلومتری مرز کارت پیله‌وری صادر شد و هر کارت در ماه 500 هزارتومان تخفیف گمرکی دارد.  این تخفیف به معنای آن است که تخفیف از جیب بازاری‌ها گرفته و به سود پیله ور می‌شود. در بانه برای 7 هزار نفر کارت الکترونیکی پیله وری صادر شده است و تمام روستاهای بانه شامل این طرح می‌شوند. پیش از اجرای این طرح، دولت بنا داشت که طرح ساماندهی کوله‌بران از جمله بیمه و خدمات رفاهی را اجرایی کند اما این طرح هیچ‌گاه اجرایی نشد. 

درخواست اصلی مردم بازگشایی مرز است، لغو ساماندهی مبادلات مرزی و استعفای فرماندار است. زیرا مردم عامل بسیاری از این نابسامانی‌ها را فرماندار می‌بینند و معتقدند که فرماندار در این طرح نقش داشته است. مردم شهر بانه حتی جلسه سخنرانی مسئولان که با حضور بیگلری  نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شده بود را ترک کنند و شعار استعفای فرماندار را مطرح می‌کردند. 

از سوی دیگر در چندروز اخیر اطلاعیه‌های از سوی سپاه، اتاق اصناف، نمایندگان و مسئولان منتشر شده و از مردم خواسته شده تا مغازه‌ها را باز کنند. اما مردم فعلا تا رسیدن به نتیجه مورد نظر قصد بازگشایی مغازه‌ها را ندارند.

عضواتحادیه صنف خرازان: منتظر پاسخ دولتیم

هیرش صالح‌زاده، عضو اتحادیه و صنف خرازان و کیف‌ و کفش فروشان که 23 روز است در شهر بانه دست به اعتصاب زده‌اند، در گفت‌وگو با رویداد24، گفت: وضعیت فعلا عادی است و مردم مغازه‌هایشان را بسته‌اند و منتظر جواب دولت هستند. با توجه به مصوبه دولت که غیرکارشناسی هم بوده است، به جای اینکه طرح جایگزین بیاورند مرزها را بسته‌اند و مردم  را سردرگم کرده‌اند.

این اعتصاب‌کننده با بیان اینکه قرار بود هفته گذشته به ما جواب درستی در خصوص خواسته‌هایمان بدهند، تصریح کرد: دولت تاکنون نه جوابی به ما داده و نه اقدامی کرده است، حتی سه روز اینترنت‌ها به طور کامل در بانه هم قطع بود.

مرزها را بسته‌اند، جایگزین هم معرفی نمی‌کنند

صالح‌زاده ادامه داد: دولت مصوبه‌ای را تصویب کرده بود که مرزها بسته‌ شوند و مانند بندرها مردم هزینه گمرک را پرداخت کنند. شهر ما مرز آبی ندارد و هزینه حمل اجناس از مرزهای زمینی بسیار بیش‌تر از آبی است و تنها راه ارتزاق مردم نیز از همین مبادلات مرزی است. دولت مرزها را بسته و هیچ راه جایگزینی هم برای آن در نظر نگرفته است.

تجارت چمدانی داریم، گمرک واردکنندگان کانتینری برایمان سنگین است

او ادامه داد: مردم شهر بانه تاجر نیستند اما اگر ظاهر شهر اینگونه است، باید بگویم که این تجارت چمدانی است و با تجارت چمدانی کسی نمی‌تواند برود مانند تاجرانی که به صورت کانتینری جنس وارد می‌کنند، هزینه گمرک پرداخت کند. ما گفتیم اگر می‌خواهید مرز سیران‌بند را بازگشایی کنید باید یک طرح بومی‌سازی شده را برای آن پیاده‌سازی کنید. ما چند سال است که عوارض‎ها را به صورت کامل و دقیق پرداخت کرده‌ایم و هیچ‌یک از اجناس قاچاق نیست.

مسئولان با ما روراست نیستند

این اعتصاب کننده‌، با بیان اینکه مردم شهربانه وسع زیادی برای پرداخت حق گمرک ندارند، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان شهری و استانی ما ضعف دارند،زیرا اگر ضعف نداشتند این اعتصاب 23 روز به طول نمی‌انجامید. مسئولان با ما رو راست نیستند و مدام به صورت دو پهلو با ما صحبت می‌کنند. مردم کماکان منتظر جلسه هئیت‌دولت در این خصوص هستند تا ببینند چه پاسخ و راه‌حلی برای مشکلاتشان دریافت می‌کنند.

مردم بانه تصمیم‌گیر ادامه اعتصاب هستند

صالح‌زاده، در ادمه افزود: بسیاری از مغازه‌دارن منتظر جواب دولت هستند تا پس از آن مغازه‌ها را بازگشایی کنند و برخی دیگر هم می‌گویند که مغازه‌ها را باز کنیم، فعلا که اعتصاب برقرار است و در خصوص ادامه یا عدم ادامه آن، این مردم هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
به درک بسته اند وقتی دارند کالای قاچاق و خارجی میفروشند و اقتصاد کشورو نابود کردند تولید کننده داخلی و کارگر و کار افرین داخلی را تضعیف کردند همان بهتر مغازه هاشونو ببندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
به مردم توصیه میکنم به هیچ وجه کالاهایی که در بانه و سایر شهرهای مرزی غرب کشور فروخته میشوند نخرند چون هم گارانتی مشخصی ندارند و هم بی کیفیت هستند بعد از خرید بخاطر معیوب بودن هم کسی جوابگو نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان