تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۰۴ نظر

رضا شاه پهلوی موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد

رضا شاه پهلوی نخستین پادشاه پهلوی و از مشاهیر ایران بود که روز ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ در آلاشت سوادکوه از توابع استان مازندران به دنیا آمد و روز ۴ مرداد ۱۳۲۳ در حالی که دوران تبعید خود در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی را می‌گذراند، درگذشت.
رضا شاه

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «به طور کلی او دهقانان، ایلات و عشایر و کارگران را از پای در آورد و از زمینداران مالیات‌های سنگین گرفت. در حالی که فعالیت‌هایش طبقه جدیدی از سرمایه‌داران، تجار، صاحبان انحصار، پیمانکاران و آقازاده‌ها را به ثروت رسانده بود، تورم، مالیات و مسائلی از این دست، سطح زندگی توده‌ها را پایین آورد.» (آرتور میلسپو_آمریکایی‌ها در پرشیا)

زندگینامه رضا شاه پهلوی

رضاخان پهلوی در ۲۴ اسفند سال ۱۲۵۶ در سوادکوه مازندران به دنیا آمد. پدرش عباسعلی داداش بیگ از بزرگان و متنفذان سوادکوه بود و مادرش، نوش آفرین آیرملو، از مهاجران قفقازی گرجستان بود که در دوره قاجار به همراه خانواده‌اش به ایران آمده بودند.

در بدو تولد پدرش را از دست داد و همراه با مادرش به تهران آمدند. کودکی او در محله سنگلج تهران در فقر و تنگدستی گذشت. در چهارده سالگی به تشویق دایی‌اش وارد قوای قزاق شد و در سال‌های انقلاب مشروطه مدتی نگهبان سفارت آلمان بود.

رضا خان پهلوی

رضا خان مراتب نظامی را به سرعت طی کرد و به درجه میرپنجی -درجه‌ای معادل سرلشکری امروز- رسید. در این دوره به او لقب رضا ماکسیم داده بودند؛ چرا که از معدود افرادی بود که می‌توانست از مسلسل‌های ماکسیم استفاده کند. با کودتای انگلیسی‌ها علیه فرمانده قوای قزاق، کلرژه و پس ازاو استاروسلسکی و سپس فرمان چرچیل مبنی بر خروج نیرو‌های بریتانیا از ایران، سردار همایون به فرماندهی قوای قزاق رسید. در این دوران رضا خان بیشترین نفوذ را در ارتش داشت و دیگر فرماندهان نظامی از او حساب می‌بردند.

به گزارش رویداد۲۴ رضا خان در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ با تایید انگلیسی‌ها بر نیرو‌های ژاندارمری غلبه کرد و سید ضیاءالدین طباطبایی روزنامه‌نگار دوستدار بریتانیا را به سمت نخست وزیری گمارد. همچنین به آیرون ساید، ژنرال انگلیسی که به فرماندهی نیرو‌های قزاق منصوب شده بود، وعده داد که احمد شاه قاجار را سرنگون نکند.

احمد شاه به رضاخان میرپنج لقب سردار سپه داد و وزارت جنگ را به او واگذار کرد. رضا خان در دوران وزارت جنگ، زیر نظر آیرون ساید، به متمرکز کردن و نوسازی ارتش پرداخت و موافقتنامه‌ای با جوزف استالین منعقد کرد که بر اساس آن روس‌ها از گیلان عقب‌نشینی می‌کردند، بدین ترتیب موفق به سرکوب میرزا کوچک خان جنگلی و جنبش جنگل شد.

کودتای ۳ اسفند رضا شاه

کودتای ۳ اسفند را می‌توان انهدام ساختار پارلمانی تازه تاسیس ایران و ایجاد یک دولت مستبد مطلقه دانست. احمد شاه قاجار در سوم آبان ماه سال ۱۳۰۲ سردار سپه را به سمت نخست وزیری منصوب کرد و خود به سفر اروپا رفت. در این دوران رضا خان فرصت را برای تثبیت قدرت خویش مناسب دید. در سال ۱۳۰۴ مجلس احمد شاه را از سلطنت برکنار کرد و رضا شاه بر تخت سلطنت نشست.

پیشنهاد «حزب تجدد» مبنی بر خلع قاجاریه از سلطنت و واگذاری آن به رضا خان پهلوی را پیشنهاد کرد. مهمترین مخالف این طرح دکتر محمد مصدق بود. مصدق که در آن زمان در سمت‌هایی چون وزیر عدلیه و مالیه خدمت کرده بود، در نطقی آتشین و طولانی به مخالفت با دادن هرگونه مقام اضافی به رضا پهلوی مخالفت کرد و این کار را خطر بزرگی برای قانون اساسی به زحمت به دست آمده‌ی انقلاب مشروطه دانست.

مصدق در نطق خود گفته بود چرا کسی که منشا اثر بوده و توانسته اقدامات مثبتی بکند، باید به مقامی تشریفاتی برسد که اثر اجرایی نداشته باشد. او از نمایندگان خواسته بود با سلطنت رضا خان مخالفت کنند. جمله مصدق در مجلس اینگونه بود: «به توپچی و سرباز ده سال مواجب می‌دهند که یک روز شلیک کند، اگر نکرد انجام وظیفه نکرده است، به وکیل هم مواجب می‌دهند که یک روز به کار مملکت بخورد و از قانون دفاع کند، اگر روزی بخواهند قانون را نقض کنند؛ وکیلی که از دفاع خودداری کند در حکم‌‌‌ همان توپچی است که انجام وظیفه نکرده است.»

رضاخان، اما با تاسیس مجلس موسسان به خواسته خود رسید و تبدیل به رضا شاه شد. مراسم تاجگذاری او با مراسم دعا توسط امام جمعه آغاز شد و با خواندن اشعاری از شاهنامه خاتمه یافت و بدین ترتیت رضا خان تبدیل به رضا شاه شد و پسرش را به ولیعهدی گمارد.

اقدامات رضا شاه پهلوی در ایران

رضا شاه همه‌ مخالفان خود اعم از چپ و راست را از پای در آورد و البته دولت تکه پاره و ضعیف قاجار را تبدیل به حاکمیت متمرکز و دولت-ملت پهلوی کرد. یرواند آبراهامیان در کتاب ایران بین دو انقلاب می‌نویسد: «شعار سیاسی او (خدا، شاه، میهن) بود که برخی به کنایه می‌گفتند با افزایش قدرتش واژه‌ میانی دوتای دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده است. اما به باور او این واژه‌های سه گانه آن قدر در هم تنیده بودند که مخالفت با وی در حکم مخالفت با خدا و ملت محسوب می‌شد. به عبارت دیگر مخالفت سیاسی برابر با براندازی و خیانت به شمار می‌رفت.»

بوروکراسی و ارتش در دولت جدید وی گسترش چند برابری داشت. با افزایش درآمد‌های حاصل از مالیات، امتیاز استخراج نفت و افزایش عوارض گمرکی و تخصیص قریب به ۴۰ درصد در آمد‌های کشور به امور نظامی، شمار نفرات ارتش به بیش از چهل هزار نیرو رسید وهمراه با اجباری شدن خدمت نظام وظیفه برای مردان بالای ۲۱ سال و صدور شناسنامه و نام خانوادگی ارتش قدرتمند رضا شاه تثبیت شد. او ژاندارمری و پلیس شهری را تقویت کرد و دو سازمان دیگر یعنی شهربانی و رکن دوم را بوجود آورد.

ارتش جدید جنبش‌های محلی و ولایات را سرکوب کرد؛ مهمترین این جنبش‌ها عبارت بودند از جنبش جنگل در گیلان، جنبش شیخ محمد خیابانی در تبریز، جنبش اسماعیل سیمیتقو در آذربایجان و کردستان، جنبش ابوالقاسم لاهوتی از اعضای حزب کمونیست ایران و جنبش کلنل محمدتقی خان پسیان در مشهد.

وزیرمختار بریتانیا می‌نویسد «رضاشاه در بدو رسیدن به قدرت یک دولت پلیسی تشکیل داد که در آن مظنونین سیاسی بدون محاکمه اعدام و تبعید می‌شدند.»

چهره ها رضا شاه/ بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد

آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن گزارش داده که «رضاشاه برای تثبیت قدرت نظامی خود بهترین رابطه را با افسران و فرماندهان ارتش داشت. به آنان پاداش می‌داد و زمین به قیمت ارزان در اختیارشان می‌گذاشت و از تخلفات مالی شان چشم‌پوشی می‌کرد.»

رژیم رضاشاه حکومتی بود که آن را می‌توان به معنای واقعی کلمه نوعی پادشاهی نظامی توصف کرد. رضاشاه در دوران حکومتش با ایجاد یک شبکه مالی به یکی از ثروتمندترین افراد خاورمیانه تبدیل شد.

دونالد ویلبر در کتاب رضاشاه پهلوی می‌نویسد «او به هنگام مرگ دارای بیش از یک و نیم میلیون هکتار زمین بوده است.» بخش عظیمی از این ثروت از طریق مصادره مستقیم و مابقی با مجبور کردن زمینداران به فروش زیرقیمت آن‌ها به دست آمده بود.

ثروت رضا شاه پهلوی

به گزارش رویداد۲۴ وزیرمختار بریتانیا در سال ۱۹۲۷ وضعیت مال اندوزی شاه را اینطور گزارش می‌کند: «او همچنان در کار انباشت ثروت از راه‌های مشکوک است و فرماندهان ارشد نظامی خود را نیز در این کار آزاد گذاشته است. در عین حال، از هیچ فرصتی برای بی اعتبار کردن فرماندهان در صورت سوءظن نسبت به قدرت گرفتن آن‌ها از طریق اندوختن ثروت پرشمار برای بهره گیری شخص فروگذار نمی‌کند. البته اگر آن‌ها سهم عمده‌ای از ثروت به دست آمده را به شاه بدهند، او نیز از دزدی‌های آن‌ها چشمپوشی خواهد کرد.»

به این ترتیب رضاشاه پهلوی بنیانگذار ورود نظامیان در اقتصاد ایران بود. رضاشاه توجه ویژه‌ای به سرزمین اجدادی خود داشت و در آن منطقه کارخانه‌های دولتی قند و شکر و نساجی تاسیس کرد و به گزارش مورخان برای تامین نیروی کار ارزان برای این کارخانه‌ها به بیگاری کشیدن از کارگران و سربازان وظیفه روی آورد و حتی به آدم‌ربایی از کارگران نساجی مازندران متوسل شد. شاید همین امر توضیح محبوبیت او در مازندران بود.

بسیاری از اصلاحات رضاخان که نتایج فرعی ایجاد دولت مطلقه بود پیش از به قدرت رسیدن او توسط احزاب دموکرات و سوسیال دموکرات مجلس دوم پیشنهاد داده شده و پیگیری می‌شدند.

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

در برنامه حزب دموکرات بر مبارزه با فئودالسم داخلی و سرمایه‌داری جهانی تاکید شده بود. در برنامه حزب دموکرات تشکیل مجلس شورای ملی برحق رای دادن به همه شهروندان بدون توجه به مذهب و نژاد، جدایی دین از سیاست، آموزش همگانی رایگان، آموزش و پرورش زنان، خدمت سربازی دوساله برای مردان، الغای امتیازات بیگانگان، ایجاد نظام مالیاتی پیشرفته، صنعتی کردن کشور، محدود کردن کار روزانه به کمتر از ده ساعت، الغای کار کودکان، توزیع زمین میان کشاورزان تاکید شده بود.

نیرو‌های مترقی در مجلس اصلاحات ضروری کشور را به شیوه دموکراتیک پیگیری می‌کردند. اما رضا شاه با تشریفاتی کردن مجلس و تبدیل آن به نهادی مطیع با الغای مصونیت پارلمانی وتعطیل کردن تمام نشریات مستقل عملا تمام دستاورد‌های دموکراتیک مجلس و انقلاب مشروطه را به نابودی کشاند و نهایتا موفق به اجرای بیشتر خواسته‌های احزاب ترقی‌خواه نشد.

از آن پس، مجلس ششم تا هفت مجلس بعد چنان فرمایشی شد که انگار اصلا نبود. مسعود بهنود در کتاب از سیدضیاء تا بختیار می‌نویسد در یکی از مجالس دوره رضا شاه، نماینده‌ای بود که در هیچکدام از جلسات مجلس صحبت نکرده بود و فقط یکبار وقتی پیشخدمت مجلس به بغل دستی او آب داده بود گفته بود «عافیت باشی»! این تنها حرف او در کل سال‌های وکالت بود.

مدرس هم در نقد تقلب مجلس ششم که حتی یک رای هم نیاورده بود، می‌گفت: «من خودم به خودم رای داده‌ام که! پس‌‌‌ همان یک رای من چه شد و چرا خوانده نشد؟» پس از تاجگذاری فضای هراس از استبداد شاه جدید تمام کشور را فراگرفته بود. منتقدان شاه یک به یک با خشونت تمام حذف می‌شدند.

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

ساموئل حیم نماینده یهودی مجلس به جرم خیانت اعدام شد، میرزاده عشقی شاعر پرآوازه سوسیالیست و خسرو شاهرخ نماینده زرتشتی در روز روشن هدف گلوله قرار گرفتند. فرخی یزدی در بیمارستان ترور شد و سید حسن مدرس به روستایی دورافتاده تبعید شد و فیروز فرمانفرما در تبعید بر اثر خفگی درگذشت.

وزرا در مقابل شاه خود را «چاکر» می‌خواندند و مطیع بی‌چون و چرای فرامین او بودند. شاه جدید برای القای تسلط خود بر کشور به اقداماتی نظیر جایگزین کردن تقویم خورشیدی بجای تقویم قمری، ایجاد یک ساعت رسمی برای کل کشور و اجبار پوشش کت و شلوار و کلاه پهلوی برای مردان دست زد.

اجبار دولتی در نحوه پوشش شهروندان در سال ۱۳۱۴ شامل زنان نیز شد و قانون کشف حجاب تصویب شد. عده‌ای این قانون را اقدامی در جهت بهبود وضعیت زنان می‌دانند که رضاشاه پس از سفر ترکیه و دیدار با آتاتورک به آن همت گمارده بود. ولی نتیجه نهایی چندان هم به نفع زنان نبود. قانون هنوز هم در امور مهم و مساله ارث مردان را برتر می‌دانست. مردان امتیاز داشتن چهار همسر را دارا بودند. زنان دارای حق طلاق نبودند و از حق رای و نامزدی در انتخابات محروم بودند اما به آنها گفته می‌شد باید مدرن باشید!

عده‌ای از مورخان راه آهن سراسری رضاشاه که به دلایل نظامی ایجاد شده بود را بزرگترین دستاورد حکومت او می‌دانند. این راه آهن که توسط مهندسان آلمانی، فرانسوی، آمریکایی و چند کشور دیگر ساخته شده بود و البته کارگران ایرانی در آن نقش داشتند، از شمال کشور تا سمنان و مشهد در شرق و زنجان و تبریز در غرب گذر می‌کرد و تا آبادان و اهواز در جنوب کشور می‌رسید.

رضاشاه با الگوبرداری از نظام آموزشی فرانسه دست به تاسیس مدارس و موسسات آموزشی جدیدی زد که مهمترین آن‌ها دانشگاه تهران بود که از ادغام شش دانشسرای تا آن زمان موجود تشکیل می‌شد.

ناسیونالیسم ایرانی در دوره رضا شاه پهلوی

واحد زبان آموزشی در سراسر کشور را زبان فارسی اعلام کرد و دست به فارسی‌سازی اقلیت‌های زبانی زد. این عمل همراه با ترویج نوعی ایدئولوژی جدید که مبتنی بر نوستالژی بازگشت به دوران ایران باستان بود انجام گرفت. سازمان‌هایی مانند فرهنگستان، سازمان پرورش افکار و نشریه ایران باستان به صورت سیستماتیک شروع به تجلیل از شکوه ایران باستان و پاکسازی زبان فارسی را از واژه‌های عربی و فرنگی کردند.

ناسیونالیسم تازه ظهور با جنبش نازیستی آلمان پیوند‌های نزدیکی داشت. چهره‌هایی همچون «سر آرتور کریستین سن» در همان دوره کتاب «ایران در زمان ساسانیان» را نوشتند تا با بیانی علمی عظمت ایران باستان پیش از اسلام را نیز نشان دهند. عظمت دوره هخامنشی و عظمت کورش کبیر در دوره رضا شاه مطرح شد و البته در دوره محمدرضا شاه پهلوی به اوج خود رسید و نیای شاهنشاهی در ایران به صورت رسمی در تحقیقات تاریخی طرح شد.

آدولف هیتلر در یکی از سخنرانی‌هایش مدعی شد ایران با نژاد برتر آریایی در ارتباط است که این امر باعث خوشحالی ناسیونالیست‌های داخلی شد. همین امور باعث شد رضا شاه نام کشور را که تا آن زمان «پرشیا» بود به «ایران» تغییر دهد. چرا که یادآور قوم آریایی بود و شکوه باستانی کشور.

این نژادپرستی و شوونیسم جدید با افکار کسانی چون کنت گوبینو که نژاد ایرانیان را نزدیک به مردم نوردیک شمال اروپا می‌دانست و تاثیر آن بر ایرانیانی که در اروپا تحصیل می‌کردند، تقویت شد. نژادپرستی جدید به قدری مهارگسیخته بود که نشریه ایران باستان علنا سیاست‌ها و عقاید رایش سوم را ترویج می‌کرد.

اقدام دیگر رضاشاه شهرسازی مدرن بود که عمدتا متاثر از میدان‌ها و بلوار‌های اروپایی مانند بلوار هوسمان پاریس بودند. او نام خود را بر خیابان‌هایی که می‌ساخت می‌گذاشت و در میدان‌های اصلی شهر مجسمه خود را قرار می‌داد.

رضا شاه حدود ۴۰ سینما در مراکز استان‌های کشور تاسیس کرد و معماری و نقوش ادارات دولتی را به طرح‌های ایران باستان تغییر داد و ساختمان‌هایی با همان سبک در دوره او ساخته شد؛ ساختمان‌هایی همچون کاخ دادگستری، کاخ مرمر، کاخ شهربانی، ساختمان بانک ملی در همان دوره ساخته شدند.

در این دوره معماری ایران از سبک درونگرا (ساخت بناها و خانه‌هایی با معماری تو در تو که پر اتاق‌های هشتی و پنجدری بود که فقط با رفتن به دورن آن، نوع معماری قابل مشاهده بود) به معماری برون‌گرا با هویت اجتماعی تغییر کرد و ساختمان‌هایی ساخته شد که فضای بیرونی آن بیننده را تحت تاثیر قرار می‌داد.

هرچند در آن دوره به همیت چهره‌های بزرگی همچون علی اکبر خان داور، نهاد دادگستری شکل گرفته بود و افراد می‌توانستند عریضه‌های خود برای پیگیری حق پایمال‌شده‌شان را به صورت رسمی در حکومت ثبت کنند، اما همچنان نارضایتی‌ها وجود داشت. در سال‌های پادشاهی او طبقه کارگری بسیار ناراضی شکل گرفت. مزد‌های پایین و ساعات کار بالا و شرایط نامساعد کاری علل اصلی این نارضایتی بودند.

به گفته مورخان رژیم رضاشاه در حوزه بهداشت و درمان با شکست مطلق مواجه شد. از احداث فاضلاب و آب لوله‌کشی و تامین تجهیزات پزشکی در دوره او غفلت شد. تعداد پزشکان ثبت شده در تهران ۴۰ نفر بیشتر نبود و پزشکی سنتی در توده‌های مردم کاربرد بیشتری داشت.

روشنفکران مخالف رضاشاه او را یک مستبد شرقی می‌دانستند که با کمک بریتانیا به قدرت رسیده است. ادعای این گروه از روشنفکران منتقد در سال ۱۹۱۳ با امضای موافقتنامه جدیدی با شرکت نفت انگلستان قوت گرفت.

در این قرارداد ایران با افزایش ۴ درصدی حق الامتیاز نفت، امتیاز این قرارداد را تا سال ۱۹۹۳ تمدید کرد. این عمل رضاشاه تمام اعمال میهن‌دوستانه او را زیر سوال می‌برد و باعث تشدید مخالفت‌های جبهه روشنفکران چپ‌گرا با او شد. در سال ۱۳۱۶ گروه دکتر تقی ارانی به جرم توزیع بیانیه روز کارگر در دانشگاه دستگیر و محاکمه شدند.

