صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 28
کد خبر: ۱۶۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
عضو کمیسیون عمران مجلس:

پیش از انقلاب مهندسان ایرانی پادوی مشاوران خارجی بودند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران در حوزه عمرانی پیشرفت های چشم گیری داشته و در بازسازی سوریه مشارکت دارد، گفت: پیش از انقلاب مهندسان ایرانی پادوی مشاوران خارجی بودند.

رویداد۲۴ قلی‌اله قلی زاده با اشاره به دستاوردهای عمرانی کشور در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اقداماتی در طول این چهل سال صورت گرفته که در برخی از موارد به معجزه شبیه است و شاید فشارهای دشمنان یکی از دلایل محقق شدن بسیاری از دستاوردها و موفقیت هاست.

وی با یادآوری اینکه ادامه حیات در شرایط تحریم ما را مجبور به اتخاذ راه هایی برای ادامه مسیر کرد، افزود: در حوزه عمرانی، ساختمان سازی و راه سازی که ابنیه هایی مختلف و پیچیده دارند همچون سدهای کارون یک، دو، سه و چهار که میلیاردها متر مکعب آب پشت آن جای گرفته و به دست نیروهای توانمند کشورمان ساخته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: پیش از انقلاب احداث هیچ کدام از این سازه های عمرانی در توان مهندسان ایرانی نبود و به آنها اجازه نمی دانند و از مهندسان ایرانی با حضور خارجی ها به عنوان پادو استفاده می شد و زیر دست مشاوران خارجی کار می کردند و اجازه یادگیری در کار هم به آنها داده نمی شود.

قلی زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر آزادراه تهران-شمال که یکی از پیچیده ترین راه سازی ها در طول چهل سال گذشته کشور است و اگر برخی از کارشناسان بررسی کنند، ۳۴ کیلومتر طول تونلی است که در آنجا احداث شده است، تونل ها، پل ها و راه هایی که احداث شده در نوع خود بهترین است و در حال حاضر مهندسین ایرانی بهترین طراحی ها را برابر با برترین ها در دنیا انجام می دهند.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور اجرای بعضی از طرح ها را میسر نمی کند در حالیکه طراحی های مهندسان ایرانی و مشاوره ای که در پروژه های عمرانی در چهل سالگی انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و آن زمان اساساً اجازه طراحی به مهندسان ایرانی نمی دادند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در بخشی از این گفتگو بیان کرد: در انرژی هسته ای به صورت جهشی و معجزه وار پیشرفت کردیم و پیش از پیروزی انقلاب خوراک یک راکتور کوچک در تهران را از فرانسه تأمین می کردند و مهندسان ایرانی در این حوزه ورود کردند و امروز امکان تولید و ساخت راکتور و خوراک آن را داریم و در دنیا در انرژی هسته ای صاحب نظر هستیم.

قلی زاده تأکید کرد: در امور عمرانی، راه آهن و فرودگاه امروز در دنیا حرف برای گفتن داریم و مهندسین ما می توانند امروز با دنیا رقابت کنند.

وی همچنین در مورد وضعیت و پیشرفت های کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت های گرید یک ایران در کشورهای دیگر فعالیت می کنند و پروژه های مهمی چون ساخت فرودگاه و راهسازی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امروز در بازسازی سوریه ایران مشارکت دارد و در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور مقرر شد مهندسان ایرانی پروژه های مختلف آن کشور را اجرا کنند به جای آنکه اروپایی ها این پروژه ها را اجرا کنند و علاوه بر آن در عراق هم پروژه های بسیاری را اجرا می کنیم.

قلی زاده در مورد توافق راهبرد بلند مدت ایران و سوریه عنوان کرد: مقرر شده توافق های همکاری ایران و سوریه کوتاه مدت نباشد و بالای ۱۰ و ۱۵ ساله اجرایی شود تا شرکت های عمرانی بتوانند خدمات عمرانی و پیمانکاری را اجرا کنند.

وی تأکید کرد: موضوع همکاری ایران و روسیه بر اساس توافق و پیمانکاری است و موضوع سرمایه گذاری چندان مطرح نیست.

نظرات شما