تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۷
اولادقباد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

آموزش و پرورش ١٠هزار ميليارد تومان كسرى بودجه دارد/ هزار مدرسه در تهران بافت فرسوده محسوب می‌شود

بودجه آموزش و پرورش در سال ٩٦ حدود ٣٦ هزار ميليارد تومان و در سال جارى ٤٢ هزار ميليارد تومان است كه با اين حساب آموزش و پرورش حدود ١٠ هزار ميليارد تومان كسرى بودجه دارد.
11111111111111111111
رویداد۲۴ محمد آیتی: بدون شک، موفقیت زمانی بوقوع می‌پیوندد که در گذشته، تربیت و آموزش به درستی انجام شده باشد. علیرغم حساسیتی که در سیستم آموزش و پرورش وجود دارد و همگان بر آن واقف هستند اما همچنان شاهد کمبودهای اساسی در این بخش هستیم.

در همین رابطه به سراغ یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رفتیم تا کمی بیشتر با دغدغه و واقعیت‌های موجود در این حوزه آشنا شویم.

بافت هزار مدرسه در تهران فرسوده است

فریده اولادقباد، نماينده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: اکنون ٧ هزار كلاس در تهران نياز به مقاوم‌سازى دارد. علیرغم اين كه خيلى از مسئولان و مردم تصور مى‌كنند كه شهر تهران از شرايط خوبى برخوردار است، اما وضعیت نابسامان بسیاری از مدارس به لحاظ فیزیکی يكى از مهم‌ترين آسيب‌هايى است كه با آن موجه هستیم.

اولادقباد با بيان اين كه از بُعد فيزيكى و سخت‌افزارى، سيستم آموزش مدارس ما در تهران دچار مشكل است اظهار كرد: حدود هزار مدرسه در تهران بافت فرسوده محسوب می‌شود كه نياز به بازسازى، نوسازى و مقاوم‌سازى دارد چرا كه يكى از عوامل نشاط آور براى دانش آموز، فضاى فيزيكى مدارس است، بنابراين اگر فضا مناسب باشد دانش آموز از رشد بيشترى برخوردار خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصريح كرد: بازسازی، نوسازی و مقام‌سازی مدارس استان تهران یکی از اولويت‌های کاری مجمع نمايندگان استان تهران است. در اين راستا چند هفته پیش، همايش مجمع خيرين مدرسه‌ساز تشكيل شد كه بنده گزارش كاملى در خصوص وضعیت مدارس تهران گرفتم و قرار شد در اولين فرصت، جلسه بگذاريم و به اين مسئله رسيدگى كنيم.

آموزش و پرورش ١٠ هزار ميليارد تومان كسرى بودجه دارد

اولادقباد با بيان اين كه تنها وزارت آموزش و پرورش پيگير اين موضوع است خاطرنشان كرد: بودجه آموزش و پرورش در سال ٩٦ حدود ٣٦ هزار ميليارد تومان و در سال جارى ٤٢ هزار ميليارد تومان است كه با اين حساب آموزش و پرورش حدود ١٠ هزار ميليارد تومان كسرى بودجه دارد.

اين نماينده مجلس ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومى دولت در سال ٩٦ حدود ٩ درصد و امسال ١٠/٢ درصد شده و هنوز مطالبات و معوقات و پاداش همكاران ما در سال ٩٦ پرداخت نشده اما با اين حال بيشترين بودجه‌ای كه به آموزش و پرورش تعلق مى‌گيرد صرف هزينه‌هاى جارى مى‌شود.

اولادقباد با اشاره به اين كه براى نوسازى مدارس بايد از خيرين كمک بگيريم، گفت: در بودجه سال ٩٧، سهم اندكى براى بازسازى مدارس در نظر گرفته شده است اما اگر فضاى آموزشى از لحاظ كيفى مناسب باشد در يادگيرى دانش آموز تاثير بسزايى دارد.

عضو فراکسیون زنان مجلس ادامه داد: يكى ديگر از دغدغه‌هاى مهم ما، آسيب‌هاى اجتماعى و رفتارهاى پرخطرى است كه در مدارس رخ مى‌دهد. البته اميدواريم آموزش و پرورش و شوراى عالى آموزش و پرورش بتوانند جلوى اين رفتارهاى پرخطر دانش آموزان را بگيرند و همچنين راه‌هاى خودمراقبتى را در اهداف دوره تحصيلى قرار دهند.

او همچنين در خصوص طرح نماد توضيح داد: طرحى با همكارى بسيارى از وزارتخانه‌ها به عنوان طرح نماد "نظام مراقبت اجتماعى از دانش آموزان" در سال گذشته رونمايى شد كه هدف آن شناسايى مسائل پرخطر و راهنمايى دانش آموزان است.

اولادقباد با اشاره به كمبود نيروى انسانى در مدارس اظهار داشت: ما با كمبود نيروهايى همچون مشاور و مربى تربيتى روبرو هستيم به طورى كه بايد براى هر ٩٠ دانش آموز يک مربى تربيتى در نظر گرفته شود اما در دوره دبستان و متوسطه دوره دوم، مشاور و مربى ورزش نداريم.

نیروهای حق‌التدريس، نهضت، مربيان پيش‌دبستانى و خريد خدمات هنوز تعيين تكليف نشده‌اند

او با تاكيد بر اين كه براى رسيدن به رشد و توسعه عمومى، توجه به آموزش و پرورش بايد در اولويت قرار گيرد، مطرح كرد: با توجه به موج دوم رشد جمعيت دانش آموزى بايد بسترى فراهم شود که از طريق دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايى يا بر اساس ماده ٢٨ دانشگاه فرهنگيان، نيروهای مورد نظر جذب شوند.

اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: اگرچه با كمبود نيرو مواجه هستيم اما يكسرى نيروها مثل نيروهاى حق‌التدريس، نهضت، مربيان پيش‌دبستانى و خريد خدمات هنوز تعيين تكليف نشده‌اند.

اولادقباد در پايان افزود: اگر مى‌خواهيم به رشد و توسعه برسيم بايد آموزش و پرورش و بودجه آن در صدر اولويت‌ها قرار بگيرد، زیرا رشد و بالندگی کشور در گرو تربیت و آموزش درست فرزندان و آینده‌سازان ما است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان