تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

جایزه خانم گل نیم سکه، جایزه آقای گل یک سکه و ۵ میلیون نقد!

چند روزی از مراسم برترین‌های فوتبال ایران سپری شده، اما موضوع تبعیض بین زنان فوتبالیست و مردان فوتبالیست همچنان قابل طرح است.
جایزه خانم گل نیم سکه، جایزه آقای گل یک سکه و ۵ میلیون نقد!
رویداد۲۴ فدراسیون فوتبال به‌عنوان متولی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی مراسمی در قالب تقدیر از برترین‌ها برگزار کرد. در این مراسم از برترین‌های لیگ برتر فوتبال و فوتبال ساحلی مردان تقدیر شد و ۵ جایزه هم در فوتبال زنان توزیع شد.

در شبی که فوتبال ساحلی زنان نادیده گرفته شد و فوتسال فرزند ناخوانده فدراسیون فوتبال بود، در لیگ برتر فوتبال مردان کاندیدا‌ها در بخش‌های مختلف به روی استیج رفتند، اما فقط ۵ جایزه در برابر جوایز پرتعداد مردان به لیگ برتر فوتبال زنان تعلق گرفت.

با این وصف، جای ایرادی نیست اگر ما مراسم را از فدراسیون فوتبال مردان بدانیم. به جای چنین مراسم سراسر ایراد اگر ۵ جایزه ناقابل و متفاوت به زنان اهدا نمی‌شد و چند تصویر مبنی بر حضور و اهمیت به زنان در این مراسم پخش نمی‌شد راحت‌تر نامش را مراسم تقدیر از بازیکنان مرد می‌گذاشتیم.

تیم شهرداری بم بهترین تیم، سلطنت نوروزی بهترین داور، انسیه مافی نژاد بهترین کمک داور، زهرا سربالی بهترین بازیکن و زهرا قنبری خانم گل ۵ عنوان مطرح در جشن برترین‌ها بودند، اما چند نکته اساسی که نشان عدم دغدغه فدراسیون نشین‌ها در برابر سازی سطح فوتبال کشورمان است:

کاندیدا‌های لیگ برتر فوتبال زنان براساس چه معیاری انتخاب شدند؟ دلیل عناوینی که مطرح نشد چیست؟ چه زمانی از بهترین مدافع، هافبک، مهاجم و دروازه‌بان تقدیر خواهد شد؟ پدیده فصل چه بازیکنی بود؟ جایزه بازیکن اخلاق باید نصیب که می‌شد؟ و سؤالات پرتعداد از این دست که سطح کیفی و ارزیابی پایین و حساب نشده مراسم بهترین‌ها را می‌رساند.

برترین‌های فوتبال بانوان در مراسم برترین‌های فوتبال ایران ۹، ۱۰۰۰x۶۶۷ یادداشتی در باب تبعیض | جایزه خانم گل: نیم سکه؛ جایزه آقای گل: یک سکه و ۵ میلیون نقد!

وقتی به قیاس جوایز بنشینیم ماجرا عجیب‌تر می‌شود. سهم خانم گل یک نیم سکه و بن خرید ساعت بوده است و آقای گل یک تمام سکه، ۵ میلیون وجه نقد و بن خرید ساعت گرفته است. پاسخ این تفاوت غیرمنطقی را از که باید جویا شد؟

آیا فوتبال زنان بار اضافه‌ای برای فدراسیون فوتبال است؟ فدراسیون نشین‌ها باید بدانند فوتبال زنان بخشی از وظایفشان است که در قبال آن مسئول هستند و انجام وظایفشان محبتی در قبال زنان نیست.

امروزه دنیا نسبت به تبعیض‌های جنسیتی بسیار حساس و گوش به زنگ است، اما در کشور ما به این نقاط تاریک دامن زده می‌شود. FIFA در تلاش برای برابرسازی فضای فوتبال زنان و مردان است، اما در فدراسیون فوتبال ایران کج سلیقگی و جداسازی‌های بیهوده و ناامید کننده حرف اول را می‌زند.

در روز‌های شکست، همه چیز بر سر نتیجه گیری تیم ملی فوتبال زنان خراب می‌شود، اما در چنین روزی یادتان باشد که این روز‌ها برای زنان چطور تصمیم گرفتید. فدراسیونی که جام برابر را هم دریغ کرد به ما چه خواهد گفت؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان