تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
نماینده اصفهان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ خبر داد؛

نابودی 200 روستا در شرق اصفهان به خاطر کم‌آبی/ احتمال پیوستن مردم به اعتراضات کشاورزان وجود دارد

اگر اعتراضات دوباره بوقوع بپیوندد شکل وسیع‌تری به خود می‌گیرد زیرا قبلاً فقط کشاورزان معترض بودند و اکنون مردم اصفهان هم از این شرایط به شدت ناراضی هستند.
نابودی 200 روستا در شرق اصفهان به خاطر کم‌آبی/ احتمال پیوستن مردم به اعتراضات کشاورزان وجود دارد

رویداد۲۴- محمد آیتی: علیرغم راهپیمایی‌های اعتراضی فرودین‌ماه کشاورزان استان اصفهان همچنان اخبار خوبی از رفع مشکلات و بهبود شرایط این قشر به گوش نمی‌رسد. حتی در این بین گزارش شده که این بحران به زندگی مردم اصفهان هم سرایت کرده و کمبود آب در برخی محله‌ها باعث نارضایتی ساکنان شده است و به نظر می‌رسد صدای این اعتراض و بحران به درستی به گوش مسئولان و تصمیم‌گیران این حوزه نرسیده است.

سوءمدیریت در مدیریت آب بیداد می‌کند

حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره بحران آب در استان اصفهان، گفت: بحران آب در صدر مشکلات استان اصفهان است و باید گفت ما در استان با کمبود آب مواجه نیستیم بلکه سوءمدیریت در این بخش بیداد می‌کند. مسئولان در این خصوص دچار غفلت شده‌اند. ما از اینکه دولت به این موضوع اساسی بی‌توجه است و اصفهان را فراموش کرده، نگرانیم. انتظار ما از وزرای نیرو، جهادکشاورزی و کشور به مراتب بیش از این است. متاسفانه سیستم قضایی کشور هم در این زمینه و آن‌طور که باید و شاید به وظیفه خود عمل نکرده است. استان اصفهان در موضوع بحران آب، قربانی غفلت‌ها شده است. امروز اگر اصفهان آب نداشته باشد صنعت، کشاورزی و حتی زندگی مردم با تهدیدات جدی روبرو می‌شود.

200 روستا در شرق اصفهان در حال نابودی است

وی افزود: نزدیک به 12 سال است که کشاورزان استان اصفهان نتوانستند بطور مدوام و مستمر آب کشاورزی خود را تهیه کنند. فقط در شرق استان اصفهان 200 روستا در حال نابودی است. در غرب و مخصوصاً شمال استان اصفهان، شهرستان گل خار به شدت از بحران آب رنج می‌برد. شهرستان‌های میمه و شاهین‌شهر هم اوضاع و احوال خوبی ندارند و با سخت با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

برداشت غیرقانونی از آب، باعث خشکسالی شده است

عابدی با اشاره به سوءمدیریت‌ها، متذکر شد: آب از تونل اول کوهرنگ حرکت می‌کند تا به سد برسد و آنگاه سد باز می‌شود و به شهر سامان شهرکرد می‌رسد و از آنجا به سمت پل‌کله می‌رود از پل‌کله به بعد، آب نابود می‌شود و آبی نیست و خشکسالی رخ می‌دهد، چون برداشت‌های زیاد و متعددی دارد از روی رودخانه انجام می‌شود. امروز بصورت غیرقانونی لوله گذاشتند و آب را به کوه‌ها می‌برند.

وزارت نیرو، وزارت کشور و دادستانی اقدامی نمی‌کنند

وی ادامه داد: وزارت نیرو معتقد است که وزارت کشور باید موضوع را پیگیری کند و وزارت کشور هم می‌گوید دادستانی همکاری نمی‌کند و از طرفی دادستانی هم می‌گوید شکایتی به ما نرسیده است. از سمت دیگر جهادکشاورزی هم با افرادی که بطور غیرقانونی برای خود باغ ایجاد کردند مخالفت نکرده و امروز شاهدیم که هرج و مرج وسیعی در برداشت‌های آب زاینده رود داده است. مردم اصفهان کاملاً متوجه شده‌اند که حقآبه آن‌ها را افراد دیگری می‌برند و هیچکس هم جلودار متخلفان نیست. همین بی‌توجهی، سوءمدیریت و برخورد نکردن با متخلفان باعث شده صنعت و کشاورزی استان اصفهان در شرف نابودی باشد. در حال حاضر نزدیک به سه هفته است که بیشتر محله‌های اصفهان دچار کمبود آب شدند. به نظر با این شرایط، مردم اصفهان به زودی روی به مهاجرت خواهند آورد.

ممکن است مردم اصفهان به اعتراضات کشاورزان بپیوندند

نماینده اصفهان در خصوص خطر از سرگیری اعتراضات، گفت: اگر اعتراضات دوباره بوقوع بپیوندد شکل وسیع‌تری به خود می‌گیرد زیرا قبلاً فقط کشاورزان معترض بودند و اکنون مردم اصفهان هم از این شرایط به شدت ناراضی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان همچنان بحران آب و مخصوصاً بحران امنیتی حاصل از این رخداد را حس نکردند، شاید روی کاغذ درک کرده باشند اما در عمل، اصلاً. متاسفانه تصمیم‌گیران این امر حرف‌های خوبی می‌زنند و صورت‌جلسه‌هایی را هم ترتیب می‌دهند ولی در میدان عمل خبری نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان