تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

گزینه‌های سه گانه درآمدزایی ایران پس از نفت چیست؟/ پایان عصر طلای سیاه

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید عصر نفت تا یک دهه دیگر به سر می‌رسد و جدا از آسیب‌های زیست محیطی که از آلودگی نفت به بار می‌آید لازم است که برای جایگزین کردن انرژیهای دیگر برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری‌های لازم هرچه زودتر آغاز شود.
طلای سیاه در حال آب رفتن/ گزینه‌های درآمدزایی ایران پس از نفت چیست؟
رویداد۲۴ در یکی دو دهه گذشته  تلاش برای کاستن از وابستگی به نفت به عنوان اصلی ترین عنصر انرژی‌زای جهان به یک رهیافت قاطع در مدل اجرایی کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است. در این میان ظهور موج توسعه اقتصادی ابتدا در چین و سپس در میان کشورهای نوظهور هند، برزیل، آفریقای جنوبی ، مکزیک و روسیه باعث شد تا حجمی که به صورت طبیعی و در اثر سیاست‌های توسعه انرژی نو از سوی کشورهای توسعه یافته از میزان تقاضای روزانه نفت کاسته شده و به سوی حوزه جدید تقاضا پیش برود.

ذخایر نفت تا یک دهه دیگر به سر می‌رسد

مهدی تقوی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص پایان عصر نفت به رویداد۲۴ گفت: عصر نفت تا یک دهه دیگر به سر می‌رسد و جدا از آسیب‌های زیست محیطی که از آلودگی نفت به بار می‌آید لازم است برای جایگزین کردن انرژی‌های دیگر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری‌های لازم هرچه زودتر آغاز شود.

گاز؛ گزینه نخست جایگزینی نفت

او ادامه داد : از آنجایی که ایران خلیج فارس دارای میدان‌های گازی فراوانی است لذا به نظر می‌رسد گاز می تواند به عنوان جانشین اول پس از نفت مطرح باشد و با صادرات گاز به دیگر کشورها به درآمدزایی ارزی دست یابیم که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در واحدهای تولیدی است.

انرژی‌های خورشیدی؛ گزینه دوم جایگزینی نفت

این اقتصاددان به پتانسیل تولید انرژی‌های خورشیدی در ایران اشاره کرد و گفت: کویرهای ایران دارای منشاء فراوانی از انرژی‌های خورشیدی است که با سرمایه‌گذاری می‌توان از این انرژی که جزء انرژی‌های پاک هم محسوب می‌شود، برای کشور درآمدزایی داشت و آن را به عنوان جایگزین دوم تولید نفت دانست.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی متذکرشد: با طراحی برنامه‌های بلندمدت اقتصادی می‌توان با خیال آسوده برای کشور درآمد زایی کرد و نگران کمبود تقاضای نفت در دهه‌های آینده نبود بنابراین باید از وابستگی به درآمد نفتی رهایی یابیم و به دنبال جایگزین کردن انرژی‌های دیگر و شناسایی کالاهایی که برای خارج از کشور دارای مزیت نسبی هستند، بود.

صادرات کالاهای ملی همچون فرش و زعفران

تقوی ادامه داد: برای اینکه صادرات کشور رونق پیدا کند لازم است یک تیم تحقیقاتی حرفه‌ای به دنبال شناسایی کالاهایی که دارای مزیت نسبی برای کشورهای دیگر است باشند و با لیست کردن چنین کالاهایی به دنبال توسعه و تمرکز بر صنایع تولیدی بود زیرا چنین کالاهایی می‌توانند ارز آوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشند برای مثال کانادا و انگلیس که دارای آب و هوایی سرد هستند در تولید محصولات گرمسیری توانایی زیادی ندارند و تمرکز ایران برروی این محصولات می‌تواند درآمد خوبی برای کشور حاصل کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: از آنجایی که سرمایه‌گذاری کشورهای جهان به سمت انرژی‌های نو رفته است ما نیز باید با کاهش وابستگی اقتصاد به نفت در این مسیر حرکت کنیم و به جای فروش نفت و گاز به فکر کسب درآمد از صادرات محصولات دیگر نظیر صادرات فرش، زعفران ، پسته و … باشیم که این امر با تحقیقات جوانان تحصیلکرده میسر خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان