تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اعتراضات اخیر یک هشدار برای دولت و کل حاکمیت بود/ روحانی با مردم ارتباط برقرار کند/ دولت باید متوجه اشتباهات خود شود

علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات گفت: اعتراضات اخیر یک هشدار برای دولت و کل حاکمیت محسوب می‌شود، بنابراین نیاز است تا تمرکز خود متوجه رفع مشکلات مردم کنند که متأسفانه ما این ضعف را در نهادهای حکومتی و قوا می‌بینیم. بدین معنا که قوه مجریه، مقننه، قضائیه و نهادهای حکومتی در پیله‌ای که دور خود تندیدند زندگی و مسائل را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.
اعتراضات اخیر یک هشدار برای دولت و کل حاکمیت بود/ رئیس‌جمهور با مردم ارتباط برقرار کند/ دولت باید متوجه اشتباهات خود شود
رویداد۲۴علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات گفت: اعتراضات اخیر یک هشدار برای دولت و کل حاکمیت محسوب می‌شود، بنابراین نیاز است تا تمرکز خود را متوجه رفع مشکلات مردم کنند که متأسفانه ما این ضعف را در نهادهای حکومتی و قوا می‌بینیم. بدین معنا که قوه مجریه، مقننه، قضائیه و نهادهای حکومتی در پیله‌ای که دور خود تندیدند زندگی و مسائل را تجزیه‌ و تحلیل می‌کنند.

پس‌ازآنکه دولت دوم روحانی شکل گرفت، انتظار می‌رفت که انتقادات به گوش او رسیده باشد و نسبت به آن‌ها با بی‌تفاوتی برخورد صورت نگیرد، اما با تشکیل دولت دوازدهم مشاهده شد که حتی درصورتی‌که این نقدها به گوش رئیس‌جمهور هم رسیده باشد، اما چندان مهم شمرده نشده و از کنارشان عبور کرده است.

از روز پنج‌شنبه اعتراضاتی در کشور که مبدأ آن شهر مشهد بود و به چند شهر دیگر هم سرایت کرد، شکل گرفت که گذشته از دیگر شعارها انتقاد از شخص رئیس‌جمهوری بسیار برجسته بود و انتظاراتی در این اعتراضات مطرح شد که شاید اگر حسن روحانی در انتخابات کابینه خود دقت بیشتری به خرج می‌داد شاید شاهد بر زبان راندن چنین شعارهایی از زبان مردم نبودیم.

گرچه پشت پرده راه‌اندازی اعتراضات شک‌برانگیز است، اما این بدین معنا نیست که مسئولیت دولت در نارضایتی مردم به‌طورکلی نادیده گرفته شود. محمود صادقی، نماینده مجلس در حساب توییتر خود نوشته است که «اگر اعتراضات مردمی سازمان‌دهی هم شده باشد، مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند.»

علی صوفی، دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در گفت‌وگو با  رویداد۲۴ درباره اعتراضات مردمی گفت: بخشی از دلیل اعتراضات را آقای جهانگیری اعلام کرد و طبعاً او با اطلاعات کافی که از دستگاه‌های امنیتی، شورای تأمین و امنیت کشور داشت این موضع را گرفت و آن را به مخالفان دولت منتسب کرد و گفت که «شما ممکن است شروع‌کننده باشید ولی ادامه آن از کنترلتان خارج می‌شود» که یک واقعیت است.

وی در ادامه اضافه کرد: اعتراضات اخیر نشان داد که منشأ آن مخالفان دولت هستند، اما بهره‌بردار و ادامه‌دهنده نارضایتی‌های اجتماعی است که در جامعه در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی وجود دارد و بر روی‌ هم انباشته‌شده است. به همین دلیل هم‌زمانی که برای اعتراض صنفی تجمعی صورت می‌گیرد، بلافاصله گسترده می‌شود و به شکل یک اعتراض اجتماعی درمی‌آید.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات یادآور شد: مسئله فوق یک هشدار برای دولت و کل حاکمیت محسوب می‌شود، بنابراین نیاز است تا تمرکز خود را متوجه رفع مشکلات مردم کنند که متأسفانه ما این ضعف را در نهادهای حکومتی و قوا می‌بینیم. بدین معنا که قوه مجریه، مقننه، قضائیه و نهادهای حکومتی در پیله‌ای که دور خود تندیدند زندگی و مسائل را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

صوفی در ادامه بیان کرد: قوا ازنظر مردم و افکار عمومی غافل هستند که این نارضایتی‌ها می‌تواند خطراتی را برای کشور ایجاد کند زیرا اگر دامنه آن گسترده شود، مشکل‌ساز خواهد بود، اما متأسفانه اندیشیدن تفکر برای حل مشکلات مردم و یافتن راه‌حل از ابر چالش‌ها و یافتن یک گزینه مناسب دیده نمی‌شود و به همین دلیل هم هست که رویکردها باید تغییر کند. رویکرد بدین معنا که نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضائیه نیاز است تا اقدام به ایجاد اصلاحات و تجدیدنظر درروش های خود کنند.

وی درباره عدم ارتباط دولت با بدنه اجتماعی جامعه توضیح داد: دولت در ابتدا باید متوجه اشتباهات خود شود. کسانی که دولت را به این سمت سوق دادند چه با مشکلاتی که برای آن ایجاد و چه با دور نمایی که برای آقای رئیس‌جمهور ترسیم کردند و به این وسیله باعث شدند که مقداری رئیس‌جمهور به عقبه رأی خود بی‌اعتماد شود، این نقشه را داشتند که بعد از جدایی آقای روحانی از مردم به سراغ او بیایند و همین‌الان جریان فوق صحنه‌گردان شده‌اند.

دبیر کل حزب پیشروی اصلاحات در خصوص اقدام مناسب رئیس‌جمهور در شرایط کنونی ابراز کرد: اقدام آقای روحانی در اینجا مشخص است و باید با مردم ارتباط برقرار کند و چالش‌هایی که پیش روی او برای حل مشکلات مردم قرار دارد را مطرح سازد و تمام نیروی خود را ایثارگرانِ معطوف کند و پای تعهدات خود به مردم بایستد و صادقانه بگوید که اعتراضات مردم به‌حق است و برای حل آن‌ها از موانع خود صحبت کند و اگر سیاست‌هایی وجود دارد در حوزه داخلی و خارجی که سبب در تنگنا قرار دادن مردم شده، در آن‌ها تجدیدنظر صورت گیرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
0
0
دوستان نادان جمهوری اسلامی اتشی برپا کردند که خود انها وکل حاکمیت را نیز فرا گرفته
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان