رویداد۲۴| حسین فلاحی: GMZ-۳ (Gusenichniy Minniy Zagraditel-۳) یک خودروی مینگذار ساخت روسیه است که میتواند مینهای ضد تانک فشاری و مغناطیسی را هم روی سطح و هم در زیر خاک یا برف قرار دهد. GMZ-۳ که در در دهه ۱۹۷۰ در دوران شوروی توسعه یافته است، عمدتاً در نقشهای مینگذاری مهندسی و تاکتیکی در ارتش روسیه بکار گرفته میشود.
این خودرو در اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شد و جایگزین PMR-۳ قدیمیتر در گردانهای مهندسی شوروی شد. GMZ-۳ به سرعت به یک دارایی کلیدی در ارتش روسیه تبدیل شد و روند ایجاد میدانهای مین را تسهیل کرد. با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این تانک همچنان در ارتش روسیه و سایر کشورها خدمت میکند.
GMZ-۳ که بر اساس شاسی سامانه موشکی زمین به هوای SA-۴ Ganef ساخته شده است، از قابلیت تحرک و دوام ثابت شدهای بهره میبرد. این خودرو دارای یک سیستم مینگذاری تخصصی است که شامل یک مجموعه شخمزن برای دفن مینها و یک سیستم نقاله برای استقرار سطحی است. مینها به طور خودکار به سیستم وارد شده و در فواصل کنترلشده، بسته به تراکم میدان مورد نظر، با فاصله ۵ یا ۱۰ متر از یکدیگر پراکنده میشوند.
بیشتر بخوانید ؛ مشخصات خودروی زرهی سبک والوک
اینخودرو میتواند مینها را با سرعت حداکثر ۱۶ کیلومتر در ساعت روی سطح و ۶ کیلومتر در ساعت هنگام دفن مینها، مستقر کند. همچنین به یک سیستم ناوبری برای ردیابی مختصات میدان مین و ادغام آنها در یک نقشه تاکتیکی مجهز است.
از نظر عملیاتی، GMZ-۳ به گونهای طراحی شده است که انعطافپذیر و کارآمد باشد. میتواند به سرعت در پاسخ به حمله دشمن مینها را مستقر کند. این خودرو همچنین به لطف تجهیزات دید مادون قرمز و سیستم ناوبری زمینی خود میتواند در شب یا در شرایط دید کم نیز فعالیت کند. معمولاً یک دسته متشکل از سه دستگاه خودروی GMZ-۳ به یک گردان مهندسی در لشکرهای تفنگدار موتوری یا تانک اختصاص داده میشود و جایگزین PMR-۳ قدیمیتر در میدان نبرد میشود.
شاسی GMZ-۳ از روی سیستم موشکی زمین به هوای SA-۴ Ganef ساخته شده است که بستری قوی و قابل اعتماد برای عملیات مینگذاری فراهم میکند. این خودرو به طور خاص برای استقرار سریع مین ساخته شده است و طرح آن برای عملکرد مؤثر سیستم مینگذاری بهینه شده است و در عین حال ایمنی خدمه را در حین عملیات تضمین میکند.
خدمه GMZ-۳ از سه نفر تشکیل شده است. در این خودرو راننده در قسمت جلو سمت چپ خودرو، پشت بدنه زرهی مینشیند که تا حدودی از او در برابر آتش سلاحهای سبک و ترکش محافظت میکند. در سمت راست راننده، محفظه موتور قرار دارد که به خودرو نیرو میدهد. موقعیت راننده امکان کنترل مستقیم حرکت خودرو را فراهم میکند و او از طریق پریسکوپ یا بلوکهای دید، دید واضحی به جلو دارد.
GMZ-۳ به یک موتور دیزلی KaMAZ-۷۴۸۲ مجهز است که ۵۲۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. این موتور نسبت قدرت به وزن ۱۸.۴۲ اسب بخار بر تن را برای خودرو فراهم میکند و سرعت و تحرک کافی را در زمینهای مختلف فراهم میکند. GMZ-۳ دارای حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت در جادهها و سرعت کروز بین ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر در ساعت است. در جادههای خاکی و زمینهای ناهموارتر، میتواند با سرعت ۲۵ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت کار کند. برد این خودرو در جادهها ۵۰۰ کیلومتر است که آن را برای عملیات طولانی مدت مناسب میکند.
اگرچه GMZ-۳ در درجه اول برای نقش یک وسیله نقلیه مین گذار طراحی شده است، اما دارای برخی ویژگیهای رزمی و عملیاتی نیز هست که محافظت و اثربخشی آن را تضمین میکند. مسلسل سنگین KPVT با کالیبر ۱۴.۵ میلیمتر که بالای جایگاه فرمانده نصب شده است، قابلیت دفاعی در برابر وسایل نقلیه سبک، پیاده نظام یا تهدیدات هوایی را فراهم میکند.
این وسیله نقلیه همچنین به نارنجکاندازهای دودزا مجهز است که وسیلهای برای پنهان کردن موقعیت و عملیات آن از دید دشمن است. علاوه بر این، GMZ-۳ دارای یک سیستم تولید دود است که در سیستم اگزوز آن ادغام شده است و میتواند برای ایجاد یک استتار بزرگ استفاده شود که به پنهان شدن آن در طول عملیات مین گذاری یا عقب نشینی کمک بیشتری کند.
نوع: خودروی مینگذار
کشور طراح: روسیه
کشورهای استفادهکننده: ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان.
تسلیحات: مسلسل سنگین KPVT ۱۴.۵ میلیمتری و تخلیهکنندههای دود.
ظرفیت مین: ۲۰۸ مین ضد تانک (مینهای فشاری و مغناطیسی)
تجهیزات رزمی: دید مادون قرمز، سیستم ناوبری زمینی، سیستم ردیابی میدان مین
خدمه: ۳ نفر (راننده، فرمانده، اپراتور)
زره: محافظت در برابر شلیک سلاحهای سبک و ترکشهای گلولههای توپخانه
سرعت: حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت/ ۴۰-۴۵ کیلومتر در ساعت (گشتزنی)/ ۲۵-۳۰ کیلومتر در ساعت (جادههای خاکی)
برد: ۵۰۰ کیلومتر
ابعاد| طول: ۸.۶۲ متر؛ عرض: ۳.۲۵ متر؛ ارتفاع: ۲.۷ متر