تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۱ دی ۱۳۹۸
مهاجرانی:

مربی خارجی با اوضاع جامعه همخوانی ندارد، چرا آبروی خودمان را می‌بریم؟/ مربیانی داخلی موفق‌تر هستند

حشمت مهاجرانی درباره مشکلات موجود در پرداخت مطالبات و دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی که منجر به جدایی برخی از آن‌ها از جمله استراماچونی، ویلموتس و برانکو شده است، توضیحاتی داد.

استراماچونی

رویداد۲۴ سرمربی سابق تیم ملی با انتقاد از آوردن مربیان خارجی با وجود مشکلات بانکی و مالی، گفت: در این تنگنای مالی باید خودمان را با جامعه تطبیق بدهیم و خارج از عرف عمل نکنیم. نمی‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که با وضعیت جامعه همخوانی ندارد. مگر هزینه کردن برای مربی خارجی با وضعیت کنونی شباهت دارد؟

حشمت مهاجرانی درباره مشکلات موجود در پرداخت مطالبات و دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی که منجر به جدایی برخی از آن‌ها از جمله استراماچونی، ویلموتس و برانکو شده است، گفت: خودتان خسته نشده‌اید؟ از ماجرای رفتن برانکو تا رفتن ویلموتس و استراماچونی شاهد یک اتفاق مشابه هستیم. ما نمی‌توانیم پول مربیان را به طور قانونی پرداخت کنیم و حتی در مواقعی اصلا پول نداریم. مگر مدیران نمی‌دانستند که مشکل داریم؟ آیا دفعه اولمان است که با چنین شرایطی روبرو می‌شویم؟ پارسال هم این مشکل را داشتیم.

وی تاکید کرد: وقتی نمی‌توانیم مشکل مالی را حل کنیم، چرا آبروی خودمان را می‌بریم؟ اگر می‌دانیم که نمی‌توانیم چرا مجددا این کار را می‌کنیم؟ چرا این مساله را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنیم؟ باید به این مشکل پایان بدهیم.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران خاطرنشان کرد: در منطقه‌ای که من زندگی می‌کنم مربیان خارجی بزرگ و سرشناسی حضور داشتند. از مارچلو لیپی، کارلوس آلبرتو تا زاگالو در این منطقه مربیگری کردند اما هیچ یک موفق نبودند. مشکل اصلی هم مربوط به نیروی انسانی است. زاگالو بازیکنان برزیلی را نداشت و با بازیکنان نیمه حرفه‌ای روبرو بود.


بیشتر بخوانید: اگر پول مربی خارجی ندارید، از ایرانی‌ها استفاده کنید


مهاجرانی هم‌چنین با اشاره به موفقیت برخی از مربیان داخلی گفت: مهدی علی به عنوان یک مربی اماراتی توانست با تیم ملی این کشور موفق شود. مربی ایرانی هم از چنین پتانسیلی برخوردار است. ما تا کی می‌خواهیم مربی خارجی بیاوریم. مگر من مربی ایرانی نبودم که توانستم با تیم ملی ایران موفق شوم و همه تیم‌ها را ببرم. من هم مدتی در کنار اوفارل کار کردم و هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتم.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به این سوال که دهه کنونی شباهتی به ۴۰ سال قبل ندارد و فوتبال عوض شده است، گفت: مگر چقدر عوض شده است؟ در همین منطقه مربی سابق تیم ملی ایتالیا موفق نمی‌شود. فن مارویک موفق نشده است. هر کدام از این مربیان به همراه خود چندین دستیار خارجی را می‌آورند که هر کدام مسائل فنی و بدنسازی را کنترل می‌کنند. اگر همین دستیاران خارجی را به مربیان ایرانی بدهند، مربیان ایرانی به علت شناخت از شرایط روحی و روانی بازیکنان موفق خواهند شد.

وی افزود: فوتبال، لباس نیست که عوض کنید. فوتبال عوض نشده است. مربیان ایرانی باید مقداری خودشان را با علم روز تطبیق بدهند. من ترجیح می‌دهم مربیان ایرانی در تیم ملی و باشگاه‌های ما حضور داشته باشد. آن‌ها نیاز به برنامه ریزی و دستیار ایرانی دارند.

مهاجرانی در واکنش به اینکه مربی و دستیار خارجی هم پولش را می‌خواهد و مجاری بانکی قادر به انتقال پول به خارج از کشور نیستند، اظهار کرد: مگر حقوق چند دستیار خارجی چقدر می‌شود؟ به ۲ میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه مربیان ایرانی نتایج خوبی را کسب کردند، گفت: مربیان ایرانی در سپاهان، تراکتور و شهرخودرو نتایج خوبی گرفته‌اند. اگر فرهاد مجیدی هم به استقلال بیاید نتیجه خوبی کسب می‌کند.  مربیانی داخلی موفق‌تر از مربیان خارجی هستند.

مهاجرانی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش این است که مربیان خارجی تاثیری روی فوتبال ایران نداشتند و در نتیجه‌گیری هم ضعیف‌تر از مربیان داخلی هستند گفت: وقتی پول مربی موفق را نداریم چرا او را می‌آوریم؟ من منکر لیاقت مربیان خارجی نیستم اما در این زمانه و در این تنگنای مالی باید خودمان را با جامعه تطبیق بدهیم و خارج از عرف جامعه عمل نکنیم. نمی‌توانیم اقداماتی انجام دهیم که با وضعیت جامعه همخوانی ندارد. مگر هزینه کردن برای مربی خارجی با وضعیت کنونی شباهت دارد؟

او درباره اینکه هواداران علی‌رغم وضع موجود خواستار مربی خارجی هستند، اظهار کرد: آیا هوادار تمام تصیمات را می‌گیرد؟ هوادار یار دوازدهم تیم‌ و رکن اصلی باشگاه است اما همه تصمیمات را نمی‌گیرد. ما در وضعیت کنونی با سیلی صورت خودمان را سرخ نگه می‌داریم. من از این همه اخبار ناخوشایند درباره مربیان خارجی خسته شدم.

سرمربی سابق تیم ملی تاکید کرد: الان باشگاه، اسپانسر، وزارتخانه و ... از نظر مالی در تنگنا هستند. چرا ما با هزار مشکل پول را صرف مربی خارجی می‌کنیم و حتی نمی‌توانیم از طریق قانونی این پول را پرداخت کنیم. ما با خودمان لجبازی می‌کنیم. صلاح ما در این است که روی به مربی داخلی بیاوریم و در عوض مربیان خودمان را به کلاس‌های مربیگری خارجی بفرستیم که دوره‌های جدید را ببینند و برای آینده کسب تجربه کنند. فعلا وضع همین است و ما راهی جز این نداریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان