رویداد۲۴| مهدی توفیقی: عدم شتابگیری و خفگی خودرو، به معنای واماندگی و عدم قدرت در حرکت است و میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد. علاوه بر حس ناخوشایندی که این وضعیت ایجاد میکند، در مواقعی مانند سبقت گرفتن، میتواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، مالکان خودرو باید به این موضوع توجه ویژهای داشته و به دنبال شناسایی و رفع ایراد باشند.
همانطور که اشاره شد، عدم شتابگیری و خفگی خودرو میتواند به دلایل مختلفی باشد. اگر در حین رانندگی متوجه کندی عملکرد خودرو و عدم واکنش مناسب آن به دستورات خود شدید، باید به بررسی قسمتهایی مانند پمپ بنزین، استپر، روغن موتور، فیلتر هوا، دیسک و صفحه، سیلندر و... بپردازید.
پمپ بنزین مسئول انتقال بنزین به موتور است و در صورت خرابی یا کثیفی صافی بنزین، ممکن است میزان بنزین ارسالی کاهش یابد که این موضوع باعث کندی واکنش خودرو میشود. یکی دیگر از علل عدم شتابگیری خودرو میتواند مشکل در استپر موتور باشد. استپر با بخشهایی مانند شمع و وایرها همکاری میکند و اگر این اجزا دچار مشکل شوند، موتور به حالت واماندگی میافتد. بنابراین، در صورت بروز خفگی موتور، بهتر است وضعیت استپر را بررسی کنید.
بیشتر بخوانید: بالانس چرخ چیست و چرا انجام آن ضروری است؟
یکی دیگر از عواملی که میتواند باعث خفگی موتور شود، فیلتر هوا است. فیلتر هوا مسئول ورود هوای تمیز و خنک به موتور است و اگر خراب شود یا زمان زیادی از تعویض آن گذشته باشد، موتور نمیتواند به خوبی تنفس کند و به تبع آن، شتاب مناسبی نخواهد داشت. این مشکل بهویژه در خودروهای انژکتوری به وضوح نمایان میشود.
یکی دیگر از عوامل موثر در خفگی موتور، اتمام دیسک و صفحه خودرو است. اگر متوجه سفت شدن کلاچ و لرزش شدید خودرو در هنگام شروع به حرکت شدهاید، ممکن است این قطعه فرسوده شده باشد. فرسایش دیسک و صفحه میتواند به کاهش سرعت و شتاب خودرو منجر شود.
همچنین، روغن موتور که شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، نقش حیاتی در عملکرد صحیح موتور دارد. بنابراین، باید بهطور منظم و دورهای نسبت به تعویض روغن و استفاده از روغنهای باکیفیت اقدام کنید.
در نهایت، کمپرس سیلندر نیز میتواند عامل دیگری باشد که وجود مشکل در آن باعث گاز نخوردن و خفگی ماشین خواهد شد.
علاوه بر موارد ذکر شده، برای شناسایی دقیق مشکل، باید بخشهای زیر را نیز بررسی کنید:
گاهی اوقات، خودرو در حالت عادی مشکلی ندارد، اما هنگام عبور از سربالایی دچار خفگی و کاهش توان میشود. در این حالت، یکی از دلایل میتواند مشکل در پمپ بنزین باشد. این قطعه باید در سربالایی با شدت بیشتری سوخت را به سمت پیشرانه هدایت کند و هرگونه مشکل در آن میتواند روند انتقال سوخت را مختل کند.
علاوه بر این، گرفتگی فیلتر یا صافی بنزین نیز میتواند عامل دیگری باشد. اگر این فیلتر مسدود شده باشد، جریان سوخت به خوبی برقرار نخواهد شد و خودرو در سربالایی توان کافی نخواهد داشت.
مشکل مشابهی نیز میتواند در مورد کاتالیزور وجود داشته باشد. اگر کاتالیزور معیوب و مسدود شده باشد، گازهای حاصل از احتراق به خوبی منتقل نمیشوند و ممکن است در سربالایی، این گازها مجدداً به سمت پیشرانه بازگردند که تأثیر منفی بر عملکرد خودرو خواهد داشت.
ممکن است خودروی شما در حالت عادی و دورهای میانی عملکرد خوبی داشته باشد، اما در دور موتور بالا شتاب کافی نداشته باشد و به اصطلاح گاز نخورد. یکی از دلایل این مشکل میتواند ناشی از نیمسوز شدن و خرابی پمپ سوخت باشد. هنگامی که دور موتور افزایش مییابد، دمای پیشرانه نیز بالا میرود و پمپ سوخت تحت فشار بیشتری قرار میگیرد. در این شرایط، پمپ بنزین داغ شده و کارایی خود را از دست میدهد.
دلیل دیگر گاز نخوردن خودرو در دورهای بالا، وجود ایراد در سنسور دور موتور است. این ایراد میتواند باعث ارسال دادههای نادرست به واحد کنترل الکترونیک (ECU) شود و فرایند جرقهزنی و احتراق در دورهای بالاتر را مختل کند.
اگر خودروی شما در لحظه حرکت اولیه بهدرستی گاز نمیخورد و با تأخیر یا افت قدرت مواجه میشود، این مشکل میتواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. از رایجترین دلایل میتوان به مستهلک شدن دیسک و صفحه و یا خرابی سنسور دریچه گاز اشاره کرد. این سنسور وظیفه تنظیم میزان هوای ورودی به موتور را دارد و در صورت عملکرد نادرست، تأمین سوخت و هوای لازم برای احتراق مختل میشود.
دلیل دیگر میتواند مربوط به کیفیت پایین سوخت یا گرفتگی فیلتر سوخت باشد که مانع از رسیدن سوخت کافی به موتور میشود. همچنین، کثیف بودن دریچه گاز یا استپر موتور میتواند در تنظیم درست دور موتور اختلال ایجاد کرده و خودرو را در حرکت اولیه با مشکل مواجه کند.
در برخی موارد، ضعیف بودن پمپ بنزین یا خرابی شمعها و کوئلها موجب احتراق ناقص شده و از شتابگیری بهموقع جلوگیری میکند.
برای بررسی این مشکل، باید اکثر بخشهای مستعد ایراد را بررسی کنید، اما مستهلک شدن دیسک و صفحه، وجود ایراد در پمپ بنزین و صافی آن جزو محتملترین گزینهها برای خفگی ماشین در حرکت اولیه خواهد بود.
گاز نخوردن خودرو در حین حرکت میتواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد؛ برای مثال، اگر در حال سبقت از یک خودرو باشید و خودرو به فشار پدال گاز شما واکنشی نداشته باشد، وضعیت خطرناکی ایجاد خواهد شد. علت گاز نخوردن ماشین در حین حرکت میتواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، از جمله سنسورهای گوناگون مانند سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور اکسیژن، خرابی و استهلاک دیسک و صفحه، کثیفی شمعها، وجود مشکل در کمپرسور سیلندر و مسدود شدن و گرفتگی فیلتر سوخت و….
گاز نخوردن خودرو در حالت درجا معمولاً به مشکلاتی در سیستم سوخترسانی یا هوارسانی مرتبط است. یکی از دلایل رایج این مشکل، کثیف شدن دریچه گاز یا استپر موتور است. دریچه گاز وظیفه تنظیم هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد و در صورت گرفتگی یا خرابی، هوای کافی به موتور نمیرسد و واکنش گاز دادن با تأخیر یا اختلال انجام میشود.
علاوه بر این، خرابی سنسور مپ (MAP) یا سنسور دریچه گاز میتواند منجر به ارسال اطلاعات اشتباه به ECU شود، که در نتیجه مقدار مناسب سوخت و هوا به موتور نمیرسد. در برخی موارد، گرفتگی انژکتورها یا فیلتر سوخت نیز جریان سوخت را محدود کرده و مانع از عملکرد روان موتور میشود. بررسی و تمیز کردن دریچه گاز، استپر موتور و انژکتورها میتواند این مشکل را برطرف کند.
از نظر مشکلات مربوط به خفگی ماشین، تفاوت زیادی بین نوع گیربکس وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید به دنبال یافتن ایرادات در بخشهایی همچون ECU، سنسورهای مختلف مانند سنسور اکسیژن و سنسور دور موتور، همچنین خود گیربکس و پمپبنزین باشید.
