مشخصات مین روب BMR ۲ روسیه

رویداد۲۴| حسین فلاحی: BMR-۲ یک خودروی زرهی مینروب و خنثیکننده مین است که از روی شاسی تانک زنجیری تی-۵۴بی ساخته شده است. تجربه عملیاتهای جنگی در افغانستان، نیاز به خودروهای مینروب را در واحدهای زرهی و تانک ارتش شوروی برجسته کرد. از همین رو وزارت دفاع شوروی فرمان توسعه این نوع خودروی مهندسی را صادر کرد.
این خودرو با عنوان BRM (خودروی مینروب زرهی) نام گرفت. در حالی که نسخه اول، BRM-۱، بر اساس توپخانه خودکششی SU-۱۲۲-۵۴ ساخته شده بود، نسخه دوم بر اساس شاسی تانک زنجیری T-۵۴B توسعه داده شد. اولین نمونههای اولیه BMR-۲ "Product ۰۴۸" در سال ۱۹۸۵ مونتاژ شدند. در سال ۱۹۸۶، تحویل انبوه BMR-۲ها به واحدهای نظامی روسیه مستقر در افغانستان آغاز شد.
بیشتر بخوانید: مشخصات تانک لئوپارد ۲A۴ آلمان
طراحی و حفاظت مین روب BMR ۲
BMR-۲ بر اساس شاسی تانک زنجیردار T-۵۴B روسی ساخته شده است. در BMR-۲ برجک برداشته شده و با یک روسازه زرهی که در مرکز بدنه نصب شده است، جایگزین شده است. ضخامت زره در جلوی محفظه خدمه ۶۰ میلیمتر، در طرفین ۴۰ میلیمتر و سقف ۲۰ میلیمتر است. خدمه شامل ۵ سرباز با موقعیت رانندگی در سمت چپ جلوی بدنه است، در حالی که چهار عضو خدمه دیگر شامل فرمانده و ۳ نفر از خدمه در روسازه زرهی قرار دارند.

تسلیحات مین روب BMR ۲
BMR-۲ مجهز به یک مسلسل ضدهوایی محصور با یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ میلیمتری NSV است که بر روی برجک فرمانده واقع در سمت راست سقف محفظه خدمه نصب شده است. محل نصب مسلسل مشابه تانک تی-۶۴ای است. برجک فرمانده به شکل شش ضلعی جوش داده شده است.

جایگاه سلاح به یک سایت PZU-۵ مجهز شده است که برای هدفگیری و شلیک مسلسل استفاده میشود. شناسایی، ردیابی اهداف و شلیک توسط فرمانده تحت حفاظت یک پوشش دریچه بسته انجام میشد. این خودرو همچنین دارای ۸ نارنجکانداز از سیستم ۹۰۲A "Tucha" است که در هر طرف آن در جلوی محفظه خدمه، یک دسته چهار تایی نارنجکانداز نصب شده است.
قابلیت تحرک BMR ۲
BMR-۲ مجهز به یک موتور دیزلی V-۵۵ V-۱۲ با خنککننده آب، واحدهای انتقال قدرت و چرخ دنده تانک T-۵۵ است. موتور این خودرو به یک گیربکس دستی با ۵ دنده جلو و ۱ دنده عقب متصل است. سیستم تعلیق میله پیچشی در هر طرف شامل پنج چرخ جادهای تک لاستیک با فاصله مشخص بین چرخهای جادهای اول و دوم است. چرخ دنده محرک در عقب و هرزگرد در جلو قرار دارد. هیچ غلتک برگشتی برای چرخهای جادهای وجود ندارد. اولین و پنجمین جایگاه چرخهای جادهای به کمکفنرهای هیدرولیکی مجهز شدهاند. این خودرو میتواند با حداکثر سرعت جادهای ۵۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر برد کروز ۴۶۰ کیلومتر حرکت کند.

تجهیزات جنگی مین روب BMR ۲
BMR-۲ به عنوان یک وسیله نقلیه مین روبی، مجهز به دو تله مین KMT-۷ "Parnas" با یک اتصال الکترومغناطیسی "Payschik" است که بر روی یک بازوی جرثقیل مخصوص تخریب در جلوی بدنه تانک نصب شده است. KMT-۷ یک وسیله مین روبی مربوط به دوران شوروی است که معمولاً روی تانکها نصب میشود. هدف اصلی این وسیله ایجاد مسیری در میدانهای مین است که برای عبور سایر وسایل نقلیه ایمن باشد. این یک سیستم غلتکی است که از چرخهای بزرگ و استوانهای استفاده میکند که وزن دارند و برای منفجر کردن مینهای حساس به فشار در جلوی وسیله نقلیهای که روی آن سوار شده است، طراحی شدهاند.

هنگامی که غلتکها از روی یک مین عبور میکنند، وزن غلتک باعث فعال شدن ماده منفجره میشود و در نتیجه مسیر مینها را پاک میکند. این وسایل مین روبی به ویژه در موقعیتهای نظامی که باید مسیری از میدان مین به سرعت برای نیروهای پیشرو پاک شود، مفید هستند. این خودرو همچنین دارای یک سکوی بار برای حمل غلتکهای ترال فعال و یک بازوی جرثقیل برای بارگیری/تخلیه آنها بود.
مشخصات فنی کلی مین روب BMR-۲
کشور طراح: روسیه
کشورهای استفادهکننده: روسیه و اوکراین
وزن: ۳۶۰۰۰ کیلوگرم
سرعت: ۵۰ کیلومتر بر ساعت
تجهیزات رزمی: سیستم دید در شب، سیستم حفاظت NBC، ابزار مینروبی KMT-۷، ۴۶۰
برد: ۴۶۰ کیلومتر
خدمه: ۵
ابعاد| طول: ۹.۶۵ متر؛ عرض: ۳.۸۵ متر؛ ارتفاع:؟ متر

