صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 15
کد خبر: ۱۵۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۳۰۶ نظر

محمدرضا شاه پهلوی که بود؟/ مردی برای افسوس یا دیکتاتوری بی‌رحم؟ +تصاویر

محمدرضا شاه پهلوی دومین و آخرین پادشاه ایران بود که از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بر ایران حکومت کرد. حامیان او در ایران سلطنت طلبان هستند که هنوز افسوس دوران گذشته می‌خورند. منتقدان او نیز، شاه را دیکتاتوری عنان گسیخته خوانده‌اند.

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «شمار اندک و حقیری هستند که اعتراض می‌کنند. ایرانیان اگر ایرانی باشند پس از آن همه کاری که برایشان انجام داده ایم نباید علیه رهبرشان به پاخیزند. این است پیشوایی حقیقی که ما در کشور خود داریم. آحاد ملت با دل و جان پشت سر پادشاه خود ایستاده‌اند.» (محمدرضا پهلوی سال ۱۳۵۲)

«آزادی افکار! آزادی افکار! دموکراسی! دموکراسی! این حرف‌ها یعنی چه؟ هیچکدامشان به در من نمی‌خورد. ما این‌ها را نمی‌خواهیم.» (محمدرضا پهلوی سال ۱۳۵۵)

بیوگرافی محمدرضا شاه پهلوی

آخرین پادشاه ایران، محمدرضا پهلوی در سال ۴ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. مادرش تاج الملوک آیرملو معروف به ملکه مادر، دومین همسر رضا خان بود. اشرف پهلوی خواهر دوقلوی محمدرضا بود که پنج ساعت پس از او به دنیا آمد. اشرف در کتاب خاطراتش می‌نویسد پس از به دنیا آمدن آن دو، رضاخان برای سومین بار ازدواج کرد که باعث شد ملکه مادر خانه خود را از آن‌ها جدا کند. محمدرضا تا سن شش سالگی بیشتر وقتش را با دو خواهرش شمس و اشرف و برادر کوچکش علیرضا سپری می‌کرد.

در سن شش سالگی پدرش رضا خان تاجگذاری کرد و او به عنوان ولیعهد تاج کوچکی بر سر گذاشته و از خواهران و مادرش جدا شد و به تعبیر پدرش «از دامن زنان بیرون کشیده شد.»

پس از ولیعهدی در کاخی اختصاصی که تمام خدمه آن مرد بودند تحت نظر مادام ارفع معلم و سرپرستش بزرگ شد. محمدرضا پهلوی بعد‌ها در کتاب خاطراتش از تربیت دوره کودکی خود اعلام نارضایتی کرده و از محدودیت‌هایی که پدرش برای رفت و آمد و دیدار‌های او وضع کرده بود گلایه می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ ماروین زونیس در کتاب شکست شاهانه جدا شدن ولیعهد از خانه و مادر و همبازی‌هایش و انتقالش به فضایی خشک و مردانه را نخستین ضربه روحی دوره کودکی محمدرضا پهلوی می‌داند که باعث انزوا و تنهایی‌اش شد. تربیت در فضای مردانه تاثیری دیرپا بر ولیعهد داشت. چه آنکه در زمان پادشاهی اش در مصاحبه‌های متعددی نظر خود مبنی بر نقصان عقلانی زنان و نامناسب بودن روحیات زنانه برای امور سیاسی را علنا اعلام کرد. خواهران و اطرافیان محمدرضا موظف بودند او را والاحضرت خطاب کنند. تربیتی این چنین غریب که از طرفی همراه با احترام و ستایش بیش از حد و تصنعی از سمت اطرفیان و در عین حال تحقیر و جدایی از محیط کودکانه بود آثار خود را در افکار خودبزرگ بینانه بعدی محمدرضا پهلوی نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید: رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد


محمدرضا شاه پهلوی و همسرش ثریا بختیاری

لئو اشتراوس در کتاب روانشناسی استبداد می‌نویسد «این تمایل در افراد قدرتمند وجود دارد که برای خود اعتباری را در نظر بگیرند که در عالم واقعیت وجود ندارد. دیکتاتور‌ها تمایل دارند که قدرت و توانایی خود را بیش از واقعیت‌ها نشان دهند. آنان در حقیقت خود را یک قهرمان می‌بینند.»

تمایل به برگزیده بودن در خاطرات محمدرضا پهلوی کاملا مشهود است. او در کتاب ماموریت برای وطنم به تفاریق از برگزیده بودن خود می‌گوید: «از دوران کودکی دانسته‌ام که دست تقدیر مرا به سرپرستی یک کشور باستانی و دارای تمدن که مورد ستایش من است خواهد گماشت و باید در بهبود وضع مردم کشور و مخصوصاً طبقه معمولی کوشش کنم.» این جنون خودبزرگ بینی_که به تعبیر زونیس واکنشی دفاعی برای پوشاندن خلا عاطفی و کمبود شخصیت او بود_ گا‌ها با عقاید مذهبی او همپوشانی پیدا می‌کردند.

برای مثال در توضیح بهبود یافتنش از بیماری توضیح عجیبی در کتاب ماموریت برای وطنم وجود دارد: «در یکی از شب‌های بحرانی کسالتم مولای متقیان علی علیه‌السلام را به خواب دیدم که در حالی که شمشیر معروف خود ذوالفقار را در دامن داشت و در کنار من نشسته بود، در دست مبارکش جامی بود و به من امر کرد که مایعی را که در جام بود بنوشم. من نیز اطاعت کردم و فردای آن روز تبم قطع شد و حالم به سرعت رو به بهبود رفت.»

او در مصاحبه با اوریانا فالاچی ادعا کرد در جریان سفرش به امام زاده داوود زمانی که از اسب به زمین افتاده و هیچ گونه آسیبی ندیده و اطرافیانش از این رخداد شگفت زده شده اند: «ناچار برای آن‌ها فاش کردم که در حین فرو افتادن از اسب، حضرت ابوالفضل (ع) فرزند برومند حضرت علی (ع) ظاهر شد و مرا در هنگام سقوط گرفت و از مصدوم شدن مصون داشت.»

محمدرضا شاه پهلوی در کتاب پاسخ به تاریخ نوشته در محوطه کاخ سعدآباد با امام زمان دیدار کرده است. ماروین زونیس ریشه استبداد بعدی او را همین احساس برگزیده بودن از سمت خداوند که حاصل روان ضربه‌های کودکی او بود و توجیه اقداماتش بر پایه خرافات مذهبی می‌دانست.

محمدرضا شاه پهلوی به همراه خانواده‌اش

دوران کودکی محمدرضا با اعزام وی به همراه برادرش علیرضا به مدرسه له روزه سوئیس در تاریخ پانزدهم شهریور ۱۳۱۰ به پایان رسید. شرایط تحصیل در مدرسه له‌روزه برای محمدرضا دشوار و ناخوشایند بود. چرا که علاوه بر دروس خود مدرسه به صورت مضاعف توسط معلم سختگیرش دکتر علی اصغر نفیسی زبان و ادبیات فارسی به او آموزش داده می‌شد.

محمدرضا شاه در خاطراتش نوشته در مدرسه له‌روزه موفق به دریافت دیپلم شده و پس از آن به ایران بازگشته است. برخی مدارک و اسناد باقی مانده در آن مدرسه نشان می‌دهد که او پیش از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دیپلم به ایران بازگشته است. سوابق مدرسه له‌روزه، محمدرضا را دانش‌آموزی «بسیار خوب» توصیف می‌کنند.

محمدرضا شاه پهلوی پس از اقامت ۵ ساله در سوئیس به همراه دوست دوره تحصیلش ارنست پرون به ایران بازگشت و در دانشکده افسری مشغول به تحصیل شد. دو سال بعد به درجه ستوان دومی رسید. در این سال‌ها او با پدرش رابطه نزدیکتری گرفت و به مشورت او در اداره امور کشور پرداخت.

شاه در سال ۱۳۱۸ (۱۶ مارس ۱۹۳۹) نخستین بار هنگامی که ولیعهد در قاهره ازدواج کرد. بزرگترین مشکل برای این ازدواج، اصل 37 متمم قانون اساسی بود که بر اساس آن مادر ولیعهد الزاماً باید ایرانی‌تبار می‌بود. مجلس در اقدامی بی‌سابقه نه تنها به فوزیه تابعیت ایران داد، بلکه او را ایرانی‌تبار نامید. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به نام شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد.

محمدرضا شاه پهلوی و همسر اولش فوزیه

به گزارش رویداد۲۴ در شهریور ماه سال ۱۳۲۰ متفقین ایران را اشغال کرده و رضا شاه پهلوی را از قدرت برکنار کردند. برای جانشینی رضا خان دو نفر مطرح بودند. یکی محمد حسین میرزا، فرزند احمد شاه و آخرین ولیعهد قاجار که اکنون افسر نیروی دریایی بریتانیا شده بود و گزینه بعدی محمدرضا پهلوی ولیعهد رضا شاه. انتخاب متفقین محمدرضا پهلوی شد و مجلس نیز تغییرات انجام گرفته در ساختار قدرت را تصویب کرد و بدین ترتیب محمدرضا پهلوی در ۲۲ سالگی پادشاه ایران شد.

متفقین با فرماندهی شخص شاه بر ارتش به شرط همکاری کامل با آن‌ها موافقت کردند. نخستین اقدامات شاه جدید عبارت بودند از افزایش بودجه نظامی، به گونه‌ای که ۲۶ درصد از بودجه سالانه را به وزارت جنگ اختصاص داد و به بازسازی و تقویت نیرو‌های نظامی.

یرواند آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن می‌نویسد: «مشهور است که درآمد‌های بادآورده نفتی دهه پنجاه باعث جنون خودبزرگ بینی شاه شد؛ اما او مدت‌ها پیش از رونق درآمد‌های نفتی سودا‌های این‌چنینی در سر می‌پروراند.»

او زمین‌ها و دارایی‌هایی را که توسط پدرش تصاحب شده بود را به صاحبان آن‌ها بازگرداند و برای روز مبادا یک میلیون دلار به حساب شخصی اش در نیویورک منتقل کرد. روابط شاه جدید با مالکان و صاحبان زمین و سرمایه خوب بود. او همچنین سعی در تحکیم رابطه‌اش با مراجع مذهبی داشت؛ به سفر‌های زیارتی می‌رفت و به آیت الله العظمی حسین قمی، از مجتهدان بلند پایه نجف، اطمینان داد که با حجاب و دین مبارزه نخواهد کرد. به گزارش سفارت بریتانیا طبقات مالک، دولت و شاه به منظور « منحرف کردن اذهان افراد از کمونیسم و توجه آنان به مذهب» مشتاق نوعی ائتلاف با روحانیون بودند.

مورخان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی را به دو دوره تقسیم می‌کنند. دوره اول از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ بود که شاه کنترل ارتش را در دست داشت اما -برخلاف پدرش- بوروکراسی و پشتیبانی دربار را از دست داده بود. در این دوران سیزده ساله مرکز ثقل قدرت سیاسی از پادشاه به اعیان و اشراف بازگشت.

اعیان و اشرافی که در دوره رضا خان به حاشیه رانده شده بودند دوباره به صحنه سیاسی بازگشتند و در مجلس و کابینه دولت‌ها نفوذ کردند. در نتیجه فاصله طبقاتی بسیار بیشتر شده و باعث واکنش‌هایی از سمت جامعه شد که مهمترین این واکنش‌ها تاسیس حزب توده بود. محمدرضا پهلوی در دوره نخست سیزده سال حکومتش قدرت بسیار کمتری نسبت به پادشاه قبلی و قدرت‌های سیاسی اوداشت. اما دو رخداد مهم استبداد او را تضمین کردند. رخداد اول موضوع اعلام خودمختاری آذربایجان و کردستان بود که تحت حمایت شوروی بودند و شاه به کمک قوام توانست حمایت شوروی را از آن‌ها برداشته و سرکوبشان کند. دومین رخداد ترور نافرجام شاه در دی ماه ۱۳۲۷ بود که شاه به بهانه آن حزب توده را غیرقانونی اعلام کرده و سران حزب را دستگیر و محاکمه کرد.

ترور شاه همچنین بهانه‌ای به دست او داد که مجلس موسسان را تاسیس کند که از طرفی اختیارات شاه را بالا برد و از طرف دیگر تشکیل مجلس سنا -که نیمی از نمایندگان آن را شاه منصوب می‌کرد- را تصویب کرد.

محمدرضا شاه پهلوی و همسر دومش ثریا

محمدرضا شاه پهلوی سال ۱۳۲۹ بار دیگر ازدواج کرد. درباره این ازدواج نوشته‌اند: انتخاب ثریا برای همسری محمدرضا به وسیله خواهر بزرگ‌تر شاه، شمس انجام گرفت. شمس در یک مجلس مهمانی در سفارت ایران در لندن که ثریا هم دعوت شده بود، در همان نظر اول او را پسندید و مسئله را با خلیل خان اسفندیاری در میان گذارد. ثریا با آمادگی قبلی برای روبرو شدن با شاه به تهران آمد.

ثریا در کتاب خاطرات خود می‌نویسد که بزرگ‌ترین آرزوی او پیش از اینکه ملکهٔ ایران بشود، هنرپیشگی سینما بوده و پیش از اینکه برای اولین دیدار با شاه به کاخ سلطنتی برود، با پدرش شرط کرده بود که اگر شاه او را نپسندید یا او از شاه خوشش نیامد، او را به هالیوود بفرستد.

چند سال بعد به علت حامله نشدن ثریا، شاه از او طلاق گرفت. محمدرضا شاه پهلوی از ثریا خواست تا به سنت موریتز برود و روز ۲۴ بهمن ۱۳۳۶ با تشریفات رسمی تهران را ترک گفت و بعد از آن دیگر هیچ وقت به ایران بازنگشت. در روز ۲۴ اسفند ۱۳۳۶ از وی جدا شد و طلاق او از طریق مجلس شورای ملی اعلام شد.


ببینید: تصاویر تاریخی از ثریا اسفندیاری همسر دوم شاه

محمدرضا شاه یکبار دیگر پس از ثریا ازدواج کرد. ازدواج سوم شاه با فرح دیبا بود که تا پایان عمرش دوام داشت. فرح دیبا در منزل شهناز پهلوی در حصارک با محمدرضا پهلوی دیدار می‌کرد. یک هفته پس از آن دیدار شاه به فرح پیشنهاد ازدواج می‌دهد.

نامزدی محمدرضا شاه پهلوی و فرح پهلوی در ۳۰ آبان ۱۳۳۸ بود. ده ماه پس از ازدواج، رضا نخستین فرزند آن‌ها به دنیا آمد. ثمره این ازدواج سه فرزند دیگر بود؛ فرحناز در ۲۲ اسفند ۱۳۴۲ در کاخ سعدآباد، علیرضا در ۸ اردیبهشت ۱۳۴۵ و لیلا ۷ فروردین ۱۳۴۹ زاده شدند.


بیشتر بخوانید: فرح پهلوی؛ بنیانگذار نهادهای موازی در ایران +تصاویر


محمدرضا شاه پهلوی با کودتای ۲۸ مرداد دو جزء دیگر قدرت سیاسی یعنی بوروکراسی و نظام پشتیبانی دربار را هم به دست آورد و سلطنت مطلقه‌ پدرش را ادامه داد.

افزایش بسیار زیاد در آمد‌های نفتی از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۲ ایران را تبدیل به دولتی کاملا رانتی و نفتی تبدیل کرد. اما باعث افزایش جاه طلبی‌های نظامی محمدرضا پهلوی شد. بودجه نظامی در این سال‌ها ۱۲ برابر افزایش پیدا کرد. او همچنین به گفته‌ی خود «برای مقابله با خطر کمونیسم و گروه‌های مختلف چپ» در سال ۱۳۳۵ سازمان اطلاعات و امنیت کشور، ساواک، را تاسیس کرد.

در سالروز تولد ۴۸ سالگی‌اش تاجگذاری کرد. نظر عمومی بر این است که رژیم شاه تا سال ۱۳۳۲ قابل اصلاح بود. پس از این تاریخ بود که تمام راه‌های دموکراتیک و بدون خشونت برای تغییر وضعیت بسته شد.

از کودتای ۲۸ مرداد به بعد شخصیت و منش محمدرضا شاه پهلوی هرچه بیشتر به سمت خودکامگی و استبداد همه جانبه معطوف شد. سرکوب مخالفان که از زمان کودتا شدت بیشتری گرفت بیشتر معطوف به گروه‌های چپ گرا همچون حزب توده و در سال‌های بعد چریک‌های فدایی خلق بود. شاه نا آرامی‌های دهه پنجاه را «وحشت سرخ» توصیف می‌کرد.

زمانی که در مقابل مخالف‌ها و اعتراضات رو به گسترش انعطافی ظاهری نشان داده و قول فضای باز فرهنگی و سیاسی را داد؛ گروه‌های چپگرا را از این قاعده مستثنی کرد و آن‌ها را متهم به براندازی و مخالفت با قانون اساسی کرد.

بیشترین سازش شاه با مخالفان مذهبی بود؛ چه اینکه برای مصالحه با مذهبیون شریف امامی را به نخست وزیری برگزید که اقداماتش معطوف به اصلاحات مذهبی بود. حتی انقلاب سفید که در آن اختلافاتی میان شاه و برخی روحانیون بر سر مساله حق رای زنان پیش آورد نگاه او به طیف مذهبیون و مخالفان مذهبی تغییر نداد. این نکته با توجه به اینکه او استبداد و سرکوب مخالفانش را با استدلالی مذهبی _برگزیده بودن از جانب خداوند_ انجام می‌داد همخوانی دارد.

طیف مذهبی، اما به اصلاحات جزئی راضی نبود و تغییرات ریشه‌ای را خواستار بود. از طرفی طیف بازاری هم که از سیاست مبارزه با گرانفروشی آسیب دیده بودند به طیف مخالفان مذهبی پیوسته بودند و به نارضایتی‌ها و شکاف میان حاکمیت و گروه‌های مذهبی دامن می‌زدند.

میثاق پارسا در کتاب زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران می‌نویسد: «بازاریان در گام‌های اولیه شان با گروه‌های سکولار مدرن همراه بودند... اما با شروع اصلاحات اقتصادی من جمله مبارزه با گرانفروشی به طیف مذهبی پیوستند.» پیوند بازرایان و مذهبیون مخاطره‌ای جدی برای شاه که خود دارای عقاید مذبی و ارادت به روحانیون سنتی بود بوجود آورد که اصلاحات مذهبی شریف امامی هم نتوانست آن را رفع کند؛ و نهایتا به انقلاب اسلامی منجر شد که در آن گروه‌های دیگر مخالف با رژیم شاه به مرور حذف شدند و طیف مذهبی و بازاری در بازی قدرت هژمونیک شد.

محمدرضا شاه پهلوی در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ برای همیشه ایران را ترک کرد و در ۵ مرداد ۱۳۵۹ پس از سرگردانی بسیار درشهر قاهره بر اثر سرطان در حالی که شصت سال داشت درگذشت.

عباس میلانی در کتاب نگاهی به شاه، زندگی محمدرضا شاه پهلوی را با حکایتی تمثیلی-دینی خلاصه می‌کند: «شاید (هلندی سرگردان) نام مناسبی برای شاه نبود شاید بهترین اسم تمثیلی شاه همانی بود که دستگاه‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی اسرائیل از دیرباز در مکاتبات محرمانه‌شان برای اشاره به او استفاده می‌کردند. او را در این مکاتبات شائول می‌نامیدند؛ اولین پادشاه یهودیان که بالمآل مغضوب خدا شد. شائول پادشاهی بود دمدمی مزاج. به روایت کتاب مقدس وقتی این پادشاه قدرقدرت مغضوب خدا شد، فلستاین‌ها او را منکوب کرده و به‌جایش بر تخت سلطنت نشستند.»

محمد قائد در مقاله‌ای درباره محمدرضا شاه پهلوی نوشته او از عجایب پادشاهی در ایران است. موردی عجیب که سال ۱۳۵۷ از ایران اخراج شد و یکی دو دهه بعد، برخی افسوس خوردند که چرا او را اخراج کرده‌اند!

منابع:

خاطرات اشرف پهلوی به کوشش پژمان آزاد فدا/ انتشارات به آفرین
شکست شاهانه؛ نویسنده ماروین زونیس ترجمه عباس مخبر/ انتشارات طرح نو
روانشناسی استبداد نویسنده لئو اشتراوس ترجمه‌ محمدحسین سروری/ نشر نگاه
ماموریت برای وطنم/ خاطرات محمدرضا شاه پهلوی
گفت‌وگوهای اوریانا فالاچی ترجمه غلامرضا امامی / نشر افق
پاسخ به تاریخ به کوشش شهریار ماکان / نشر البرز
زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران نوشته میثاق پارسا
نگاهی به شاه؛ زندگی محمدرضا پهلوی نوشته عباس میلانی/ نشر اختران
ایران بین دو انقلاب؛ یرواند ابراهیمیان/ نشر نی

