صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 31
کد خبر: ۱۴۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

قیمت آپارتمان در کدام مناطق بیشتر گران شده است؟/ تمایل انبوه‌سازان برای ساخت‌وساز در شمال تهران

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان می‌گوید: از سال گذشته تاکنون انبوه سازان تمایلی به ساخت وساز واحدهای کوچک که اغلب مورد تقاضای قشر متوسط و پایین جامعه است ندارند.

رویداد۲۴ طی ماه‌های اخیر شاهد رشد محسوس قیمت در معاملات واحد‌های مسکونی بودیم این در حالی است که در اواخر سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی وعده رونق بدون افزایش قیمت مسکن را داده بود این وعده‌ها نه تنها تحقق نیافت بلکه هرروز معضل جدیدی گریبانگیر این بازار می‌شود به طوریکه عدم تمایل سرمایه گذاران به ساخت وساز واحد‌های کوچک مقیاس باعث شده است که بیشترین متقاضی جامعه (متوسط و ضعیف) نتوانند خانه مناسب بودجه خود را اجاره یا خریداری کنند.

ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به میزان رشد قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به رویداد۲۴ گفته است: در یک ماه و نیم گذشته قیمت‌ها نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته و عدم رونق و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده رکود سنگینی بر بازار مسکن حاکم شود و خرید و فروش‌ها به میزان ۲۸ درصد کاهش یابد.

معضلی جدید در مسکن

او ادامه داد: عرضه واحد‌های کوچک معضل دیگری است که مردم با آن مواجه هستند به طوریکه از سال گذشته تاکنون انبوه‌سازان تمایلی به ساخت و ساز واحد‌های کوچک که اغلب مورد تقاضای قشر متوسط و پایین جامعه است ندارند و ترجیح می‌دهند به ساخت و ساز در مناطق بالاتر و واحد‌های بزرگ مقیاس بپردازند چرا که اطمینان بیشتری نسبت به بازگشت پول و صرفه اقتصادی آن دارند.

ساخت و ساز واحد‌های کوچک کم شده است

رهبر تاکید کرد: دولت برنامه‌ای برای تقویت واحد‌های کوچک پیش بینی نکرده بود ودرحال حاضر اقدام به ساخت وساز این واحد‌ها کم شده است و اگر تسهیلات مناسب و زمین‌های ارزان قیمت و یکسری امتیاز‌های دیگر دراختیار سازندگان قرار نگیرد ممکن است درسال‌های آینده وضع مسکن مردم درشرایط نامطلوب تری قرار گیرد.

موج گسترده مهاجرت به حاشیه‌ها

این کارشناس مسکن می‌گوید: کاهش قدرت خرید مردم بسیاری از تهرانی‌ها را مجبور به مهاجرت به شهر‌های حاشیه تهران کرده و آن‌ها به امید خرید یا اجاره دراطراف تهران از محل سکونت خود دورشده‌اند که اگر فکری به حال قیمت‌ها نشود روز به روز به تعداد مهاجران افزوده خواهد شد و وقت آن است که دولت نسبت به وعده‌های خود نسبت به احیای بافت‌های فرسوده عمل کند تا از این طریق عده‌ای از اقشار ضعیف صاحبخانه شوند.

خانه‌های کدام مناطق در تهران بیشترین رشد قیمتی داشته است؟

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مناطقی که بیشترین رشد قیمتی را داشت معرفی کرد و گفت: در ۲ ماه اخیر بیشترین مناطقی که بالاترین رشد قیمتی را تجربه کرد منطقه ۵ و ۲۲ بود که در این مناطق هم تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری و هم استقبال مردم برای خرید بیشتر از دیگر مناطق بود این درحالی است که مناطق ۱، ۲ و ۳ نیز رشد قابل توجهی از نظر قیمتی کرده‌اند و نسبت به دیگر مناطق از رشد قیمتی بیشتری برخودار شدند. متوسط قیمت خانه در تهران، متری ۶ میلیون تومان است و پیش‌بینی می‌شود روند افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال هم به همین منوال ادامه خواهد داشت چرا که عرضه واحد‌های مسکونی کاهش یافته است و همین امر در افزایش قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.
نظرات شما