صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۰۸ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 29
کد خبر: ۱۹۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

چرا سهم ۵درصدی آموزش‌وپرورش از عوارض شهرداری‌ها مصوب نشد؟

اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه "چرا سهم آموزش‌وپرورش از عوارض شهرداری‌ها ۵ درصد تعیین نشد؟ " توضیحاتی دادند.
رویداد۲۴  حمایت میرزاده با اشاره به بررسی طرح تنظیم مقررات مالی کشور در تقویت نظام آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس در پاسخ به این پرسش که "چرا سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداری‌ها سه درصد تعیین شد، درحالی که این سهم می‌توانست ۵ درصد هم تعیین شود؟ " اظهار‌کرد: در گذشته در قانون آمده بود که سهم آموزش‌وپرورش از عوارض شهرداری‌ها از صفر تا ۵ درصد است، اما در میدان عمل هیچ‌وقت محقق نشد و شهرداری‌ها می‌گفتند درآمدی از این محل وصول نشده است.

وی افزود: هم‌اکنون در این طرح، به‌جای صفر تا ۵ درصد صراحتاً سه درصد را مطرح کرده‌ایم و باید توجه داشت که وصول کردن آن هم به این سادگی نیست و برای نخستین بار به سهم سه‌درصدی آموزش‌وپرورش از عوارض شهرداری‌ها اشاره شد و حالا باید منتظر بمانیم که در صحن علنی مجلس مصوب شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد سهم ۵ درصدی آموزش‌وپرورش از عوارض شهرداری‌ها مطرح شد، اما در کمیسیون مربوطه رأی نیاورد.

با این حال قاسم احمدی لاشکی دیگر عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سهم ۵ درصدی آموزش‌و‌پرورش از عوارض شهرداری‌ها مطرح شد، در اصل قانون این میزان ۳ درصد است.

وی افزود: باید منتظر باشیم و ببینیم، آیا نمایندگان در صحن علنی مجلس به سهم ۵ درصدی آموزش‌و پرورش از عوارض شهرداری‌ها رأی می‌دهند البته این موضوع به میزان اهمیت دادن آن‌ها به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و جایگاه آن بازمی‌گردد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ماده یک طرح تنظیم مقررات مالی کشور در تقویت نظام آموزش و پرورش قبلاً مصوب شده بود و هم‌اکنون ماده دو به بعد بررسی خواهد شد.

احمدی لاشکی ادامه‌داد: براساس این قانون، یک درصد از سود شرکت‌های سودده و بانک‌ها به آموزش و پرورش تخصیص می‌یابد و این مسئله قبلاً در بودجه سنواتی لحاظ می‌شد، اما هم‌اکنون قانون شده است.

وی بیان کرد: موضوع دیگری که در این طرح مدنظر است بحث املاک و مستغلات مازاد آموزش‌و‌پرورش است که چگونه می‌توان آن‌ها را تبدیل به احسن کرد و با استفاده از آن مشکلات اقتصادی خود را حل کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بند دیگری که در پیشنهادات خود مطرح می‌کنیم تأسیس بانک فرهنگیان است که در کمیسیون برنامه و بودجه رد شد، هم‌اکنون جمعیت یک‌میلیون‌نفری فرهنگیان اگر بخواهد وام یک‌میلیون‌تومانی بگیرد با مشکل مواجه می‌شود بنابراین پیشنهاد تأسیس بانک فرهنگیان را ارائه دادیم؛ توجه داشته باشید در گذشته بانک سرمایه به اسم معلمان، اما به کام دیگران بود و سایر افراد اداره آن را در اختیار گرفتند، اما ما می‌خواهیم بانک مستقلی برای فرهنگیان تأسیس شود.
منبع: تسنیم
نظرات شما