ارانی در دادگاه، سخن حکیمانه‌ای خطاب به حاکمیت گفت: «اگر شما می‌خواهید از لباس‌های غربی، روش، نمادها، تکنولوژی و شیوه زندگی غرب تقلید کنید، باید فلسفه سیاسی غرب را نیز به کار بندید.»

احمد کسروی که رضا شاه را به خاطر نظم‌بخشی به ایلات، گسترش زبان فارسی و ساخت کارخانه‌ها و شهر‌های مدرن ستایش می‌کرد در عین حال او را به دلیل زیرپا گذاشتن اصول مشروطه، به سخره گرفتن قوانین اساسی، روحیه میلیتاریستی به جای گسترش جنبش‌های مدنی، قتل رهبران مترقی و انباشت ثروت و ایجاد فرهنگ فساد نکوهش می‌کرد.

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

تبعید رضا شاه پهلوی

با تهاجم متفقین در شهریور ماه سال ۱۳۲۰ به ایران رضا شاه پهلوی مجبور به کناره گیری از سلطنت به نفع ولیهد خود شد. مدت اندکی پس از کناره گیری او را مجبور به تبعید کردند. رضا شاه پیش از رفتن از محمد علی فروغی ذکاءالملک که چندی پیش او را «زن ریش‌دار» خطاب کرده بود، خواست سوگند بخورد که سلطنت فرزندش حمایت کند.

در مجلس سیزدهم شورای ملی که ریاست آن با محتشم السلطنه  بود، محمدعلی فروغی پس از آنکه سخنانش را برای حمایت از محمدرضا پهلوی تمام کرد، از وکلای مجلس خواست حرف‌هایشان را برای بعد بگذارند و فعلا از محمدرضا پهلوی حمایت کنند.

نکته عجب آنکه‌‌‌ همان کسانی سخنان فروغی را نمی‌پذرفتند که تا روز قبلش از رضا شاه حمایت کرده بودند. مسعود بهنود می‌گوید «علی دشتی و آقا سید یعقوب انوار می‌خواستند اجازه خروج رضا شاه را از کشور لغو کنند تا به جنایاتش رسیدگی شود و تکلیف جواهرات سلطنتی را هم که رضا شاه با خود برده است، معلوم کنند. این دو مفتخر به چاکری رضا شاه بودند.»

زمانی که محمدعلی فروغی درباره رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی و موضوع اشغال ایران صحبت می‌کرد، در پاسخ به چرایی اشغال ایران گفته بود: «حوایجی دارند، می‌آیند و می‌روند، کاری به ما ندارند» محمدعلی روشن از تماشاچیان مجلس آن زمان سنگی به سوی فروغی انداخته بود و خشمگین از نخوردن سنگ، به سویش رفته بود تا خفه‌اش کند!

رضا شاه در این شرایط به همراه صادق خان انشاء راننده شخصی‌اش از سوار بر ماشین مخصوص خود شد تا ایران را ترک کند. او پیش از رفتن صدای مردم را از رادیو بی بی سی می‌شنید که این ترانه را برای او ساخته بودند ««مرده بادا پادشاه صیفی‌کارِ بادمجان فروش»! خود او تقاضای تبعید به هند را داشت. اما انگلیسی‌ها او را به جزیره دوردست موریس و پس از آن به ژوهانسبورگ تبعید کردند. فروغی هم پس از تثبیت سلطنت پهلوی خانه نشین شد و به همراه حبیب یغمایی مشغول تصحیح شاهنامه شد.

رضاشاه پهلوی در ۴ مرداد سال ۱۳۲۳ در تبعید درگذشت. پیکر رضاشاه را پس از مرگ به صورت مومیایی از ژوهانسبورگ به قاهره در مصر بردند و در اردیبهشت ۱۳۲۹، در دورهٔ نخست‌وزیری رجبعلی منصور جنازه رضاشاه از مصر به ایران آورده شد و پس از طواف دادن جنازه با هواپیما در مکه، با تشریفات رسمی به شاه عبدالعظیم برده شد و در آرامگاه ویژه او دفن شد.

منابع:
تاریخ ایران مدرن، یرواند آبراهامیان/ ترجمه محمدابراهیم فتاحی/ نشر نی
ایران بین دو انقلاب، یرواند ابراهیمیان/ ترجمه احمد گل‌محمدی و محمدابراهیم فتاحی/ نشر نی
رضا شاه پهلوی، دونالد ویلبر دونالد، ترجمه مهین دخت صبا/ انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب
تقی ارانی در آیینه تاریخ، خسرو شاكری/ نشر اختران
کتاب خاطرات سرپرسی لورین وزیر مختار بریتانیا در ایران/ ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی/ انتشارات فلسفه
برآمدن رضا خان بر افتادن قاجار و نقش انگلیسی‌ها، سیروس غنی/ ترجمه حسن کامشاد/ انتشارات نیلوفر
خاطرات سلیمان بهبودی به کوشش غلامحسین میرزا صالح/ انتشارات طرح نو
آمریکایی‌ها در ایران، آرتور میلسپو/ ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی/ انتشارات البرز
 
چهره ها رضا شاه/ بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد
 
سید ظیاءالدین طباطبایی

سیدضیاءالدین طباطبایی

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰۴
آرتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
80
11
متن خیلی خوب و پر مغزی بود
ایرانساز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
30
154
رضا شاه روحت شاد،اگر رضاشاه نبود 99% پدربزرگها و پدران ما در قحطی یا میمردند یا آواره سایر کشورها میشدند،ایران قحطی زاده تحویل گرفت و به عزت و آبرو رساند اون هم فقط در 15 سال!!! با دست خالی و جیب خالی و بدون وام گرفتن از خارج،چهل سال شما با قاجار هم قابل مقایسه نیست چون حداقل در صدسال قاجار چندسالی قائم مقام و امیرکبیر وجود داشتند اما در چهل سال شما یک نفر آدم حسابی وجود نداشت.
پاسخ ها
مهتاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
این دیگه افراط در بزرگ نمایی یک فرد هست ما ایرانیها عادت داریم همش گذشته را درخشان و اکنون را ناخوشایند ببینیم و غر بزنیم
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
متن رو درست نخوندید گویا، دیکتاتوری که با کودتا اومد، مملکت رو داد دست غربی ها تا هر کاری دوست دارن انجام بدن سر آخرم که خود غربی ها با خفت و خواری بیرونش کردن. این دقیقا کجاش قابل افتخاره؟ اون وقت تو این چهل سال این همه پیشرفت رو نمی تونید ببینید. تو این چهل سال ایران به علمش، هنرش، سینماش، پیشرفت های زیرساختی شناخته میشه، متاسفانه مشکل ما از عدم فهم تاریخه نتیجه اش این نگاه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
دادش سگ زرد برادر شغال اون آقایی که شما تعریف میکند اگر ادم بود مردم انقلاب نمیکردن آدم گشنه انقلاب می‌کنه نه سیر
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ناشناس بی عقل این همه پیشرفتگی داشتیم مردم هم احمق بودن مریم تو هم زر نزن
ارنست
| Netherlands |
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
ایران فروش دزد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
24
8
جنبش اسماعیل سیمیتقوکرد در منطقه سلماس آذربایجان بود نه در کردستان
پاسخ ها
رویداد24
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
متشکر از اشاره و توضیح شما. جنبش اسماعیل آقا سیمیتقو در بخش‌های از کردستان (با کمک طوایف کرد) و البته آذربایجان بوده. در سلماس اوج گرفته.
حسین جاویدیان
|
Germany
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
45
7
من از این نویسنده یعنی آقای علیرضا نجفی مطالب محمدرضا شاه، مارگارت تاچر و این مطلب رو خوندم.خیلی جذاب و مستدل می نویسند.اما احساس می کنم گرایشات چپی دارند در نوشته هاشان
میکائیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
100
10
در متن فوق اشاره ای به اینکه #رضاپالانی طویله‌دار اسب‌های کنسول هلند در ایران بوده نشده لر‌ها که همیشه میگویند که: «که دیده یه قاطرچی جا شاه نشینه؟» باید به این سوال پاسخ بگوییم که رضا پالانی، چطور رضا پهلوی شد؟ او که قاطرچی بی سوادی بود، پس این دانش اداره کشور بر اساس ایدئولوژی ناسیونالیسم ایرانی را از کجا کسب کرد؟
مشاورانش در حذف و نصب افراد و حرکات سیاسی و عملیات نظامی چه کسان یا جریان‌هایی بودند؟ چرا اصلا رضا پالانی از سوی این جریان‌های داخلی برگزیده و به قدرت‌های منطقه‌ای معرفی شد؟
آیا گزینه بهتری نبود؟
پاسخ ها
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
خودت فهمیدی چی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
دانشگاه تهران رو عمه تو درست كرده؟ را آهن و ...
نهال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
بی سواد دانشگاه تهران ، ارتش و دادگستری نوین رو شاهت ، همون شناسنامه ای ک دستته نسلت مشخص میکنه از صدقه سری همین ادم بی سواده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
7
110
شماها که بدی اون خدابیامرز و میگید بدونید اسم پدرو مادرتونم اون باعث شد وگرنه شناسنامه نداشتید کسی که باباش میکرد نمیدونست کیه و کی بوده
پاسخ ها
نائب
| Norway |
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
شناسنامه در دوره شاه عادل احمدشاه بزرگ ایجاد شوه بود نه در دوره پالانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
131
10
خداراشکر که ان دوران سرد وتاریک ودیکتاتوری پهلوی به سر امد قدرخودمان رادراین دوره حکومت پارلمانی واسلامی بدانیم شکرگذاری کنیم ودرجهت تقویت نظام ونهادهای مدنی بکوشیم.
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
لطفاً ساکت باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
منفی رو بشمار حالشو ببر مغز فندقی
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
.
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
6
75
اقاا دروغ چرا یک ونیم ملیون هکتار خودت حساب کردی اخه مساحت ایرانم درنظر بگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
6
89
عجیبه ! با این نوشتار شما گویی رضاشاه هرآنچه کرد در راستای شادی استعمار و امیال خود بوده ! این نگاه را حتی پهلوی نست به قاجار نداشت ! بسیاری از سرآمدان پهلوی مخصوصا پهلوی اول از نوادگان و بزرگان قاجار بوده اند که در حکومت جدید به کار گرفته شدند ! شما چه کردید? این کارها همیشه نتیجه عکس داده ! دوران عدم دسترسی به اطلاعات درست ديگر به سر آمده !
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
109
9
مرگ بر شاه تمام مشکلات ایران از زمان او شروع شد
و این فقر وغنا را او به وجود آورد برای سرمایه داران و خواص خوب بود اما برای بقیه خیر
اشدا علی الکفار رحما بینهم سوره فتح آیه۲۹
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
حرف چرت نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
مرگ بر شاه؟؟؟ از خواب بیدار شو خیلی وقته مرده! عادت کردید کلمه مرگ رو زیاد به کار ببرید؟ گربه صفت که می گن امثال شماها هستید
درود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
مرگ بر خودت وپدر ت که معلوم نیست ....
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
3
79
این متن دقیقاً موید اون جمله ی با معنی و تامل برانگیزی که تاریخ رو قوم پیروز می‌نویسه
مسلما اگر قلم در دست گروه دیگری بود رضا شاه جور دیگری تصویر میشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
7
108
روحش شاد که محبوبیتش بدجوری شما رو سوزونده و می سوزونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
محوبیتش بین چند هزار تا آدم علاف و بی سواد ما رو نسوزونده. محبوبیت سپهبد شهید سلیمانی بین هشتادمیلیون ایرانی شما رو سوزونده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
به عنوان اون هشتاد میلیون ایرانی زنده باد رضا شاه
چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
6
75
آنچنان این نوشته ، سطحی و پر از بغض بوده که یادش رفته ، کل مساحت ایران ، یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۹۵ متر مربع هست. که یک و نیم میلیون از اون رو از آن رضا شاه دونسته. نمیگم دیکتاتور و مستبد نبود. بله بود . ولی چقدر سطحی از اون همه آبادانی و تبدیل کشوری پراکنده به مدرن ، گذشتی!!!!
انصاف رو رعایت کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
3
74
هر طور بوده درست،فساد و فحشا نکشانده داخل خانه و ماشین ملت،دیگه با مدرک فوق لیسانس و دکترا بیکار نداشته
شرم بر دروغگویان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
7
82
رضاشاه بزرگ ایرانی تجزیه شده و قحطی زده با ملتی درگیر وبا،تراخم،سوزاک و...که 10 میلیون نفر از مردم در اثر قحطی و بیماری جان داده بودند رو تحویل گرفت و ظرف 15 سال به مدرنترین کشور خاورمیانه تبدیل کرد، رضاشاه اگر نبود قطعا ایران به کلی از بین میرفت، خراسان رو پسیان،شمال رو کوچکخان یاغی، آذربایجان،کردستان،خوزستان و بلوچستان رو دیگر یاغیان از ایران جدا کرده بودند. دیگر چیزی از ایران باقی نمی ماند،پس درود بر رضاشاه بزرگ و خاندان ایرانسار پهلوی
پاسخ ها
درود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
درود بر رضاشاه وخاندان پاک پهلوی?????
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
4
71
روحش شاد
اورانوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
2
54
مسعود بهنود از کی مورخ و پژوهشگر تاریخ شده...والله سند از مورخ معتبر بیارید نه بهنود بی بی سی نشین
ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
3
66
روحت شادرضاشاه
بابک خرمدین
|
Germany
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
4
61
کلا زحمت کشیدی ، فقط چرند نوشتی ، خوب حداقل تو کتابهای تاریخ مدرسه هم خودی که اعلام جمهوریت کرد و آخوندها قبول نکردن و بازاریها رو ریختن بیرون و بازار و تعطیل کردن و گفتن مملکت شاه میخواد ، جمهوری یعنی چی ؟
شما از روی غرض کلا شرف خودتون و هم میفروش و خانواده خودتون رو . من همون اول و که خوندم فهمیدم چرندیات و خزعبلاته . اینهمه ادارات ، و دادگستری ، شهربانی ، شهرداری ، ثبت احوال ، ارتش و و و و اینها رو در کشوری که یک دهات بزرگ و مریض و بدبخت بود ، ساخت ، فقط و فقط در ۱۶ سال ، در مورد دیکتاتوری و قلدری رضاشاه ، هر زمانی حکومت مناسب خودش رو میخواد ، آزاد کردن حجاب جز به زور امکان پذیر نبود ، کوتاه کردن دست آخوندهای مفت خور ، جز به زور امکان پذیر نبود ، یکپارچه کردن مملکتی که ملوک الطوایفی شده بود ، حزب به زور نمیشه ، بله تاریخ و شما هر کاری دوست داری بکن و بنویس ولی مردم واقعیت و میدونن ، شما فقط خودت و کوچک کن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
13
4
سلام در زمان رمال رضاه شاه ...
در جوانی خامی در مرگ همه پی ببرید ....خدایا دره مکه هیچ وقط وا نشه....
و اربابی میخواهد باشه هیچ وقط وا نشه...در همین تاریخ..
...مزلومین ....این مردم ایران از این خرها بگیر
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
بدبخت اول برو فارسی را پاس بدار....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
72
4
سلام
مرگ بر رضاه شاه همسال رضاه شاه
پاسخ ها
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
ننگ بر تو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
اگه به کله خاندانت نگاه کنی رد دست رضاشاه رو می بینی چون شپش کله شونو این مرد بزرگ پاک کرد
****
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
همچین کله هایی توی خاندان شما پیدا میشه که دیدیدچون خاندانتون نوکران حلقه به گوش شاه بوده وشپش های سرشون رو هم شاه کشته .پس فطرتی وبی حیایی برای افراد اون زمانه است که حیای سخن نمیدونن.
درود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
ننگ بر تو ارزشی بی ارزش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
15
4
سلام خدایا دره مکه وا نشه

مگر ببین چه حرام خری در حق این مردم در کشور کردن...
سوره هود...
س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
13
1
سلام سوره هود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
10
0
سلام تبارک الله احسن ..
تو به سوره فرقان پی میبری..
به ادم حوا هم پی میبری..
؟
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
44
0
سلام مثله ادم تو این کشور زندگی کنید
ایران خر بازی ...
امسال رضاه شاه چیزی نیستند...
و تو هم که به حساب خودت مسولیت در این کشور داری پی ببره.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
42
3
وطن فروشا
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
راست میگی وطن را به چین و روسیه فروختند! مهر حراج زدند اما تو کوری...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
35
3
یک نام برای شماکافیست وطن فروش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
مرد بزرگ و ایران ساز . اگه نبود هنوز ایرانیها تو شپش داشتند پشتک وارو می زدند . بحث خیلی زیاده اما در حوصله یک کامنت کوتاه نمی گنجد . در مورد این مرد بزرگ سالها باید بحث مفصل تئوریک کرد و نوشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
1
50
عجبا عجبا انسان باید خیلی بی انصاف باشه که این متن را بخونه درست قضاوت نکنه روحش شاد نکات مثبتش خیلی بیشتر بوده طبیعتا دشمنانی هم داشته چون کارهائی که میکرده باب میل همه نبوده جالبه که در این متن برخی تهمتها هم که به رضا شاه زدند توسط نه دشمن رضا شاه که دشمن این مرز و بوم بوده (وزیر مختار بریطانیا)
شیرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
3
48
روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
3
46
روحش شاد
ندای حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
5
54
پهلوی یعنی وطن پرستی. ایران هر چیزی که دارد از پهلوی دارد و بس. رضا شاه روحت شاد‌ با نگاهی به خدمات پهلوی متوجه همه چیز خواهید شد. تاریخ بخونید تا روشن بشید
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
3
39
شاه دیکتاتورنبوددیکتاتورهاهیچوقت ازکشورخارج نمیشن ازترس جانشان مثل صدام حسین و رهبرکره شمالی اگرهم احیاناخارج شوندبه ندرت امکان پذیراست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
51
13
رضا شاه بی غیرت کاری کرد که هیچ فردی در ۱۴۰۰ سال تاریخ ایران نکرده بود، او اتحاد اقوام را بهم زد ترک ها را سر کوب کرد به اقوام ایرانی توهنی کرد زبان های بومی را انقدر کم رنگ کرد که الان بعد از دو سه نسل تمامی زبان های موجود در ایران بجز فارسی تحمیل شده از بین میرود، به زور شمشیر فارسی را تحمیل به مردم کرد،زبان ترکی را ممنوع کرد و عاشیق های آذربایجان را به زندان انداخت، ایت الله ندرس را خفه کرد و ایران را به ویران تبدیل کرد و اخرش هم اربابش او را از ایران بیرون انداخت اری مملکت که به دست یک قاطر چی بیفتد یک احمق بیفتد همین میشود، مرگ بر رضا شاه مرگ بر پانفارسیسم مرگ بر کوروش صغیر مرگ بر شونیسم فارس لعنت باد بر رضا خان بی ناموس
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
لعنت بر جد و آبادات
ناشناس
| Canada |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
ببند اون فاضلاب رو سوسک کثیف بی هویت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
18:16 ساکت بشی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
به نظر من همین که شپش کله تو و خاندانتو شست خیلی کار بزرگی کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
توازترک بودن خریت رابه ارث بردی چه ربطیداره اگرراست میگی درترکیه ازکدهاوفاریها حرف بزن تاخشتک ننت روجربدن اگرراست میگی ازایران برو
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
باور كنين اين اراجيف بافيهاي شما چيزي رو عوض نمي كنه
Oghab
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
ساکت شو بی ذات،تو از تاریخ چ میدونی؟
درود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
خیلی خری واقعا
مرگ بر خریت ذاتی امثال شماها که هر کاری بکنن اخرش همون خری که هستی هستی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
4
38
درود بر رضا شاه او کلی خدمات کرد بدی اش را نبینیم او آمد راه آهن درست کردو برق و تلفن آورد او نبود که ایران را بدبخت کرد پسرش بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
3
24
هیچکدومشون با این همه سرمایه ی هنگفتی که ایران داشت کار مهمی نکردن باز هم پهلوی تو تاریخ کارای خوبش مشهوده ولی اینا برای همسایه ها ی ایران خیلی زحمت چشمگیری کردن خود ایرانی ها میخوان گرسنه بمونه چون بقاشون به خطر میفته
.....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
30
4
تمام ایران سرای من ♥️
ایرانم سختی ها به سر می آیند
مردمان کشورم
همه در سختی هستند
ما همچنان ایرانمان را دوست داریم
الان شاید از کشور هاي ديگر عقب باشیم
اما ما دانش آموزان آینده کشورمان را سر بلند ميکنیم
زنده باد ایران
سر افکنده شود دشمنان اسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
3
17
انصاف هم چیز خوبیه.
درسته مستبد و حتی وابسته بود.ولی وقتی دقیقتر میبینیم وجود یک دیکتاتوری مصلح چندان هم به ضرر نبود و سود هایی هم به همراه داشت.چنانچه ایران قبل از رضاشاه و بعد از رضاشاه به لحاظ زیر ساخت های مدرنیسم قابل مقایسه نیست.
Nasl
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
1
26
روحش شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
5
32
ناشناس 22:43 اگه قابل بدونی و منو جزء هشتاد میلیون حساب کنی سپهبد محبوبیتی پیش من نداره بلکه رضا شاه محبوبتره اگه جرأت دارید نظرسنجی بزارید بعد اقلیت و اکثریت مشخص می شه کامنت مزخرف تو ملاک نیست بلکه نظرسنجی بی طرفانه ملاکه
آرمان س
|
United States of America
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
19
درمتن شما چند اشتباه بود که یادآورمی شوم 1- جنبش شیخ محمد خیابانی هرچه که بود قبل از کودتای سوم وتوسط والی آذربایجان مهدقلی خان مخبرالسلطنه درشهریور 1299حدودا 6ماه پیش ازکوتای سوم اسفند سرکوب وشیخ مذکور کشته میشود 3- محمد تقی خان پسیان ازطرفداران سید ضیا طباطبایی بود وبدستور او احمد قوام که والی (استاندار ) خراسان بود دستگیر وبه تهران منتقل وزندانی میشود اوپس ازبرکناری سیدضیا ازبدشانسی محمد تقی حان پسیان فرمان نخست وزیری راازاحمد شاه می گیرد ودرصددانتقام ازمحمدتقی پسیان برمی آید ودر درگیری با کردهای قوچان که ازطرف قوام السلطنه تجهیز میشوند درمهر 1300وبدون دخالت قزاق ها ورضاخان کشته میشود .4- نوشته اید رضا خان وقتی وزیرجنگ بود ارتش را زیر نظر آیرون ساید سازماندهی کرد .خیر آیرون ساید چندروز پیش از کودتا ایران را برای همیشه ترک کرد .
واما درمورد مصدق واحمد شاه پرسش اینجاست چرا مصدق عزیز حتی یکبار ازقراردادننگین 1919ومستمری ماهانه 15000(پانزده ) تومانی احمد شاه برای توشیح این قراردادننگین پس ازتصویب مجلس (که البته زیرفشار افکارعمومی هیچگاه تصویب نشد ) درهیچ جای تاریخ اثری نیست .
تاریخ راباید بدون حب وبغض نوشت پیروز باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
7
16
الان وضع بقدری اسفباره که رضا شاه رو ما در حد داریوش بزرگ یا نادر شاه افشار بزرگ و شاه عباس کبیر بزرگ کردیم در حالیکه با همه خدمات فراوان رضا شاه در زمینه های فرهنگی نظامی سیاسی اقتصادی و... خب کارهای بدی هم داشت مثل واگذاری بخشهایی از خاک ایران و غصب 17 میلیون هکتار از اراضی مرغوب و....
پاسخ ها
ای خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
گرفتن زمین از خوانینی که روزی سلطانی بهشون زمین رو اجاره داده تا مالیاتش رو بگیره اسمش غصب نیست، اولین اصل پادشاهی مالکیت و سرپرستی پادشاه بر خاک کشور و ملت هست،پادشاه صاحب خانه هست نه مستعجر،خوانین در گذشته نقش واسطه بین حکومت و پادشاه رو بازی میکردند تا فرایند جمع آوری مالیات در کشور راحتتر انجام بشه،اولین کسی که طرح واگذاری زمینها و سهام کارخانه ها و صنایع دولتی رو به مردم در سر داشت اما وقوع جنگ جهانی دوم طرحش رو نیمه کاره گذاشت رضاشاه بود اما فرزندشون توانست این طرح رو با انقلاب سفید و اصلاحات اراضی اجرایی کنه،در مورر واگذاری خاک ایران هم کاملا تحت تاثیر پروپاگاندای ضد پهلوی هستی،این افراد هرگز به شما نمیگویند که تمامی جزایر ایرانی حتی جزیره قشم و بسیاری نقاط دیگر در زمان رضاشاه و محمدرضاشاه پس از صدها سال دوباره به خاک ایران ملحق شدند،بر مبنای آمار رسمی اسناد دولتی در زمان پهلوی بیش از ۲۷ هزار کیلومتر مربع به خاک ایران ملحق شد اما رسانه های بی هویت و دشمنان پهلوی با دستمایه قرار دادن اندک اراضی جابجا شده در قراردادهای تنظیم خطوط مرزی سعی در تخریب خاندان پهلوی دارند،وجود رضاشاه در ردیف بزرگترین پادشاهان تاریخ ایران کاملا منطقی و درسته چون رضاشاه در تاریکترین و فاجعه بارترین زمان در تاریخ ایران که نزدیک به چهل درصد جمعیت کشور در اثر قحطی و بیماری در کمتر از ۳ سال از بین رفتند و کشور در حال فروپاشی کامل بود و نا امنی بیداد میکرد نخست به فرماندهی سپاه ایران و سپس رییس الوزرایی و در نهایت به پادشاهی ایران رسید و توانست کشور و ملت را از این شرایط فاجعه بار نجات دهد،تنها زمانی در تاریخ ایران که حتی شاه مملکت یعنی احمدشاه قاجار بخاطر بحرانهای قحطی،انواع بیماریهای واگیردار و تجزیه کشور به دست دهها فرد تجزیه طلب حاضر به ادامه پادشاهی بر کشور نبود در این زمان اتفاق افتاد،بر اساس اسناد کاملا مستند حتی سران مشروطه آرزوی ظهور یک حاکم باکفایت و مقتدر مانند رضاشاه رو میکردند که زمانی که توانایی ایشان بر سران مشروطه اثبات شد همگی از او حمایت کردند تا به ریاست دولت و سپس به پادشاهی برسه،درسته شرایط کشور در زمان داریوش بزرگ یا نادرشاه هم بد بود ولی قطعا قابل مقایسه با دوران اواخر قاجار نبود که قحطی و مرگ کشور را در بر بگیرد
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
از بس چرندیات افراد خودفروخته ای همچون رییس دربار پالانی ارسلان افشار و...و تیمسارهای جیره به مزد ترسویش رو خوانده ای مزخرف تفت میدهی؛ قشم متعلق به خانواده قوام شیرازی بود که پالانی دوم از اون خاندان خرید‌.فقط تنبها و ابوموسی دست شیوخ امارات بودند.به پالانی کشور فروش و نوکران بی مزدش لعنت
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
رعیت پالانی؛دهن یاوه گویت را ببند، مثل اربابان دزد کشور فروشت دروغ میگویی.و زمین خواری ها و مصادره زمینهای که پالانی اول بی اصل ونصب از مردم به زور غصب کرد با پرونده سازی چرا زر نمیزنی؟؛از دزدی های توله سگان پالانی و سند سازی های آنان چیزی نمیگویید و فقط و تاریخ را از زاویه دید آنان قضاوت میکند که طبعا پالانی هیچ مشکلی نداشته بقیه بودند که او را انگلک میکردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
36
6
لعنت بر رضا خان فاشیست که با حذف قومیت ها و تحمیل زبان فارسی بذر یک نسل کشی فرهنگی را در کشور پاشید که تا امروز با شدت ادامه دارد کینه هایی که تا حد انفجار رسیده و احتمالا ایران را به تجزیه خواهد کشاند. و غنای فرهنگی زبان فارسی را که دستاورد همه اقوام کثیر المله ایران بود را به نام اقلیت تاجیک های خود فارس پندار زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
داداش توام کوناه بیا ایران اصلا تاجیک نداره افغانستان و تاجیکستان تاجیک داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
باور كنين اراجيف شما چيزي رو عوض نمي كنه
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
5
24
روحش شاد رضا خان
وحید سعیدی پور
|
United States of America
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
26
8
حیف که نه با خواست خودش شاه ایران شد و نه با خواست خودش از ایران تبعید شد .
در دوران پادشاهی قسمتی از کوهای آرارات و دشت ناامید که خاک ایران بود رو بخشید.

اگر شب و روز برای کشورت کار کنی ولی وطن فروش باشی و برده انگلیس زره ای ارزش نداره
پاسخ ها
د
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
مشنگی پور ببند...
قدرشناس
|
Canada
|
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
8
24
ما ملت امروز ایران بویژه نسل جوان قدرشناس خاندان پهلوی هستیم و هرگز نسل گذشته را نمی بخشیم. بار دیگر ارزش و احترام را به ایران و ایرانی باز خواهیم گرداند . زنده و جاوید باد یاد و نام رضا شاه و محمدرضاشاه . درود بر خاندان پر افتخار پهلوی .درود بر شهبانو و رضاشاه دوم .جاوید شاه .
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
شما از طرف ایرانی زر نزن؛پس مانده خور پالانی،تو خواب نمیبینید فرزند پالانی رضا قمارباز پا یش به ایران برسد
ناشناس
| Romania |
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
طرفدارهای رضا سه ربع پالان اینقدر وقیح شدن جاوید جاوید راه میندازن
ناشناس
| Poland |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
روحش شاد.....
الف
|
United States of America
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
8
1
هرج ومرج مانند لبنان ،حکومت پارلمانی،اما ایجاد امید و زندگی نوکری انگلیس،چه منطق جالبی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
بیشتر توضیح میدی ؟
الف
|
United States of America
|
۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
7
1
هرج ومرج مانند لبنان ،حکومت پارلمانی،اما ایجاد امید و زندگی نوکری انگلیس،چه منطق جالبی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
1
8
روحت شاد رضاشاه کبیر
بهادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
8
والا من خودم زمان رضا شاه بودم الان 80سالم هست زمان رضا شاه من کلا 3کلاس درس خوندم هیچ آدم بدی نبود هر کس میگع آدم بدی بود دروغ میگه حرفهای الکی میزنه مردم اون موقع که شورش کردن مثل همین الان بود مردم گفتن پول نداریم چرا پول ندارن اون موقع 100تا تک تمنی داشتی میشد خرجی 10نفرا داخل خونه میداد اینا امدن یدفعه زندگی مردم ایران یجور دیگه شد گفتن باید آزادی نباشع مردم ایران خراب میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
8
0
ببین توله گرگ پسر شاه بدچشم تو اگربرای جارو کشیدن زیر الاغ های ایرانی هم ثبت نام کنی قبولت نمیکنن توکفتارگرگ دماغ گوشتی بدرد همونایی میخوری ک زنشون توبغل همسایشونه دخترشون توبغل خودشون دندون تیز کنی چوبی ک توپاچه پدرخائنت شد تودماغت میکنیم.مرتیکه بی‌غیرت دزدناموس،،ماکف کفش‌های آقامون سیدعلی روهم نمی‌دیدم تولیس بزنی..چند تو توله گرگی ونفست مثل اسم ورسمت نجسه آشغال دماغ 5کیلویی
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
5
درود بر ایرانیان با غیرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
1
9
قربون رضا شاه برم وطن پرست ایرانو از اوارگی نجات داد❤❤❤شماهایی که از طرف حکومتین فقط یک چیز یاد گرفتین:وطن فروش الان من چرا باید وطن فروش باشم؟؟ من میهن پرستم من عاشق ایرانمم از اینکه میبینم اینهمه بچه دارن جون میدن کف خیابونا برای ازادی کشور برای دلار45 تومنی برای ارزش پاسپورت برای فقر برای فساد برای همه چی برای نخبه های زندانی برای اختلاس برای پوشش اختیاری برای هوای الوده برای هواپیمای اوکراینی برای ابان98 برای کیااان برای ازادی ازادی دموکراسی من وطن فروشم؟؟ چه جالب
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
5
دمت گرم جواد جون. بزرگمردی مثل رضاشاه که با اوضاع اسفناک کشور وخزانه خالی وشورشهای سراسری تونست کشور راطی 13 سال اونقدر پیشرفته واباد کنه واقعا قابل پرستیدنه. روح پاکش تاابد جودان وشاد باد.
abc
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
4
روحت شاد رضا شاه
از تو زیاد نمیدونم چون نمیتونم اطلاعات مفیدی تو این چرت و پرت ها کسب کنم ولی همین که بزرگترا بهم گفتن تو چکار ها کردی میفهمم آدم بزرگی هستی .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
1
1
نمیدونم هدف این سایت چیه یااز کجا آب میخوره ولی حق ندارین به رضاشاه که افق تاریخ ایرانه دروغ ببافین
کوروش‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
0
1
ای‌شاه‌کجای‌خدارحمتت‌کنه‌مردم‌ازقحطی‌گربه‌میخوردن‌دوره‌قاجار‌ماچقد‌بی‌انصافیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
0
1
من زمان محمدرضاشاه را ندیدم ولی هروقت ک ازبزرگان وکسایکه آن زمان را دیدن میگن خوب بوده واز آن زمان راضی که همیشه یاد آن زمان را میکردم که همه چی ارزون خوب کسانیکه دانش آموز بودن میگن بهترین تغذیه رایگان میدادن دیگه راست و دروغش راخداعالمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۸
1
2
رضاشاه روحت شاد ! هرگز ایران پدری دلسوز چون تو به خود نخواهد دید بگذار هرچه می خواهند بگویند???
ناشناس
|
Japan
|
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
0
1
کی شود دریا ز پوز سگ نجس
کی شود خورشید از پف منطمس

مولوی
نظرات شما
پیشخوان