بالانس چرخ چیست و چرا انجام آن ضروری است؟

رویداد۲۴ | مهدی توفیقی: خرید لاستیکهای جدید امری حیاتی است، اما نصب صحیح آنها بر روی خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است. بالانس چرخ هنگام نصب لاستیکهای نو نقشی کلیدی ایفا میکند و نه تنها به افزایش عمر لاستیک کمک میکند، بلکه بر راحتی سواری، هندلینگ و ایمنی و کنترل وسیله نقلیه نیز تأثیر دارد. وقتی از فروشنده لاستیک یا مکانیک میشنوید که لاستیکهای شما به بالانس نیاز دارند، به این معناست که باید رینگ و لاستیک از محفظه خارج و بر روی دستگاه مخصوصی قرار گیرند. این دستگاه لاستیک را میچرخاند و تکنسین با استفاده از وزنههای کوچک که در قسمت داخلی یا خارجی رینگ نصب میشوند، توازن دقیقی برای چرخها ایجاد میکند. اگر مایلید بدانید که چه عواملی باعث به هم خوردن بالانس چرخ میشوند، میتوانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.
اما چرا لاستیکهای جدید و تازهتولید شده نیز باید پس از نصب بر روی رینگ بالانس شوند؟ دلیل این نیاز این است که هیچ چیزی کاملاً ایدهآل نیست. با اینکه لاستیکها ممکن است به نظر بینقص بیایند، اما واقعاً سطحی بدون عیب ندارند. در حقیقت، روی هر رینگ و لاستیک نقاطی با وزنهای متفاوت وجود دارد و این ناهمواریهای نامحسوس اگر برطرف نشوند، میتوانند منجر به لرزش، استهلاک نابرابر لاستیکها، مشکلات در فرمانپذیری خودرو، افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب به قطعات سیستم تعلیق مانند بلبرینگها و جذبکنندههای شوک شوند.
بیشتر بخوانید: چگونه از خواب آلودگی پشت فرمان جلوگیری کنیم؟
میتوان گفت که بالانس چرخ به معنای اصلاح عیوب ناهمواریهای سطح لاستیک است. به همین دلیل، لاستیکهای جدید دارای نقاط رنگی قرمز و زرد بر روی دیواره خود هستند. نقطه زرد نشاندهنده سبکترین بخش لاستیک است و باید با والو لاستیک همراستا شود، زیرا این نقطه سنگینترین بخش چرخ را نمایان میکند. از سوی دیگر، نقطه قرمز کم ارتفاعترین بخش لاستیک را مشخص میکند و باید با مرتفعترین بخش چرخ هماهنگ شود. این نقطه قرمز همچنین به عنوان راهنمای تکنسین در زمان بالانس چرخ عمل میکند. اگر قبلاً بالانس چرخ را انجام دادهاید، احتمالاً میدانید که هزینه این کار زیاد نیست، هرچند که ابعاد رینگ و لاستیک و مدل خودرو میتواند بر هزینه نهایی تأثیر بگذارد.
شاید برخی از مالکان خودرو بپرسند که آیا لاستیکها به بالانس نیاز دارند یا خیر. اگر به تازگی لاستیکهای جدید خریداری کردهاید یا یکی از لاستیکها را به دلیل پنچری تعمیر کردهاید، احتمالاً به بالانس نیاز خواهید داشت. همچنین در صورت وجود مشکلاتی مانند لرزش خودرو در حین رانندگی یا استهلاک نابرابر لاستیکها، باید این کار انجام شود. به طور معمول، هزینه بالانس هر چرخ حدود ۱۰۰ هزار تومان است، بنابراین بالانس تمامی چرخها ممکن است حداکثر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که برخی فروشندگان لاستیک این خدمات را هنگام فروش لاستیکهای نو به صورت رایگان یا با هزینهای بسیار کمتر ارائه میدهند. در نهایت، باید توجه داشت که برخی فروشگاهها دستگاههای بالانس چرخ پرتابل میفروشند که اگرچه گزینهای کاربردی هستند، اما مراجعه به یک فروشنده لاستیک برای بالانس لاستیکها بهتر است. به علاوه، بسیاری از تکنسینها سیستم تعلیق را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را به شما اطلاع میدهند.

