صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 09
کد خبر: ۴۳۱۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ مهر ۱۴۰۴
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات خودروی زرهی شناسایی اسفینکس

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های خودروی زرهی شناسایی اسفینکس پنهارد خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴| حسین فلاحی: اسفینکس پنهارد (Sphinx Panhard)، یک خودروی زرهی شناسایی ۶ در ۶ است که توسط شرکت پنهارد جنرال دیفنس طراحی و ساخته شده است. شرکت پنهارد جنرال دیفنس (Panhard Defense) در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار طرح مفهومی اسفینکس را در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی یوروساتوری ۲۰۱۰ ارائه کرد.

 در یوروساتوری ۲۰۱۲، پنهارد دیفنس از نسخه جدیدی از خودروی اسفینکس خود مجهز به ساخت برجک لاکهید مارتین که دارای فناوری‌های متعدد تولیدکنندگان مشهور فرانسوی بود رونمایی کرد.

تسلیحات اسفینکس

اسفینکس جدید پنهارد دیفنس مجهز به برجک لاکهید مارتین به یک توپ ۴۰ میلی‌متری CTA مسلح است. این سلاح توسط CTA International، تحت یک پروژه مشترک بین شرکت نکستر (قبلاً GIAT نام داشت) و بریتیش ایرواسپیس توسعه داده شده است. توپ ۴۰ میلی‌متری CTAS در درجه اول برای تجهیز خودرو‌های زرهی و شناسایی به منظور فراهم کردن قدرت آتش برتر یک سلاح کالیبر متوسط ​​​​در نظر گرفته شده است.

در کنار افزایش قدرت آتش حاصل از این برجک‌های کوچک‌تر، گلوله‌های ۴۰ میلی‌متری CTAS به‌طور خاص برای عملیات در میدان نبرد مدرن (شهری و حفظ صلح) طراحی شده‌اند. وزن گلوله‌های ۴۰ میلی‌متری CTAS HE، ۱ کیلوگرم است که حدود ۱.۵ برابر بیشتر از گلوله‌های Super ۴۰ و ۲.۵ برابر بیشتر از گلوله‌های ۳۰ میلی‌متری HEAB است.

گلوله‌های ضد زره باله‌دار تثبیت شده (APFSDS)، برای دو گلوله ۴۰ میلی‌متری با سرعت حدود ۱۵۰۰ متر بر ثانیه پرتاب می‌شوند، اما باز هم گلوله ۴۰ CTAS سنگین‌تر است و در نتیجه انرژی دهانه بسیار بیشتری نسبت به Super ۴۰ فراهم می‌کند. با این حال، گلوله سوپر ۴۰ با قطر ۴۴ میلی‌متر، به‌طور قابل‌توجهی باریک‌تر از گلوله ۴۰ CTAS با قطر ۶۵ میلی‌متر است، بنابراین می‌توان مهمات بسیار بیشتری را در حجم یکسان حمل کرد. یک واحد پرتابگر موشک هدایت‌شونده ضد تانک (ATGM) در هر طرف برجک نصب شده است. ATGM‌ها از نوع MMP خواهند بود که توسط‌ام بی دی‌ای توسعه داده شده است. چهار نارنجک‌انداز دودزا در سمت راست و چپ جلوی برجک نصب شده است.

طراحی و حفاظت اسفینکس

اسفینکس دارای یک طراحی مرسوم شامل راننده در جلو، برجک در وسط و موتور در عقب است. اسفینکس با برجک لاکهید مارتین به منظور ایجاد بدنه‌ای با مقاومت بیشتردر برابر تهدیدات مختلف ساخته شده و با شکل V برجسته طراحی شده است. این حفاظت برای مقابله تهدیدات بالستیک سطح ۵ و برای مین‌ها ۳a/۳b است.

موتور اسفینکس

پنهارد اسفینکس از شاسی ۶ در ۶ استفاده می‌کند که تاکنون چندین شرکت برای تامین موتور آن کاندید شده ند، اما هنوز به طور رسمی انتخاب نشده است. مرسدس بنز با موتور V۱۲ با قدرت ۵۵۰-۶۰۰ اسب بخار، از متقاضیان جدی است و استایر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو نسبت قدرت به وزن ۳۵ اسب بخار بر تن دارد که تحرک خارج از جاده خوبی را ارائه می‌دهد و در جاده‌های آسفالته شتاب بالایی دارد و به حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

تجهیزات جانبی اسفینکس

تجهیزات استاندارد برجک اسفینکس لاکهید مارتین شامل دوربین‌های دید در روز/حرارتی تثبیت‌شده با یک مسافت‌یاب لیزری برای فرمانده و توپچی است که اولی از نوع پانوراما است. سیستم‌های اپتیکی و دوربین‌های این خودروتوسط شرکت تالس ارائه می‌شوند. وزن اسفینکس جدید به اندازه یک تانک سبک بهینه شده تا به راحتی توسط هواپیماهای سی۱۳۰ یا ایرباس اِی۴۰۰ام قابل حمل باشد.

مشخصات فنی کلی اسفینکس

نوع: خودروی زرهی شناسایی
شرکت طراح: پنهارد دیفنس
لوازم جانبی: دوربین‌های حرارتی روز/شب، مسافت‌یاب لیزری؛ سیستم حفاظت از NBC ( بیولوژیکی، شیمیایی و هسته ای)
خدمه: ۳ سرباز
تسلیحات: توپ ۴۰ میلی‌متری، موشک‌انداز ضد تانک یدک‌کش
زره: حفاظت بالستیک و حفاظت از مین تا حداکثر سطح ۵
وزن: ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰ کیلوگرم
سرعت: ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

نظرات شما