صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۲۷۲۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

رژیم غذایی مناسب در زمان واکسیناسیون کرونا

رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با رعایت برخی نکات تغذیه‌ای و پرهیز از مصرف برخی موادغذایی می‌توانیم ارتقای سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کرونا را داشته باشیم.

رویداد۲۴ زهرا اباصلتی رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به طور کلی باید گفت برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز نیست، اما لازم است با مواد غذایی که به سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می‌کند آشنا شویم تا بتوانیم علائم و عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل رسانده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم.

وی در خصوص نکات مهم تغذیه‌ای قبل از واکسیناسیون، بیان کرد: در زمان واکسیناسیون نباید ناشتا باشید، زیرا ممکن است زمان تزریق واکسن دچار سرگیجه یا اُفت فشار شوید و برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن، لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف کنید و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تازه  مانند اسفناج، جعفری و کلم بروکلی میل کنید، این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آمپول زدن دارند باید رعایت شود.

    رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: همچنین مصرف شیر، میوه، تخم‌مرغ و لقمه نان و پنیر همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و... به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن توصیه می‌شود.

    اباصلتی تأکید کرد: توصیه دیگر این است که شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید و بهداشت خواب را رعایت کنید، خواب کافی و آرام یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان همراه با زندگی با نشاط است و نقش مهمی در آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند.

    وی با بیان اینکه خواب خوب، آرام و پیوسته به دفع مواد زاید بدن کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: بنابراین از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون تلفن همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی‌مدت تلویزیون از حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنید، این کار باعث می‌شود بتوانید خواب راحت و عمیقی داشته باشید و بدن شما در آرامش کامل تا صبح استراحت کند؛ همچنین مصرف غذاهای ساده و سبک می‌تواند زمینه‌ساز یک خواب خوب باشد. سعی کنید بین مصرف شام و زمان خواب حدود ۲ ساعت فاصله باشد؛ ضمن اینکه مصرف یک لیوان شیر گرم به داشتن یک خواب راحت کمک می‌کند.


    بیشتر بخوانید: یک نوشیدنی خطر کرونا را کاهش می‌دهد


    رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که در زمان‌های قبل و بعد از واکسیناسیون کدام مواد غذایی را باید بیشتر بخوریم، تصریح کرد: در این زمان‌ها مصرف آب و مایعات فراوان، موادغذایی ضدالتهاب، مصرف بیشتر سبزی‌ها و میوه‌ها، مصرف منابع غذایی پروتئینی و مکمل ویتامین D توصیه می‌شود.

    اباصلتی همچنین در خصوص اینکه در زمان‌های قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟ افزود: مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند و همواره باید از مصرف بی‌رویه آنها اجتناب شود؛ همچنین توصیه می‌شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف اینگونه غذاها خودداری شود، ضمن اینکه از مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز گردد.

    وی گفت: عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد و این عوارض شامل تب، بدن درد و خستگی، ضعف و بی‌حالی، تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست و بی‌اشتهایی بوده است و توصیه ما در این حالات مصرف مایعات و غذاهای آب‌دار، میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات، گوشت، دل و جگر، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات، مغزها، منابع غذایی ویتامین‌های گروه B، منابع غنی از امگا ۳، منابع غذایی منیزیم، ترکیبات حاوی کافئین، منابع غذایی حاوی B۱ ،B۶ و B۱۲ و شربت عسل با کنترل قند خون بوده، ضمن اینکه افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذاها هم توصیه می‌شود.

    منبع: ایسنا
    نظرات شما