تصاویر محمدرضا شاه پهلوی

محمدرضا شاه و فرح دیبا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱۰
امیر
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
محمد رضا شاه روحت شاد ?
ناشناس
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
مهمترین عامل سقوط شاه، ارزش دادن به دانشگاه بود و اگر به اوباش خیابان و سارقین بها میداد، هرگز سقوط نمیکرد همانطور که اکنون این روش مورد استفاده است و دانشگاه و دانشجو و استاد، خوار و بی مقدار شده اما با اوباش و سارقین برخورد جدی نمیشود و انها را نیروهای مردمی مواقع بحران مانند 88 محسوب میکنند. حکومت میداند که باتوجه به ساختار پر هزینه قدرت و عدم برنامه ریزی در خصوص اینده مردم، بحرانهای اقتصادی ویرانگر در راه است لذا به این نیروهای سرکوبگر ظاهرا مردمی نیاز دارد.
ایرانی
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
روحش شاد یگانه مرد اریای قبل از شاه هیچ امکاناتی در کشور نبو مردم در مکتب خانه هادرس می خواندن مدرسه دانشگاه راه‌آهن فرودگاه خیلی امکانت دیگر برای کشور با سیست وطن پرست به وجود آورد روحش شاد
ناشناس
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
مرگ بر فاسد
ممی
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
مردم توراخدا هرکی هر شعری می‌تونه بسازه برای اینهمه بدبختی اینهمه بدبختی کوچکترین دل خوشی نداریم هرکی گریه ای داره برا ایران گریه کنه هرکی نفرینی دارد برای کسانیکه این بلا رو آوردن سر مملکت نفرین کند.بدبختی فلاکت بیچارگی بی کسی سرگردانی تجاوزگری به نوامیس پاک ایرانیان دزدی واختلاس دروغ دروغ دروغ شده دستاورد انقلاب ....
امیر
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
روحش شاد ،و یادش گرامی
علی
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
من تا 6ماه پیش طرفدار انقلاب بودم ولی الان فهمیدم که به نام اسلام چه کلاه گشادی سرمان رفته
آتوسا
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
روحش شاد و یاد و خاطرش تا ابد ماندگار
ناشناس
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
خدا وکیلی مردم از شکم سیری انقلاب کردن واگر نه ماهم از ضعیفهای تهران بودیم ولی اگر میخواستیم بدون شک به انچه که فکر میکردیم دست پیدا میکردیم ولی تا از سربازی تمام شد امدم که به ارزوهام برسم .٢١ بهمن ٥٧ کار ت پایان خدمت را گرفتم واز ان تاریخ ببعد هم که همه میدانیم چگونه گذشته.همه بربادشد
رضا
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
درود به شرافت شاه ، زنده باد ایران و ایرانی . روحش شاد .
چه ایرانی به جا گذاشت و به چه ایرانی تبدیل شد ، شاه میتونست روح‌الله خمینی رو با یک حرکت نیست و نابود کنه اما فقط به دلیلی که مردم دوستش داشتن ، هیچ اقدامی برخلافش انجام نداد . مردی که واقعا از ته دل برای ایران تلاش کرد . امیدوارم روحش در آرامش باشه . بهترین پادشاه و حکومت ایران زمین
فرزندایران
۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
خدای من.فقط یک ایرانی اصیل ونجیب صادق میتونه ازاین همه احساسات پاک نسبت به شاهنشاه خدوم وخدمتگزار به ایران وایرانی ازصمیم قلب خوشحال بشه وتحسین کنه.واون کسانی که به این همه احساسات پاک توهین میکنند.بی تردید مشتی مزدوروبی بوته .بی وطن هستند.والا کی هه که ندونه شاهنشاه جزخدمت وبازخدمت کار دیگه ای برای ایران وایرانی نکرد.کسی که همه دغدغه عمرباعزتش فقط وفقط عزتمندکردن وسرفرازکردن ملت ایران بود.ملتی که اعتباروعزت پاسورت شون از تابعیت آمریکا ودول غربی بالاتروبرتربود. از روحش شاد.قرین رحمت ابدی اهورامزدای ایران زمین.
ناشناس
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
اگه تو شب تاریک ستاره قطبی یا جدی نباشه و وسایل پیدا کردن راه برای دریانوردان نباشه کشتی تو دریا یا اقیانوس راهش و گم میکنه و همه خدمه کشتی نابود میشن. محمد رضا شاه پهلوی حکم همون ستاره قطبی و برا ملت ایران داشت که به محض اینکه از عرصه حکمرانی کشور حذف شد ستاره اقبال این مملکت به خاموشی گرایید. روحش شاد.
پیروز
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
هرکس ذره ای سواد و مطالعه داشته باشه میفهمه که خاندان پهلوی ایرانساز ترین دودمان تاریخ بودن.از لجنزار قاجار تبدیل به گرداننده اوپک شدیم به دوچرخه میگفتن بچه شیطان بعدش سهامدار بنز شدیم.این خاندان ۳۰۰سال ایرانو به جلو بردن همه هم اینارو میدونن ولی خودشون رو میزنن به خواب.روحش شاد و یادش تا ابد گرامی
آرام
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
کسانی که میگین دلار گرون شده وضع اقتصادی خوب نیست شما جماعت کوفی حقتان همین وقتی شاه بیرون کردین گفتین نمیخواهیمت باید به این جا هم فکر میکردین مردم ایران بسیار نمک نشناس اند باید تا نفس می‌کشید این حکومت تحمل کنید اگر صدا هم کنید اعدام تان می کنن قربونش برم چقدر خدا خوب جزا آدم های نمک نشناس میده
ناشناس
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
روحش‌شاد‌یادش‌گرامیباد❤❤❤
ناشناس
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
آسوده بخواب دوستدار واقعی ملت و سرزمین ایران.روحت قرین آرامش.
ناشناس
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اون دیگه گذشت حال به فکر مردم باشین که دیگه اونا فکر حکومت نباشن دیگه پادشاهی مردم ایران نمیخوان
ایرانی
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
روحش شاد تاریخ داره قضاوت میکنه
ناشناس
۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
اون عزیزی که گفت زمان شاه فقط شش میلیون فقیر داشتیم الان سی ملییون، در نظر بگیر که جمعیت ایران اپن زمان بسیار کمتر بوده تا الان که هشتاد میلیون جمعیت داریم، اگه راست میگی با درصد و تناسب مقایسه میکردی،
ناشناس
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
کار خدارو ببین بعد نیم قرن سکه طوری چرخید که تصاویر خانواده این مرد میهن دوست دست به دست شما میچرخد
ناشناس
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
هرچه بود دیکتاتور ، مغرور و ... مردم را دوست داشت ایران رو دوست داشت شما نامردان و قاتلان فکر میکنین مردم خرند به زودی در پیشگاه خدا و مردم پاسخگو میشین
ناشناس
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
دوستداران اب و خاک رفتند و وطن فروشان خزر فروش و خلیج فروش جای آنها را گرفتند ندیدم رژیم قبلی جفایی که شما به مردم روا داشتید رو حتی یک صدمش را انجام بده
jafar
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
خدایا عاقبتمون رو ختم بخیر کن که آخرتمون رو برای دنیای دیگران خراب نکنیم
باران
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
ناکارآمدی الان باعث نمیشه بگیم شاه خوب بوده
خدا لعنت کنه شاهو
پاسخ ها
رسول مقبلی
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
لعنت به خودت
لبیک
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
اللهی شکر که این خاندان فساد به دست امام خمینی و مردم برچیده شد
پدر فاسد
مادر و خواهر فاسد
همسر فاسد
واز همه مهمتر خودش از همه فاسد تر
کمی تاریخ خوندن بد نیست برای یک عده که چشم می بندن و دهان باز می کنند
خود در باریانش از تک تک اینا خاطراتی تعریف می کنند که باعث شرمه
پدرش که یک دزد قلدر بود شد شاه پسرش هم که همش در فکر هوس بازی خودش
خواهرش که ام الفساد بود مادرش هم .......
زنش هم که از زبان درباریانش .......
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
شکر که الان شما نمونه این نیومده بودین مردم هنوز نمی دونستن اسلام یعنی این
ناشناس
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
مومن مخلص چرا الحمدلله اصلی رو یادت رفت بگی؟نشستن بر سر سفره پر نعمت(انواع و اقسام)انقلاب.
فکر کردی کم نعمتیه وقتی به خاطر افکار و اعتقادات بر حق شما و امثال شما اکثریت مملکت امام زمان به خاک سیاه نشستند و گرفتار درد و رنج های(انواع و اقسام) ناشی از خود انقلاب گشتند ولی شما از ان در امانید که استفاده هم میبرید.
پدرانمان کفران نعمت کردند و عذابی الیم چون شما بر ما نازل شد
چه بسا اگر شکر می‌کردند ما پابرهنگان کوخ نشین هم دنیا و آخرتمان بهشت میشد
ناشناس
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
من نمیدانم با این همه فاکت و سند بر علیه دیکتاتوری رضا شاه و فرزند ناخلفش یه عده چرا خودشون می زنن به ندیدن که انشا الله نه گنجشک پرنده نیست و این عملکرد در بخش اقتصادیو نا کار امدی ان باعث چنین موضع گیری و گزک بدست دادن بر خی که مغرضانه هم هست دامن زده میشود .به قول امام اگه این حکو مت هم از بین بره جای برای خدایگان پهلوی نیست شاید یه عده گول این این شایعات پوپولیستی را که شبکه های معاند که بی ابروترین اش شبکه من و تو وبدنبالش اینترنشنال که از طرف صهیونیست ها ر اه اندازی شدن اثر فوری داشته باشه ولی یه مسلمون از یه سوراخ دو بار گزیده نمیشه خودتان را به کوچه علی چپ نزنید که گم میشد وهرگز ادرس اشو پیدا نمی کنید .
پاسخ ها
ناشناس
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
برای اینکه این سند ها معلوم شد از دکون یه مشت جاعل سند کلاش دراومده بود
ناشناس
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
رسانه های لندنی من و تو و اینتر نشنال صدای امریکا بی بی سی همه وهمگی در یک نقطه نظر اشتراک دارند جا سرمایه منحط غربی سفید نمایی در مورد عصر پهلوی و اینها همگی ناشی از انحراف از مسیر
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
همان رسانه هایی که در سال 57 اعلامیه های امام خمینی را منتشر می کردند ؟
آرمین
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
روحت شاد یادت گرامی نامت در تاریخ ایران جاودان کردی
آسوده بخواب که فرزندان ایران زمین بیدارند
ناشناس
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
روحت شاد مرد بزرگ ودل شکسته
ناشناس
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
فرشته خوبیها رفت از وطن
ناشناس
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
متنی سرار دروغ و تعصب
(شاه اگر میخواست می تونست تمام ارتش وهواردانش بفرسته توخیابون همه رو به زور ساکت کنند درزمان اون تو زندانها به زنان تجاوز نمیشد.)اثبات دروغ یک. ۱۷ شهریور مسمی به جمعه سیاه خیابان ژاله ایت فقط یک فقره از جنایات دیکتاتور بود
(نفت شمال انگلیس،فولاد وکارخانه ذوب اهن اصفهان(هنوز بعداز 40 سال یک کارخانه ذوب آهن نزدیم)به اقرار صدا وسیمای ایران فقط سال 56 حدود شش میلیون فقیر داشتیم ولی الان 38 میلیون فقیر مطلق.) )دروغ دو .طبق بانک جهانی در سال ۵۶ ۴۶ درصد زیر خط فقر بودند
یکی از مطالعات بسیار دقیق و جامع در زمینه فقر در دوره پهلوی، مطالعات مرحوم دکتر حسین عظیمی (به نقل از همایون کاتوزیان، ص 316 تا320) است.
(دریای خزر 50 درصد مال ما بود شده 11درصد یعنی وسعتی درحدود 4 برابر کشور بحرین ازدست دادیم.) دروغ سه.آخ این دروغ عالیه قشنگ میشه با لودر ازشون رد شد
در کدام معاهده ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ اشاره به تعیین حدود بستر و زیر بستر شده است مگر نه اینست که دو معاهده ناظر به بحرپیماییست؟
ضمنا ۱۱ درصد سند خیانت الپهلویست کودن
با پذیرش خط فرضی و جعلی حسینقلی آستارا
یعنی یه تپه ن ندارید در خاک فروشی
( برسیم سطح سواد خود روحانیون با رفتن دانش آموزان به مدارس مخالف بودند وبزرگترها یادشونه روحانیون دانش اموزانی را که به مدرسه میرفتند فلک می بستندومیگفتند قرآن برای بچه ها بسه.دختران رو از مدرسه رفتن نهی می کردند.)
در سال ۱۳۵۵ ۵۲ درصد از جمعیت بیسواد بودند
با توجه بع اینکه معیار سواد آن موقع صرفا خواندن و نوشتن بود واقعن خاک
(سپاه دانش اومد سطح سواد ایران رو به 47 درصد ظرف ده سال رسوند)
در ۱۳۴۱ خورشیدی، طرح سپاه دانش به اجرا در آمد.۲ سال پس از تشکیل سپاه دانش یعنی در ۱۳۴۳ خورشیدی کمیته ملی پیکار جهانی با بیسوادی تشکیل شد تا به امر سوادآموزی بزرگسالان بپردازد.
ده سال سپاه دانشو از کجا آوردی کذاب
بعد سپاه دانش رو و یا هرچی بعد تر اونرو داری یا نهضت سواد آموزی مقایسه میکنی خقیقتا متعصبی
(والان بعداز چهل سال سطح سواد ایران از فلسطین کمتره وسطح بهداشت ایران از مغولستان ،ترکیه و...پایین تره.) شاخصه توسعه انسانی الان کجاییم دوره گل و بلبل کجا بودیم حالت خوبه؟
(سومین پول باارزش دنیا رو داشتیم)
سند جزء شانزده تا در سال ۵۶ موجود هست اما سند سومین بودن کجاست؟؟؟؟؟
(ومهندسین کره جنوبی برای دوره می اومدندتهران).
قراردادهای بین المللی که نگید نفت شمال انگلیس،شرکت بنز،سهم در تجهیزات وکارخانه های نظامی وماشین سازی امریکا واروپا،همه از کارهای دوره پهلوی بود.) اتفاقا ما هم میگیم بود چرا که فساد و رشوه هاش سر به فلک داشت تاریخ مطالعه کنید از رشوه های شرکتهای خارجی به الپهلوی
(رضا شاه 12 سال حکومت کد 160 کار انجام داد اصلاحات ارضی پهلوی نبود هنوز روستاییان باید بردگی خانها می کردند) نکنه یکی از اون خدمات ریل سراسرییست؟!
رضادیکتاتور در تبعید مدعی بود یک ده درصد کشور ؟!!!!!!!!مال اوست
اصلاحات ارضی هم که زمینه ساز بدبختی مردم شد که.
( هرچند امام خمینی اون موقع گفته بود روستاییان عرضه کشاورزی ندارند پس چرا رعیت باید زمین داشته باشه.) کجا دقیقن؟
(غرامت هایی که ما ازجهان طلب داریم ناشی از زحمات دوران پهلویه.) کدام زحمات فروش نفت ارزان به آمریکا نفت ایران در روزهایی که قیمتش 12 دلار بود، با تخفیف 5 دلار در هر بشکه به شرکت‌های آمریکایی فروخته می‌شد و در ازای آن، تسلیحات آمریکایی با سه برابر قیمت واقعی به ایران تحویل می‌شد که البته بخش قابل توجهی هیچگاه به ایران نیامد.
در دهه پایانی حکومت پهلوی، 20 میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی امضا شد که بیشترین سهم متعلق به آمریکا بود؛ گرچه قیمت نفت افزایش پیدا کرده بود اما در فرمول آمریکایی‌ها نفت ایران بین 40 تا 50 درصد از قیمت روز کمتر خریداری می‌شد.
(بعداز انقلاب جز شعار بیست تا کار زیربنایی هم نکردیم)ارجاع به شاخصه توسعه انسانی رتبه اول دنیا در سرعت پیشرفت رو تجربه کردیم و دوره قمپوزیسم پایینتر از اردن و ازبکستان، هم‌سطح با غنا و کنیا!
(اگروضعیت الان بااون موقع مقایسه میکنید حتما وضعیت کشورهای دیگه مثلامارات،ترکیه،پاکستان و...اون زمان وزمان فعلی درنظر بگیرید). البته حتما در سال‌های قبل از انقلاب در حالی 13 درصد جمعیت ایران در وضعیت فقر مطلق بوده‌اند که این میزان در ترکیه کمتر از دو درصد بوده است.
بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ضریب جینی در ایران از 4606/0 در سال 1351 به4992/0 در سال 53 و به 5020/0 در سال 54 رسیده بود که این میزان تا سال 1356 به 4584/0 رسیده است. آمارهای بانک جهانی نیز این ارقام را تایید می‌کند، به‌طوری‌که ضریب جینی ایران تا سال 1975 به 502/0 رسیده، این در حالی است که در همین زمان رقم ضریب جینی در کشورهای چین، هند و ترکیه به ترتیب 266/0، 420/0 و 4700/0 بوده است.ضمنا عکس های هوایی امارات در آن دوره رو هم مشاهده کنید تا از این خرافه که کشورهای منطقه بیابون بودند بیرون بیاید
(همین پهلوی کاری کر ایران درگیر17 جنگ نشه).
جنگ ظفار. تحهیزات ایران در خدمت آمریکا در ویتنام کمک به عدبستان در جنگ با یمن و....‌
(کشورتو دوتا جنگ جهانی سرپاحفظ کرد.)
البته در جلسه با متفقین درصدر مجلس بودند دو پدر و پسر.طرف و تو ده راه نمیدادند سراغ کد خدا رو میگرفت.
(اولین ارتش منسجم بعداز 1000سال بنیان گذاری کرد.) ارتش مدرررررن و منسجم بدون شلیک یک گلوله تسلیم شد
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
پاسخت را دادیم رویداد منتشر نکرد یا خاطر تورامی خواست یا خاطر خودش را در هردو صورت خاطرخواهی برجوانان عیب نیست
ناشناس
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
گرچه وضع مالی مردم و توسعه عمرانی زمان شاه نسبت به حال ضعیفتر بود اما سیل صادرات مواد خام و منابع ارزشمند در زمان شاه وجود نداشت درواقع باتوجه به درامدهای کلان کشور که بطور واقعی اعلام نمیشوند، حق مردم ادا نمیشود. بالا بودن سطح ازادیهای فردی و صداقت مسئولین و ثبات قیمتها در زمان شاه، تحمل فقر و اوضاع بد اقتصادی را اسان ساخته بود. توجه به بهبود زندگی در اوایل انقلاب یک تاکتیک جلب حامی بوده و اکنون که نظام نیازی به مردم ندارد راه جفا و ستم پیش گرفته. نسل فعلی داستان تحریف شده از انقلاب و ریشه های ان میشنوند.
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
نه نسل فعلی داستان تحریف شده از انقلاب وریشه های آن نمی شنود این حقیقت انقلاب وریشه های آن است که بعد از چهل وسه سال کم کم هرروز هویداتر می شود ،اینها واقعیاتی است که اگر مردم آن زمان می دانستند هرگز به خیابانها نمی آمدند
پسر‌کورش‌ایرانباستان
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
حرف‌من‌وشما‌مهم‌نیست‌حقیقت‌محم‌است‌ اگر‌شا‌ه‌‌نرفته‌بود‌‌ایران‌یکی‌از‌ابرقدرت‌های‌جهان‌بود‌وما‌بودیم‌کا‌آمریکا‌رو‌تحریم‌میکردیم‌‌هر‌حرفیو‌که‌میشنوید‌باور‌نکنید‌‌شاه‌باید‌‌ازش‌بترسی‌وگرنَ‌که‌سنگ‌روسنگ‌بند‌نمیشه‌مهم‌خدمت‌گزاری‌به‌‌وطنه
رازی بودن
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
والاه پدران واجدادما اون زمان بودن خیلی رازی بودن ولی الان افسوس خوردن چاره ای رو درمان نمیکنه
من
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
لعنت برشاه
ناشناس
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
پادشه خویبها.....روانش شاد
ناشناس
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
خدایا این ملتو شفا بده
ناشناس
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
کجایی که ناشکری کردیم و بیچاره شدیم، نور به قبرت بباره.........
ناشناس
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
درود به روان پاکش
ناشناس
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
باسلام
خدمت همه نظرنویسان چه خوب چه بد،
چه طرفدار سلطنت چه طرفدار ولایت،
چه از شمال چه ازجنوب.
هر حرفی زده میشه اولا باید ادب وگفتار ونوشتار در هردوطرف مباحثه گرها برای سخن گفتن متعادل فی مابین رعایت بشه.
دوما بایستی هر سخنی،نظری،با توجه به مستندات و واقعیتهای ثبت شده باشه.
بعداز زمان مرگ ولیعهدی عباس میرزا در تبریز که بجاش بردار ناتتی وکوچکتر ناصر ولیعهد میشه.
روزگار ایران زمین غریبی رو همراه با ضعف ورو به افول تجربه وزندگی میکنه که خوشبختانه همشون ثبت وضبط ومکتوب هستن.
باتوهین چیزی حل نشده ونمیشه.
واقعیات رو بایستی گفت هرزمان که باشه.
باآروزوی بهروزی وبه ورزی برای ایران زمین
صالح
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
بفففبی
ناشناس
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۸
جاوید باد
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
لعنت باد
اکبر
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
جاویدشاه
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
پدر سوخته خفه شو
ناشناس
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
تو ساکت
جعفری
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
اخ فدای اون تیپ و جنتلمنیت.جات ❤
ناشناس
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
کدوم شاه .... شاه دزد خائن که نوکر حلقه به گوش امریکا و انگلیس بود
پاسخ ها
ناشناس
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
نه بابا راست میگی ؟ پس عمامه به سرهای انگلیسی چی؟؟؟
ناشناس
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
بحرین خوب شدبه اعراب بخشیدشمال ایران هم سروبدردنخوربایدرصاشاه میبخشید پول هم وملک هم اخلاق مردم رافاسدمیکندبدردشاهان میخورددرباریان بایدپول وثروت رابرندتامردم فاسدنشوند
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
گمشو، مزدور روسی چینی
ناشناس
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
شاه در مورد چهارجزیره که از زمان قاجار از حاکمیت ایران خارج شده بود با غرب درگیر بود که سه جزیره یعنی ابوموسی،تنب بزرگ وتنب کوچک را پس رفت شما اگه مردید لااقل بحرینو پس بگیرین چهل ساله فقط زرشو می زنین که به موقش
ناشناس
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
حیف شاه شد!حیف واقعاحیف!منوملت ایران افسوس میخوریم ۱۰۰افسوس که شاه رفت!واقعااگرمحاکمه میشدومیرفت تمام جنایات که ه حداقل بخشی ازجنایات اوکشف میشدهزارن گمشده درکشورکجارفتندکه زنان بیوه شدندوبجه هایشان یتیم مگروطن پرستی وگخالفت باشاه پرستی حکمش اعدام وکشتاراست ؟!چرانبایدیکایک فراریان پای میزمحاکما بایند واعتراف کند برای ثبت درتاریخ نهمحاکمه شخص اوازیک دزخیم حمایت کرده ودستورات اورااجراکرده است !!افسوس! وافسوس!
ناشناس
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
پیگیری جنایات شاه باکیست ! طرح دعوابرعلیه اودردادگاه های باکیست؟کشف گورجمعی درگودخشت مال های مشهدوقربانیان چه کسانی هستند؟وجرمشان ازنطرشاه جه بودچرانبایدخبرجهانی شود؟وطیفه نطبوعات ایران چیست؟مدفن شهدامسجدگوهرشادکجاست؟ وقبرشان کجاست چرانبایدجست وجوشودومردم به پیداکردن محل دفن اجسادفراخواند؟این ثروت ملت ایران معادل دوسال بودجه کشورنقدی و۴۶۰چمدان جواهرات حاصل دسترنجپنجاه وچندسال شاهنشاهی بدگودجرانبایدبه کشوربرگردد؟
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
برگرده که الباقی را … بخوره؟ ای خاک تو اون مخ پوکت کنند....
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
جوابتو دادیم ولی شرمنده که قابل انتشارنبود
محمد
۰۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
سلام
در زمان شاه قمار خونه ها باز بودن و شراب آزادانه مصرف می‌شده همین یه دلیل هم اینو ثابت می‌کنه که شاه دین اسلام رو نپذیرفته بوده چون اگه مسلمون بود از شراب خواری و هزار تا غلط کاری دیگه حمایت نمی کرد پس میشه گفت شاه کافری بوده که بر ملت مسلمان چیره شده و دفع اون بر مردم مسلمان واجبه
محمد
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
خخخخخخ
این حرفها چیه
من و تمام خانواده ام در این نظام میلیارد میلیارد پول و ثروت به جیب می‌زنیم و در این نظام جمهوری داریم عشقوحال میکنیم سالانه چندکشورخارجی میرویم و واقعاً از زندگی در این نظام راضی هستیم
کسانی که ناراحت و ناراضی هستن برن بمیرن چون مشکل از خودشونه چون فکر فقیری دارن
درود بر جمهوری اسلامی
و مرگ بر شاه
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
اسمت خیلی بهت میاد سعی کن حفظش کنی از اسمت که پیداست ایرانی نیستی چون مغز و روحی لجن داری . دریغ از یک ذره وطن پرستی .
ناشناس
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
از اسمت معلومه ساندیس خور هستی . زیاد از خودت تعریف نکن شماها ملیجک این سیستم هستید و در حد ساندیس بهتون حال میدن
ناشناس
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
نمرود هم از خودش خیلی راضی بود خوب شد ابواب محترم سند 30 20 رو تصویب نکردن وگرنه تقصیر تربیت امثال تو رو هم می ذاشتن بر گردن سازمان ملل
اهورا مزدا
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
لعنت به شاه
ناشناس
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
این بحثها نشون میده که شاه هنوز از ایران نرفت و محبوبترین شخصیت سیاسی ایران ! جاویدشاه پاینده ایران
ناشناس
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
شما که از توهمات خودتون می‌گید چرا ما نگیم؟
داریوش
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
یعنی الان مخالفان آزادانه می‌توانند اعتراض کنند و اطلاعات و سازمان های امنیتی دمارش رو درنمی آورند .هنوز داریم از مزایای قرارداد و پیمان های زمان قبل استفاده و سود میبریم
ناشناس
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
روحت شاد بزرگ مرد بعد خودت ببین چی میکشیم
Korosh amperator
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
محمدرضا پهلوی یک انسان کاملا معمولی
و مثل همه انسانهای معمولی میتونست نسبت به افکار خواست‌ها منافع خوب یا بد باشه و طبیعتاً مثل همه آدمهای معمولی اجازه نمیداد منافع و..در خطر قرار بگیره.
یعنی نمیشه از یک آدم معمولی توقع انتظارات خاص داشت پس اقداماتش نسبت به آنچه بود کفه بهتر بودنش سنگینتر از بدتر بودنش بود.
پاسخ ها
ناشناس
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
تو غضنفری اونم نوع خل و چل
ناشناس
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
آقای حقدوست که از وابستگان اهل قلم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند وبا اسم مستعار وارد شده اند
ایشان که ماهانه پول هنگفتی از طرف جمهوری اسلامی به حساب مبارکشان واریز می شود وجانبداری از این نظام تحت هر شرایطی میکند.
ناشناس
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
یه جوری میگید ساواک که انگار الان اطلاعات نیست
علی
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
الان همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیم
عاشق انسانیت
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
در سوای همه این توضیح های این مقاله فقط اونجایی که نوشت شاه حساب کسبه گرونفروش رو رسید و تخماشونو کشید رو حسابی حال کردم، کاری که جمهوری اسهالی نتونست تو 42 سال انجام بده... راستی امروز 7 مرداد 1400 یه ساندویچ فلافل خوردم نبش 4 راه طالقانی 35 هزار تومان.... کجایی شاهنشاه که ببینی مرغ و پلوی 1 قرونی میدادی به سلف دانشگاه ها ... راستی شاهنشاه مرغ امروز صفی شده، راستی شاهنشاه یسال پیش یه طبعه مست انگلیسی تو ایران به یه زن دست درازی کرد، همه مسئولین و سردار و سید رفتن با استقبال بدرغش کردن تا فرودگاه... آره شاهنشاه الان کاپیتولاسیون اجرا میشه.... بخواب شاهنشاه، ما بیداریم... البته روزی 14 ساعت شبکاری، با لیسانس، تو کارخونه، کارگر ساده... بخواب شاهنشاه که چیزی رو اردست ندادی، ایران الان از زمان حمله مغول هم بدتره، آروم بخواب
Omid
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
روحت در آرامش پدر من پدر ما پدر ایران زمین
در آرامش بخواب پدر هنوز نفس میکشیم
نوربخش
۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
روحت شاد شاه من
ناشناس
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
خدا گناهاش و ببخشه،بالاخره هر غلطی هم که کرده الان دستش از دنیا کوتاهه،و حسابی داره تقاص پس میده،دیگه نیازی به لیچار نداره،شماها هم الکی وقت تلف نکنین،به جای اینکه پشت ملت وایسین پشت حیوون های غرب زد۶ ی ادم نما وای نستین،همینا فقط منتظر اشوب و جنگ داخلی هستن تا زهرشونو بریزن و اولین نفر سراغ شما ادمای ساده و سست ایمان میان،یکم به هوش بیاید،یکم فکر و تفکر کسی رو نمیکشه
پاسخ ها
کامکار
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
امثالت باعث بدبختی ما شدن
ناشناس
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
حیوان خودتی مزودر دوزاری
ناشناس
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
ساندیس بهت ساخته معلومه
ناشناس
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
ببخشید مردم نمی دو.نستن شما بهشت وجهنم رو تقسیم می کنید وبه خدا هم مشاوره می دین وگرنه از این نظرا نمی ذاشتن
ناشناس
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
مرگ بر شاه
پاسخ ها
جعفر
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
مرگ بر خودت
ناشناس
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
خوشبختانه خیلی زود در نظرگاه تاریخ تبرئه شد و حقانیتش ثابت شد و کارنامه قبولی گرفت .قضاوت رو به زمان و ملت بسپاریم .
ناشناس
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
جاوید شاه شاه ادمی خوبی بود چون به مردم خدمت کرد چون ایرانی بود شاه انقدر بی خیال نبود که هر کی دلش خواست هر کاری بکنه زرررر میزنن که میگن شاه
امریکای هارو توی ایران راه داد اینا دزدن ولی شاه خوب بود یه ایرانی حق مردم نمیخوره
ناشناس
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
روحش شاد
جواد
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
هردو خیلی به ایران کمک کردند
حامد
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
هر وقت تونستید یک مجموعه ورزشی زیبا مثل آریامهر بسازید
هر وقت تونستید پاسپورت ایران رو بین 10 پاسپورت اول دنیا کنید
هر وقت تونستید یک میزبانی جهانی و بزرگ ورزشی تو تهران بگیرید
هر وقت تونستید صفر های پول ملی رو کم کنید
اصل مقایسه رو اونایی می کنند که جبهه رفتند و انقلاب کردند حدود 90 درصد می گن اون دوره با تمام محدودیت ها و محرومیت هاش بهتر بوده
ایرانی عزت داشته شرف داشته وطن داشته
چطوریه که هر جا می رم می گن خدابیامرز شاه تو بقالی تو اداره تو تاکسی و ...
شاه هر که بود تمام زندگیشو به مردمش نشون می داد همه مردم ایران می دونستن برادرش کیه خواهرش کیه چند تا بچه داره زنای سابقش کیه
پاسخ ها
ناشناس
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
جالبه بیش از صدتا بیمارستان در ایران به اسم امام خمینی هست که یه دونشم او نساخته
امیر محمد
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
چیکاره شاهه بدبخت دارید؟؟؟؟؟شاه یکی از قدرتمندترین های ارتشو ساخت می تونست راحت ارتششو بفرست و مردمو ساکت کنه ولی با سکوت از ایران رفت....بعد یه عده ی بی عقلو میان میگن شاه از ایران فرار کرد...
ناشناس
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
روحت شاد یادت گرامی حیف تو واقعا خدا تو دنیا پشت پناهت باشه تو این دنیا ک نامردی درحقت کردن بعدشم اگه شاه خدا تومن برده بود اون قدر زجر نمیکشید این کشور اون کشور نمیشد از ناراحتی دق کرد مرد ما داریم تاوان اشکاشو میدیم
نوشین
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
شاه خدایت بیامرزتت...
جعفر
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
سلام به همه دشمن ودوست همه چیز از شاه و فرزندش هست پیش منه یاعلی
علی
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
در زمان شاه جوانان همه شرابخوار بودند و دولت به آن ها یاد میداد که چطور مواد بکشند و شراب بخورند و با این کار ان ها را بکشند و مال و اموالشان را به چنگ بیاورند در آن دوران جوانان به خاطر این کار ها میکردند و روز به روز همین روند ادامه داشت شاه به بهانه ی حفظ منابع ایران روز به روز میلیاردها تومان و دلار از این مردم می دزدید و مردم به خاطر نداشتن پول با بیماری های ساده میکردند و روز به روز هر بچه ای که به دنیا میومد به خاطر بیماری های ساده میمرد و کسانی هم که در ساواک شکنجه میشدند از شدت شکنجه جان میدادن اگر شاه یک سال دیگر بر این کشور حکومت میکرد همه مردم ایران چهار حالت داشتند ۱ مرده بودند ۲ کشته شده بودند ۳ از این کشور فرار کرده بودند ۴ در حال مرگ بودند
خوش به حال جوانان الان این حکومت نه فساد میکنه نه فلسفه در الان هم راه است هم پول هست هم در حال پیشرفت رمان شاه هیچ کدوم نبود و همه از دم فقیر بودند اما الان همه وضعیتشان خوبه جوانان که الان دارن کیف میکنن برید درباره اون زمان مطالعه کنید ببینید جوانان اون زمان همشون آرزوی مرگ داشتن و خیلی زودم به آرزوشون میرسید و همین طور از اینکه تو این حکومت به دنبا اومدید شکر کنید و هی نگیر میخواید برید اون زمان
پاسخ ها
ناشناس
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
یه سری به شوش و راه آهن و مولوی بزن تا با مواد و موادی و مواد فروشان بهتر آشنا بشی
ناشناس
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
شما این همه دانش و نبوغ و سواد رو چی جوری حمل می کنی ؟؟ مواظب باش لاستکیت نترکه یه وقت خدای ناکرده چپ کنی و کار دست مملکت بدی
ناشناس
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
راست می گی مردم اون زمان تو غارها زندگی می کردند استفاده از قاشق چنگال رو هم خمینی به مردم یاد داد
ایران ویران شده
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
خواب دیدن یکی میشه خود بزرگ بینی و در مقابل حرف زدن نوزاد به محض خروج از شکم مادر میشه نشانه بزرگی و ابهت .
تا زمانی که این دیدگاهها هستند پس ایرانی عزیز منتظر باش تا با ساده نگری تو و من ایران روز به روز ویرانتر شود
ناشناس
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
به نظر من آدم وطن فروشی نبود چونکه ایرانی واقعی بود
ناشناس
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
دوردبرروح بزرکش بارفتن اوهمه چی ازایران رفت
ناشناس
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
مرد باید نظربدن کی خوبه کی وطن فروشه
متین
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
چرا وجودش رو ندارید یه آدرس ایمیلی شماره ای چیزی از نویسنده متن بذارید؟
محمد
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
من هر پیامی تا بحال نوشتم رو شما درج نمیکنید .چی بگم چرا اظهار نظر کنم .
ناشناس
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
دیکتاتور بود این واقعیت هست فساد هم در سیستم بود اینکه الان ملت عصبانیت و و از حرصشون قربون صدقه اش می رن بخاطر اینه که اونی که انتظارش داشتن نشده وگرنه واقعیت عوض نمیشه شما ببین هرکی ازش تعریف کرده فوری بحث الان رو پیش کشیده
ناشناس
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
اگه بهشت و جهنمی وجود داشته باشه جات کنج بهشته محمد رضا شاه ...هرچی به مردمت خدمت کردی همون مردم نمک نشناس علیه خودت شورش کردند .باید مثه الان به مردم گشنگی میدادی که تمام دقدقه ما نون در اوردن باشه تا از گشنگی نمیریم
شکور
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
روحش شاد و نامش جاودان در نظر بگرید که دوره پهلوی مصادف شد با جنگ جهانی اول ودوم از خوشی زیاد دلشان آزرد سد شکسته شد و همه چیز آب برد
هاشمی پور
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
وای چقدر دذوغگو‌ و طرفدار شاه و سلطنت طلب توکشور زیاد شده اگر مردم زمان شاه دررفاه بودند اینجوری که این اقایایون برایش سوت کف میزنند وبه پاچه خواریش وتملق وچاپلوسی برایش مشغولند که انقدر جوانان را ومردم را کشت ودهان شاعران و ازادیخواهان را دوخت وهمه جارا گل وبلبل کرده بود ماکه ۶۰ سال داریم و سختی ها ومشکلات ان دوران را دیده ایم اینهاغیراز یک مشت اراژیف ساخته شده توسط بهایبان وسلطنت طلبان برای بزک کردن و بزرگ نشان دادن زمان شاه بیش نیسته اگر مردم سراسر ایران بجز دو استان تهران و ۰۰۰که انهم بعضی ها همان حلبی اباد تهرون و شهرنوها ش ومشروب فروشی ها را ندیدند که چرا با انهمه تعریفی که اقایایون ازان دوران میکنند مردم انقلاب کردند قدر نشناس ها اینها همه اش دروغها ودسیه ها اربابان انها واستکبار و امپریالیزم و استعمار و استثمار هسته برای دشمنی کردن عده ای با امام ره و نظام اسلامی گرچه اکنون هم کم وکاستی هایی وجود دارد ولی انقلاب دستاوردهای زیادی هم داشته که بعضی کوردلان وبیمار قلبان انها را نمیبنند
پاسخ ها
آرمین
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
کم دروغ بگو.بسه دیگه.هر کس جای شما بود دیگه حرف نمی‌زد از این همه کثافت و خرابی که به ایران زدید.همین طور داری چرندیات و دروغهای یک مشت ایرانستیز را تکرار میکنید.ما هم توی اون دوران بودیم چرا دروغ میگی.پهلوی ها مملکت را از هیچ به یک کشور پیشرفته تبدیل کردند اعتبار و آبرو داشتیم توی دنیا،پولمون ارزش داشت،درگیر جنگ نبودیم،امنیت داشتیم.تااینکه ...هر چی ساخته شده بود خراب شد.جنگ آمد،بدبختی آمد،اعدام و کشتار آمد،پاسپورت و پولمون بی ارزشترین در جهان شد،مملکت را کردید فاحشه خانه.دریای خزر را به روسیه فروختند و جنوب ایران را به چین و هند.چقد شما بی آبرو و وقیح هستید.خجالت بکش
ناشناس
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
ولشون کن اینا به بهانه اینکه الان اوضاع مردم و کشور خوب نیست دارن میگن ماست سیاهه
ناشناس
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
هاشمی پور سر پیری ادم شو
ناشناس
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
سنگ بدگوهر اگر کاسه ی زرین بشکست قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود
علی
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
سلام در زمان شاه سینما ها محل فساد بود و فقر زیاد بود در آن زمان نه خویشی بود نه رفاهی شاه فساد گسترده ای می کرده و حذفش جیب خودش بوده
پاسخ ها
جواد
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
ازگل هیچی نمی دونی نگو
ناشناس
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
جاویدشاه
پاسخ ها
ناشناس
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
جاویدشاه پاینده ایران
اریا
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
فرو چون چکد خونم از قلب پاک خدا شاه میهن نویسد به خاک. جاوید یاد آریامهر بزرگ، ننگ بر دروغ‌هایی‌ که بر ضد وی گفته شد
ناشناس
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
پس چرا همه باهم متحد نمیشین تا راحت بشیم
ناشناس
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
جاوید شاه
عباس
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
فقط دیدگاهتو نوشتی،وگرنه من چیزی جز انسانیت شاه فقید از نوشته شما عایدم نشد،روحش شاد که نیتش خدمت به وطن بود
ناشناس
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
دردو بر رضا شاه کبیر.
درودبر محمد رضا شاه کبیر.
مردی که امام زمان دورانش بود اب درکوزه و ما گرد جهان بودیم.
این مرد چه مظلومانه رفت . رفت بدون اینکه از کسی و جیزی گله کنه .
هدفش سر بلندی ایران بود.
چه بیگانگانی که به خاطرعظمت اون وایران درمقابلش زانو زدند.
بیگانگان در برابرش زانو زدند اما ملتش تبر بر عظمت و اهدافش زدند.
ایرانی که به جا گذاشت کو ایران تحویل و داد وبعد41 سال ویرانه تحویل دادن.
ایا به نظرتون ما ملت در حقش جفا نکردیم جفا کردیم جفارو نمیشه جبران کرد حداقل از کارامون نادم باشیم.
زنده که بود بهش بی احترامی کردیم حداقل الان که نیست حرمتش وحفظ کنیم.
به شاه نمیگم خدا بیامرزتت چون غیر خوبی کاری نکرد که محتاج خدا بیامرز گفتن من وشما باشم.
این مرد همتا نداره نمونش و تاریخ هرگز نخواهد دید.
زنده که بود تنش و لرزوندیم حداقل حالا که نیست اجازه بدیم تنش تو گور نلرزه.
درود بر این مرد اریایی سر افراز .
ناشناس
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
درودبررضاشاه کبیر.
درودبرفرزندانش.
درودبرشرفش.
ناشناس
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
شاه یه جنتلمن بود.
یه مردبامعرفت.
یه ازادیخواه.
یه وطن دوست.
یه مردباشرف.
یه مردبادشمنان فراوان نادان.
یه مردکه اخرین مردی بودکه برای ایران گریه کرد.
یه مردبزرگ که دشمنان کوچیکیش به ناموسش گفتن فاحشه.
یه مردکه کارای بزرگش سبب شدتاکوتاه فکراتحمل بودنش ونداشته باشن.
یه مردمودب که به دشمنانش کوچیکترین بی حرمتی رونکرد.
یه مردکه توقلب یه ملت جاداره.
پاسخ ها
ناشناس
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
سن هر نمه دین دوز دی
مرتضی
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
گذشت زمان درتاریخ همه چیز رو مشخص میکنه کو تا حالا مردم بفهمند شاه کی بود چکار کرد برای ایران ازهمه مهم تر نکته اینجاست از همه مهم تر می خاست چه کار کنه ایران میشد ابرقدرت یا فوقش یکی از پنج کشورهای غنی دنیا
علی
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
روحش شادخدابیامرزتش شاه مردبود
ناشناس
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
روحش شاد
سورنا
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
مرد واقعی بود این دیکتاتور
شرافت
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اقا این حرف ها دیگه خریداری نداره. به خدا در مقابل دزدان ملیاردی عکس این اقا را باید قاب طلا گرفت. مردم دوست بود. خدا وکیل وضع روحی و مالی مردم و عدالت چقدر بهتر بود. چقدر به دین و روحانیون خدمت کرد. استبداد برقرار بود ولی آیا به شدت الان ؟ الان اسم ریس برخی از ادلرات را بدون القاب دکتر .و ... صدا کنید ناراحت می شوند. او که شاه مملکت بود. بله نقاط ضعف و قوت هر حکومتی را باید گفت. شما را به خدا این گونه نظر ندهید و نقاط مثبت را هم بگووییم. . به خصوص در مورد پدر ایشان مرحوم رضا شاه که در تاریخ ایران مظلوم واقع شده .
رضا
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
کمتر چرت و پرت بنویسین، الان نه محیط زیست سالمی داریم، نه صنعت بروزی، نه وضع مشیتی درستی و حسابی و بی دغدغه ای.
حتی از قدرت نظامی که حرفش رو میزنید هیچی نداریم.
هنوز بهترین جنگنده مال همون ۴۰ سال پیش هستش.
فرزانه
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
خیلی بده ک پشت سر ی مرده اینجوری حرف میزنی؟ البته تقصیر شما نیس وقتی صدا و سیما میگه دیگه شما چیزی نیستی در مقابل صدا و سیما. وقتی ی آدم از این دنیا میره شیطان رهاش میکنه اما شما آدما.....! تازه تمام حرفاتون ب دروغه. خواب دیدنش رو مسخره میکنین مگه شما کی هستین ک در مورد خواب شاه قضاوت میکنین. منم 12امام رو دیدم تو خواب. منم حضرت ابوالفضل رو دیدم. خودتو اصلاح کنین
aadel
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اونی که داره این همه متن درباره بدبودن شاه میذاره 100درصدمهره نظام است واز برکت سفره انقلاب داره میلیارد میلیارد پول این مردم بدبخت را می دزده ومیخوره.خدالعنتتون کنه.
نظرات شما