تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت‎‌وگو با رویداد۲۴:

کالای قاچاق از مجاری رسمی وارد کشور می‌شود/ ایکس‌ری‎های ما حتی اسلحه را هم نشان نمی‌دهد

لارگانى،‌ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی بر این عقیده است که یکی از دلایل ورود کالاهای قاچاق به کشور نبود «ایکس‌ری»های قوی برای کنترل کالاها و تبانی برخی از واردکنندگان با مأمورین گمرک،‌ باعث شده است تا حجم عظیمی از کالاهای قاچاق از مبادی و مجاری رسمی وارد کشور شود.


رویداد۲۴ - لارگانی،‌ نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی بر این عقیده است که یکی از دلایل ورود کالاهای قاچاق به کشور نبود «ایکس‌ری»های قوی برای کنترل کالاها و تبانی برخی از واردکنندگان با مأمورین گمرک،‌ باعث شده است تا حجم عظیمی از کالاهای قاچاق از مبادی و مجاری رسمی وارد کشور شود.

قاچاق و ورود لوازم قاچاق به داخل کشور اصلاً بحث جدیدی نیست و همواره و در تمامی دوره‌ها نیز وجود داشته و دارد. قاچاق عموماً به روشی گفته می‌شود که طی آن سایر کالاها اعم از خوراک و پوشاک،‌ به‌صورت مخفیانه وارد مرزهای کشور شود و پس‌ازآن نيز به فروش برسد.

قاچاق می‌تواند در حجم و اندازه‌های متفاوت باشد، از یک چمدان گوشى موبایل تا چندین هزار کانتینر. کالای قاچاق معمولاً یا از طریق مسیرهای غیرقانونی و توسط کولبران و یا از طریق مرزهای رسمی، وارد کشور می‌شود و اولین ضربه را به اقتصاد داخلی و علی‌الخصوص صنعت‌گران و تولیدکنندگان وارد می‌کند و فضای رقابتی‌تر شدن بازار را طی زمان از بین می‌برد.

بر اساس گفته‌های رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس، روزانه 3300 کانتینر کالای قاچاق از مجاری رسمی، وارد کشور می‌شود. بیشترین حجم واردات قاچاق هم به بخش‌های لوازم‌خانگی، پوشاک و محصولات نساجی، تلفن همراه، غذا و دارو، طلا و جواهر، سیگار و قطعات خودرو است.

از سوی دیگر آمارهای رسمی، نشان می‌دهند که واردات کالای قاچاق تقریباً به نصف کاهش پیداکرده است، اما این کاهش متأسفانه در جامعه به‌هیچ‌عنوان مشهود و ملموس نبوده است و اصلاً سؤال اصلی اینجاست که چگونه امکان دارد روزانه 3300 کانتینر از مجاری رسمی کشور وارد شود و آب هم از آب تکان نخورد و كسي متوجه آن نشود؟ منافع کدام افراد و کدام جناح‌ها در پشت پرده این واردات قاچاق است که جلوی آن را نمی‌گيرند و صریحاً برخورد نمی‌کنند؟ مطمئناً ضرباتی که این کالاهای قاچاق به بخش تولید و اشتغال‌زایی وارد می‌کند جبران‌ناپذیر است.

سید ناصر موسوی لارگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به حجم بالای واردات کالای قاچاق از مبادی و مجاری رسمی کشور، گفت: بحث قاچاق کالا یک معضل بزرگ برای کشور ما است و متأسفانه چندین سال است که این معضل باعث رکود جدی در کشور شده و به همین دلیل تعداد بالایی از کارگاه‌های تولیدی ما تعطیل‌شده است، مانند صنعت کفش، نساجی و ... که روبه نابودی است.

لارگانی ادامه داد: کالای قاچاق در کشور ما هم از مجاری قانونی و هم از طریق غیرقانونی وارد می‌شود. علیرغم توضیحاتی که مسئولین می‌دهند و می‌گویند حجم قاچاق ما از 25 میلیون دلار به 12 نیم و میلیون دلار رسیده است اما حقیقتاً این کاهش، جایی خود را نشان نمی‌دهد و برای مردم و تولیدکنندگان کشور، این مبارزه با قاچاق اصلاً مشهود و ملموس نیست. حقیقتاً مقام معظم رهبری زمانی که در این بحث ورود کردند و حتی رسماً اعلام کردند که هرکجا کالای قاچاق را دیدید معدوم کنید، به این معنا است که قاچاق به تولید و صنعت کشور ضربه زده است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه این حجم از کالاهای قاچاق قطعاً از طریق کولبران وارد کشور نشده است، تصریح کرد: ما در کشور با لوازم‌خانگی که به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند بسیار مواجه هستیم. زمانی که فردی به‌طور مثال 2 هزار یخچال، 4 هزار ماشین لباسشویی و یا چندین تن لباس وارد کرده است، قطعاً قابل‌قبول نیست و نمی‌توانیم بگوییم که با کوله بری وارد کشور شده است. این قاچاق‌ها از طریق مجاری رسمی و قانونی کشور واردشده و به نظرم باید به‌صورت جدی دولت در این مسئله ورود کند.

لارگانی در ادامه افزود: نمی‌توانیم بگوییم مسئولین در این خصوص دست روی دست گذاشته‌اند، زیرا اصلاً به این شکل نیست. درواقع باید بگویم کمبود امکانات مانند نبود ایکس‌ری‌های قوی در کشور است. چند روز گذشته یکی از همکاران در کمیسیون از گمرکات کشور توضیح می‌داد که به‌صورت امتحانی مقادیری اسلحه در ماشین جا ساز کردند اما ایکس‌ری‌ها نتوانستند تشخیص بدهند اما در کشور مقابل، اشیا بسیار کوچک و ریز را ایکس‌ری نشان داده است، این موضوع یعنی ما حتی نیامده‌ایم از امکانات خوب و کاربردی استفاده کنیم. همه گمرکات ما که به ایکس‌ری مجهز نیست، اما همان‌هایی هم که مجهز است متأسفانه آن کارایی، دقت و کیفیت لازم را ندارند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در برخی از موارد مأمورین گمرک کوتاهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ممکن است بعضاً با تبانی با مأمورین گمرک کانتینرهای قاچاق را وارد کشور کنند،‌ که آن‌هم بعضاً از طریق نیروی انتظامی شناسایی و کشف می‌شود.

موسوی لارگانی ادامه داد: اکنون یک تحقیق و تفحصی از سوی ستاد مبارزه با ارز و کالای قاچاق در حال انجام است و اکنون مراحل اولیه خود را پشت سر گذاشته است. مسئولین مربوطه در حال بررسی هستند و انشا الله ظرف 6 ماه آینده این گزارش نهایی ‌می‌شود و در صحن مجلس خوانده می‌شود و اگر هم نهایی نشود باز وقت دیگری از مجلس برای نهایی شدن گزارشات گرفته می‌شود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان