تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
نیویورک‌تایمز:

همه‌پرسی استقلال هزینه هنگفتی برای کردها خواهد داشت

در شرایطی که کردهای شاد عراقی روز دوشنبه رأی خود به استقلال از عراق را جشن گرفتند، با پرچم‌های کردی به خیابان‌ها آمدند و شادی کردند، همسایگانشان رزمایش‌های نظامی را در مرزهای این منطقه تدارک دیدند تا تهدید مداخله نظامی جدی‌تر شود.
رویداد۲۴- در شرایطی که کردهای شاد عراقی روز دوشنبه رأی خود به استقلال از عراق را جشن گرفتند، با پرچم‌های کردی به خیابان‌ها آمدند و شادی کردند، همسایگانشان رزمایش‌های نظامی را در مرزهای این منطقه تدارک دیدند تا تهدید مداخله نظامی جدی‌تر شود.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از نیویورک‌تایمز، این رأی‌گیری یک روز تاریخی را برای میلیون‌ها کرد در شمال عراق ساخت و لحظه مهمی در رویای تشکیل یک دولت مستقل کردی بود.

درحالی‌که مقامات گفتند نتایج این رأی‌گیری حداقل تا سه‌شنبه اعلام نخواهد شد، انتظار می‌رفت که نتایج به شکل قابل‌توجهی به نفع حامیان استقلال کردستان عراق باشد.

علیرغم این جشن و پایکوبی، این رأی‌گیری احتمالاً هزینه سیاسی هنگفتی برای کردها خواهد داشت.

این اقدام برای ترکیه، ایران و عراق که واکنش‌هایشان می‌تواند در روزهای آتی منطقه را آشفته کند، به‌شدت تحریک‌آمیز بوده و آشوب و ناآرامی که آمریکا امیدوار بود با فشار بر کردها در چشم‌پوشی از رأی‌گیری مانع از آن شود، تشدید خواهد شد.

کاخ سفید هشدار داده که این اقدام کردها می‌تواند آغازگر یک درگیری قومی باشد، باعث ایجاد شکاف در عراق شود و ائتلاف آمریکایی علیه داعش را تضعیف کند. سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: «ما امیدواریم که یک عراق متحد داعش را نابود کند و مطمئناً یک عراق متحد که ایران را به عقب براند.»

ترکیه و ایران که نگران این رأی‌گیری هستند، رزمایش‌های نظامی در مرز با کردستان عراق برگزار می‌کنند. وزیر دفاع عراق نیز روز گذشته از مانورهای مشترک با ترکیه خبر داد.

اما به نظر نمی‌رسید که رأی‌دهندگان کرد اهمیتی به این موضوع بدهند. اما مسئله این است که رأی «آری» به استقلال سریعاً نتیجه نمی‌دهد و مجموعه‌ای از اقدامات به سمت دولت مستقل و مذاکره با بغداد را به دنبال دارد. بااین‌حال مقامات عراقی این همه‌پرسی را به رسمیت نشناخته‌اند و تأکید می‌کنند که نتایج آن را نمی‌پذیرند. آن‌ها نگران از دست دادن یک‌سوم خاک خود- و منابع اصلی نفت- در صورت جدایی کردستان هستند.

این در حالی است که آمریکا دارایی‌های مهم نظامی و اطلاعاتی در کردستان عراق دارد و کردها روی تداوم روابط با آمریکا پس از پایان همه‌پرسی و کم شدن لفاظی ها حساب کرده‌اند.

رهبران کرد بر این باورند که در میان نیروهای جنگنده پیشمرگه، یک برگ برنده دارند که ثابت کرده‌اند حضورشان برای مبارزه علیه داعش ضروری است. سربازان پیشمرگه مانند ارتش عراق از تمرین‌ها و تسلیحات نظامی آمریکا بهره‌مند بوده‌اند. آن‌ها در کنار نیروهای دولتی عراق مقابل داعش جنگیده‌اند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده که آماده آغاز مذاکرات با بغداد در مورد مرزها، ترتیبات امنیتی، درآمد نفتی و دیگر منافع مشترک است، حتی اگر این مذاکرات دو سال یا بیشتر به طول بیانجامد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق و رئیس امور همه‌پرسی تأکید کرده که این منطقه روز بعد از همه‌پرسی هیچ تفاوتی با قبل نخواهد داشت. وی روز شنبه گفت: «خورشید از مشرق طلوع خواهد کرد و ما مذاکره خواهیم کرد. استقلال زمان می‌برد.»
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان