تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تخصیص ردیف اعتباری برای ساخت مسکن در بافت فرسوده شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی از اختصاص ردیف اعتباری ٥ هزار میلیارد تومانی برای تولید ١٢٠ هزار واحد مسکونی در بافت‌های شهری با نرخ سود ٩ درصد خبر داد.
تخصیص ردیف اعتباری برای ساخت مسکن در بافت فرسوده شهری
رویداد۲۴ هوشنگ عشایری چهارشنبه ١١ مهر در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان با بیان اینکه یک میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به عنوان سپرده‌گذاری دولت در بانک مسکن پیش‌بینی شده است، گفت: میزان این وام در مراکز استان‌ها ٥٠ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ٤٠ میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز بیش از یکماه از تصویب این ردیف بودجه‌ای نگذشته، افزود: ستاد‌های بازآفرینی شهری برای انعقاد موافقت‌نامه و بهره‌مندی از این تسهیلات عجله کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازآفرینی کشور با تاکید بر اینکه مفهوم بازآفرینی شهری باید به شکل جدی‌تری مورد رهمنود قرار گیرد، گفت: گزارش‌هایی که در مقدمه ستاد بازآفرینی پایدار استان فارس ارائه شد، جزیی از انتظارات در محددوه بازآفرینی است نه تمام آن.

عشایری با تاکید بر اینکه بازآفرینی شهری محصول و برآیندی از تجربیات تلخ و شیرین سه دهه کشور است که تلاش دارد با بهره‌مندی از این تجربیات، نوسازی و بهشازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توسعه شهرک‌ها را دنبال کند، خاطرنشان کرد: از این تجربه‌ها به این درک رسیدیم که مداخله مستقیم دولت در محلات بدون مردم و خواسته‌های آنها، خطای مطلق و جفا به محله است.

وی با اشاره به اینکه در بازآفرینی شهری باید محلات و شهر‌ها متناسب با شاخص‌ها اولویت‌بندی و هدفگذاری شوند، گفت: برنامه‌های محلات باید توسط نهاد‌های تسهیل‌گر محله پیش‌بینی و تعریف شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نقطه شکست طرح‌های قبلی در ساماندهی بافت‌های فرسوده را تصمیم‌گیری در مرکز برای محلات و ارئه طرح و برنامه بدون توجه به کارکرد‌های اجتماعی محلات عنوان کرد و افزود: برنامه‌ها باید برای بازآفرینی شهری از جنس سازمان اجتماعی محلات باشد.

عشایری برنامه اقدام مشترک را وجه تمایز رویکرد ستاد بازآفرینی شهری با سایر برنامه‌هایی که در گذشته در این بخش اجرا شده دانست و گفت: امروز محله محوری جایگزین پروژه محوری شده و دیگر خبری از دستورالعمل‌ها و طرح‌های دستوری از بالا به پایین نیست بلکه مشارکت عامه مردم مبتنی بر مزیت‌ها باید دنبال شود.

وی تاکید کرد: در بازآفرینی شهری باید براساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های محله نیاز‌ها و مطالبات محلات نقش‌ها و سهم‌ها مشخص شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازآفرینی کشور خاطرنشان کرد: بزرگترین مزیت برنامه بازآفرینی شهری، پرسشگری شهرداران به جای پاسخگو بودن آن‌ها است.

عشایری همچنین با بیان اینکه اقداماتی که تاکنون در استان فارس در حوزه بازآفرینی انجام شده لازم بوده، اما کافی نیست، گفت: نوسازی و مقاوم سازی مسکن، توسعه خدمات روبنایی و خدمات عمومی شهری و توجه به توسعه خدمات زیربنایی و زیرساخت‌ها به شرطی موثر خواهد بود که با محوریت توان‌افزایی ساکنین محله همراه باشد. در طرح‌های ارئه شده جایگاه سهم‌ها و نقش‌ها مشخص نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فارس جزء هفت استان برتر و نخست کشور در بحث بازآفرینی شهری است، از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در بازآفرینی پایدار در شهر‌های کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار یکهزار و ٥٠٠ میلیارد تومان منابع مالی برای کمک به دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد بازآفرینی پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازآفرینی شهری در سه سطح تعریف شده است. سطح یک مطالعات بازآفرینی بر عهده شهرداریها، مطالعات سطح دو مشارکت شهرداری‌ها و شرکت با مشارکت شرکت بازآفرینی شهری و سطح سه آن توسط شرکت بازآفرینی شهری انجام خواهد شد.

عشایری با بیان اینکه تخفیف عوارض شهرداری‌ها در بافت‌های فرسوده از طریق خط اعتباری تعریف شده توسط دولت تامین اعتبار می‌شود، گفت: متاسفانه شهرداری شیراز به دلیل عدم ثبت در سامانه موفق به کسب این اعتبار در ردیف عوارض‌ها نشد در حالی که دولت در سال ۹۵ تمام بدهی‌های خود را پرداخت کرد.

وی با یادآوری این نکته که در سال ۹۶ این پرداخت متوفف شد، گفت: در سال ۹۷ این سامانه مجددا بارگزاری شده و شهرداران باید به صورت مستند عوارض تخفیفی اعطایی در بافت‌های فرسوده را ثبت کنند تا بتوانند از این ردیف مالی نیز بهره‌مند شوند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان