تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۷

انجمن حمایت از حقوق کودکان: پخش اعترافات مائده هژبری نماد بارز خشونت علیه کودکان است

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید به اینگونه رفتارهای خشونت‌بار و ترویج‌دهنده خشونت، از دادستان عمومی کشور در خواست دارد به عنوان مدعی‌العموم نسبت به پیگیری حقوق پایمال شده نوجوان 17 ساله اقدام و حضور عدالت در دفاع از کودکان کشورمان را به منصه ظهور رسانند.

رویداد۲۴-انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید به اینگونه رفتارهای خشونت‌بار و ترویج‌دهنده خشونت، از دادستان عمومی کشور در خواست دارد به عنوان مدعی‌العموم نسبت به پیگیری حقوق پایمال شده نوجوان 17 ساله اقدام و حضور عدالت در دفاع از کودکان کشورمان را به منصه ظهور رسانند. انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره پخش اعترافات تلویزیونی دختر نوجوانی که به دلیل انتشار رقص‌هایش در اینستاگرام بازداشت شده بود، در قالب مستند «بیراهه» بیانیه‌ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: طی روزهای گذشته در تصاویر پخش‌شده از سوی شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران شاهد صحنه‌ای تلخ بودیم که فضای رعب‌انگیز بازجویی از دختر 17 ساله و استیصال منجر به گریستن وی را با همراهی مصاحبه‌گر سازمان صدا وسیما به نحوی حقارت‌آمیز به نمایش می‌گذارد، پخش این تصاویر با هدف ایجاد رعب و عبرت‌آموزی میان جمعیتی است که در فضای مجازی به گونه‌ای فعال هستند و به واقع قدرت‌نمایی در مواجهه با نوجوانی است که به عنوان فردی زیر هجده سال، کودک قلمداد می‌شود.

بی‌تردید هدف هر چه که باشد، چنین برخوردی را به ویژه در مورد کودکان، نه در نفس خود توجیه می‌کند و نه در به تصویر کشیدن آن. این برخورد نماد مشخص و بارز خشونت علیه کودکان به شمار می‌رود که به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، ایجاد چنین فضای حقارت‌آمیز نوعی کودک‌آزاری روانی تلقی شده و به جهت عمومی بودن این جرم مدعی‌العموم می‌تواند راسا وارد ماجرا شده و نسبت به خاطیان طرح دعوا کند.

این اقدام علاوه بر آن که مغایر تمامی آموزه‌های علمی و روانشناسی حوزه کودکان است، از منظر اجتماعی نیز جز ایجاد فاصله هر چه بیشتر میان مردم و حاکمان نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و تحمیل فشاری مضاعف بر جامعه به شمار می‌رود، ضمن آنکه مطابق قوانین موضوعه کشور و همچنین قوانین بین‌المللی پذیرفته شده توسط مجلس شورای اسلامی، این اقدام سازمان صدا و سیما بطور خاص مغایر نص صریح اصل 38 قانون عالی اساسی و بند الف ماده 37 کنوانسیون جهانی حقوق کودک است چنانچه کشورهای عضو همچون ایران تعهد کرده‌اند که هیچ کودکی مورد شکنجه یا سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار نگیرد، همچنین در بند یک ماده 40 همان کنوانسیون کشورهای عضومتعهد می‌شوند که برای هر کودک مجرم، متهم یا مظنون به نقض قوانین کیفری این حق را به رسمیت شناسند که با وی به روشی که موجب اعتلای مفهوم شرف و ارزش در ذهن کودک می‌شود رفتار کنند، روشی که احترام کودک به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دیگران را تقویت کند و به سن کودک و مطلوبیت ترویج ادغام مجدد وی در جامعه و ایفای نقشی سازنده توسط کودک در جامعه توجه داشته باشد. این درحالی است که رفتار به تصویر کشیده شده در شبکه یک سیما مبین بارز رفتار بیرحمانه و غیر انسانی به شمار می‌رود که جز به تخریب هر چه بیشتر مناسبات اجتماعی نخواهد انجامید.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ضمن اعلام مراتب اعتراض شدید به اینگونه رفتارهای خشونت‌بار و ترویج‌دهنده خشونت، از دادستان عمومی کشور در خواست دارد به عنوان مدعی‌العموم نسبت به پیگیری حقوق پایمال شده نوجوان 17 ساله اقدام و حضور عدالت در دفاع از کودکان کشورمان را به منصه ظهور رسانند. همچنین از مدیران سازمان صدا و سیما نیز انتظار دارد ضمن برخوردی قاطع با دست اندرکاران این برنامه، نقش ملی و اجتماعی خود را نشان دهند. بدیهی است این انجمن به فوریت مراتب شکایت و اعتراض خود را مبتنی بر استنادات قانونی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما نیز متعاقبا ارایه خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مائده ، هژبری ، حقوق ، خشونت ، علیه ، کودکان
نظرات شما
پیشخوان