اگر خودرو در دنده یک بهدرستی گاز نمیخورد، ممکن است به دلایلی نظیر کثیف بودن دریچه گاز یا خرابی سنسورهای مرتبط با گاز باشد که مانع از ورود هوای کافی به موتور میشوند. همچنین، دیسک و صفحه کلاچ فرسوده میتوانند در انتقال قدرت به چرخها اختلال ایجاد کنند. از طرف دیگر، گرفتگی فیلتر سوخت یا ضعیف بودن پمپ بنزین ممکن است مانع از رسیدن سوخت کافی به موتور شده و عملکرد خودرو را در شروع حرکت مختل کند. بررسی این موارد میتواند به تشخیص و رفع مشکل کمک کند.
در صورتی که خودروی شما گاز نمیخورد و شتاب کافی ندارد، روشهایی برای تشخیص این مشکل وجود دارد. اولین و بهترین راه استفاده از دستگاه دیاگ است که کدهای خطای مختلف خودرو را شناسایی کرده و به تکنسین متخصص مشکل اصلی خودرو را نشان میدهد. برای مثال، اگر مشکل خفگی گاز خودرو ناشی از سنسورها باشد، با دستگاه دیاگ میتوان آن را تشخیص داد.
روش بعدی توجه به رفتار خودروست. به عنوان مالک خودرو، باید به هرگونه تغییر در رفتار و صدای پیشرانه حساس باشید. اگر عملکرد خودرو در چند هفته اخیر دچار مشکل شده باشد، بررسی قطعاتی همچون شمعها، فیلتر هوا و سوخت، اگزوز و… در تشخیص خفگی گاز خودرو مفید خواهد بود. همچنین باید دانست که خفگی و گاز نخوردن خودرو در حالتهای مختلف، از جمله در اول صبح، در حالت کارکرد درجا و در حین حرکت، رخ میدهد؛ بنابراین برای تشخیص این وضعیت، باید تستهای عملی انجام دهید و شرایط خودرو را به مکانیک توضیح دهید تا تشخیص ریشه دقیق آن آسانتر شود.
مهمترین موضوع در رفع این مشکل یافتن ریشه دقیق آن است. به همین منظور توصیه میشود ابتدا به یک کارشناس و مکانیک خبره مراجعه نمایید تا علت اصلی خفگی ماشین مشخص شود. خود شما نیز میتوانید اقداماتی از جمله تعویض فیلتر سوخت یا هوا، بررسی شمعها و تعویض آنها در صورت خرابی، تعویض قطعات معیوب سیستم سوخترسانی از جمله فیلتر سوخت و… را انجام دهید تا مشکلات مربوط به خفگی ماشین و گاز نخوردن آن رفع شوند. درصورتیکه این مشکل با روشن شدن چراغ چک همراه است بنابراین استفاده از دستگاه دیاگ برای یافتن ریشه مشکل نیز مفید خواهد بود.
برای اینکه خودروی شما در حالت ایده آل خود قرار داشته باشد باید تمامی سرویسهای ادواری آن در موعد مقرر انجام شوند. تعویض به موقع روغن و فیلترها از جمله فیلتر هوا و سوخت، استفاده از بنزین باکیفیت، تعویض شمع، دیسک و صفحه مستهلک، بررسی سیستم سوخترسانی و تعویض قطعات معیوب، رفع مشکلات سیستم اگزوز و… میتواند در پیشگیری از خفگی و گاز نخوردن ماشین مؤثر باشند.
برای بررسی علت گاز نخوردن و خفگی ماشین پژو ۴۰۵ باید بخشهایی همچون تایمینگ سوپاپها، درست بودن میزان لقی سوپاپهای دو و هوا (فیلرگیری) و نسبت درست مخلوط شدن بنزین و هوا را در نظر بگیرید. همچنین وجود مشکل در قطعاتی همچون استپر موتور، دریچه گاز، پمپبنزین و… نیز باعث خفگی موتور ۴۰۵ خواهد شد. در نهایت باید به سوزنهای انژکتور نیز نگاه کرد تا در صورت وجود ایراد آنها را رفع کرد. برای این کار میتوانید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.
احتمالاً مالکان پراید یورو ۴ با مشکل خفگی موتور و گاز نخوردن آن مواجه شدهاند. برای رفع مشکل این خودرو میبایست بخشهایی همچون سوزنهای انژکتور، پمپ و صافی بنزین، رگلاتور سوخت، شمع و وایر، سنسور مپ و… را بررسی کنید. ضعف دیسک و صفحه، وجود ایراد در ECU و سایر بخشهای یاد شده در این مقاله نیز تأثیر منفی روی شتاب و سرعت پراید خواهند گذاشت.