تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از دلایل افزایش قیمت تره‌بار؛

گوجه فرنگی چگونه به کالای لاکچری تبدیل شد؟/ رییس اتحادیه بنکداران: تجار روس همه رب گوجه‌ها را از بازار خریده‌اند

افزایش نرخ ارز باعث شد مردم اقدام به احتکار خانگی اقلام خوراکی و محصولات بهداشتی کنند به گونه‌ای که هم اکنون در برخی از کالا‌ها نظیر شوینده‌ها و لوازم بهداشتی (دستمال کاغذی و پوشک ...) و برخی از مواد غذایی کمبود داشته باشیم.

صادرات نرخ گوجه فرنگی را بالا برد/ احتکار خانگی باعث کمبود اقلام شد/مردم کشورهای دیگر در مرز ایران کالا می خرند

رویداد۲۴ بالاخره پس از اینکه قیمت رب گوجه فرنگی با رشد دو و نیم برابری همراه شد وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفت صادرات گوجه‌فرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع کند؛ این اقدام زمانی صورت گرفت که قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در روز‌های اخیر تا ۷هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

بر اساس بخشنامه‌ای که از وزارت صنعت به گمرک ابلاغ شد، صادرات گوجه فرنگی در پنج ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۷۵ درصد رشد داشته که همین امر باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی و بروز مشکلات برای صنایع تولیدی و تبدیلی و نارضایتی مردم شد.

افزایش صادرات گوجه فرنگی به کشور‌های همسایه

اسدالله کارگر رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران در مورد افزایش نرخ گوجه فرنگی طی هفته‌های گذشته به رویداد ۲۴ گفته است به دلیل افزایش صادرات گوجه فرنگی به کشور‌های همسایه این اتفاق افتاد و نرخ گوجه فرنگی تا ۷ هزار تومان هم بالا رفت، اما با ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت بهای این محصول تا ۱۵۰۰ تومان پایین آمد و در تره بار نرخ این محصول از ۳ تا ۵ هزار تومان است.

او افزود: با توجه به ارزآوری محصولات کشاورزی بسیاری از تجار به صادرات این محصول به کشور‌های عراق و روسیه مشتاق بودند این در حالی است که این رشد قیمت در حالی اتفاق افتاد که تولید این محصول بین ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت، البته قیمت گوجه فرنگی گلخانه‌ای ۱۲۰۰ تومان بیشتر از نرخ گوجه فرنگی معمولی است.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار می‌گوید: متاسفانه شاهد اعتصاباتی از سوی کامیون داران جنوب کشور هستیم که این موضوع باعث رشد قیمت سیب زمینی و لیموترش هم شده است و این محصولات نیز با رشد ۱۵ درصدی همراه شده است.

محمدآقاطاهر رییس اتحادیه بنکداران در مورد رشد ۲.۵ برابری رب گوجه فرنگی به رویداد۲۴ می‌گوید: این موضوع به دلیل افزایش صادرات گوجه فرنگی و رشد قیمت قوطی رب بوده است. البته با توجه به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی پیش‌بینی می‌شود بهای رب نیز کاسته شود البته نباید انتظار داشت قیمت رب گوجه فرنگی مانند سابق ۶ هزار تومان شود.

رییس اتحادیه بنکداران گفته است: هنوز فصل برداشت تمام نشده و کارخانجات می‌توانند گوجه فرنگی را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند و می توان به کاشه بهای رب گوجه امیدوار بود.

احتکارخانگی اقلام خوراکی و بهداشتی از سوی مردم

او در مورد جیره بندی توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی به مغازه‌ها نیز گفت: متاسفانه افزایش نرخ ارز باعث شد مردم اقدام به احتکار خانگی اقلام خوراکی و محصولات بهداشتی کنند به گونه‌ای که هم اکنون در برخی از کالا‌ها نظیر شوینده‌ها و لوازم بهداشتی (دستمال کاغذی و پوشک ...) کمبود داشته باشیم.

آقاطاهر این سوال را مطرح کرده است که چرا زمانی که کشور با کمبود کالا روبروست، تجار کشورهای خارجی به راحتی مواد غذایی ما را خریداری می‌کنند؟ او گفته است چرا مردم کشور‌های همسایه مانند نخجوان خرید روزانه خود را از پلدشت در آذربایجان انجام می‌دهند و حتی برای یک شانه تخم مرغ و رب گوجه به ایران می‌آیند؟ کالا‌های اساسی کشور با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود، اما اگر برخی از افراد این اقلام را از کشور خارج می‌کنند کسی پیگیر آن نیست، این همه اتفاقات به دلیل نبود نظارت کافی و بازرسی‌هاست.

علی شریعتی عضو هیات مدیره کانون صنایع غذایی ایران  نیز در تایید خبر خرید موجودی انبارهای مواد غذایی توسط تجار خارجی گفته است: در بازار دو نوع رب داریم؛ یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان