تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵
ابوالفضل قناعتی، عضو شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

باید با «استخدام‎های نجومی» مرتبط با ستاد انتخاباتی «قالیباف» برخورد شود

یک عضو شورای شهر تهران در خصوص اقدامات احتمالی شهردار تهران در بحبوحه‎های انتخابات برای جذب حمایت گفت: اگر ثابت شود این اشتباهات برای جذب حمایت بوده و استخدامی‎ها به ستاد انتخاباتی شهردار برمی‎گردند باید با این مساله برخورد شود. در انتخابات پیش رو ما اجازه نمی‎دهیم این اتفاقات بیافتد، شورا موضوع تعدیل و کنترل هزینه‎های جاری را پیگیری می‎کند و هیچ نیرویی جذب نخواهد کرد.
رویداد۲۴یک عضو شورای شهر تهران در خصوص اقدامات احتمالی شهردار تهران در بحبوحه‎ انتخابات سال 92 برای جذب حمایت گفت: اگر ثابت شود این اشتباهات برای جذب حمایت بوده و استخدامی‎ها به ستاد انتخاباتی شهردار برمی‎گردند باید با این مساله برخورد شود. در انتخابات پیش رو ما اجازه نمی‎دهیم این اتفاقات بیافتد، شورا موضوع تعدیل و کنترل هزینه‎های جاری را پیگیری می‎کند و هیچ نیرویی جذب نخواهد کرد. 

روزنامه ایران در سال 91 برای اولین بار اشاره‎ای به استخدام‎های نجومی نور چشمی‎ها در مترو تهران کرد، این روزنامه نوشت: مدیرعامل متروی تهران «دستور استخدام فوری چندصد نفر را نوشت و جالب اینکه نام اکثر استخدامی‎ها را هم با تاکید اعلام کرد ... پرسنل روابط عمومی شرکت بهره‎برداری که نیاز به نیروی پرتعداد ندارد، ناگهان ۷ برابر شد.»

تخلفات شهرداری به  سریالی  دنباله‎دار بدل شده است که هر روز از یک قسمت آن رونمایی می‎شود. این بار نیز  در پی مشاجره دو عضو شورای شهر  پرده از یکی دیگر از این تخلفات برداشته شد.

طی سال های 90 تا 92، 4200 نفر از چهره‎های خاص که وابسته به مداحان و مقام‎های کشوری و لشکری بودند به صورت مازاد جذب شرکت بهره‎برداری مترو تهران شدند که از این تعداد 300 نفر وابستگی نزدیک به افراد مشهور داشتند. 

درگزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است که 40 نفر از افراد استخدام شده در سال 91 و 92 بیش از 40 سال سن داشته‎اند. از آن گذشته 50 درصد آنها حتی مدرک دیپلم هم نداشته و فراتر از آن 30 درصد از کسانی که جذب مترو تهران شدند، زیر پنجم ابتدایی یا بی‎سواد بودند. 

سریال تخلفاتی که مستقیم و غیرمستقیم به شهرداری مربوط است تا کجا باید ادامه داشته باشد تا این دستگاه خود را موظف به پاسخگویی بداند یا حتی شورای شهر تهران اقدامی جدی در جهت پاسخگویی شهرداری انجام دهد؟

ابوالفضل قناعتی، عضو اصولگرای شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: مساله استخدام‎های سال 91 مربوط به شورای سوم است و تا روی کار آمدن شورای بعدی این نیرو‎ها دیگر جذب شده بودند. در سال 92 با شروع کار شورای جدید نیز این مساله مطرح شد که برخی دوستان در شورای شهر این مساله را پیگیری نکردند. 

قناعتی افزود: اما امروز هرجایی که بخواهیم نیرویی استخدام کنیم، باید یک سال جذب شود و آموزش ببیند. استخدام کارکنان مترو بسیار حساس است، ممکن است اگر دقت نشود حادثه‎ای بدتر از پلاسکو پیش بیاید. مترو جای شوخی نیست. 

او در پاسخ به این سوال که اگر استخدام کارکنان مترو شوخی نیست چرا 50 درصد از استخدامی‎های سال 91 سطح سوادشان زیر دیپلم بوده است، گفت: من از جعفر تشکری، معاون حمل و نقل وقت پرس و جو کردم گفت کارهایی را که تخصص لازم دارد به افراد متخصص سپرده‎ایم و کارهایی که نیاز به سواد زیادی ندارد به کسانی سپردیم که مدرکشان فوق دیپلم و دیپلم است. 

این عضو شورای شهر بیان کرد: ما نمی‎گوییم شهرداری معصوم است، هر کس بر اساس نوع ماموریتش غلط خواهد داشت. هر دستگاهی کار بیشتری انجام دهد غلطش بیشتر خواهد بود. من به عنوان عضو شورای شهر بر کار شهرداری نظارت داشته‎ام و بیش از همه هم به شهرداری تذکر داده‎ام، حتی دو بار هم درخواست طرح سوال از شهردار داشته‎ام. اما بازخواست‎ها نسبی است. 

او افزود: خطا وجود دارد ولی وقتی  میزان این خطاها بیش از قاعده باشد قانون به ما اجازه داده تذکر دهیم، استیضاح کنیم ولی کسانی که این مساله را پیگیری نمی‎کنند خودشان باید پاسخگوی وجدانشان باشند. 

قناعتی همچنین در خصوص اقدامات احتمالی شهردار تهران در بحبوحه‎های انتخابات برای جذب حمایت گفت: اگر ثابت شود این اشتباهات برای جذب حمایت بوده و استخدامی‎ها به ستاد انتخاباتی شهردار برمی‎گردند باید با این مساله برخورد شود. در انتخابات پیش رو ما اجازه نمی‎دهیم این اتفاقات بیافتد، شورا موضوع تعدیل و کنترل هزینه‎های جاری را پیگیری می‎کند و هیچ نیرویی جذب نخواهد کرد. 

او در این خصوص که آیا با جذب افراد غیر متخصص مانند مداحان در شرکت مترو در حق افراد متخصص بی‎عدالتی نمی شود گفت:  مداح یا ورزشکار یا دیگر افرادی که کارهای این چنینی دارند  باید بتوانند امرار معاش کنند، مداحی شغل نیست. باید به ارتقاء حوزه فرهنگی و معنوی توجه ویژه شود. اگر آن مداح فقط تخصصش مداحی است نباید در دیگر حوزه‎های تخصصی به کار گرفته شود اما کارهای غیر تخصصی مانند بلیط فروشی و... را که می‎تواند انجام دهد. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان