تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مردم به مدیریت اقتصادی کشور بی اعتماند/ ورود ارز مسافری چگونه مشکلات ارزی را حل می‌کند؟

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفته است: هرچند واردات ارز از خارج از کشور باعث نخواهد شد همه مشکلات مرتفع شود، اما در صورتی که تفاوت قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد راهگشاست و صرافی‌ها نیز قطعا ازاین فرصت استفاده خواهند کرد.

مردم به مدیریت اقتصادی کشور بی اعتماند/ ورود ارز مسافری بخشی از مشکلات را حل می کند

رویداد۲۴ در پی مکاتبه رئیس کل بانک مرکزی با وزیر کشور برای تسهیل ورود ارز‌های خارجی، بانک‌ها، صرافان و اشخاص حقیقی و حقوقی قادر خواهند بود ارز خارجی به کشور وارد کنند. یک مقام گمرک اعلام کرده بعد از ابلاغیه جدید سازمان گمرک، ورود ارز به‌صورت اسکناس سرعت گرفته و روزانه مسافران تا ۲۰۰ هزار دلار ارز به کشور وارد می‌کنند. طبق اعلام گمرک ایران، در خرداد ماه میزان ارز همراه مسافر به داخل کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو مجاز بود، اما پس از ابلاغیه جدید گمرک ورود ارز به صورت اسکناس سرعت گرفت و روزانه مسافران می‌توانند تا ۲۰۰ هزار دلار ارز به کشور وارد کنند.

کامران ندری مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در تشریح قانون جدید و در پاسخ به این پرسش که چه میزان ورود ارز مسافری به کشور می‌تواند به کاهش قیمت دلار کمک کند، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی ما تامین منابع ارزی است، زیرا دولت به دلایل تحریم‌ها مشکلاتی دارد که اگر مسافران ارز را وارد کشور کنند بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.

ندری گفته است: هم اکنون نرخ برابری ریال نسبت به ارز‌های خارجی بالاست، اما در صورتی که مردم از کشور‌های دیگر ارز را ارزان‌تر خریداری کنند و آن را گران‌تر در ایران بفروشند گشایش زیادی ایجاد خواهد شد. اما متاسفانه هم اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که امکان سوءاستفاده فراهم شده و بخشی از تقاضا برای بهره‌مندی از رانت‌هایی که وجود دارد.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی می‌گوید: واردات ارز از خارج از کشور باعث نخواهد شد همه مشکلات مرتفع شود، اما در صورتی که تفاوت قیمت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد راهگشاست و صرافی‌ها نیز قطعا ازاین فرصت استفاده خواهند کرد.

ندری در پاسخ به این پرسش که چه زمانی دلار‌های خانگی راهی بازار خواهد شد؟ اظهار داشت: وضعیت بوجود آمده در بازار به دلیل نگرانی‌های مردم از آینده است که بخشی از این نگرانی‌ها ریشه داخلی داشته ومربوط به ضعف‌های ساختاری است و بخشی دیگر به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد.

او می‌گوید: زمانی که مردم نگران آینده میشوند، نمی‌توانند قیمت کالا‌ها و خدمات را پیش‌بینی کنند و در نهایت به دنبال دارایی‌هایی می‌گردند که بتوانند ثروت خود را حفظ کنند در نتیجه تقاضا برای ارز به عنوان دارایی مناسب زیاد شد.

ندری با بیان اینکه این تقاضا طی ماه‌های گذشته شدت گرفته، افزود: از زمستان سال قبل این تقاضا آغاز شده و به تدریج در اقتصاد ما اوج گرفته و نمایان شده است که منجر به جهش نرخ دلار شد.

مدیر پژوهشکده پولی وبانکی تصریح کرد: در صورتی که نگرانی‌ها رفع شود بازار ارز به تعادل مناسب‌تری خواهد رسید، اما در صورتی که دارایی‌های جایگزینی نباشد مردم سرمایه خود را به بازار‌هایی همچون ارز، سکه، طلا، زمین ومستغلات و خودرو و سایر کالا‌هایی که تا حدودی بادوام هستند، خواهند برد.

او ادامه داده است: در صورت فروکش قیمت دلار، دارایی که پایه دلاری دارند به مرور به دارایی‌های پایه و دارایی‌های دیگری که مورد توجه مردم هستند، تبدیل می‌شود.

ندری گفته است: اگر مردم به مدیریت اقتصادی کشور اعتماد پیدا کنند و فشار‌های بیرونی کشور نیز اداره شود، این نگرانی‌ها در بازار ارز تخفیف پیدا می‌کند. محور دارایی‌های پایه‌ای ریال است این درحالی است که انواع سپرده‌های بانکی به مروربه انواع دارایی‌ها تبدیل می‌شود. هم اکنون انواع دارایی‌های بادوام مورد توجه مردم قرار گرفته است در صورتی که اگر این شرایط تغییر کند مردم به مدیریت اقتصادی کشور اعتماد بیشتری پیدا می‌کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار ، دارایی ، ریال
نظرات شما
پیشخوان