ناگفتههای داریوش ارجمند از نقش حشمت فردوس در سریال ستایش ۳ +فیلم
رویداد۲۴ پخش سری سوم سریال ستایش دوباره حاشیههایی را به همراه داشته است. یکی از مهمترین این حواشی این است که نرگس محمدی بازیگر نقش ستایس که در سری دوم این سریال گریم زنی میانسال را داشت در سری سوم و جدید این سریال جوان شده و همین موضوع دوباره سوژه نقد و حتی طنزپردازی کاربران شبکههای اجتماعی شده است.
چندی پیش داریوش ارجمند بازیگر نقش حشمت فردوس در سریال ستایش مهمان برنامه سلام صبح بخیر بود. داریوش ارجمند درباره تکه کلام «افتاد؟!» که به نوعی در میان مخاطبان جا افتاده است، در تلویزیون گفت: در متن اول یک بار هست که جایی حشمت چیزی به همسرش میگوید و تاکید میکند که افتاد؟! این برای من خیلی اهمیت پیدا کرد و فکر کردم این کلمه باید صاحب بازی شود، من خیلی تمرین کردم و بازیهای مختلفی را اجرا کردم تا به این بازی رسیدم. چندی پیش داریوش ارجمند بازیگر نقش حشمت فردوس در سریال ستایش مهمان برنامه سلام صبح بخیر بود که در ادامه متن گفتگوی او درباره سریال ستایش را میخوانیم:
داریوش ارجمند از همکاری با تقوایی، میرباقری، بزرگ نیا و سیروس مقدم گرفته تا پولهای کثیف سینما، همکاری با بهروز شعیبی و بررسی شخصیت حشمت فردوس و تاریخچه «ستایش»، دوران بیماری زنده یاد ایرج قادری تا گریم شخصیت ستایش سخن گفت.
ارجمند درباره مجموعه «ستایش» گفت: در این کار با دو سعید کار کردم و مطلبی به اعتقاد من نویسندهای است که تا به حال ندیده ایم این همه تکه کلامها و حرفهای نصیحت گونه از ان در موبایل مردم وجود داشته باشد و من در خیابان با مردم همراه هستم و این واکنش هایشان را میبینم. مسائل سریال هم شعاری نیست و او چیزهایی را به عنوان نشانههای تربیتی به سمت مردم پرتاب میکند که آنها میبینند و خوششان میآید و عمل هم میکنند. زرین کوب هم تهیه کنندهای نرم و باتحمل است که در این مجموعه پربازیگر جواب همه را با خونسردی و آرامش میداد. سعید سلطانی هم که معلم بوده جامعه را خیلی خوب میشناسد و عاشق آن است. من در دکوپاژهای او دیدم که چقدر به زیست ایرانی اهمیت میدهد. سریال ستایش در سبک زندگی ایرانی موفق عمل کرده است.
انتقادها به ستایش ۳؛ یک زن ۴۰ ساله را چطور باید پیر کرد؟
در ادامه زرینکوب تهیه کننده که به بهانه پخش فصل سوم سریال «ستایش» در برنامه «سلام صبحبخیر» حضور داشت، درباره حواشی گریم شخصیت ستایش نیز توضیح داد: ما در سریالهایی که از تلویزیون پخش میشود، در فضای مجازی با بازخوردهای منفی مواجهیم. به نظر من مخاطبانی که در این فضا فعال هستند به صورت کامل مجموعهها را نگاه نمیکنند و هنوز نسبت به زمان قصه آگاهی ندارند. در فضای مجازی میبینم عکس بازیگر ستایش فصل یک را در کنار فصل سه گذاشته اند. ما آنجا بنا بر شرایط کاراکتر، باید او را با بار مشکلاتی که دارد نشان بدهیم. وقتی فرد نزدیکت به قتل ناخواسته محکوم میشود استرس تو را از بین میبرد. همین زندگی کردن با هویت جعلی نیز دشواری خاصی داشته است، اما او حالا شرایط بهتری دارد. به هر حال یک زن ۲۰ ساله که حالا ۴۰ سال دارد باید چطور پیر کرد؟
وی در پاسخ به اینکه آیا این نوع گریم ناشی از اصرار نرگس محمدی بوده، گفت: در مجموعه ما احترام متقابل بین بازیگر و عوامل تولید است و نه آنها و نه ما نمیتوانیم خواستههای نامعقول داشته باشیم.
ارجمند نیز یادآور شد: اصلا همین بازیگران زن ایران را ببینید، ۵۰ ساله هستند، اما بوتاکس کرده اند و چین و چروک هایشان از بین رفته است!
ارجمند در بخش از این گفتگو گفت: من با خیلی از بزرگان سینمای ایران کار کرده ام؛ چه جوانان چه اساتید بزرگ که در پیشانی آنها استاد ناصر تقوایی است که بزرگترین افتخار من در طول دوران بازیگری ام، کار «ناخدا خورشید» در خدمت ایشان بودم؛ نوع کاری که میکرد و شرف، انسانیت، شعور و سوادی را که داشت هرگز فراموش نمیکنم. متاسفانه شرایط اینگونه است و نگذاشتند یا نشد که تقوایی باز هم کار کند. او سریال تلویزیونی طنز (دایی جان ناپلئون) را ساخت که این همه طناز آمده اند، اما یک سکانس به قوت کار او نساخته اند.
وی افزود: شاید ایراد من این است که اولین کاری که به صورت حرفهای انجام دادم با یک استاد بود و این چیزهایی را به من شناساند و مرا به گونهای برای سینما تربیت کرد که بعدها برای برخی کارگردانان دردسر شدم. تقوایی والا و باسواد بود و امیدوارم هرجا هست خدا او را حفظ کند.
نقطه آغاز سریال ستایش
زرینکوب درباره نقطه آغاز «ستایش» گفت: ایده این مجموعه ۱۰، ۱۱ سال پیش طی گفتگویی که من با یک نویسنده داشتم حاصل شد. ما این ایده را پروراندیم و به سمت نوشتن یک طرح داستانی رفتیم. آن طرح ساختمانی از ستایشی که حالا میبینیم دارد. بنا بر مدل کاری بنده که قبلا از اینکه بخواهم فیلمنامه را بنویسم به سمت کارگردان میروم، در آن مقطع هم ما دنبال کارگردانی برای این قصه بودیم و سراغ مرحوم ایرج قادری رفتیم. ایشان طرح را خواندند و گفتگویی کردیم. او باعث شد ما با نویسندهای آشنا شویم که سه فصل از ستایش را جلو میبرد. او «ماه و پلنگ» را قبل از ستایش برای شبکه سه نوشته بود و اینگونه آقای مطلبی به ما پیوست و سریال را نوشت.
وی افزود: ما تصور میکردیم یک سریال ۱۳ قسمتی داریم. وقتی مرحوم قادری مریض شد و از من خواست کسی دیگر را جایگزین کنم، به کارگردان جدید گفتیم سریالمان ۱۳ قسمت دارد. اما وقتی وارد تولید شدیم نگارش ادامه پیدا کرد و حالا با یک سریال ۱۱۲ قسمتی مواجه هستیم. اگر ستایش تا فصل سوم ادامه داشت به این دلیل بود که در حین نوشتن یک متن ۱۱۲ قسمتی، نویسندهای که جذابیت محتوا برای او ارزشمند بود، فاصلههایی میانداخت به قصه جذاب تری برسد وگرنه ستایش یک ملودرام اجتماعی به هم پیوسته است.
این تهیه کننده اذعان کرد: فکر نمیکنم سریالی در سیما داشته باشیم که بتواند یک دهه مخاطب را با خود همراه کند. روزی که این سریال کلید خورد یک نوجوان ۱۵ ساله که سریال را با خانواده اش میدید حالا در ۲۵ سالگی مخاطب سریال است که سعی شده از دغدغههای جوانان نیز در آن مطرح شود.
همکاری داریوش ارجمند با سازندگان «ستایش» چگونه شکل گرفت
در ادامه ارجمند درباره پیوستن به ستایش گفت: مرحوم ایرج قادری چندین بار مرا برای فیلم هایش دعوت میکرد و من نمیرفتم. گفتند مریض است و دارد سریال میسازد این بار قبول کن. او شیمی درمانی میشد و موهایش ریخته بود و خیلی غم انگیز بود. به هر حال من وارد کار شدم. قادری فوت کرد و آقای دیگری آمد که خانمش فوت کرد و نتوانست و به آقای سعید سلطانی رسیدیم. خوشحالی من از حضور در این پروژه آشنایی با سعید مطلبی بود و طی این همه کاری که داشتم نویسندهای مثل او ندیدم که آدمها، سبک زندگی، روابط اجتماعی و... را بشناسد. او خیلی خوب همه چیز را میشناسد.
هر نقشی بازی کردم گفتند از قبل بلد بوده!
وی افزود: وقتی اسی دربدر را بازی کردم، گفتند ارجمند بچه میدان فوزیه است و بلد است. وقتی امام علی را بازی کردم گفتند این شاگرد علی شریعتی است تاریخ خوانده و مذهب میداند و... خوشحالم این بلدی همه جا بوده است! من آدمی هستم که شخصیتهایی را بازی کردهام که کیلومترها با هم فرق دارند. در «مرضیه» هم یک جراح را بازی میکنم. من از تکرار در کارهایم بدم میآید و هیچ چیز را تکرار نکرده ام. من یک هنرپیشه ام، اما قبول دارم که همه اینها نوشته و ساخته میشود تا من آخر سر از این تریبون سخن بگویم. اما خوشحالی که در ستایش دارم بابت حضور سعید مطلبی است.
این بازیگر تصریح کرد: سعید سلطانی هم کارگردانی ایرانی است. توصیفی از او کردم که خیلیها زنگ زدند که یعنی چه؟ او، چون سبک زندگی ایرانی را میشناسد دکوپاژ او خیلی ایرانی است و من دکوپاژهایش را دوست دارم و با مطلبی هم به همین دلیل دوست داشتم کار کنم.
ارجمند تاکید کرد: بعد از ۶ ماه مطلبی به سکانسی که من به خانه ستایش میرسم فکر کرده بود و دیروز مرا به استودیو برد و گفت یک جمله را باید اضافه کنی. او با ستایش زندگی میکند. چیزهایی که مطلبی به عنوان مسائل تربیتی و فرهنگی در این سه فصل گنجانده خیلی مهم است. به اینکه پدری دوست دارد فرزند اولش پسر باشد انتقاد کردند، اما این موضوع یک موضوع جهانی است و در چین و آفریقا و آلاسکا هم چنین چیزی را شاید ببینید. چون پدرها زمانی خیلی زود از دنیا میرفتند و این پسرها بودند که میتوانستند خانواده را اداره کنند. این را به عنوان ایراد مطرح کردند.
وی در خصوص حشمت فردوس گفت: مطلبی مردی را نوشته که لات است، لاتی که مرحوم امام (ره) میگوید نه شرابخاره نه زن باره نه زورگیر نه قمارباز. او نه زن دوم و نه معشوقه دارد بلکه یک خانواده و اصولی دارد که باعث میشود من او را دوست داشته باشم. او همیشه کنار حق ایستاده است.
فکر نمیکردم حشمت فردوس اینقدر شیرین از آب درمیآید
زرین کوب هم ادامه داد: من هم فکر نمیکردم حشمت فردوس اینقدر شیرین از آب درمی آید و این ناشی از فهم آقای ارجمند از درام است. با احترام به همه بازیگران فکر میکنم فصل سه روی شانه حشمت فردوس میایستد.
ارجمند در ادامه درباره تکه کلام «افتاد» اظهار کرد: در متن اول یک بار هست که جایی حشمت چیزی به همسرش میگوید و تاکید میکند که افتاد؟! این برای من خیلی اهمیت پیدا کرد و فکر کردم این کلمه باید صاحب بازی شود، من خیلی تمرین کردم و بازیهای مختلفی را اجرا کردم تا به این بازی رسیدم.
زرین کوب در پایان اشاره کرد: ادعایی میکنم که بر اساس مستندات موجود و بازخوردها است و فکر میکنم سریال «ستایش» پرمخاطبترین سریال درام تلویزیون در ۲۰ سال اخیر است و اینکه در این مقطع سریال که در قسمت ۱۲ هستیم این حجم از مخاطب ما را شگفت زده میکند. سریال مخاطبان بالایی دارد و این به دلیل محتوا و سابقهای است که دارد.